Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen gezocht: operatie slijmbeurs schouder

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen die een operatie aan de slijmbeursontsteking in hun schouder hebben gehad.
Ik heb aanstaande maandag een bel afspraak met de orthopeed nadat hij 6 weken geleden heeft besloten een echo geleide spuit te zetten. Dit nadat de laatste bij de huisarts in oktober maar 4 weken effect heeft gehad. Volgens hem kan ik hij goed resultaat dit 3x per jaar laten doen, de huisarts denkt hier wel anders over ivm slecht bindweefsel en hypermobieliteit.
In het verleden ook al 2 injectie gehad, in totaal al 9 jaar last.

De klachten beginnen zoetjes aan WEER terug te komen. Het bewegen zelf is nog steeds pijnvrij, maar ik krijg soms al wel weer het branderige en stekende gevoel in m'n bovenarm, dus ben bang dat het binnen paar weken weer terug bij af is. Ik wil dan ook dinsdag het vervolg bespreken en ik ben er redelijk klaar mee, dan maar opereren als het weer toe gaat nemen...

Dus kortom, wie ook?
Hoe lang uit de running? Goed resultaat?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 20:42 



 

Ik zit met hetzelfde.
Forse kalkhaard in mijn supraspinatuspees (hebben ze daar bij jou ook met een echo naar gekeken?, slijmbeursontsteking en een scheur in de pees.
Ik ga eerst voor intensieve fysiotherapie.
Hoe zijn je pezen er aan toe?
Door mijn geiiriteerde en gecalcificeerde pees, ontstaat er irritatie en als gevolg frictie met de slijmbeurs en deze is nu ook ontstoken.
Bij de fysio ben ik erachter gekomen dat door mijn gezette schouder van vroeger, ik mijn schoudergordel verkeerd gebruik. Dus we gaan eerst achter de oorzaak aan waarom uberhaupt de slijmbeursontsteking ontstaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:00 



 
Profiel   

Echo heb ik een uitgebreide gehad vorig jaar, maar is niet tot een detail besproken, was puur om te kijken of er idd een slijmbeurs ontsteking was

Ik heb snel ontstekingen in mijn lijf, maar deze zijn (andere kant speelt ook geregeld op) het hardnekkigste.
Pezen zijn redelijk, banden slap zoals in vele gewrichten (25x enkelbanden gescheurd in verleden)

Fysio keurt me steeds goed, sltrain met een PT en ga triggers uit de weg, en tóch speelt het steeds op helaas
En ik ben er echt klaar mee, ik wil ik definitief van af, niet steeds voor een periode

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:08 



 

Joanne1987 schreef
Echo heb ik een uitgebreide gehad vorig jaar, maar is niet tot een detail besproken, was puur om te kijken of er idd een slijmbeurs ontsteking was

Ik heb snel ontstekingen in mijn lijf, maar deze zijn (andere kant speelt ook geregeld op) het hardnekkigste.
Pezen zijn redelijk, banden slap zoals in vele gewrichten (25x enkelbanden gescheurd in verleden)

Fysio keurt me steeds goed, sltrain met een PT en ga triggers uit de weg, en tóch speelt het steeds op helaas
En ik ben er echt klaar mee, ik wil ik definitief van af, niet steeds voor een periode


Ik heb een fysio met een echo. Dat scheelt, dan krijg je uptodate info. Een slijmbeursontsteking moet toch een oorzaak hebben? Ik ben ook hypermobiel trouwens.
Misschien toch een andere fysio en een uptodate echo van pezen en slijmbeurs en eventueel kijken of er ook een calcificatie of scheurtje zit.
Oh ik doe gezellig met je mee trouwens, ik zit momenteel ook te creperen op de bank :')
Inspuiten met steroiden wil ik liever nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:17 



 
Profiel   

Al een keer een andere fysio geprobeerd? Ik heb 15 jaar af en aan met een slijmbeursontsteking in mijn schouder gelopen. Arm tig keer uit de kom en ik denk een vergelijkbaar lijf want ook al ontelbaar vaak mijn enkelbanden gescheurd en vaak ontstekingen in gewrichten.
Uiteindelijk kwam ik met mijn schouder bij een andere fysio die me beter kon helpen om mijn lijf op de juiste manier sterker te maken zodat het gewricht ontlast werd en ik ben nu al een paar jaar redelijk klachtenvrij. Soms speelt het iets op in de zin dat ik voel dat er irritatie ontstaat maar de echte pijn blijft gelukkig weg. Dit in combinatie met een manueel therapeut want als mijn bovenrug of ribben vast zitten dan speelt mijn schouder vroeg of laat ook weer op.

