Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:06


Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:17

Die is zeker toepasselijk.

Ik vind het absurd dat Professor van Dissel (want ja, die titel had hij toen hij bij het LUMC werkte) hier weggezet wordt als niet deskundig. Gelukkig was de KNAW dat niet met JMJ eens.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:20

Celestial schreef:
Helaas is mijn vraag weggehaald uit een ander topic, vandaar dat ik hem hier nu opnieuw stel. Ik hoop dat er mensen zijn die, ondanks de vele respectloze discussies die ik her en der zie ontstaan, de moeite willen nemen om antwoord te geven. :) Ik veroordeel niet-gevaccineerden zeker niet, ik ben vooral benieuwd naar hun redenaties.

Hoe denken de mensen die zich (om niet-medische redenen) niet laten vaccineren dat we van Corona af zouden komen als iedereen die keuze zou maken?
we komen nooit meer van Corona af, dit is een nieuwe ziekte waar we mee moeten leren leven.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:22

Van Dissel is nog steeds hoogleraar in Leiden, ook al werkt hij nu bij het RIVM.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:28

Oké, ik wist niet precies of ze die titel dan houden bij overstap naar een andere organisatie.

BigOne
Berichten: 38337
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:32

Fitzroy schreef:
Oké, ik wist niet precies of ze die titel dan houden bij overstap naar een andere organisatie.

Volgens mij zijn alle omt leden vrijwilligers uit diverse disciplines. Ze hebben een gewone baan naast het omt.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:35

Fitzroy schreef:
Oké, ik wist niet precies of ze die titel dan houden bij overstap naar een andere organisatie.

Hij heeft ook gewoon nog een aanstelling in Leiden (zal wel een 0-uren aanstelling zijn). Hoogleraar ben je in principe levenslang (bij een 'ordinariaat', dus een gewoon hoogleraarschap) Alleen bijzondere hoogleraarschappen zijn voor bepaalde tijd (meestal 5 jaar).
En na je pensioen ben je emeritus hoogleraar.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:38

Fitzroy schreef:
Die is zeker toepasselijk.

Ik vind het absurd dat Professor van Dissel (want ja, die titel had hij toen hij bij het LUMC werkte) hier weggezet wordt als niet deskundig. Gelukkig was de KNAW dat niet met JMJ eens.


Ligt in de lijn van degenen die vinden dat 'wetenschap ook maar een mening' is.

Ibbel

Berichten: 49201
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:39

'De wetenschap' is een beetje slecht in zichzelf verkopen. Wetenschap leeft bij het proberen 'elkaars onderzoeksresultaten onderuit te halen'. Niets is zeker, en zelfs dat niet. Dat is voor een hoop mensen lastig te begrijpen.

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:43

Dank voor je uitleg, Ibbel. 0-urencontract zal hij dan wel bij de Universiteit hebben. Toen ik er nog werkte was hij afdelingshoofd van Infectieziekten.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 22:43

JMJ schreef:
Ibbel schreef:

Ik vind die richtlijnen anders heel duidelijk.

Er mag géén periode van volledig herstel zitten dus infectie en dood. Maw, de gestorvene moet nog klinisch ziek zijn geweest.
Covid mag bij onderliggend lijden alleen als doodsoorzaak worden aangewezen als het duidelijk is dat Covid de dood heeft veroorzaakt of versneld.

Volgens de richtlijnen van het WHO zijn enkel de symptomen van Covid-19 voldoende om Covid-19 als doodsoorzaak aan te wijzen.


Dit is gewoon niet waar...

Op een overlijdensverklaring staat altijd de directe oorzaak van overlijden, bv ARDS, daarna de aanleiding van de directe doodsoorzaak, bv pneumonie en dan wat de achterliggende oorzaak daarvan is, bv covid-19. Dan heeft het coronavirus dus een pneumonie veroorzaakt waardoor de dode overleden is aan ards.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 13:40

Ja, dan wordt het survival of the fittest, nu vind ik dat prima, alleen wil ik niet diegene zijn die geliefden verliest (of zelf het loodje legt).. :D

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:42

Mindim schreef:
Op bijna alles ehm, nee :D
De goedgekeurde vaccins zitten ook niet meer in de testfase, hebben alle stadia doorlopen en sars is bij mijn weten geen vertakking van influenza.


Niet waar, kun je ook in de officiele stukken lezen (= het zit nog in een testfase en lange termijn effecten zijn niet bekend).

