Hoe ga je verder na verlies ouder

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justdiesel
Berichten: 4953
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:21

Gecondoleerd met je vader, heel erg veel sterkte.
Laat dat schuldgevoel los, je bent juist heel dapper dat je gereanimeerd hebt!
Je vader zou trots op je zijn!
Het is enorm moeilijk, laat je verdriet toe, het moet er toch uit.
het gemis zal de rest van je leven blijven maar het word wel steeds draaglijker, dat is tenminste mijn ervaring.
Mijn moeder is inmiddels al weer ruim 10 jaar dood.
Dikke knuffel

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:42

Ik ben mijn beide ouders verloren, mijn moeder toen ik 4 was en mijn vader toen ik 20 was.
Beide hebben een ziekbed gehad, van mijn moeder weet ik maar weinig maar mijn vader heb ik heel intensief meegemaakt van mijn 15de tot 20ste.
Mijn vader heeft mij altijd geleerd dat je afscheid neemt van een lichaam tijdens de uitvaart maar dat je nooit afscheid hoeft te nemen van alle mooie herinneringen die je voor altijd meedraagt in je hart, mijn moeder was ook altijd bij ons zei hij.
Zij zijn nu samen maar leven voort in mij en al onze dierbare die zij achter lieten door over ze te praten en mooie herinneringen op te halen.

Probeer je verdriet toe te laten en probeer mooie herinneringen op te halen.
Hij leeft verder in wie blijft in woorden en gedachten in verhalen gevoel en tederheid.

beauty1love

Berichten: 556
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 13:53

Heel erg veel sterkte! Mijn grootste advies is laat je gevoelens toe! Als je wil gillen en het uit wil schreeuwen, houd je dan vooral niet in. Nu is het nog erg onwerkelijk en dat zal misschien nog wel een tijdje zo zijn, maar met de tijd ga je hier wel beter mee om kunnen gaan.

In november 2019 heb ik helaas mijn zusje gevonden nadat zij is overleden aan de gevolgen van een epileptische aanval. Ook ik heb nog moeten reanimeren al wist ik eigenlijk al wel dat het geen zin meer had. Nog dagelijks denk ik aan haar en bij leuke dingen heb ik vaak zoiets van dat had ik graag met haar willen delen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 14:55

Heel veel sterkte mijn moeder vonden we eind maart dood in haar stoel. Toen begon de rollercoaster, het huis moet leeg want het wordt verkocht. Ik moet binnenkort onder het mes en dan ben ik een tijd uitgeschakeld, dus voor die tijd moet het huis leeg zijn.

Mijn verdriet heb ik geparkeerd dat komt wel als ik aan het bankhangen ben met mijn been omhoog.Ik laat dus mijn gevoel niet zien, of dat goed is dat weet ik nog niet.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 15:30

Gecondoleerd ts en ook de anderen hier.Dat je je overleden ouders mist is in elk geval een teken dat je fijne ouders had.Echt eroverheen kom je naar mijn ervaring nooit,de mijne zijn al langer overleden maar af en toe komt het gevoel van missen weer op. Ik mis zelfs mijn grootouders nog.Maar je leert door te gaan.

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-21 20:28

Vandaag op automatische piloot geleefd de PowerPoint voor de dienst moest gemaakt worden en wat is het verschrikkelijk confronterend om die foto’s en presentatie te maken. Vandaag merk ik dat ik in een soort ontkenningsfase zit ik wil het liefst zo snel mogelijk naar bed om het maar niet te hoeven voelen maar ik heb Snachts zoveel last van paniek het lijkt een oneindige cirkel. Ik heb weken lang verlangt naar mooi weer en nu wil ik er niks mee...
dit is de foto geworden die op de kaart komt te staan

Afbeelding

Ik had graag gehad dat Sterre wat bij kon dragen maar alles is zo streng rondom Corona het is al verschrikkelijk dat er niks persoonlijks meer gebeurt maar alles via de telefoon en mail

Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:41

Ik kan alleen maar zeggen dat tijd echt wonden heelt. Zo voelt het nu niet, maar uiteindelijk wordt het gemis en verdriet minder groot en wordt het vervangen door mooie herinneringen.