Mijn orthopeed adviseerde om de slijmbeurs niet te verwijderen omdat hij de kans op complicaties heel groot vond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:19 



 
Profiel   

Katja schreef
Al een keer een andere fysio geprobeerd? Ik heb 15 jaar af en aan met een slijmbeursontsteking in mijn schouder gelopen. Arm tig keer uit de kom en ik denk een vergelijkbaar lijf want ook al ontelbaar vaak mijn enkelbanden gescheurd en vaak ontstekingen in gewrichten.
Uiteindelijk kwam ik met mijn schouder bij een andere fysio die me beter kon helpen om mijn lijf op de juiste manier sterker te maken zodat het gewricht ontlast werd en ik ben nu al een paar jaar redelijk klachtenvrij. Soms speelt het iets op in de zin dat ik voel dat er irritatie ontstaat maar de echte pijn blijft gelukkig weg. Dit in combinatie met een manueel therapeut want als mijn bovenrug of ribben vast zitten dan speelt mijn schouder vroeg of laat ook weer op.

Mijn orthopeed adviseerde om de slijmbeurs niet te verwijderen omdat hij de kans op complicaties heel groot vond.


Ben momenteel bij 3 fysio's geweest, zitten eigenlijk allemaal op 1 lijn. Ik kom ook bij bekken therapeut ibm chronisch bekkeninstabiliteit, zij is de enige die ik toe vertrouw me volledig te kraken en recht zetten, dit gaat dan even goed. Ik werk ook echt veel aan stabiliteit en kracht opbouwen. Advies is eigenlijk dat ik nooit meer boven schouderhoogte iets mag doen als laatste redmiddel, maar ja dat is heel lastig natuurlijk.

Ik ga wel weer contact opnemen met de fysio voor een echo eventueel. Laatste spuit is wel met echo gezet en is alles zover ik weet goed bevonden verder.

Orthopeed was zeker niet happig nee op een operatie, maar ik kan dit echt niet meer... vorige jaar werkte ik niet en is het erger geweest als ooit

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 21:30 



 

Katja schreef
Al een keer een andere fysio geprobeerd? Ik heb 15 jaar af en aan met een slijmbeursontsteking in mijn schouder gelopen. Arm tig keer uit de kom en ik denk een vergelijkbaar lijf want ook al ontelbaar vaak mijn enkelbanden gescheurd en vaak ontstekingen in gewrichten.
Uiteindelijk kwam ik met mijn schouder bij een andere fysio die me beter kon helpen om mijn lijf op de juiste manier sterker te maken zodat het gewricht ontlast werd en ik ben nu al een paar jaar redelijk klachtenvrij. Soms speelt het iets op in de zin dat ik voel dat er irritatie ontstaat maar de echte pijn blijft gelukkig weg. Dit in combinatie met een manueel therapeut want als mijn bovenrug of ribben vast zitten dan speelt mijn schouder vroeg of laat ook weer op.

Mijn orthopeed adviseerde om de slijmbeurs niet te verwijderen omdat hij de kans op complicaties heel groot vond.


Precies dit inderdaad. Je moet ook echt een schouderfysio hebben, geen algemene.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:06 



 
Profiel   

dat inspuiten is toch ook af te raden steeds?
hier ook van alles en nog wat mis,artrose in ac gewricht en nog wel wat zaken.
om de zoveel tijd ontsteking door loskomende kalk.maar dat ruimt mijn lichaam zelf op.
zoek inderdaad een schouderfysio,maak een plan en kijk ook eens naar gebruik van cbd olie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:13 



