Hoe ga je verder na verlies ouder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29483
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:09

Wat mooi geschreven.

En een traan bij de zin:"1 ding heb je mij niet geleerd hoe ik moest leven zonder jou."
Pfff wat waar....

Sterkte
Een virtuele knuffel van mij :knuffel:

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 19:31

Wat een mooie tekst. En een dierbare foto

Goéd gedaan. En dat je leeg bent, dat is begrijpelijk.

Nogmaals sterkte.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:05

Een mooie tekst.
Heel veel sterkte, afgelopen dagen was er ineens veel te regelen, nu is er de leegte, de confrontatie. Ook nu is alles goed: putloos verdriet, woede, leegte... Wees lief voor jezelf.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:08

Op het einde brak ik. Wauw. Wat een tekst.
Grote knuffel van mij :(:)

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:19

Wat een mooie tekst

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:29

Sterkte en ook helaas voor mij heel herkenbaar.

3 jaar geleden overleed ook mijn vader out of the blue, plop in ene weg.
Mijn moeder is in 1993 al overleden, erg jong , 50 jaar.

Hoe gek het ook klinkt heb ik meer verdriet gehad van het overlijden van mij pa.
Bij mijn moeder was het, op haar jonge leeftijd na, een opluchting dat ze overleed. Mijn moeder had eierstokkanker.

Zo onwerkelijk om je pa zo plots te verliezen, had nog zoveel tegen hem willen zeggen.
Maar tijd heelt alle wonden zeggen ze, en dat is (gelukkig) ook zo.

Neem je tijd en denk even alleen aan jezelf! Dat mag nu.

Sterkte

Nikass

Berichten: 16704
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:51

Wat mooi dat je vader je voorbeeld is. Je zal hem dan bij alles wat je doet altijd in gedachten en in je hart bij je houden.
Jij bent ook al sterk hoor, al voelt dat nu niet zo. Hij zal je ook nu en in de toekomst steun en kracht blijven geven.

:knuffel: :knuffel: :knuffel:

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:12

DuoPenotti schreef:
Wat mooi geschreven.

En een traan bij de zin:"1 ding heb je mij niet geleerd hoe ik moest leven zonder jou."
Pfff wat waar....

Sterkte
Een virtuele knuffel van mij :knuffel:



Hier hetzelfde :(

Prachtige tekst!

Heel veel sterkte.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:27

Hele dikke knuffel ts. Heb niet het hele topic gelezen dat kan ik niet :o

Mijn eerste reactie op je vraag is niet.
En iedereen gaat er anders mee om.

Natuurlijk slijt het iets maar voor mijn gevoel gaat het nooit helemaal weg.

Als ik zie hoeveel ik na 20 jaar nog aan mijn peettante denk dan beloofd dat niet heel veel goeds voor wat me nu te wachten staat.

Ben inmiddels bijna 2 jaar therapie en emdr verder maar pff.

Vind het ook knap als mensen het na een ziekbed een opluchting kunnen noemen.

Natuurlijk ben je voor die persoon enorm blij dat het voorbij is.
Maar ondanks dat het mega zwaar is ook voor je zelf zou ik het zo weer over doen.

karrij
Berichten: 1052
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:26

Bij mijn moeder was het echt een opluchting, wat heeft die vrouw geleden,verschrikkelijk. En als er geen uitzicht is op verbetering dan is er triest genoeg maar 1 uitweg, tuurlijk hadden we het liever anders gezien.

Volgende maand 5 jaar geleden is 1 van mijn beste vriendinnen ook aan die K ziekte overleden (45 jaar), ook zoveel pijn,ellende en verdriet. Je groeit naar het moment toe dat je denkt,als er geen verbetering is ........maar in ieder geval ook die vreselijke pijnen niet meer.


Maar nog elke dag in onze gedachten

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 09:52

Zo herkenbaar wat je schrijft ts. Ik had het ook zó moeilijk bij het afscheid nemen, was ook de laatste die bij de kist weg ging na de dienst. Ik kon hem niet alleen laten en wou hem niet laten gaan.
Als ik jouw berichten lees komt zoveel weer naar boven. Zeker op dagen als deze, wanneer ik jarig ben. Dit is mijn 3e verjaardag zonder hem en ik mis hem verschrikkelijk. Wat je zegt, je weet dat hij er niet meer is maar je hoofd moet dat op een of andere manier nog verwerken ofzo.. mijn vader is in 2019 plots tijdens zijn vakantie overleden maar ik snap nog steeds niet dat hij er niet meer is.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 10:54

Ten eerste heel veel sterkte met dit verlies TS, ik kan niet uit ervaring spreken, dat ga ik dus ook niet doen.

Wellicht is het naast het rouwproces wat je hebt ook goed om met de huisarts te praten. Zeker gezien je ook de reanimatie hebt meegemaakt. Wellicht heb je in dit proces ook baat bij professionele hulp.

