Redenen om je wél te laten vaccineren.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:18

Cer schreef:
Wat ik wel apart vind is dat de mensen die van te voren al tegen vaccinatie waren, juist de mensen kennen met de bijwerkingen... Je zou bijna denken dat toeval niet bestaat...

Nou dit dus. Echt heeeeeeeel toevallig.

On topic: ik laat me vaccineren zodat de dekkingsgraad omhoog gaat én zodat ik zelf beschermd ben. Er zijn tot nu toe zoveel mensen dood gegaan aan corona of hebben minstens ernstige gezondheidsklachten eraan overgehouden. Aan het vaccin is nog niemand gestorven.

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:21

Jorex schreef:
@Nancy ik heb geen geel vaccinatie boekje nog. Dus hopelijk volstaat die registratiepas ook bij evenementen waarbij je dat moet laten zien of een negatieve test moet tonen. Mijn vriend wel, dus die neemt hem als ie aan de beurt is.



Ook niet van 'vroeger' toen je gevaccineerd werd?
Volgens mij is die registratiekaart/pas ook prima hoor, maar mijn moeder had het over stempels in dat gele boekje en ze wilde de mijne graag meenemen voor stempels, maar ze weet niet of ze dat dan doen, omdat ik er niet zelf bij ben.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:24

BigBen schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik wil de mensen die niet laten vaccineren heel duidelijk vragen hier weg te blijven

Sorry, maar dit kun je niet vragen. In een discussietopic mag iedereen zijn mening uiten. Antivaccers kunnen geen gesloten topic lanceren, en provaccers kunnen dat evenmin. En eerlijk, alles wat over het onderwerp te zeggen valt is minstens een paar honderd keer gezegd.


Waarom niet? Zijn we alleen een discussie forum of ook een forum on verhalen te delen; je verhaal te doen en zoals andere topics over een onderwerp mee te praten (heb het pssm topic even in m'n hoofd als voorbeeld)

Bij elk fototopic is er toch ook geen behoefte aan discussie?

Daarnaast zie je nu elk topic dezelfde kant opgaan omdat iedere OP hoe die ook ingezet is en vanuit welk kamp dan ook in hetzelfde eindigt. Misschien willen mensen die twijfelen graag redenen van anderen horen, terwijl een ander juist graag in discussie gaat. Maak daar gewoon 2 aparte topics voor en houdt die apart.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:26

@Nancy, Nee want voor de kindervaccinaties was het niet nodig. Mijn vriend heeft er puur 1 wegens dat ie hep B heeft laten vaccineren bij zijn werk. En die heeft ook zijn kind vaccinaties gehad, maar die staan daar niet in.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:26

VuurVleugels schreef:
Ik sluit bokt af. Ik zit nu huilend achter mijn PC omdat ik zowel hier als via PB wordt uitgescholden en gekleineerd.

Bokt is voor mij wel even verpest nu. Ik snap dat de anti-vaxxers klaar waren met de pro-vaxxers, maar nu doen jullie het keihard bij ons. De gepesten worden de pesters. Heel erg naar dit.


Lekker de pbs openbaar knallen hierzo :) incl naam.
Beetje sad om mensen anoniem te gaan pesten via pb. Dus waarom diegene beschermen?

_Nancy

Berichten: 14095
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:29

Jorex schreef:
@Nancy, Nee want voor de kindervaccinaties was het niet nodig. Mijn vriend heeft er puur 1 wegens dat ie hep B heeft laten vaccineren bij zijn werk. En die heeft ook zijn kind vaccinaties gehad, maar die staan daar niet in.


Ik heb even gespiekt in die van mij en inderdaad alleen de extra vaccinaties, bijv voor vakantie een hepatitis gehad, staan in dat boekje.
Dus als je niets extra's hebt gehad, dan heb je dat boekje denk ik ook niet, als ik jouw verhaal zo lees.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Redenen om je wél te laten vaccineren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:33

Ik heb het gevoel dat ik een beetje een van de weinigen ben die ergens in het midden hangt. Ik ben niet tegen vaccinaties, ik ben ook niet echt voor de vaccins.

De reden dat ik mij wel zou laten vaccineren is omdat ik er zelf ernstig ziek van kan worden maar ook om mensen om mij heen te beschermen.

De reden om mij niet te laten vaccineren is omdat ik de nieuwe technologie wat spannend vind en omdat het snel ontwikkeld is.

Ik kon vanmorgen vanaf 10 uur bellen maar ik wacht het nog eventjes af :)

Juist nu ze ook weer zo fanatiek zijn met ivermectine en het onderzoek daarnaar (hoe toepasselijk op een paardenforum)

Overigens val ik niet in iets van een risicogroep en ik ben ook nooit ziek. Ik ben wel heel blij dat mijn opa en oma gevaccineerd zijn om het zo voor hen veilig te houden.

Dus ja, ik weet het eigenlijk nog niet :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:35

lies_sparkle schreef:
Ik heb het gevoel dat ik een beetje een van de weinigen ben die ergens in het midden hangt. Ik ben niet tegen vaccinaties, ik ben ook niet echt voor de vaccins.