 
Profiel   

Die heb ik gehad, en die staat niet achter spuiten, maar de oorzaak aanpakken
Alleen is de oorzaak bij mij heel erg onduidelijk, want schouder is verder in uitstekende staat
Maat goed, kijken even waar het schip strand. Verwachting van de orthopeed was sowieso dat ik nooit 100% klachtenvrij en pijnvrij zal worden als het zo doorgaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-06-21 22:13 



 
Profiel   

Ik had mijn bericht verwijderd, omdat dacht dat het om een ontsteking ging, niet zozeer de operatie. Maar goed, misschien heb je er toch wat aan.
Mijn slijmbeurs is verwijderd na een val van (en met) mijn paard.
Was kijkoperatie, dus zelfde dag naar huis. Pijn viel wel mee. Alleen als de vlg dag de mitella af moet doen en je gewricht moet bewegen om te voorkomen dat het stijf wordt is pijnlijk.
Heb 2 weken in de ziektewet gezeten, mocht 10 weken niet zwaar tillen of hoog reiken. Verder goed hersteld, geen last aan overgehouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 14:34 



 
Profiel   

Ik ben na een neerplastiek (via kijkoperatie) een half jaar uit de running geweest. Nu kwam dat doordat ik blijkbaar ook artrose in het ac-gewricht had en dus een tweede keer geopereerd moest worden.

Als tip kan ik je meegeven om een goede fysiotherapeut te zoeken die ervaring heeft met deze operatie. De duur van het herstel hangt namelijk af van of je een frozen shoulder krijgt of niet (deze heb ik niet gehad, waardoor het feitelijke herstel van de neerplastiek drie maanden kostte).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 14:45 



 
Profiel   

Hier geopereerd nadat ik er bijna 10 jaar mee gelopen had. Diclofenac, fysio.... hielp geen moer....
Mijn bot zou bijgevijld worden zodat er geen irritatie meer plaats zou vinden.
Tijdens de kijkoperatie ook de slijmbeurs zelf eruit.
Die was niet meer te redden.
Nog tijdje fysio gehad.
Ben er erg blij mee geweest!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 14:51 



 
Profiel   

Bedankt! Fijn om te lezen dat het geholpen heeft.

In de fysio praktijk waar ik nu loop heb ik wel vertrouwen, ik gooi daar sowieso het balletje op als ik morgen het bel consult heb gehad

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 15:23 



 
Profiel   

Ik heb nu ook totaal geen klachten/pijn meer

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-21 16:04 



 
Profiel   

Nou, ziekenhuis heeft al gebeld. Helaas komt het weer terug zo te horen aan mijn verhaal.
Hij vond het raar dat de fysio me 'ontslagen' had want volgens hem ligt daar de oplossing. Als ik dan vraag wat ik nog meer daar moet doen als wat ik gedaan heb en wat ik kwa oefeningen en PT al doe komt er geen sluitend antwoord.

Volgens hem is een operatie niet het gene wat het oplost, en hij wil als de klachten helemaal terug zijn wéér spuiten en dan via de fysio die bij het consult was verder kijken. Ik heb daar geen geloof in, die kon toen ik er was ook niet veel zinnigs melden, als pijnvrij maken en sterker worden. Wat ik dus al doe...

Zit er nu aan te denken een verwijzing voor ander ziekenhuis te vragen, maar geen idee nog waar etc

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 07:45 



 
Profiel   

Mij werd een operatie ook afgeraden door de arts fysische geneeskunde, dus eigenlijk heb je aan mijn post niks :')

Ik heb cortisone laten spuiten. Echo geleid ook en dat heeft zeker 4 maand supergoed geholpen maar wil ik liever niet te vaak laten doen.
Heb ongeveer een jaar bij de fysio geweest en dat heeft misschien wel een beetje geholpen :+
Ben daar zelf gestopt ook want het kostte mij meer dan het opbracht had ik het gevoel.

Wat mij het meeste geholpen heeft, is niks meer ( of toch zo weinig mogelijk ) boven mijn macht doen. Alles dus onder schouderhoogte en liefst met mijn elleboog dichtbij het lichaam.
Niet gemakkelijk want ik heb mijn paarden aan huis, maar met wat aanpassing lukt het wel.
En ik heb een zachtere matras gekocht met een uitgediepte schouderzone :P

Ik ben natuurlijk wel een stukje ouder, maar misschien heb je wat aan mijn tips :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 07:53 



 
Profiel   

Als ik dit plan door ga zetten, heb ik 3 spuiten in nog geen jaar...