Nogmaals heel veel sterkte en kracht de komende periode :knuffel:

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 20:41

Ip het moment gaat het echt niet .. het gemis lijkt een dikke rookwolk waar ik niet in kan ademen ik kan geen foto zien want dan is het echt ... ik wil mijn ogen dicht doen en als ik ze open doe dat hij zo weer binnen wandelt ... ik ben veel bezig met dingen die we samen deden dat ik dat nooit meer zal kunnen... en ja dan komt Vaderdag ook nog het idee dat ik dan geen vader meer heb is het ergste gevoel wat ik ken ...

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:31

De feestdagen en verjaardagen zijn moeilijk,ik heb geen ouders meer en dat voelt soms gewoon onwerkelijk.Het huis van mijn moeder wordt verkocht dat is naast ons,binnenkort trek ik de deur dicht en kan ik niet zo maar meer binnen stappen.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 21:53

marleen_usar schreef:
De feestdagen en verjaardagen zijn moeilijk,ik heb geen ouders meer en dat voelt soms gewoon onwerkelijk.Het huis van mijn moeder wordt verkocht dat is naast ons,binnenkort trek ik de deur dicht en kan ik niet zo maar meer binnen stappen.


Wat lijkt me dat moeilijk en confronterend voor jou... ik vind het nu moielijk om bij mijn moeder te komen al ben ik er elke dag voelt het zo definitief. Zijn auto gaat naar mijn zus omdat mijn moeder geen rijbewijs heeft en het idee dat de auto straks niet meer op zijn plekje staat is vreselijk....
Nu probeer ik echt op momenten te denken tis niet zo het is niet goed maar op z’n moment is het het enige wat mij staande houd...
Dinsdag afspraak bij de huisarts om toch te kijken of ze wat meer handvaten hebben.
Hij is nu precies 2 weken geleden overleden en nog steeds is het onwerkelijk. Mijn moeder doet het redelijk voor haar is het een hele grote stap zij kwam alleen buiten met mijn vader en heeft in de afgelopen 25 jaar geen boodschappen meer gedaan. Gister voor het eerst in de jumbo de scanner uitgelegd en dan wordt het haar teveel het kost mij zoveel energie om mezelf dan bij elkaar te houden en gewoon te zeggen kom je kan het ... vandaag liepen we in de Kruidvat en wijst ze iets aan dat mijn vader op de dag van zijn overlijden nog gehaald heeft en toen brak ik ... al die kleine dingen die hij deed overal was hij bekend ...
Hij vroeg mij dagelijks of ik al wist of mijn teefje pups verwachten want hij keek daar naar uit afgelopen maandag was de echo en hoe blij ik ben dat ze drachtig is hoe verdrietig ik ben dat hij nooit het nieuws heeft mogen horen ...

Cynthia82

Berichten: 9306
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 22:08

Ach wijfie toch, wat een verdriet en gemis :knuffel:
Mijn vader is vorige week vrijdag overleden en het verdriet dat ik voel is zo’n onbekend, diep gevoel. Ondanks dat ik opgelucht ben voor hem dat zijn lijden voorbij is..
Ik had twee foto’s laten afdrukken en op zijn kist gezet en die staan nu in mijn woonkamer. Maar als ik ernaar kijk, lijkt het wel of mijn hart samengeknepen wordt.

Ik blijf hier even meelezen.

Dikke knuffel voor jou :knuffel:

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 22:21

Cynthia82 schreef:
Ach wijfie toch, wat een verdriet en gemis :knuffel:
Mijn vader is vorige week vrijdag overleden en het verdriet dat ik voel is zo’n onbekend, diep gevoel. Ondanks dat ik opgelucht ben voor hem dat zijn lijden voorbij is..
Ik had twee foto’s laten afdrukken en op zijn kist gezet en die staan nu in mijn woonkamer. Maar als ik ernaar kijk, lijkt het wel of mijn hart samengeknepen wordt.

Ik blijf hier even meelezen.

Dikke knuffel voor jou :knuffel:


jij ook heel veel sterkte met het verlies. :(:) Het gevoel is idd niet uit te leggen alsof je van binnen uit elkaar gerukt wordt en probeert de stukjes bij elkaar te zoeken... Wij hebben de Australische vlag over zijn kist gelegd en die hangt nu nog bij mijn moeder over zijn stoel ze zegt steeds je bent de vlag vergeten mee te nemen ... maar eigenlijk kan ik het nog niet ...

Verder wil ik iedereen echt ontzettend bedanken voor jullie steun, jullie verhalen zowel via pb en in de topic en gewoon een luisterend oor te zijn ... ik moet nog een weg vinden hierin ik vind het nog erg moeilijk dat het leven doorgaat zonder hem dat ik door moet zonder hem ...

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:06

Ik zat van de week nog aan je te denken. Ik schrok eigenlijk dat je schreef dat het nog maar 2 weken geleden is.

Blijf vooral praten. Nu de uitvaart voorbij is, vergeten veel mensen dat jij / jullie als nabestaande(n) in een enorm gat gevallen zijn.

Cynthia82

Berichten: 9306
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:21

Nou precies dat. Iedereen leeft in het begin heel erg mee, maar dan verkeer jij vaak nog in shock en je bent druk met van alles regelen en na een maand of wat ebt de aandacht weg, terwijl jouw gemis steeds groter wordt.

Dus blijf hier vooral je hart luchten. Het is nooit te lang geleden om verdrietig te mogen zijn.

jana79
Berichten: 485
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: well

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 11:41

Vorig jaar februari plots mn vader verloren. Al was die ernstig ziek is die toch heel onverwachts er tussen uit gepiept zonder afscheid te kunnen nemen. Echt zo onwerkelijk had nog zoveel willen zeggen en vragen. 6weken later overleed mn lieve broer 43 jaar. Hij had een hersen tumor de artsen hadden hem 3 jaar daarvoor al opgegeven. Maar hij ging door gevochten als een leeuw maar dit verdriet kon hij niet meer aan. Dankbaar dat hij niet meer hoeft te vechten en lijden. Maar wat een gemis laten hun 2 na. Een leegte.

Het blijft moeilijk ik heb het goed zat een plekje kunnen geven. Maar vaak denk ik nog had ik nu pap maar effe kunnen bellen of effe langs onze Ronald kunnen gaan.

Ik praat er veel over ook om de herinneringen levend te houden. Moet er niet aan denken dat ze vergeten worden.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 13:25

Och wat vreselijk verdrietig om dit zo te moeten mee maken. Lijkt me dat jouw vader een hele lieve man was.

Ik ben in 2015 mijn vader verloren na een ziekbed van een kleine 3 maanden. Die 3 maanden waren vreselijk intens en verdrietig...

Ik weet nog dat de dag na zijn overlijden ik helemaal de weg kwijt was. Stond zonder geld met een vol boodschappen wagen in de super en had me smorgens thuis buitengesloten. Het was november, Ik heb toen in mijn pyjama in de camper zitten wachten tot mijn man weer thuis kwam van zijn werk.
Je leeft met je hoofd er niet bij. Jouw wereld staat stil terwijl alles daar buiten gewoon door draait.

Ik heb er 3 jaar over gedaan om het zo maar te zeggen het te verwerken. Ik merkte na die 3 jaar ik niet meer zo snel verdrietig werd om kleine dingen..herinneringen.
Wat mij vooral in het begin veel pijn deed was mijn moeder zo alleen te zien. Die viel echt in een zwart gat. Dat raakte me heel erg. Ik ben veel met haar samen geweest toen. Ze logeerde vaak bij ons.
Ook zij raapte zich na die 3 jaar op. Ze ging op schilder les en andere dingen ondernemen.

Er is geen recept voor rouw verwerking. Iedereen doet dat op zijn eigen manier.
Het gemis blijft maar het verdriet slijt echt.
Je komt daar wel door heen.

Sterkte gewenst.

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 13:31

TS, het is nog maar zo kort geleden, alles wat je nu voelt en doormaakt mag en is ok. Het is niks geks. Het is ruk, het hoort erbij.

Eveb als tip, wellicht heb je er iets aan; weet je dat er ook rouwbegeleiding bestaat? Dat kan jou wellicht handvatten geven om ermee om te leren gaan.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 15:52

Meiske het is nog maar 2 weken geleden....
Dit heeft zijn tijd nodig en echt het gaat straks echt een keer beter.
Het eerste jaar is gewoon enorm moeilijk, en straks alle bijzondere dagen blijven ook altijd moeilijk.
Maar het slijt echt, het gaat een plekje krijgen.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 14:07

Vanochtend bij de huisarts geweest en verlenging gevraagd voor de medicatie ik kan op sommige momenten gewoon niet meer functioneren alsof het voelt als een moment dat je net van een paard afvalt en naar adem snak ...
ik probeer het nu zoveel mogelijk weg te stoppen want ermee dealen alleen lukt niet dan krijg ik neiging om te denken kon ik maar bij hem zijn ... soms voel ik mij ontzettend leeg maar dit gevoel heb ik liever dan de pijn van het gemis. Mijn moeder doet het redelijk maar die geeft ook aan dat waar mensen in de eerste week veel kwamen nu niet meer komen en waar ze snapt dat iedereen doorgaat zijn de buren ook niet meer sinds de crematie langs geweest. Ik haal dr nu een aantal dagen op dat we beide niet veel alleen zitten ...

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 15:08

Het klinkt misschien rot maar medicatie zou ik persoonlijk niet genomen hebben. Ik zou juist die emotie niet willen af vlakken maar doorstaan om later niet eventueel alsnog last te krijgen. Wil daarmee niet zeggen dat dit gebeurd he....
Het intense verdriet is normaal en het hoort bij het verlies van een dierbare.

Weet dat je Er niet alleen in staat. :(:)