De reden dat ik mij wel zou laten vaccineren is omdat ik er zelf ernstig ziek van kan worden maar ook om mensen om mij heen te beschermen.

De reden om mij niet te laten vaccineren is omdat ik de nieuwe technologie wat spannend vind en omdat het snel ontwikkeld is.

Ik kon vanmorgen vanaf 10 uur bellen maar ik wacht het nog eventjes af :)

Juist nu ze ook weer zo fanatiek zijn met ivermectine en het onderzoek daarnaar (hoe toepasselijk op een paardenforum)

Overigens val ik niet in iets van een risicogroep en ik ben ook nooit ziek. Ik ben wel heel blij dat mijn opa en oma gevaccineerd zijn om het zo voor hen veilig te houden.

Dus ja, ik weet het eigenlijk nog niet :)


Afbeelding

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:37

janderegelaa schreef:
lies_sparkle schreef:
Ik heb het gevoel dat ik een beetje een van de weinigen ben die ergens in het midden hangt. Ik ben niet tegen vaccinaties, ik ben ook niet echt voor de vaccins.

De reden dat ik mij wel zou laten vaccineren is omdat ik er zelf ernstig ziek van kan worden maar ook om mensen om mij heen te beschermen.

De reden om mij niet te laten vaccineren is omdat ik de nieuwe technologie wat spannend vind en omdat het snel ontwikkeld is.

Ik kon vanmorgen vanaf 10 uur bellen maar ik wacht het nog eventjes af :)

Juist nu ze ook weer zo fanatiek zijn met ivermectine en het onderzoek daarnaar (hoe toepasselijk op een paardenforum)

Overigens val ik niet in iets van een risicogroep en ik ben ook nooit ziek. Ik ben wel heel blij dat mijn opa en oma gevaccineerd zijn om het zo voor hen veilig te houden.

Dus ja, ik weet het eigenlijk nog niet :)


[ [url=m/ToDHGs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dit heb ik gelezen ja :)
Sterker nog, ik heb heel wat studies meegelezen juist ook die van Pfizer.
Maar van 10 jaar gemiddeld naar 1 jaar met nieuwe techniek is in mijn beleving wel heel snel

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:39

janderegelaa schreef:
lies_sparkle schreef:
Ik heb het gevoel dat ik een beetje een van de weinigen ben die ergens in het midden hangt. Ik ben niet tegen vaccinaties, ik ben ook niet echt voor de vaccins.

De reden dat ik mij wel zou laten vaccineren is omdat ik er zelf ernstig ziek van kan worden maar ook om mensen om mij heen te beschermen.

De reden om mij niet te laten vaccineren is omdat ik de nieuwe technologie wat spannend vind en omdat het snel ontwikkeld is.

Ik kon vanmorgen vanaf 10 uur bellen maar ik wacht het nog eventjes af :)

Juist nu ze ook weer zo fanatiek zijn met ivermectine en het onderzoek daarnaar (hoe toepasselijk op een paardenforum)

Overigens val ik niet in iets van een risicogroep en ik ben ook nooit ziek. Ik ben wel heel blij dat mijn opa en oma gevaccineerd zijn om het zo voor hen veilig te houden.

Dus ja, ik weet het eigenlijk nog niet :)


[ [url=m/ToDHGs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik voel met je mee Lies Sparkle.
De afbeelding is erg fijn, maar niet perse 100 procent gerustellend. Voor je gevoel van veiligheid is een verklaring van 2 zinnetjes niet iets wat mij direct over de streep trekt. (Tuurlijk houd ik het wel in mijn achterhoofd)

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:40

Is dit topic niet nogal dubbelop? :) Het eerder lopende topic gaat ook over redenen om je wel te laten vaccineren. En over misinformatie is inmiddels een ander topic geopend.

Ik vind het een leuk subforum om te lezen, maar er wordt wel heel veel dubbelop geplaatst nu. Dit maakt het vervelender om allemaal bij te houden.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:40

Elin_ schreef:
Ik voel met je mee Lies Sparkle.
De afbeelding is erg fijn, maar niet perse 100 procent gerustellend. Voor je gevoel van veiligheid is een verklaring van 2 zinnetjes niet iets wat mij direct over de streep trekt. (Tuurlijk houd ik het wel in mijn achterhoofd)

Helpt het jullie om te weten hoe het werkt en hoe snel het lichaam de stoffen van het vaccin afbreekt? Er is namelijk voor alle vaccins best veel te vinden over hoe het werkt en wat je lijf er mee doet. Misschien geeft dat meer inzicht.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:44

Winged schreef:
Elin_ schreef:
Ik voel met je mee Lies Sparkle.
De afbeelding is erg fijn, maar niet perse 100 procent gerustellend. Voor je gevoel van veiligheid is een verklaring van 2 zinnetjes niet iets wat mij direct over de streep trekt. (Tuurlijk houd ik het wel in mijn achterhoofd)

Helpt het jullie om te weten hoe het werkt en hoe snel het lichaam de stoffen van het vaccin afbreekt? Er is namelijk voor alle vaccins best veel te vinden over hoe het werkt en wat je lijf er mee doet. Misschien geeft dat meer inzicht.