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:46

hahahatsjoe schreef:
Mindim schreef:
Op bijna alles ehm, nee :D
De goedgekeurde vaccins zitten ook niet meer in de testfase, hebben alle stadia doorlopen en sars is bij mijn weten geen vertakking van influenza.


Niet waar, kun je ook in de officiele stukken lezen (= het zit nog in een testfase en lange termijn effecten zijn niet bekend).


In de laatste fase van het onderzoek. De laatste fase is bij elk nieuw medicijn de marktfase. Op die manier wordt het gebruik bij nog veel meer mensen gemonitord.

Zelf zou ik het enger vinden als ze zouden zeggen: hier is ons vaccin, bij 10.000 mensen lijkt het veilig te zijn, je kan het gebruiken. Als er nog wat is; ons niet bellen.

Nu staat het nog onder streng toezicht.

De lange termijn effecten zijn niet te verwachten, het spul wordt afgebroken in je lichaam. Net als bij elke vaccinatie.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:49

Vayo schreef:
De kans dat je nog Corona krijgt na een vaccinatie is heel erg laag en meestal ben je er dan veel milder ziek van. Het is totaal niet bewezen dat je als gevaccineerde nog besmettelijk kunt zijn, laat staan nog even besmettelijk kunt zijn als een niet gevaccineerde. Sterker nog ... er zijn veel signalen dat je veel minder of niet meer besmettelijk bent na vaccinatie.


Wat een rare redenatie en beslist niet waar. Als je gevaccineerd bent en alsnog corona krijgt ben je zo besmettelijk als wat, net als bij een griepspuit die je gehad hebt en je krijgt alsnog griep, kun je een ander ook nog prima besmetten.

Cer

Berichten: 30170
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:51

hahahatsjoe schreef:
Mindim schreef:
Op bijna alles ehm, nee :D
De goedgekeurde vaccins zitten ook niet meer in de testfase, hebben alle stadia doorlopen en sars is bij mijn weten geen vertakking van influenza.


Niet waar, kun je ook in de officiele stukken lezen (= het zit nog in een testfase en lange termijn effecten zijn niet bekend).

Dit is toch eigenlijk best al heel wat keren uitgelegd/toegelicht?

Ik vind het interessant hoe sommige dingen toch rond blijven gaan. Net zoals dat mRNA je DNA aanpast.. is dat omdat mensen blijven hangen bij een idee, of het niet geloven als het weerlegd wordt of iets anders?

Net zoals dat je met vaccinatie en Corona "nog vet besmettelijk" bent (ik hoorde dat iemand vandeweek zeggen, dus niet specifiek op hahahatsjoe). Dat is weerlegd, uitgelegd en toegelicht.. Waarom blijft dat idee dan bestaan?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:52

hahahatsjoe schreef:
Mindim schreef:
Op bijna alles ehm, nee :D
De goedgekeurde vaccins zitten ook niet meer in de testfase, hebben alle stadia doorlopen en sars is bij mijn weten geen vertakking van influenza.


Niet waar, kun je ook in de officiele stukken lezen (= het zit nog in een testfase en lange termijn effecten zijn niet bekend).

Vooral om te kijken hoe lang ze werkzaam zijn kun je eigenlijk overal terug lezen. De werkzaamheid is bewezen.. nu de duur nog.

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:53

Morganlefay schreef:
Simpel antwoord op de vraag die bovenaan gesteld wordt.
Nooit, corona is een virus en virussen muteren.
Uitzitten is de enige optie.
Pokken is zover ik weet uitgeroeid behalve dat er in enkele laboratoria wat stammen bewaard worden voor het geval dat. }>
De een krijgt een keer corona en daarna niet(merkbaar) meer omdat de afweer een boost heeft gekregen.
Het duivelse dilemma waar veel regeringen mee zitten is hoe er mee om te gaan.
Waar ik wel heel nieuwsgierig naar ben waarom de ene wel corona krijgt maar niet ziek wordt en de ander dood gaat. Is dat aan onderliggende zaken te danken of spelen er andere factoren mee.


Dat is dus onbegrijpelijk. Ken een gezin waarvan de vrouw gezond en fit was en de man kanker had en aan de chemo's zat. De vrouw wordt goed ziek, de man niet. Hoe dan ?

