Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43536
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:38

IMANDRA schreef:
Als de vaccinatiegraad niet verder oploopt.. hoe wil je dan zorgen dat dit de laatste golf is?
Die nieuwe maatregelen zijn maar tijdelijk.


Om nieuwe golven te voorkomen moeten we zorgen dat corona vrijwel uitdooft - vaccins alleen gaan dat niet doen, je moet ook de besmettingen en mutaties tegengaan. Waar je naartoe moet werken is een situatie dat die besmettingen er gewoon heel weinig zijn, zodat je ze makkelijk kunt nagaan en we ze snel kunnen uitdoven.

En daar zijn dus veel mogelijkheden voor: een deel voor nu (contact aanzienlijk terugbrengen en mondkapjes), een deel voor later (afstandsnormen gewoon standaard maken op alle plekken waar dat eigenlijk prima bleek te kunnen, ventilatie verbeteren) en dan bron- en contactonderzoek. We hebben zelfs al een mooie app die erbij kan helpen. En dan zijn vaccins ook heel nuttig, als onderdeel in het geheel. (Zelfs de QR-code kan zinnig zijn, als men geinteresseerd zou zijn om het zinnig in te zetten.)

Maar je hebt al die dingen samen nodig, en met het duidelijke doel om corona te stoppen, niet om het te laten doorgaan. In plaats van het willekeurig dan weer eens dit en dan weer eens dat aan maatregelen uit de grabbelton te vissen, en er dan mee op te houden voor we echt een laag niveau hebben bereikt om het op andere manieren terug te brengen.

Enne, de chaos van onze regering geeft ons niet meer vrijheid. Het betekent vooral dat er iedere keer alsnog noodmaatregelen moeten komen, die weer alles ondersteboven gooien, en zonder voorbereidingstijd. Dat kan anders.

simongek

Berichten: 5349
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:40

[ [url=m/RomGrD.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit kreeg ik toe gestuurd op fb omdat ik niet gevacineerd ben!
Is toch triest? Helaas krijg je vaker negativiteit over je heen als ongevacineerde.

Het corona virus raken we op den duur wel kwijt,maar krijg je onherroepelijk een nieuwe variant of een totaal ander virus.Het hoort bij de klimaatverandering,permafrost smelt,virussen die daar diep gevroren lagen komen vrij. Maar ook vanuit het Universum komen virussen naar aarde,komen ze met vallende kometen mee? dat is nog in onderzoek.
Op discovery siënce leer je veel van de docu's van NASA.
Besmettingen komen van gevacineerden en ongevacineerden helaas.
[/quote]

Zo heel raar vind ik het eigenlijk niet. Je kiest er zelf voor om jezelf niet te beschermen door middel van een vaccin. Dan kan je ook best afzien van ziekenhuiszorg bij Corona gerelateerde klachten.[/quote]
Ik vind het ook zo dubbel.. ben je gevaccineerd en kom je op de IC heb je er alles aan gedaan. Ben je (heel bewust en omdat je het zo wil) niet gevaccineerd en je komt op de IC hou je een bed bezet voor minstens 6 reguliere patiënten.. die gaan hier weer last van krijgen (hartoperaties, kankeroperaties etc etc..).. en dat vind ik wel heel erg.[/quote]

En wie zegt dat die gevaccineerde er akles aan gedaan heeft? Die is misschien wel met klachten 6 kroegen en verjaardagen langs gegaan want ondanks klachten en zelfs een positieve test hou je dat mooie groene vinkje.

En die ongevaccineerde kan een wappie zijn die overal schijt aan heeft of gewoon keurig afstand hield en netjes testen gingen voor zijn avondje uit. Maar omdat er een gevaccineerde met klachten een feestje vierde werd hij besmet.

Mensen moeten eens ophouden met die houding van een gevaccineerde doet er alles aan om deze pandemie te stoppen en het is allemaal de schuld van de ongevaccineerde. :(

Electra63

Berichten: 17897
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:57

Elisa2 schreef:
IMANDRA schreef:
Dus ook geen behandeling na roken of ongezond leven of na je van je paard gedonderd bent?
Snap echt niet waarom mensen deze optie maar blijven aanhalen?!!

Omdat die de zorg niet onnodig belasten op dit moment, en daar al bedden voor 'gereserveerd' zijn als het ware. Dus ongevaccineerden zijn wel de oorzaak voor de huidige druk. Dus om de problemen op korte termijn met een tijdelijke oplossing op te lossen, zou dit eventueel een optie zijn om te overwegen als het de spuigaten uit gaat lopen terwijl we naar structureel langetermijnoplossingen toewerken.


https://youtu.be/bj1DydOp1EQ

Kul dus, er liggen hele andere oorzaken onder het tekort aan zorg. Die de afgelopen twee jaar ook gewoon aangepakt hadden kunnen worden maar er is bewust voor gekozen om dat niet te doen.



Dat is allemaal al bekend, toch?
Niets nieuws wordt er gezegd.
Levi geeft gewoon aan, in 1e instantie, dat vaccineren gewoon de beste oplossing is. Maar dat uitbreiding nodig is in de zorg.
Zoals iedereen ook weet, dat opleiden lang duurt, niet genoeg geïnteresseerden zijn en vooral een geldprobleem.
Nederland heeft nu eenmaal veel minder IC-capaciteit dan andere landen. Daar is ooit bewust voor gekozen.

Daarbij is Levi nog maar kort (weer) werkzaam in Nederland en heeft hij ook een politieke agenda.
Hij wil voor de PvdA graag minister worden. :D
Persoonlijk zou ik dat wel toejuichen. :D

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:58

@Shadow: eens hoor. Vaccinatie is een onderdeel, wilde ook niet anders beweren. Maar wel een belangrijk onderdeel in het grote geheel, en een eenvoudige manier om in ieder geval op korte termijn de druk op de zorg te verminderen. In aanvulling op de maatregelen die bijv. nu zijn aangekondigd of wellicht nog gaan komen.

@simongek: maar nu haal je er twee uitersten aan, terwijl de 'gemiddelden' toch eerder zijn een ietwat voorzichtige ongevaccineerde tov een ietwat voorzichtige gevaccineerde. Sterker nog, als je naar de cijfers kijkt zullen ongevaccineerden zich bij klachten minder snel laten testen dan een gevaccineerde, algemeen genomen.

Dus dan krijg je de vergelijking: een ietwat voorzichtige ongevaccineerde ten opzichte van een voorzichtige gevaccineerde (en nee, ik zeg niet dat die gevaccineerde er in de regel 'altijd alles aan doet om de pandemie te stoppen', maar wel meer dingen dan een ongevaccineerde). En als je dat algemene beeld vergelijkt, ligt de schuld dus wel 'meer' bij de ongevaccineerde. Deels omdat er dus een aversie is tegen testen, en deels omdat ze de allermakkelijkste preventie niet doen: namelijk vaccineren.

Je kan er zo veel uitzonderingen en n=1 situaties bijhalen als je wil (dus 'ik ken een ongevaccineerde die suuuuuper voorzichtig is en een gevaccineerde die overal schijt aan heeft'), maar dat heeft niet zo veel zin. Het gaat om de algemene tendens.

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:23

bigone schreef:
Needje schreef:
Nou hier in de buurt zijn de gelovige gemeente toch echt de gemeenten met de meeste besmettingen. Hoe komt dat dan?

Meeste besmettingen is iets anders dan meeste ziekenhuis opnames. Gelovige gebieden herbergen de grootste gezinnen en bij de jongeren zitten veel besmettingen. Anders had het hele land nu vol met staphorsters gelegen.


Hoe het exact voor Staphorst is weet ik niet, maar een vergelijkbare plaats als Urk legt, procentueel gezien, een bovengemiddeld beslag op de gezondheidszorg vanwege de coronabesmettingen daar. Het valt niet zo op, omdat het niet zo'n hele grote gemeenschap is, maar als er in Urk net zoveel mensen hadden gewoond als in Amsterdam, dan hadden we een redelijk onbeheersbaar probleem gehad.

Dat gezegd hebbende, de meerderheid van de ongevaccineerden bestaat niet uit orthodoxe christenen. In bepaalde gebieden zijn ze oververtegenwoordigd, wat Needje dus ook ziet. Maar als je naar heel Nederland kijkt dan zijn ze toch een zodanige minderheid, dat zij uiteindelijk maar een klein deel zijn van alle ongevaccineerden. In de Randstad zijn er procentueel gezien veel meer mensen gevaccineerd, maar er wonen ook zoveel meer mensen, dat het kleinere aantal ongevaccineerden in de Randstad in absolute aantallen veel groter zijn dan de ongevaccineerden onder de orthodoxe christenen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:15

Needje schreef:
Klopt. Heb in heel m'n leven nog nooit iets met statistiek te maken gehad.
En ik denk dat ik dat prima vindt. :D


Tot je dus de verkeerde conclusies trekt. Er zijn ongeveer 200.000 tot 300.000 mensen die vanwege geloofsovertuiging niet vaccineren.

De vaccinatiegraad is rond de 85% voor heel Nederland. Dus bovenstaande groep kan nooit de 15% ongevaccineerden vertegenwoordigen. Dat zijn er echt heel veel meer (grofweg 15mio te vaccineren mensen maal 15%= 2mio). Die dus vanwege allerhande andere redenen niet vaccineren.

Dus het zwaartepunt van de mensen die geen vaccin nemen, ligt niet zozeer bij die kerkelijke stromingen.

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:23

Even voor mezelf, maar waar zeg ik dat alleen gelovigen niet vaccineren?

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:29

Needje schreef:
Hou nou alsjeblieft eens op met elke keer wappies er bij te noemen!
Het grootste deel ongevaccineerden komt uit gelovige gemeenten en worden zowat opgedragen zich niet te laten vaccineren door hun kerken.
Ze zijn geen wappies maar goedgelovig.
(Wat je daar persoonlijk ook van vindt)
En alle anti vaccers constant voor wappies uit te maken omdat er een handjevol mensen rare uitspraken doet begint echt rete irritant te worden.


Jij zegt dat het de grootste groep ongevaccineerden is en dat is dus niet zo. Het is zelfs een relatief klein deel van alle ongevaccineerden.

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 21:46

Nou ik hoor alleen maar verhalen over besmettingen in gelovige gemeenten. Dus in mijn optiek is dus het grootste gedeelte gelovig. Mijn fout. Maar ik zeg nog steeds nergens dat alleen gelovigen zich niet laten vaccineren.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:06

Maar het is maar zo’n kleine groep op het geheel, dus ze kunnen niet de meeste besmettingen veroorzaken in Nederland. Als je toevallig in de buurt van de bible belt woont, tja dan zul je het vaker horen.

Maar voor heel Nederland is het zo dat de meeste besmettingen niet bij die groep vandaan komen. Je stelling is dus niet correct.

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:09

Maar als ik wat hoor gaat het daar over. Sneek problemen door Urk, Zwolle door Staphorst en Amersfoort loopt vol met mensen uit de gelovige gemeenten daar in de buurt....
Misschien niet de meeste besmettingen dan, maar wel een hoop opnames.

storrum

Berichten: 2160
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:19

Needje schreef:
Maar als ik wat hoor gaat het daar over. Sneek problemen door Urk, Zwolle door Staphorst en Amersfoort loopt vol met mensen uit de gelovige gemeenten daar in de buurt....
Misschien niet de meeste besmettingen dan, maar wel een hoop opnames.


Amersfoort loopt vol?


Afbeelding

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:29

Je kijkt nu naar het aantal mensen van gemeente Amersfoort dat opgenomen is in het ziekenhuis vanwege covid, niet naar het aantal mensen in ziekenhuis Amersfoort dat vanwege covid opgenomen is van de gemeentes er omheen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:30

storrum schreef:
Needje schreef:
Maar als ik wat hoor gaat het daar over. Sneek problemen door Urk, Zwolle door Staphorst en Amersfoort loopt vol met mensen uit de gelovige gemeenten daar in de buurt....
Misschien niet de meeste besmettingen dan, maar wel een hoop opnames.


Amersfoort loopt vol?


[ [url=m/RwGqKX.png]Afbeelding[/url] ]

Ben je dom?

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:31

Needje schreef:
Maar als ik wat hoor gaat het daar over. Sneek problemen door Urk, Zwolle door Staphorst en Amersfoort loopt vol met mensen uit de gelovige gemeenten daar in de buurt....
Misschien niet de meeste besmettingen dan, maar wel een hoop opnames.


Sneek heeft 6 IC bedden, dus die zijn snel helemaal vol. Die was voor 50% bezet door Urkers. 3 dus.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 01-11-21 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:32

Nou kom op iemand is niet meteen dom als ze het even niet goed begrepen heeft MarlideRooz!

Mizora

Berichten: 18130
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:34

MarlindeRooz schreef:
Ben je dom?

Niet nodig en niet fraai. Het verkeerd aflezen kan gebeuren. Zij schrijft het, daardoor valt het te corrigeren en is het voor de rest ook duidelijker. Afkatten helpt daar niet bij.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:36

Needje schreef:
Maar als ik wat hoor gaat het daar over. Sneek problemen door Urk, Zwolle door Staphorst en Amersfoort loopt vol met mensen uit de gelovige gemeenten daar in de buurt....
Misschien niet de meeste besmettingen dan, maar wel een hoop opnames.



Sneek heeft heel weinig ic bedden dacht ik, dus 2-4 Urkers en het is bijna vol.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33865
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:37

Ik vind het vooral weer een irritant voorbeeld van een "wakkere kritische anti-vaxxer" die begrijpend lezen lastig vindt. Kijk even 3x voordat je een "slimme" tegenopmerking maakt.

Needje

Berichten: 19213
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:37

Stel je niet zo aan joh!

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:39

Kan gebeuren ;)

Ibbel

Berichten: 49235
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 22:41

Needje schreef:
Nou ik hoor alleen maar verhalen over besmettingen in gelovige gemeenten. Dus in mijn optiek is dus het grootste gedeelte gelovig. Mijn fout. Maar ik zeg nog steeds nergens dat alleen gelovigen zich niet laten vaccineren.



Vertaald naar paarden zeg jij:
Er worden paarden onder het zadel gereden en er worden paarden voor een kar geknoopt. Ik zie alleen maar Friese paarden voor een sjees, dus het merendeel van de paarden die voor een kar lopen zijn Fries.

Terwijl door heel NL er meer andere rassen voor een kar worden geknoopt én er ook paarden rondlopen die niet onder het zadel én niet voor een kar lopen.
Die Friezen die jou opvallen zijn maar een klein percentage van alle paarden, maar jij ziet vooral die zwarte paarden voor de sjees. Dat maakt het geen meerderheid.

Anoniem

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:32

Zo Caroline komt er niet uit bij Jinek over inbreuk van grondrechten :')

Electra63

Berichten: 17897
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:33

Mindim schreef:
Zo Caroline komt er niet uit bij Jinek over inbreuk van grondrechten :')


Inderdaad, die advocaat maakt gehakt van haar.
Ze wil maar weten wie en waarom besmet zijn.....

Geen goede beurt van haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 23:36

Electra63 schreef:
Mindim schreef:
Zo Caroline komt er niet uit bij Jinek over inbreuk van grondrechten :')


Inderdaad, die advocaat maakt gehakt van haar.
Ze wil maar weten wie en waarom besmet zijn.....

Geen goede beurt van haar.

Ben het met de advocaat eens trouwens :D