Dat wat je over de fysio zegt, zo ervaar ik dat ook. Ik doe zo gezegd alles goed, beweging in gewricht is goed, spieren doen het prima en toch komt het steeds terug. Ik doe eigenlijk ook niks boven schouder hoogte, rijd geen paard meer ook. Enige is dat ik soms op het werk een krat wat hoger op een stapel moet zetten, maar over algemeen is dit allemaal laag werk. Daar zit het probleem ook niet, ik kan met sporten gewoon prima deadliften

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 08:07 



 
Profiel   

Ze kunnen tot 4x per jaar een spuit geven zei die arts mij. Maar gezien cortisone ook niet zo goed is voor het bot, doe ik dit liever niet.

Mijn fysio zegt ( zei ) dat er te weinig ruimte achteraan het schouderblad is doordat die spieren verkrampt zijn en ik voelde ook telkens wel veel verschil na een behandeling. Alleen het bleef niet duren of ik moest 4x per week langsgaan :')
En toen viel mij ook op dat ik eigenlijk best wel een hard matras had waardoor je ook weer die spanning in de schouderspieren en druk op het gebied rond die slijmbeurs krijgt.

Het schijnt dus ook wel een houdingsprobleem te zijn wat volgens mij nooit meer helemaal overgaat. Toch niet op mijn leeftijd in elk geval. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 08:56 



 
Profiel   

Ik heb al jaren gedoe met mn linker enkel, 1 keer een operatie en vrijwel altijd een slijmbeursontsteking. Hier heb ik nu 3/4 keer in 2 jaar tijd een injectie voor gehad.

Mijn orthopeed wilt het liefst niet door gaan met prikken en operaties omdat ik nog zo Jong ben. Hij checkt nu elk jaar en als het achteruit gaat of de pijn wordt te heftig dan gaan we verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 09:36 



 

Domino_2006 schreef
Ik ben na een neerplastiek (via kijkoperatie) een half jaar uit de running geweest. Nu kwam dat doordat ik blijkbaar ook artrose in het ac-gewricht had en dus een tweede keer geopereerd moest worden.

Als tip kan ik je meegeven om een goede fysiotherapeut te zoeken die ervaring heeft met deze operatie. De duur van het herstel hangt namelijk af van of je een frozen shoulder krijgt of niet (deze heb ik niet gehad, waardoor het feitelijke herstel van de neerplastiek drie maanden kostte).

Ik heb ook een neerplastiek gehad (niet via een kijkoperatie, maar een "open" neerplastiek.) Helaas kreeg ik wel een frozen shoulder. Na de 1e operatie hebben ze mijn schouder 2x onder narcose "doorbewogen", dit is een soort lostrekken van het littekenweefsel. Dit hielp helaas ook niet. Daarna nog een 2e open neerplastiek gehad en dat heeft ervoor gezorgd dat ik nu alweer een aantal jaar volledig pijnvrij ben *\o/* .
Wat het geven van injecties betreft zijn de berichten heel wisselend. Ik heb er voor en tijdens de operaties in totaal zo'n 15 in gekregen en volgens mijn orthopeed was dit geen enkel probleem. Bij anderen hoor je dat het slechts beperkt ingespoten mag worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 09:48 



 
Profiel   

Ik ben 6 mei jl geopereerd aan mijn schouder. In 2019 heb ik mijn schouder gebroken na een val van een paard. Deze breuk is pas na 6 weken ontdekt en wellicht daardoor blijvend schade gehouden. Na nog meer onderzoeken (CT, echo's), fysio, injecties, dry needling behandelingen, etc. werd het niet beter. De enige optie die overbleef was opereren. De bedoeling was een arthroscopische release van een frozen shoulder.

