Nergens plezier meer in

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee04
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-06-21

Nergens plezier meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 18:28

Dit is een goedgekeurd schaduwaccount.

Ik heb nergens plezier meer in.

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen maar ga het proberen.

Ik ben 31 jaar en ik heb 2 paarden. Een leuke ruin van 12 en een merrie van 13. Lang verhaal kort, deze merrie is ziek en wordt ook niet meer beter. Het is wachten hoe lang ze nog leeft, lastig in te schatte.

Op dit moment loopt alles me over. De laatste jaren heb ik heel veel meegemaakt. Ik wil hier niet al te veel op in gaan, maar ben meerdere dierbare mensen (bijna) verloren door zelfmoordpogingen of stomme ongelukken. Ik heb mensen -letterlijk- kapot zien gaan door verschillende redens.

MN jeugd was ook niet altijd OK. Ben veel gepest en er was niet echt een thuis voor mij.

Samen met mn vriend ben ik werkzaam in ons eigen bedrijf. Ook werk ik nog parttime buiten de deur. De paarden staan aan huis. Het werk buitenhuis ga ik met tegenzin naartoe. Ons werk thuis heb ik ook weinig plezier meer voor, bij een hoogtepunt krijg ik nog wel eens een soort kick maar dat is het dan ook wel.

Ik vind het lastig om alles zo uit te leggen en me gevoel op te typen.

Ik heb ook geen plezier meer in de paarden. Ik weet niet wanneer dat verdwenen is. Rijden doe ik zelden, ik heb er geen plezier meer in. Het enigste wat ik denk, is dat ik mijn paarden in de weg zit omdat ik geen talent heb. Ik kan het gewoon niet. Ik heb wel les overigens, iedere week privé. Maar dat zeg ik ook vaker af dan dat ik ga. Als ik rij dan is het alleen met de les maar uit mijzelf ga ik eigenlijk nooit.

Toen me vriend mij afgelopen weekend als verrassing tickets gaf voor een festival waar ik graag heen wil, moest ik toneelspelen om mn enthousiastme te laten zien. Ik voel namelijk geen vreugde meer. Het deed me niks en dat maakt me heel verdrietig, ook voor hem. Onze relatie is ook niet meer zo goed als in begin. Hij vind 't allemaal wel best, we doen nooit meer eens wat leuks. Hij pusht mij regelmatig op verkeerde manier, waardoor ik alleen maar dwarzer wordt. Zoals concours gaan rijden met m'n ruin maar ik heb daar helemaal geen behoefte aan. Ik weet ook niet waar aan wel.

In het verleden ben ik naar 2 psychologen geweest ,emdr en hapto gedaan. Maar echt het plezier kreeg ik niet terug. Het hielp me ook nauwelijks, het is net of niemand me begrijpt. Ik voel me constant vlak en afgestompt. Ik zit met dillemas, moet ik mn paarden maar verkoopen? Als me merrie er niet meer is moet er toch een paard bij want m'n ruin kan niet alleen blijven.

Over alles twijfel ik. Het voelt alsof ik hier niet hoor. Alsof ik anders ben.

Ik weet niet wat ik me 't dit topik wil. Het van me afschrijven en ergens hoop ik dat iemand dit herkent.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Nergens plezier meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 18:37

Naar voor je. Klinkt als een flinke depressie.

Heb je het gevoel dat je machteloos bent? Alleen maar kunt wachten en niet kunt ingrijpen? Heb je een doel? Iets wat je graag wilt of waar je naartoe kunt/wilt werken?

Toen ik door moeilijke omstandigheden in een depressie zat ben ik in mijn eentje met een tentje op vakantie gegaan. Ben drie weken in een voor mij onbekend land geweest. Dat heeft me echt ontzettend veel goed gedaan. Gewone dingen tellen niet, je leeft bij de dag, maakt van alles mee en hebt tijd om na te denken.

Hoe dan ook, heel veel sterkte!

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 19:45

Wat rot voor je dat je je zo voelt. Ik heb ook zulke jaren gehad. Ik leefde bij de dag en was elke dag blij dat ik hem doorgekomen was. Ik werd ‘s ochtends wakker en dan dacht ik: Oh nee, weer een dag voor de boeg. En als ik ‘s avonds in bed lag was ik blij dat hij om was. En nu voelt dit als heel lang geleden want gelukkig voel ik me al een tijd niet meer zo. Ik heb een tijd psychologische hulp gehad maar weet niet of dat hetgeen is wat me eruit heeft getrokken. Op mijn dieptepunt dat het me allemaal niet meer uitmaakte leek het wel alsof er een ommekeer kwam. Ik zag ineens hele kleine dingetjes die me blij maakte, de geur van gras als ik fietste, de lucht die zo mooi blauw was, mooie bloemetjes langs de weg. En beetje bij beetje zag ik steeds meer dingen die me blij maakten. De weg was lang maar ik ben eruit gekomen. Het was een diep dal maar het voelde alsof ik een hand aangereikt kreeg om eruit te klimmen. Dat gun ik jou ook. In het diepste dal heb ik ook mezelf leren kennen. Wat maakt mij blij? Wie ben ik eigenlijk? Wat vind ik leuk? Wat vind ik echt mooi? Klinkt als stomme vragen maar op dat moment essentieel. Want ik was niet wie ik was maar wat mensen van mij verwachten wat ik was, of wilden dat ik was, maar wie was ik?
Dikke knuf voor jou. Jij mag er zijn, echt! Jij bent waardevol en je doet er toe.