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:55

Dat is toch met alle ziektes zo dat je niet perse kan voorspellen hoe je reageert
Uiteindelijk is Polio ook in iets van 90% maar een verkoudheidje.
Weerstand of afweer is niet hetzelfde als je gezond voelen. Zo schijn je bijv een betere weerstand tegen influenza te hebben als je al verkouden bent met een ander virus.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 09-06-21 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 14:56

hahahatsjoe schreef:
Mindim schreef:
Op bijna alles ehm, nee :D
De goedgekeurde vaccins zitten ook niet meer in de testfase, hebben alle stadia doorlopen en sars is bij mijn weten geen vertakking van influenza.


Niet waar, kun je ook in de officiele stukken lezen (= het zit nog in een testfase en lange termijn effecten zijn niet bekend).


Het zit in de post-market fase. Fase 3, of beter, Fase 3A, is waarmee ontwikkelaars hebben aangetoond dat het werkt en is gecontroleerd voor (ernstige) bijwerkingen. Fase 3B is de post-marketfase waaraan alle medicijnen moeten voldoen, die eigenlijk inhoudt dat ze data moeten blijven delen (alleen maar positief lijkt me) en moeten checken op zeldzame bijwerkingen.

Citaat:
Er zijn vier vaccins goedgekeurd voor gebruik binnen de Europese Unie. Dit zijn de vaccins van Pfizer, Moderna, AstraZeneca en Janssen. Volgens het Europese geneesmiddelenbureau (EMA) is bewezen dat deze vaccins werken en dat de eventuele risico's heel klein zijn.

De goedgekeurde coronavaccins hebben voor toelating alle onderzoeksfasen doorlopen.

Volgens het EMA hebben de vaccinontwikkelaars in het fase 3-onderzoek en het onderzoek dat daaraan voorafging, bewezen dat de goedgekeurde vaccins werken en veilig zijn. Dit betekent dat de coronavaccins niet meer 'experimenteel' zijn, of in de 'testfase' zitten.

Waarom lopen de onderzoeken wel door?
De fase 3-onderzoeken zijn niet gelijk stilgelegd, nadat was aangetoond dat de vaccins werken. Het onderzoek naar het vaccin van Pfizer blijft bijvoorbeeld twee jaar lopen, tot in 2023. Dit helpt onder meer met het vaststellen hoelang de coronavaccins bescherming bieden. Doordat nog niemand een van de coronavaccins lang geleden heeft gehad, weten we dat nu niet zeker.


Ook goed om te weten:

Citaat:
Wat houdt een voorwaardelijke vergunning in?
Alle goedgekeurde coronavaccins hebben een voorwaardelijke vergunning gekregen. Het belangrijkste verschil tussen een voorwaardelijke vergunning en een normale vergunning is volgens het CBG dat de vaccinontwikkelaar bij een voorwaardelijke vergunning verplicht is om de komende twee jaar informatie aan te blijven leveren. Dit is bijvoorbeeld informatie uit het lopende fase 3-onderzoek, maar ook informatie uit ander aanvullend onderzoek. Zo moet bijvoorbeeld worden onderzocht of de coronavaccins gebruikt kunnen worden bij mensen die tot nu toe niet in het onderzoek waren meegenomen, zoals zwangere vrouwen.

Het CBG benadrukt daarnaast dat bij ieder vaccin of medicijn de bijwerkingen na toelating worden bijgehouden. Dit betekent niet dat de mensen die dit medicijn of vaccin krijgen, proefpersonen zijn. Dit bijhouden is bedoeld om bijwerkingen te detecteren, die zo zeldzaam zijn dat ze tijdens onderzoek voorafgaand aan toelating niet kunnen worden opgespoord.

https://www.nu.nl/nucheckt/6123842/nuch ... tfase.html


Over langetermijn:
Citaat:
Eventuele bijwerkingen worden vooral kort na vaccinatie verwacht, wanneer het vaccin bezig is een reactie van je immuunsysteem op te wekken. Ook als het vaccin helemaal uit je lichaam is verdwenen is er nog een kleine kans op bijwerkingen. Dit komt doordat de reactie van je immuunsysteem op het vaccin dus niet is verdwenen en dit in theorie voor bijwerkingen zou kunnen zorgen. Roestenberg en Snijder schrijven dat dit soort bijwerkingen vaak erg zeldzaam zijn.

https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coron ... chaam.html

Citaat:
Directeur Agnes Kant van bijwerkingencentrum Lareb zegt er dit over: "Bijwerkingen op de lange termijn zijn niet waarschijnlijk, maar daarmee ook niet uitgesloten."

Dat die bijwerkingen niet voor de hand liggen, komt door de manier waarop een vaccin werkt. Kant: "Je krijgt een vaccin binnen, en je lichaam reageert daar vervolgens op. Het komt niet vaak voor dat er bijvoorbeeld pas een half jaar later gevolgen te merken zijn."

Een kleine kans dus, dat je op de lange termijn bijwerkingen krijgt van het vaccin.

Van Egmond: "Er zijn geen garanties te geven, maar als vaccins bijwerkingen hebben, is dat meestal op de korte termijn. Vaccins staan niet bekend om ernstige bijwerkingen op de lange termijn."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... vaccinatie

hahahatsjoe

Berichten: 2396
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:01

Ibbel schreef:
ApplePapple schreef:
Interessant topic. Ik blijf nog even volgen. Zie dingen waar ik me goed in kan vinden.
Alleen even terug komen op het vaccin, dit is toch nog in de testfase? Dus niet volledig goedgekeurd.



https://www.ema.europa.eu/en/medicines/ ... /comirnaty

En dit geldt ook voor alle andere vaccins. Gewoon goedgekeurd dus.

Comirnaty = Pfizer, trouwens.


Goed gekeurd betekent niet dat het niet in een testfase zit... Kijk maar eens hoe lang het duurt voor medicijnen en vaccins goedgekeurd worden. En hierbij heb je ook nog eens verschillende vaccins, nl. vector vaccins en mRNA vaccins die ook totaal anders werken. Dit kan niet zo snel getest worden, lange termijn effecten zijn niet bekend.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:02

Die testfase staat hierboven al 2x uitgelegd. Lees je eigenlijk wel of lees je alleen dingen in je eigen straatje?
De vaccins zijn voldoende getest volgens alle geldende normen en ze zijn ook niet bepaald nieuw. Behalve dan die mrna maar die techniek bestaat al erg lang.

IMANDRA

Berichten: 9812
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:03

hahahatsjoe schreef:
Vayo schreef:
De kans dat je nog Corona krijgt na een vaccinatie is heel erg laag en meestal ben je er dan veel milder ziek van. Het is totaal niet bewezen dat je als gevaccineerde nog besmettelijk kunt zijn, laat staan nog even besmettelijk kunt zijn als een niet gevaccineerde. Sterker nog ... er zijn veel signalen dat je veel minder of niet meer besmettelijk bent na vaccinatie.


Wat een rare redenatie en beslist niet waar. Als je gevaccineerd bent en alsnog corona krijgt ben je zo besmettelijk als wat, net als bij een griepspuit die je gehad hebt en je krijgt alsnog griep, kun je een ander ook nog prima besmetten.


Nee.

Citaat:
Uit een Amerikaanse studie blijkt dat gevaccineerden niet alleen zelf veel minder vaak ziek worden, maar ook dat ze het virus nauwelijks nog kunnen overdragen. Het bleek dat mensen die beide prikken van hun vaccinatie hebben gehad na twee weken 90 procent minder kans hebben om het virus over te dragen. Als iemand één prik heeft gehad is de kans 80 procent lager. Kort na de vaccinatie is er nog wel een grotere kans op besmetting van anderen.

De resultaten van de Amerikaanse studie zijn volgens haar in lijn met recent Israëlisch onderzoek. "Dat laat precies hetzelfde zien. Je ziet dat de eerste twee weken na vaccinatie het afweersysteem nog op gang moet komen, maar daarna zie je heel duidelijk een afname van het aantal virusdeeltjes waardoor mensen niet meer besmettelijk zijn."


https://nos.nl/artikel/2374959-amerikaa ... smettelijk


hahahatsjoe schreef:
Ibbel schreef:
https://www.ema.europa.eu/en/medicines/ ... /comirnaty

En dit geldt ook voor alle andere vaccins. Gewoon goedgekeurd dus.

Comirnaty = Pfizer, trouwens.


Goed gekeurd betekent niet dat het niet in een testfase zit... Kijk maar eens hoe lang het duurt voor medicijnen en vaccins goedgekeurd worden. En hierbij heb je ook nog eens verschillende vaccins, nl. vector vaccins en mRNA vaccins die ook totaal anders werken. Dit kan niet zo snel getest worden, lange termijn effecten zijn niet bekend.


In mijn reactie staat het vrij helder uitgelegd. Het duurt normaal gesproken lang omdat er heel veel politiek geneuzel en administratieve rompslomp bij komt kijken. Nu kon dat gestroomlijnd worden vanwege de haast die het had. Dus eigenlijk zijn andere medicijnen gewoon heel heel erg langzaam, ipv deze 'te snel'.

Mizora

Berichten: 18104
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 15:17

hahahatsjoe schreef:
Mindim schreef:
Op bijna alles ehm, nee :D
De goedgekeurde vaccins zitten ook niet meer in de testfase, hebben alle stadia doorlopen en sars is bij mijn weten geen vertakking van influenza.


Niet waar, kun je ook in de officiele stukken lezen (= het zit nog in een testfase en lange termijn effecten zijn niet bekend).


Edit: wat gaan jullie hard, een stukje van de post is hierdoor al uitgelegd door anderen.

Het zit in de monitoringsfase of marktfase, de 3 testfases (de laatste met 40.000-50.000 mensen) zijn wel afgerond (al blijven ze de mensen die mee hebben gedaan wel extra monitoren). De langetermijn effecten zijn inderdaad nog niet bekend. Hiervoor kan wel naar eerdere vaccins gekeken worden en daaruit blijkt dat langetermijneffecten na vaccinatie eigenlijk nooit voor komen. Het is dus uiterst onwaarschijnlijk dat deze er nu wel zijn.

Overigens zitten we bij covid19 als het ware in dezelfde fase. Er zijn geen zekere langetermijneffecten bekend, want wat het effect na 3 of 4 jaar is weten we simpelweg niet omdat het virus nog zo lang niet bestaat. Of de langdurige restklachten vergelijkbaar zullen worden met q-koorts of binnen 2 jaar bij iedereen weg zijn, is nu nog niet bekend. Ook is nog onbekend of er na 5 tot 10 jaar nog een bijeffect komt zoals dat bij hiv het geval is. Daar maak je in eerste instantie ook een soort griepje mee, waarna pas na gemiddeld 8 jaar de restschade aids tevoorschijn komt. Er kan wel een schatting gemaakt worden kijkend naar in hoeverre mensen opknappen (of juist niet) en hoe dat tijdspad verloopt t.o.v. andere virussen met restschade en of er bij andere corona-virussen na zeer lange termijn opeens toch nog ernstige rest-effecten tevoorschijn komen.

---
@JMJ:
Jongeren en kinderen dragen bij het originele covid19-virus ook maar beperkt bij aan de verspreiding, dit leek aan het begin (uit eerste onderzoeken met beperkte testdata) wel minder te zijn dan wat uit later onderzoek bleek. Bij de nieuwe mutaties verandert dit beeld ook (we hebben tegenwoordig vrijwel volledig, 96% van de kiemsurveillance, de britse variant in Nederland). Voor sommige mutaties blijken kinderen niet minder (of niet veel minder) bevattelijk te zijn dan volwassenen.

Hoewel geen klachten is niet besmettelijk inderdaad niet klopt, blijkt dit voornamelijk te zijn bij presymptomatische mensen, 1 a 2 dagen voordat ze symptomatisch worden. Wanneer je echt asymptomatisch bent (dus wel een tijdje covid19 in je luchtwegen hebt zitten, maar op geen enkel moment klachten ontwikkelt) lijk je inderdaad vrijwel niet besmettelijk te zijn gedurende de volledige periode dat je covid19 bij je draagt. Dit lijkt overigens ook zo te zijn voor mensen die dankzij de vaccinatie de besmetting zonder symptomen doormaken.
Er is een inschatting gedaan op basis van vergelijkbare virussen en het gedrag dat de virusverspreiding toen liet zien. Daarop zijn deze eerste uitspraken, helemaal aan het begin van de epidemie, gedaan. Er zijn veel virussen waarbij je zonder klachten niet of nauwelijks besmettelijk bent, ook niet als je daarna wel ziek wordt.

Op het gebied van besmettelijk zijn bij een coronabesmetting na vaccinatie is dit brits onderzoek ook wel interessant: https://www.bbc.com/news/health-56904993

Je blijkt al na 1 prik (na 2 weken) dus 38-49% minder kans te hebben je huisgenoten aan te steken als je gevaccineerd bent en toch ziek wordt door covid19. Aangezien huisgenoten juist een zeer groot risico lopen bij een besmet persoon in huis.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:23

verootjoo schreef:
Die testfase staat hierboven al 2x uitgelegd. Lees je eigenlijk wel of lees je alleen dingen in je eigen straatje?
De vaccins zijn voldoende getest volgens alle geldende normen en ze zijn ook niet bepaald nieuw. Behalve dan die mrna maar die techniek bestaat al erg lang.


Sinds '86 zijn onderzoekers al met de mRNA-technieken bezig, langer dan menig Bokker oud is.