Ik ben zelf ook een ouder verloren. Wat helpt is voor iedereen anders, maar in de eerste periode kan ik je alleen maar adviseren om geen drempel te voelen voor dingen waar je behoefte aan hebt. En deel dit ook met de mensen om je heen. Anderen vinden het vaak moeilijk om dit aan te voelen. Als je het niet deelt kunnen zij je misschien ook niet steunen zoals voor jou prettig is.

En natuurlijk erg veel sterkte voor jou en de mensen om je heen.
Laatst bijgewerkt door Peuk op 30-05-21 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:52

Gecondoleerd, ik weet waar je doorheen gaat. Helaas zelf met mijn vader ook meegemaakt.
Je komt er overheen, alleen op jouw tempo en dat mag zolang duren als jij nodig hebt. Nu nog niet voor te stellen en het is zo ontzettend kort geleden dat ik het al heel knap vind hoe jij je gevoel hier weer kunt geven. Fijn dat je tijdelijk ondersteuning van de huisarts krijgt en goed dat je die stap snel hebt gezet.
Verder kan ik je alleen een virtuele knuffel geven.

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 01:14

Nu ik op bed lig is het paniek weer helemaal ingeslagen een gevoel van wanhoop .. meestal lig ik uiterlijk 10 uur op bed maar door de angst blijf ik zo lang mogelijk op en toch slaat het in ... ik weet het echt niet hoe ik hier door kom ... en ik lees door alle verhalen dat ik niet alleen hierin ben maar ik ben gewoon niet sterk genoeg denk ik.. mijn vriend is heel hard hij is er wel wat al fijn is maar zegt het is wat het is je moet door maar ik heb geen aan en uit knopje ik heb het gevoel dat ik hier niet uit kom ... zo voelt het ... pfff

Anastasia24

Berichten: 2718
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 01:24

Ik wens je heel veel sterkte, wat een enorm verlies... Ook van mij een virtuele knuffel.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 07:01

Geef jezelf een beetje tijd!
Bekijk het bijvoorbeeld dag voor dag. Je hoeft nu echt nog niet te weten hoe je de komende 10 jaar door komt zonder je vader, dat komt vanzelf wel en geeft je alleen maar stress.

Ga je bezig houden met wat je nodig hebt om vandaag door te komen zonder je vader, en als je dan vooruit wilt denken, denk dan eventueel aan morgen. Dat is ver zat.

Je bent nu een beetje in shock, maar langzaam gaat het gewoner worden dat hij niet bij bepaalde dingen kan zijn. Dan kan je ook vanzelf weer verder vooruit gaan kijken.

Veel sterkte de komende tijd.

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 10:24

Allereerst heel veel sterkte :knuffel: En wat anderen al zeggen: je moet helemaal niets nu. Je moet niet sterk zijn, je moet niet denken aan 'erdoorheen komen', je moet alleen doen wat je nu nodig hebt. Of dat nu gillen of huilen of schreeuwen is, of just verstand op nul en de crematie regelen; er is geen goed of fout in zo'n situatie.

En ik ga maar even niet zeggen wat ik van je vriend vind. Fijn dat ie er is, maar 'je moet er niet in blijven hangen' als je vader net de dag ervoor is overleden, is niet echt een heel sympathieke opmerking :=

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 11:39

Ik probeer het idd dag voor dag aan te kijken gister ging het redelijk goed maar we waren ook non stop bezig geweest met van alles vanavond ga ik voor het eerst kijken mijn moeder vriend en zus zeggen dat ze het niet zouden doen maar ik wilde het wel al begin ik nu te twijfelen ik ben bang dat ik spijt krijg als ik het niet doe
De ochtenden en avonden zijn het ergst het moment dat je overvallen wordt door de stilte... steeds die kleine dingen waarbij de denkt ja dat deed hij of normaal zal hij nu dat doen. Ik wil vrijdag proberen wat voor te lezen maar mijn gevoel op papier schrijven is zo moeilijk ...

upendo

Berichten: 22296
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:41

Ik heb er bewust voor gekozen om mijn vader niet meer in de kist te zien. Ik wil hem herinneren als de vrolijke en levenslustige man die hij was, ik ben bij zijn overlijden geweest en dat leek al niet meer op hoe ik hem herinner.

Het kan een afsluiting zijn, maar denk wel goed na over welk beeld je vast wil gaan houden.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 11:50

Ik snap dat je twijfelt of je het wel of niet moet doen, lastig. Als je besluit toch te gaan, dat hoeft niet het beeld te zijn wat altijd bij je blijft. Als je denkt dat je het hiermee beter kan afsluiten en verwerken, doen. Maar als je bang bent dat dat meer blijf hangen, dan wordt verwerken juist moeilijker. Dit is natuurlijk makkelijk praten, maar ik snap dat het niet makkelijk is. Ik wou dat ik je een knuffel kon geven TS, echt heel veel sterkte gewenst!

_Lorette_

Berichten: 12101
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:03

upendo schreef:
Ik heb er bewust voor gekozen om mijn vader niet meer in de kist te zien. Ik wil hem herinneren als de vrolijke en levenslustige man die hij was, ik ben bij zijn overlijden geweest en dat leek al niet meer op hoe ik hem herinner.

Het kan een afsluiting zijn, maar denk wel goed na over welk beeld je vast wil gaan houden.


Voor mij hetzelfde als Upendo beschrijft.

Voor mij is het 12 jaar geleden dat mijn vader plotseling overleed en ik kan nog steeds ineens overmand worden door paniek/verdriet/gemis. Een collega van jouw leeftijd maakte het enkele jaren geleden mee en kon helemaal niet meer functioneren op het werk. Ook na een lange tijd niet. Uiteindelijk moest ze stoppen.
Zelf kon ik er een soort van 'negeermodus' voor vinden. Zolang iedereen deed alsof er niets aan de hand was (of echt niet wist wat er gebeurd was), ging het wel. Zo heb ik nog geen dag college gemist. Mocht je nou voelen dat je na een tijdje nog niets kunt met je verdriet en paniek, probeer hier dan hulp voor te zoeken. Iedereen verwerkt het op zijn eigen manier en tempo, maar je moet niet méér problemen krijgen door je verdriet.

Heel veel sterkte :(:) Je hebt een mooie foto uitgekozen.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 19:33

Ik begrijp de dames die hebben gekozen voor niet kijken hoor. Aan de andere kant mijn verhaal, ook wel nuttig misschien. Mijn vader lag thuis opgebaard, ik ben verschillende keren bij hem wezen kijken, de ene keer lang en de andere keer kort. Voor mij was dat fijn om te zien dat hij niet eng was geworden, en op een bepaald moment ben ik niet meer wezen kijken omdat ik daar gewoon geen behoefte meer aan had.

Nu ik erover schrijf, kan ik het beeld van hoe hij toen lag wel oproepen. Maar dat beeld is bij mij nooit heel sterk geweest. Toen hij net was overleden herinnerde ik mijn vader vooral zoals hij de laatste 3 jaar was geweest (ziek, maar warm, wijs en geïnteresseerd) en later ben ik me hem weer meer gaan herinneren als de vader die hij was toen ik klein was (sterk en sportief)

Misschien is het een tip om eens aan de uitvaartondernemer te vragen hoe hij/zij vind dat je vader er bij ligt. Ze zullen niet snel zeggen dat het verschrikkelijk is, ze zijn ook wel wat gewend. Maar ze kunnen wel aangeven of zij hem heel mooi vinden of wat minder, of misschien dat zijn gezicht is veranderd. Dat kun je dan mee nemen in je overweging.

_Lorette_

Berichten: 12101
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:16

Mijn vader kreeg een vreemd gezicht door zijn infarct (verlamd, vol vocht en verkleurd) en dat vond ik bij zijn overlijden al heel moeilijk, maar toen was ik meer bezig met hem vasthouden en heb ik me niet geconcentreerd op zijn gezicht.
Ik wilde hem per se niet overleden zien. Ook niet netjes gemaakt. Voor mij was dat overduidelijk.

Heb je het gevoel dat je er spijt van kunt krijgen, dan zou ik het erop wagen. Je kunt inderdaad vragen hoe hij erbij ligt. Een confronterend beeld lijkt me minder erg dan spijt.

Rocamor

Berichten: 10907
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:30

Mijn vader lag heel mooi in zijn kist. Hij lag toen hij nog leefde vaak op de bank en deed of hij sliep. Als je dan keek, liet hij je met een "bwahhhhhh" schrikken. Toen hij in zijn kist lag, had hij dezelfde houding, inclusief de glimlach. Alsof hij elk moment "Boehhhh" kon roepen.

Gaan je moeder, zus en vriend ook niet kijken?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23472
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 20:36

Mijn mam lag thuis in de kamer, ze heeft elke avond voor het slapen nog een zoen gekregen, kon ik mooi haar luchtje nog even opsnuiven..

candalisa

Berichten: 3472
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-21 21:39

Ik heb mijn vriendin mee gevraagd die zei al ik ga voor en dan roep ik jou mijn moeder ging toch mee en we hebben zijn hand vast gehouden en door zijn haren gestreeld het was precies zoals we hem kende enige wat ik heel zwaar vond is dat hij gewoon niet wakker werd... het was heftig maar het beeld was beter dan het beeld die ik heb van het moment dat ze hem op hebben gehaald... morgen hebben we eerst het gesprek voor de dienst en smiddags moet ik bij de psycholoog komen... vooral de steun van mijn vriendin is ontzettend fijn voor mij zowel als van mijn moeder...

justdiesel
Berichten: 4953
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 21:43

Een tip, sommige mensen willen het niet maar laat foto's maken van je vader als hij opgebaard is.
Misschien kijk je er later nooit meer naar maar beter dat je ze hebt en er nooit naar kijkt als dat je later zegt had ik maar......

Rocamor

Berichten: 10907
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:08

Fijn dat het meeviel en dat je zijn hand vastgehouden hebt. Ik durfde dat destijds niet. Dat vind ik nog steeds jammer

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:29

Ahg meid wat super heftig :(:)
Allereerst gecondoleerd!

Wat ik je vooral mee wil geven,
wat je ook doet, het is goed.
Je gaat door een onwijze achtbaan heen, waar we allemaal niet voor hebben geleerd.

Vind je het juist fijn om bij je vader te zijn is dat prima, maar ook als je die behoefte niet hebt of eng vind is dat ook prima.
Mijn tip die ik aan jou mee kan geven is vooral dicht bij je zelf te blijven.
Wat vind jij fijn? Wat zegt je eigen gevoel.
Afscheid nemen kun je maar 1 keer "goed" doen.

En of je hier ooit doorheen komt.. ja.
Ik zeg altijd maar, het verdriet word niet minder.
Maar je leert er wel mee omgaan.
Ik ben mijn vader verloren toen ik 19 was, en mijn man 7 jaar later.
Nu 9, en 2 jaar later gaan we met kleine stapjes vooruit.
Het verdriet zal altijd blijven, en al mis ik ze dagelijks nog beide.
Geniet ik ook intens van de mooie dingen in het leven.

Neem vooral de tijd, en ook heel belangrijk de rust.
Met de tijd ga je vanzelf leren welke manier voor jou fijn is om te verwerken.
De een gaat veel wandelen, de ander word creatief.
De ander rent zo hard mogelijk weg, de ander kruipt een liefst in een hoekje.
Maar op jou eigen manier kom je er wel.

Als je even wilt babbelen, je mag me altijd een pb sturen!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:38

candalisa schreef:
Ik heb mijn vriendin mee gevraagd die zei al ik ga voor en dan roep ik jou mijn moeder ging toch mee en we hebben zijn hand vast gehouden en door zijn haren gestreeld het was precies zoals we hem kende enige wat ik heel zwaar vond is dat hij gewoon niet wakker werd... het was heftig maar het beeld was beter dan het beeld die ik heb van het moment dat ze hem op hebben gehaald... morgen hebben we eerst het gesprek voor de dienst en smiddags moet ik bij de psycholoog komen... vooral de steun van mijn vriendin is ontzettend fijn voor mij zowel als van mijn moeder...


Heel moeilijk hoor :knuffel: en ik vind het jammer om te lezen dat je vriend er niet echt voor je is. Je vriendin gelukkig wel; misschien een vreemde suggestie hoor, maar is het geen optie om even bij haar te gaan logeren ofzo?