BigOne
Berichten: 38227
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nergens plezier meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:13

Toch weer de gang naar je huisarts en laat hem/haar jou post lezen.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:49

Hoi Renee,
wat een mooie naam voor een schaduw account: 'herboren'. - Daar ben je nog niet, zo te lezen.

Het zou aan je verhaal te horen goed kunnen zijn dat je depressief bent. Een mens kan op allerlei manieren depressief worden - en een daarvan is uitputting.
Je hebt als mens een nare jeugd gehad :(:) een serie klappen in de laatste jaren :(:) en dan heb je een baan en een eigen bedrijf en twee paarden, waaronder een zieke merrie. :(:)

Onder invloed van de uitputting gaat je zenuwstelsel op een soort van automatische piloot, je kunt in letterlijke zin des woords blijven 'functioneren' (ik vind dat altijd klinken naar een machine), maar rust, plezier, enthousiasme of creativiteit is er niet meer bij. |(

In principe ben ik een verklaard fan van emdr, maar dat is wel iets dat energie kost.
En dat is er niet meer.
(Dus hoe nuttig emdr is voor traumaverwerking en wat al niet, nu niet.)

Bij haptonomie kun je in principe rustiger op tafel liggen, maar ook een hatotherapeut zal doorgaans proberen jou met je gevoelens in contact te brengen - nuttig, maar het kan een intern conflict opleveren:
jouw zenuwstelsel staat op de overlevingsstand en 'graven in je gevoelens' kan er dan niet bij.

En wat helpt tegen uitputting is heel basaal: proberen te rusten en je lichaam de tijd geven te herstellen.
Ik heb destijds veel gehad aan een orthomoleculaire arts, die mijn overvraagde bijnieren wat hielp. (Ik had jaren op stresshormonen geleefd...)
Niet boos worden als uitrusten niet lukt, en geduld hebben met jezelf, het duurt een tijd voor je weer een beetje energie krijgt.

Sherivey
Berichten: 8617
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Nergens plezier meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:56

Ik herken je gevoel (helaas) wel :(:)

Ik kan natuurlijk niet zeggen of het een burnout of depressie is, want ik ben geen psycholoog. Maaf het lijkt er wel op.

Ik zou dit zeker bij je huisarts aankaarten. Snap dat je dit al eerder gedaan hebt, maar dit soort dingen lossen zichzelf meestal niet op.

Ik heb 2x eerder bij een psycholoog gelopen. En loop nu bij de praktijk ondersteundend huisarts. De wachttijden voor GGZ zijn namelijk ontzettend lang momenteel.

Heel veel sterkte iig. Het is echt ontzettend küt om je zo te voelen :(

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 09:32

En qua hulpverlening : ik ben geneigd te stellen dat je niet bij de ggz moet zijn.
Psychotherapie als 'graven in je verleden' of 'patronen leren zien en daarna veranderen' kan hartstikke nuttig zijn, maar het kost energie.

Ik zou zelf mijn dominee bellen.
Heb je onverhoopt geen goede pastor, dan is er het maatschappelijk werk voor steunende gesprekken. ('Sociaal wijkteam'.)
Of een goede Yoga leraar...

En wellicht eens je licht opsteken bij de app headspace, of (met koptelefoon) binaural beats 'muziek' die jouw hersenen helpen naar 'alfa golven' of 'theta golven' (dat ontspant). (Of voor tijdens het werk beta golven.)

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Nergens plezier meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:26

Wat Suzanne F schrijft herken ik ook, ik hoop dat jij die kleine geluksmomenten weer kan mee pakken, geniet van de kleine dingen zoals een zonsondergang, mooie plaatjes in het bos, vogels die aan het badderen zijn, etc.
Mag ik de tip geven om gewoon is even geen verplichting te voelen? Paarden aan huis is erg zwaar, thuis werken en je werkt ook nog is vanaf, je hebt veel meegemaakt en ik denk dat rust voor jou de beste optie is. Dan heb ik het over slapen wanneer je moe bent, therapie volgen wat jij fijn vind en leuke dingen doen waar je op dat moment zin in hebt. Ga is spontaan naar het strand of ga even shoppen, gewoon iets waarvan je misschien geen gat in de lucht springt maar denkt dat je dat op dat moment wel aankan. Voor iedereen werkt iets anders, maar dit heeft voor mij veel geholpen. Ik hoop dat je weer gaat genieten van het leven, want het kan zo prachtig zijn.

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:50

Naast de goede adviezen wil ik je meegeven: doe je paarden niet weg! Een paard heeft al die circus-toneelstukjes in de ring niet nodig, die is al blij als je hem elke dag een aai over de bol geeft en hem lekker zijn gang laat gaan. Doordat je die druk voor jezelf wegneemt, zul je zien dat je ook weer meer plezier met de paarden kunt hebben. Al is het alleen maar hun aanwezigheid. En als je wel wilt rijden: ga met ze naar buiten voor een mooie rit in de natuur. Dat vinden de meeste paarden nog leuker ook.
Verder ben ik - net als Janneke2 - absoluut geen voorstander van de ggz. Je komt eerder met (meer) labels terug dan dat je begonnen bent. Bovendien hebben de psychologen van dat soort ondernemingen maar een beperkte behandeltijd, of je nu wel of niet geholpen bent. Vaak wil je (en hoef je ook) niet terug naar het verleden, maar juist handvatten om verder te kunnen. Je lijkt nu op een splitsing te staan en niet te weten welke kant je op moet.Beter is via organisaties als Evean iemand langs te laten komen die je helpt weer wat structuur in je leven te brengen. Dat gaat heel gemoedelijk. Ze laten je vaak datgene 'zien' waar je zelf nog niet op gekomen was, ook wel 'omdenken' genoemd. Stop met het werk buiten de deur. Klinkt makkelijk, maar je moet het niet als een blok aan het been ervaren. Er zijn zoveel andere, super leuke mogelijkheden! En die kunnen totaal anders zijn dan waar je in eerste instantie voor opgeleid bent. Eerst weer alles op regel krijgen en dan flink out of the box gaan wat baan betreft. En misschien hoef je niet eens meer een baan buiten de deur. ;)
Wat misschien ook nog kan helpen (dat heb ik zelf eens gedaan en ook een vriendin van mij laten doen): schrijf elke dag 3 positieve dingen op. Dat kan een kop thee voor jezelf ingeschonken hebben zijn, maar ook dat je een mooi bloemetje uit 'onkruid' zag komen, of dat één van de paarden zijn neus tegen je wang drukte. Echt hele kleine, maar wel waardevolle dingen. Ik hoop dat het voor jou ook mag helpen.

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Nergens plezier meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 13:20

Google eens op anhedonie, ik ben hier veel last van gehad nadat ik gestopt was met antipsychotica. De stofjes in mijn hoofd lagen volledig in de war. Zijn ongetwijfeld meer oorzaken voor, maar ik vond het destijds prettig om te weten dat het gevoel een naam had.

Renee04
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-06-21

Re: Nergens plezier meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-21 19:27

Bedankt voor alle reacties, morgen reageer ik even uitgebreid op alle vragen. Ik heb nu vooral de behoefte om even van me af te schrijven.

Het voelt soms als een strop om m'n nek. Ik ben boos en gefrustreerd.
Ik ben te moe om bijvoorbeeld een fotoshoot te doen met me merrie, terwijl ik wel graag foto's wil en ook weet dat het morgen klaar kan zijn

Ik vind het vreselijk moeilijk om iedere dag weer te kijken of ze wel goed is of ongemak laat zien. En als dat zo is begin ik te twijfelen. Het levert me zoveel stress. Laatst dacht ik wat leuks te kunnen doen (kan ook volgens dierenarts) maar resulteerde in ongemak. Ik vind het zo mega moeilijk en maak me ook zorgen over wat ik moet als zij er niet meer is. Dan staat me ruin alleen maar ik wil niet zo wat anders kopen en heb er nu ook geen geld meer voor. Ik maak me daar zorgen om en weet niet wat ik moet.

Sommige momenten heb ik echt even een soort aanval en wil ik het liefst mezelf wat aan doen. Fles drank achterover slaan of met me auto tegen een boom rijden. Ik ben dan zo boos maar vooral verdrietig.

Ik zou vanavond een gesprek hebben met een lieve vriend over wat als de merrie er niet meer is. Ik weet gewoon niet wat ik dan moet, wat ik wil. Ik had ook gewoon even behoefte aan een knuffel maar het gesprek gaat niet door om een poedersuiker reden dus ja.

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nergens plezier meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 10:38

Hoi meis,
balen van dat gesprek dat niet door ging!

En ik herken het nare gevoel rondom de onduidelijkheid. 'Waar doe ik goed aan...?' Zou dit helpen, of misschien juist dat... Alles is onduidelijk en dat vreet energie.
Energie die je 'eigenlijk' zou willen gebruiken om bijvoorbeeld die fotoshoot te doen, maar het komt er niet van.
Heel frustrerend! :(:)

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 11:23

Jeetje, wat vervelend meis (ga ik even vanuit). Vooral even gehoord worden is wel prettig, inclusief bijbehorende knuffel. Je verdient het om je weer {:} te voelen. Ben je al naar de huisarts geweest of iemand? Daar ligt de eerste stap naar herstel, dat kan alleen en helaas alleen jijzelf doen, niet om hard te klinken. :knuffel: Wil je je blijven voelen hoe je je nu voelt?

Veel te veel in je hoofd, het zit vol. Wel goed van je dat je je gevoel weet te omschrijven, boosheid, gefrustreerdheid. :j _/-\o_ Dat is al stapje in de goede richting, tof hoor. En als jij de behoefte voelt om e.e.a. van je af te schrijven, vooral doen. Dat helpt ook :(:) *virtuele knuffel*