Eenmaal op de operatietafel konden ze het eigenlijk al heel goed doorbewegen. Omdat dit niet passend was bij de klachten, hebben ze besloten om alsnog inwendig te kijken. Ze hebben een gedeelte van de ontstoken slijmbeurs verwijderd, wat lichte peesschade ontdekt en daarvan de rafels verwijderd, een aantal verklevingen verwijderd en de ruimte in de schouder wat groter gemaakt. Uiteindelijk is het dus een neerplastiek geworden.

Het is nu bijna 6 weken geleden. De eerste 2 weken gingen echt fantastisch goed en verbaasde ik mij erover hoe soepel de bewegingen weer ging en wat ik kon. Nog niet volledig pijnvrij, maar dit was een ander soort pijn dan ik in die afgelopen 1,5 jaar had gevoeld. Waarschijnlijk meer de beursheid en wat lichte wondpijn door de 4 incisies die ze gemaakt hadden. De dag na de operatie ging ik direct alweer aan de slag met de fysio. Was ook belangrijk ivm het voorkomen van een frozen shoulder. De 3e week merkte ik echter dat de schouder weer begon de 'knakken', werd weer stijf en dat branderige en stekende herken ik zeker. Ik lag snachts weer wakker.. Het leek erop dat er een lichte ontsteking in was geslopen. Niet onoverkomelijk, wel heel jammer. Ik heb toen even 2 weken pas op de plaats moeten maken door echt weer rust te nemen en de medicatiespiegel weer op te bouwen. Sinds vorige week gaat het eigenlijk weer super goed en maken we weer grote slagen vooruit. Ik ga deze week voor het eerst proberen een autoritje te maken na 6 weken. Paardrijden staat nog even on hold, maar als het zo door gaat, verwacht ik over 2 weken het rijden weer lichtjes te kunnen oppakken.

Al met al ben ik tot dusver toch heel blij dat ik ervoor gekozen heb om te opereren. Ik voel vooral dat het niet meer irriteert. Het knakt niet meer en het voelt allemaal veel vrijer. Hiervoor kwam ik telkens in zo'n vicieuze cirkel. De slijmbeurs zwol op, de ruimte werd klein, de pees liep er dan niet meer lekker onderdoor en die raakte weer geïrriteerd met stekende pijn savonds en snachts tot gevolg. Daar ben ik sinds vorige week helemaal vanaf en ik hoop dat dit zo blijft.

Al met al verwacht ik dat mijn revalidatie straks zo'n 8 tot 9 weken heeft geduurd zoals ik het nu kan inschatten. Dus ten opzichte van die 1,5 jaar had ik hier vooraf voor willen tekenen. Maar vergeet niet dat iedere situatie weer anders is, dus pin je er niet op vast.

Hopelijk heb je hier iets aan en kun je een goede keuze maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-21 11:13 



 
Profiel   

Bedankt voor je verhaal!
Ik heb besloten morgen met de huisarts te gaan overleggen, vandaag werken dus lastig.
Ik denk alleen dat het dan een seconde opinion wordt dus even kijken hoe dat allemaal gaat dan. Ik denk dat ik naar Viasana Mill wil

Vanmorgen alles bevestigd, pijn is echt terug helaas...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 07:07 



 
Profiel   

Een second opinion heb ik destijds inderdaad ook overwogen, maar omdat ik al zoveel opties had geprobeerd en het niet zag zitten om nog langer te wachten en weer opnieuw die hele molen in te gaan, heb ik besloten om toch voor de operatie te kiezen. Maar het is best een ingreep, dus een weloverwogen keuze is wel belangrijk!

Ik ben geholpen bij Ocon in Hengelo. Ook een fantastische kliniek met veel kennis en kunde. De zorg voor, tijdens en na heb ik echt helemaal niks op aan te merken. ViaSana ken ik zo niet.

Succes bij de huisarts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 08:38 



 
Profiel   

Kan volgende week woensdag komen om te bespreken, ben benieuwd

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-21 08:41 



 

Hier is de slijmbeurs inmiddels dusdanig ontstoken dat men bang is dat het naar een frozen shoulder gaat. Ik ben nu dus erg voorzichtig met die arm, ik wilde nog wel eens door mijn grens gaan, maar nu hoop ik met wat diclofenac de boel weer onder controle te krijgen, maar joh wat doet dat een zeer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 18:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen