Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:43

MarlindeRooz schreef:
Sclimpre schreef:
Statistisch gezien heeft een 20-jarige heel weinig kans om de komende 2 maanden dood te vallen.
Bij een 80-jarige is die kans veel groter.
Ik denk, net zoals Ibbel, dat de gevolgen het zwaarst zijn voor de ouderen. En ook voor mensen met gezondheidsproblemen.
Als iets leuks niet kan doorgaan kan je dat relativeren door te zeggen dat het het niet weg is, maar uitgesteld wordt. Op het moment dat je aan je laatste (gezonde) jaren bezig bent heb je die uitweg niet. En dat moet mentaal toch wel moeilijk zijn.

Het is 100% zeker dat die 80-jarige al 80 jaar geleefd heeft. Dat kan je niet zeggen over die 20 jarige.

Natuurlijk is het zwaar dat jij je laatste jaren zo moet doorbrengen. Maar dat moet wel vanwege een pandemie die erg gevaarlijk is voor oude mensen. Dus je volgt die maatregelen ook voor je eigen veiligheid. Dat kan je van iemand van 20 niet zeggen. De kans dat die op de IC komen of doodgaan door corona is heel klein.


Met mij hoef je echt geen medelijden te hebben, ik haal al wat ik vorig jaar gemist heb volgend jaar wel in. Ben zelfstandige, dus ik kan zelf mijn prioriteiten stellen :)
Maar ik zie rond mij wel mensen die bv. een slechte diagnose qua gezondheid gekregen hebben en dit jaar hun laatste kans op een actieve vakantie gemist hebben.
Dat vind ik toch wel veel erger dan de plannen van mijn 24-jarige zoon die in het water gevallen zijn.
Hijzelf denkt daar net hetzelfde over en is gewoon nieuwe plannen aan het maken.

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:47

ivy_power89 schreef:
Ik vind het wel bijzonder dat mensen zo nuchter doen. Ja de zwakkere overlijden en de sterke blijven over.
Maar wat nou als jouw moeder of vader 1 van die zwakkere is, je beste vriendin oid. Of misschien jijzelf?
Ik denk dat mensen die zulke uitspraken doen niet serieus getroffen zijn door de gevolgen van corona.


Het is een feit dat je ouders ooit zullen overlijden, waarschijnlijk eerder dan jij. Wat is het verschil tussen overlijden aan een andere ziekte of aan de gevolgen van corona?
Begrijp me niet verkeerd, ik hoop dat mijn ouders er nog 20 jaar zijn hoor, maar ik ben niet naief en weet dat zij ooit aan welke oorzaak dan ook overlijden.

En dat zeg ik als iemand die inderdaad een familielid heeft verloren en die zelf 5 maanden uit de running is geweest door restklachten.
Het is heel simpel; ziektes en de dood horen bij het leven. Ook als het ren naaste betreft.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:56

Maar als door Corona de zorg op code zwart komt, dan sterven of lijden niet alleen de zwakkeren, maar ook die sterke/jonge mensen.
Dan kan je niet geopereerd worden na letsel door een brommerongeluk of een ontstoken galblaas.

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:59

Misschien hadden we code zwart moeten hebben ( godzijdank niet gebeurt) dan was het vraagstuk wel of niet vaccineren geen onderwerp meer geweest.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:02

bigone schreef:
Misschien hadden we code zwart moeten hebben ( godzijdank niet gebeurt) dan was het vraagstuk wel of niet vaccineren geen onderwerp meer geweest.



Dan was het voor sommigen ook geen ver van mijn bed show :+

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:07

Wat wel opmerkelijk is, is dat 'we' als soort kennelijk zo ver van het idee, we zijn kuddedieren, en daarbij kuddedieren die altruisme kennen (als één van de weinig diersoorten) af zijn.
We zijn niet meer solidair en we zorgen niet meer voor elkaar. Een veel gehoord argument tegen vaccineren is toch wel: "ik ben jong en gezond, ik overleef het wel. Ik heb totaal geen zin om 'me op te offeren' voor de ouderen, die zorgen maar lekker voor zichzelf". Biologisch gezien zijn we een eind afgedwaald van wat we als kuddedier zouden moeten zijn.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:12

Ibbel schreef:
Wat wel opmerkelijk is, is dat 'we' als soort kennelijk zo ver van het idee, we zijn kuddedieren, en daarbij kuddedieren die altruisme kennen (als één van de weinig diersoorten) af zijn.
We zijn niet meer solidair en we zorgen niet meer voor elkaar. Een veel gehoord argument tegen vaccineren is toch wel: "ik ben jong en gezond, ik overleef het wel. Ik heb totaal geen zin om 'me op te offeren' voor de ouderen, die zorgen maar lekker voor zichzelf". Biologisch gezien zijn we een eind afgedwaald van wat we als kuddedier zouden moeten zijn.

We waren ook alleen maar kuddedieren voor ons eigen belang. Voor onze eigen veiligheid en ons levensbehoud. Niet omdat we andere mensen zo gezellig vonden. Dat is een idealistisch gedachtengoed dat er mooi is maar gewoon niet past bij onze biologie.

Tipje:
https://open.spotify.com/episode/2UPT1E ... PgcBKd0gYg

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:13

bigone schreef:
Misschien hadden we code zwart moeten hebben ( godzijdank niet gebeurt) dan was het vraagstuk wel of niet vaccineren geen onderwerp meer geweest.


Met Covid nog verre van over en NL niet voorop: [BEU] En als je weer op reis mag dan wil je naar?

;( :x

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:17

Soepblik schreef:
Palmera schreef:
Corona is een pandemie. Deze werd is zwaar overbevolkt. Daarom kon deze pandemie ontstaan en zich gemakkelijk verspreiden. Een heel normaal en natuurlijk trayect. De zwakkeren vallen weg, de sterkeren blijven in leven. Opschonen. Komt in de dieren en planten wereld ook gewoon voor.

Dus ik snap niet waarom daartegen gestreden moet worden, waarom we tegen beter weten in iedereen in leven willen houden, doorjonken en de aarde nóg meer uitputten. Waarom ons eigen hachie boven de rest van wat leeft staat (we roeien alles uit en nemen alle ruimte in) is mij een raadsel.

Dus ik daarom hoef ik geen vaccin. Ik vind dat de mensheid moet indammen. En als corona het niet doet doet een volgende het wel.



Dit is een enorm controversieel antwoord waar ik het wel volledig mee eens ben.


Toch kan ik me hierbij voorstellen dat je anders denkt als het om je kinderen gaat bvb. Als 1 van je ouders het zwaar krijgt door het virus en je in het ziekenhuis geen zuurstof fles meer kunt krijgen, ga je dan nog hetzelfde denken ? We enten onze huisdieren ook massaal. Met die stelling moeten we dat dan ook maar achterwege laten. Dan kunnen we beter werken met childcards. Ieder koppel heeft recht op 2 kinderen. Indien je geen hebt kun je na de vruchtbare leeftijd je kaart aan iemand anders doorgeven zodat sommige gezinnen toch nog kunnen uitbreiden.

Ik ben niet tegen vaccineren, maar een hele serie vaccins gaan verplichten om kost wat kost een minderheid te willen redden vind ik wel ver gaan. Een vrije keuze hebben heeft voor mij prioriteit, maar bij bvb hondsdolheid is het bewezen dat zo een aanpak niet werkt en aan zo een nare ziekte zou ik niet willen sterven. Dankbaar dat ze dit hier in Europa grotendeels onder controle hebben. In Noorwegen (Svalbard) komen nog geregeld gevallen voor ondanks een heel streng beleid hieromtrent.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:22

Maar mensen mogen dan helemaal niet meer reizen? Of alleen in eigen land? Of dat ook niet. of hoe zien we dat eigenlijk?

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:34

Cer schreef:
Maar mensen mogen dan helemaal niet meer reizen? Of alleen in eigen land? Of dat ook niet. of hoe zien we dat eigenlijk?


Net als alcohol gebruik. Geniet maar met mate.

Denk er over na en gebruik gezond verstand. Bedenk dat er méér meespeelt dan jouw verlangens en budget.

Kijk óók of je in eigen land wat leuks ziet. Of binnen de EU. Of je per fiets/ auto/ trein kan ipv vliegen.
Weeg het gewoon eens af met een set extra nadelen.
´Ja, maar anderen....´ is geen daarbij enkel argument voor jouw eigen verantwoordelijkheid voor jouw eigen gedrag.

Dat ´reizen´ ook mbt werk. Er is een grote stap vooruit genomen naar minder verplaatsing, meer thuiswerk. Dát ziet iedereen; dat dit een grote stap vooruit is.
Mbt vakantie geldt exact hetzelfde. Hoef je geen raketwetenschapper voor te zijn toch?!

Het besmettingsgevaar tijdens vliegen, het recyclen van de bacillen van iedereen in het vliegtuig door iedereen in het vliegtuig, was voor mij al jáááren een (van verschillende) reden(en) om niet te vliegen. Nu onderstreept.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:40

irmaz schreef:
Ik verbaas me een beetje over de hoeveelheid mensen die de reden aandragen dat Covid door moet razen omdat er te veel mensen op aarde zijn. Zij vinden het dus prima dat mensen een dood sterven waarin ze eerst een tijdje zwaar benauwd worden om daarna gewoon de verstikkingsdood te sterven, dus behoorlijk moeten lijden, maar er wordt hier wel te pas en te onpas druk op andere mensen uitgeoefend om hun paard zo snel mogelijk een "humane" dood te laten sterven door hem in te laten slapen.
Is het dan niet humaner om voor mensen te gaan pleiten voor een actieve euthanasie en verplichte sterilisatie? Ben erg benieuwd naar de criteria die hiervoor zouden moeten gaan gelden...

In 1973 kwam de SF-film Soylent Green uit.Die speelt in 2022! En gaat over dit soort zaken.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:45

Niet dat dat in dit topic ter zake doet, maar wat is "met mate"? Dat is denk heel lastig te pinpointen.. sommigen vinden 2x per jaar naar Spanje "met mate" en anderen 1x in de drie jaar naar de USA bijvoorbeeld. Wat kan dan wel en wat kan dan niet..

Het "ja maar anderen" was niet mijn argument. Mijn argument is dat het lekker makkelijk kletsen is als je de hele wereld al overgevlogen bent om dan tegen anderen te zeggen "en nu mag jij niet meer vliegen".. Of dat iemand met twee Tesla's en een eigen laadpaal op de oprit zegt tegen iemand die net aan een 3e hands benzine autotje kan betalen "iedereen moet electrisch gaan rijden"...
Daarmee zeg ik niet 'ik doe het toch want anderen doen het ook/hebben het ook gedaan'

Overigens vliegen raketten nog veel verder :+

Ik denk dat minder reizen voor werk nu wel een ding wordt.. alleen al binnen NL.. dus dat is dan een soort van een plus?

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:54

Cer schreef:
Niet dat dat in dit topic ter zake doet, maar wat is "met mate"? Dat is denk heel lastig te pinpointen.. sommigen vinden 2x per jaar naar Spanje "met mate" en anderen 1x in de drie jaar naar de USA bijvoorbeeld. Wat kan dan wel en wat kan dan niet..

Het "ja maar anderen" was niet mijn argument. Mijn argument is dat het lekker makkelijk kletsen is als je de hele wereld al overgevlogen bent om dan tegen anderen te zeggen "en nu mag jij niet meer vliegen".. Of dat iemand met twee Tesla's en een eigen laadpaal op de oprit zegt tegen iemand die net aan een 3e hands benzine autotje kan betalen "iedereen moet electrisch gaan rijden"...
Daarmee zeg ik niet 'ik doe het toch want anderen doen het ook/hebben het ook gedaan'

Overigens vliegen raketten nog veel verder :+

Ik denk dat minder reizen voor werk nu wel een ding wordt.. alleen al binnen NL.. dus dat is dan een soort van een plus?



Moet dat nu echt uitgespeld worden?
Als een groot deel van de mensen breder nadenkt en wat minder gaat tikt dat al fors aan.

Dus naar anderen wijzen is geen naar anderen wijzen :o?
Okeee :x

Verder is laatste vraag een vraag naar de bekende weg.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:58

Huertecilla schreef:
Cer schreef:
Maar mensen mogen dan helemaal niet meer reizen? Of alleen in eigen land? Of dat ook niet. of hoe zien we dat eigenlijk?


Net als alcohol gebruik. Geniet maar met mate.

Denk er over na en gebruik gezond verstand. Bedenk dat er méér meespeelt dan jouw verlangens en budget.

Kijk óók of je in eigen land wat leuks ziet. Of binnen de EU. Of je per fiets/ auto/ trein kan ipv vliegen.
Weeg het gewoon eens af met een set extra nadelen.
´Ja, maar anderen....´ is geen daarbij enkel argument voor jouw eigen verantwoordelijkheid voor jouw eigen gedrag.

Dat ´reizen´ ook mbt werk. Er is een grote stap vooruit genomen naar minder verplaatsing, meer thuiswerk. Dát ziet iedereen; dat dit een grote stap vooruit is.
Mbt vakantie geldt exact hetzelfde. Hoef je geen raketwetenschapper voor te zijn toch?!

Het besmettingsgevaar tijdens vliegen, het recyclen van de bacillen van iedereen in het vliegtuig door iedereen in het vliegtuig, was voor mij al jáááren een (van verschillende) reden(en) om niet te vliegen. Nu onderstreept.


Kan je makkelijk zeggen, ver weg op die berg in de zon.

Maar als je in een stad, 3 hoog woont, wil je misschien graag relaxen op een camping of hotel in Spanje. En als het code geel is, dan is het niet verboden, dus laat mensen doen wat gewoon is toegestaan.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:02

Huertecilla schreef:
Moet dat nu echt uitgespeld worden?
Als een groot deel van de mensen breder nadenkt en wat minder gaat tikt dat al fors aan.
Ik vraag het toch gewoon :j
Ik denk ook dat het scheelt als het grote deel breder nadenkt

Citaat:
Dus naar anderen wijzen is geen naar anderen wijzen :o? Okeee :x

Ik geef gewoon aan dat ik een opmerking raar vind...
maar je kunt het inderdaad ook andersom zien.. zij wijzen naar anderen :j

Citaat:
Verder is laatste vraag een vraag naar de bekende weg.

Ik zie de laatste vraag niet... het was een zin waarmee ik aangeef dat ik het me afvroeg.. :j

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:06

Electra63 schreef:
Kan je makkelijk zeggen, ver weg op die berg in de zon.

Maar als je in een stad, 3 hoog woont, wil je misschien graag relaxen op een camping of hotel in Spanje. En als het code geel is, dan is het niet verboden, dus laat mensen doen wat gewoon is toegestaan.



Ja, erg heh, wat slecht van mij.

Wat jij vraagt; het mensen laten doen wat mag is struisvogel-gedrag. Wat mág is lang niet altijd goéd en je hebt ZELF een verantwoordelijkheid in deze.
Toerisme is een tweesnijdend zwaard. Een scherp voorbeeld van economisch belang, van overheidsbelang wat helemaal niet in het belang van de wereld noch individuen is.
Wil je het niet begrijpen?
Ok, roken dan.....

Wat ík schrijf is dat je van 3 hoog wellicht ook in Zeeland, het Zwarte Woud oid kan ontspannen. Dat dit nier persé ver weg met het vliegtuig MOET. Al is het 1 keer ipv 2; is ook al 50% minder :)*

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:08

Cer schreef:
Ik zie de laatste vraag niet... het was een zin waarmee ik aangeef dat ik het me afvroeg.. :j


Cer schreef:
Ik denk dat minder reizen voor werk nu wel een ding wordt.. alleen al binnen NL.. dus dat is dan een soort van een plus?


Wat denk je zélf??

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:12

Huertecilla schreef:
Cer schreef:
Ik zie de laatste vraag niet... het was een zin waarmee ik aangeef dat ik het me afvroeg.. :j


Cer schreef:
Ik denk dat minder reizen voor werk nu wel een ding wordt.. alleen al binnen NL.. dus dat is dan een soort van een plus?


Wat denk je zélf??

Nou ja, ik 'denk' dat het reizen voor werk nu wel een ding wordt, alleen al binnen NL. Maar ik weet het niet zeker... :j (misschien wel, misschien niet)
Dus zou dan een plus kunnen zijn die is ontstaan uit een enorme poedersuiker situatie (wat op zich geen plus is, die situatie, vandaar dat ik daar dan wat terughoudend mee ben, om dat dan zomaar een plus te noemen :j )

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:14

Goof schreef:
Het is een feit dat je ouders ooit zullen overlijden, waarschijnlijk eerder dan jij. Wat is het verschil tussen overlijden aan een andere ziekte of aan de gevolgen van corona?
Begrijp me niet verkeerd, ik hoop dat mijn ouders er nog 20 jaar zijn hoor, maar ik ben niet naief en weet dat zij ooit aan welke oorzaak dan ook overlijden.

En dat zeg ik als iemand die inderdaad een familielid heeft verloren en die zelf 5 maanden uit de running is geweest door restklachten.
Het is heel simpel; ziektes en de dood horen bij het leven. Ook als het ren naaste betreft.

Ja maar .... dan kunnen we ook wel stoppen met behandelen van hart vaat , kanker etc etc . Onder de noemer door hoort bij het leven.
Doet het ook hoor, maar we ontwikkelen ons als mensen , soms en beetje verkeerd , vaak ook heel goed , en daar hoort bij dat we ziektes bestrijden.

Dat we ouder worden heeft grote voordelen namelijk dat kennis en vooral ervaring minder snel verloren gaat.
Dat Stephen Hawking gelukkig nog een tijd op deze aarde is geweest door de medische wetenschap bv.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:16

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
Kan je makkelijk zeggen, ver weg op die berg in de zon.

Maar als je in een stad, 3 hoog woont, wil je misschien graag relaxen op een camping of hotel in Spanje. En als het code geel is, dan is het niet verboden, dus laat mensen doen wat gewoon is toegestaan.



Ja, erg heh, wat slecht van mij.

Wat jij vraagt; het mensen laten doen wat mag is struisvogel-gedrag. Wat mág is lang niet altijd goéd en je hebt ZELF een verantwoordelijkheid in deze.
Toerisme is een tweesnijdend zwaard. Een scherp voorbeeld van economisch belang, van overheidsbelang wat helemaal niet in het belang van de wereld noch individuen is.
Wil je het niet begrijpen?
Ok, roken dan.....

Wat ík schrijf is dat je van 3 hoog wellicht ook in Zeeland, het Zwarte Woud oid kan ontspannen. Dat dit nier persé ver weg met het vliegtuig MOET. Al is het 1 keer ipv 2; is ook al 50% minder :)*


Ik woon niet 3 hoog en ik wil niet naar het Zwarte Woud en ik woon (bijna) in Zeeland; ik wil gewoon graag naar een Grieks eiland.
Daarbij steun ik de Griekse bevolking, ben ik gevaccineerd en negatief getest en staat het eiland van mijn keuze op geel.
Ik gok, nee ik weet, dat ik met open armen ontvangen wordt door het hotels en de plaatselijke horeca en anderen die afhankelijk zijn van toeristen.

Wees niet roomser dan de Paus :+

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:24

Het is lastig en eigenlijk erg verdrietig dat zoveel gebieden geheel afhankelijk zijn van toerisme qua economie. Lijkt mij toch echt dat dit voor zulke gebieden een goede wake-up call is geweest om goed te gaan kijken naar andere mogelijkheden en meer diversivicatie in hun economie te krijgen zodat ze beter bestand zijn tegen problemen elders & thuis. Er zijn wel landen (in azie) geweest met die zelfreflectie, maar inmiddels hoor je er niks meer over.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:26

tamary schreef:
Het is lastig en eigenlijk erg verdrietig dat zoveel gebieden geheel afhankelijk zijn van toerisme qua economie. Lijkt mij toch echt dat dit voor zulke gebieden een goede wake-up call is geweest om goed te gaan kijken naar andere mogelijkheden en meer diversivicatie in hun economie te krijgen zodat ze beter bestand zijn tegen problemen elders & thuis. Er zijn wel landen (in azie) geweest met die zelfreflectie, maar inmiddels hoor je er niks meer over.



Leuk bedacht, maar er zijn Griekse eilanden met alleen rotsen, wat olijfbomen en strand. ;)

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:32

Electra63 schreef:
tamary schreef:
Het is lastig en eigenlijk erg verdrietig dat zoveel gebieden geheel afhankelijk zijn van toerisme qua economie. Lijkt mij toch echt dat dit voor zulke gebieden een goede wake-up call is geweest om goed te gaan kijken naar andere mogelijkheden en meer diversivicatie in hun economie te krijgen zodat ze beter bestand zijn tegen problemen elders & thuis. Er zijn wel landen (in azie) geweest met die zelfreflectie, maar inmiddels hoor je er niks meer over.



Leuk bedacht, maar er zijn Griekse eilanden met alleen rotsen, wat olijfbomen en strand. ;)

En daar woonden al mensen voor het toerisme werd uitgevonden? Ook dan moet je de kritische vraag stellen : waarom kan deze economie niet overeind blijven zonder toerisme? Is er niks anders te doen, of zijn die beroepen verdwenen omdat de producten ervan niet meer rendabel zijn om te verkopen? Waar zit het werkelijke probleem dus?

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:55

Cer schreef:
Maar mensen mogen dan helemaal niet meer reizen? Of alleen in eigen land? Of dat ook niet. of hoe zien we dat eigenlijk?


Behalve een corona crisis hebben we helaas een serie andere crises verwant aan de opwarming van de aarde.

Het is dus zaak dat ieder van ons haar footprint zo klein mogelijk houdt, ('als jij zo leeft, lukt het alleen met met 3,5 aardes')
om 'rampen' ("zelf naar gesolliciteerd")
en oorlogen te voorkomen (als de Nijl droogvalt, moeten we 80 miljoen Egyptenaren elders huisvesten).


Dat staat nog al haaks op een weekendje weg naar Barcelona, of het spreekwoordelijke topic op bokt 'weten jullie een vakantiebestemming op tenminste 6 uur vliegen?'.