Ik probeer nu idd wel zoveel mogelijk info te verzamelen, maar soms is het zulke droge stof :')

Vooral waar de vraagtekens bij zitten vind ik fijn om te weten. Ik twijfel nog Jansen VS normale voor mijn leeftijd + de dingen die nog niet duidelijk zijn (lange termijn etc)

Voor de rest ken ik enkel gevaccineerde zonder heftige bijwerkingen dus ik ben daar niet perse heel bang voor. O.a ook met AZ

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:47

VuurVleugels schreef:
Ik sluit bokt af. Ik zit nu huilend achter mijn PC omdat ik zowel hier als via PB wordt uitgescholden en gekleineerd.

Bokt is voor mij wel even verpest nu. Ik snap dat de anti-vaxxers klaar waren met de pro-vaxxers, maar nu doen jullie het keihard bij ons. De gepesten worden de pesters. Heel erg naar dit.

Nou nee hoor, het zijn de pro-vaxxers die mij PB's sturen waar de honden geen brood van lusten. ;)

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 15:48

lies_sparkle schreef:
Dit heb ik gelezen ja :)
Sterker nog, ik heb heel wat studies meegelezen juist ook die van Pfizer.
Maar van 10 jaar gemiddeld naar 1 jaar met nieuwe techniek is in mijn beleving wel heel snel


Er gaat vaak geen 10 jaar zitten in onderzoeken doen. Die 10 jaar gaan zitten in lobbyen (geld bij elkaar krijgen), en op goedkeuring van ethische commissies wachten. En de reden dat dat zoveel tijd in beslag neemt is dat de geldschieters en commissies vaak de noodzaak van haast voor een vaccin of medicijn niet zien. Een (onderdeel van een) vaccin voor een extreem zeldzame variant op een zeldzame infectie die je alleen oploopt als je naar één bepaalde vierkante kilometer op Borneo gaat (om maar iets geks te noemen) belandt onderin de lijst van prioriteiten. Maar dit wereldwijde virus ligt natuurlijk bovenop de stapel. Dus de onderzoeken zijn gelijk gebleven, alleen de rompslomp eromheen is extreem ingekort.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:50

Elin_ schreef:
BigBen schreef:
Sorry, maar dit kun je niet vragen. In een discussietopic mag iedereen zijn mening uiten. Antivaccers kunnen geen gesloten topic lanceren, en provaccers kunnen dat evenmin. En eerlijk, alles wat over het onderwerp te zeggen valt is minstens een paar honderd keer gezegd.


Waarom niet? Zijn we alleen een discussie forum of ook een forum on verhalen te delen; je verhaal te doen en zoals andere topics over een onderwerp mee te praten (heb het pssm topic even in m'n hoofd als voorbeeld)

Bij elk fototopic is er toch ook geen behoefte aan discussie?

Daarnaast zie je nu elk topic dezelfde kant opgaan omdat iedere OP hoe die ook ingezet is en vanuit welk kamp dan ook in hetzelfde eindigt. Misschien willen mensen die twijfelen graag redenen van anderen horen, terwijl een ander juist graag in discussie gaat. Maak daar gewoon 2 aparte topics voor en houdt die apart.

Dat werkt niet.
Het gaat hier om een maatschappelijk fenomeen waar maatschappelijk sowieso enorm veel discussie over is, niet om een aandoening als PSSM waarbij het inderdaad vooral gaat om het delen van ervaringen.

Je kunt een topic niet reserveren voor mensen met dezelfde mening over een maatschappelijk issue, ook niet als TS.

Ten eerste omdat dit qua modereren (lijkt mij althans, ik ben geen mod) niet wenselijk en ook niet haalbaar is - de mod moet er dan als een ouderwetse schooljuf bovenop gaan zitten en inhoudelijk ingrijpen, wat al snel neigt naar censuur.
Ten tweede omdat het niet past bij het open karakter van dit forum.
Je mening delen met gelijkgestemden kan bijv. prima op Facebook.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:51

Palmera schreef:
Nou nee hoor, het zijn de pro-vaxxers die mij PB's sturen waar de honden geen brood van lusten. ;)


Ja joh, ga nog even tegenbieden dat jij nog veel rottere PBs hebt gekregen, dat helpt :j Kan je bovendien helemaal niet weten, tenzij jijzelf één van de PB-verstuurders was.

VV: leg het naast je neer. Ten eerste overtuig je fanatici toch niet, en ten tweede is bokt bij lange na geen afspiegeling van de Nederlandse bevolking, en is de vaccinatiebereidheid gelukkig in het echte leven een stuk hoger, ook onder jongeren.

Oh, en on topic: ik mag deze week voor de 2e vaccinatie.
Reden om te vaccineren:
ik wil zelf niet ziek worden,
ik wil gewoon bij mijn oudere buren en anderen op bezoek kunnen,
ik wil in de Appie me niet meer hoeven ergeren aan 'ik-hou-geen-afstand-en-wring-me-overal-gewoon- tussendoor' idioten
en ik wil bijdragen aan de gemeenschap/groepsimmuniteit in de hoop dat het dagelijks leven weer normaler kan worden
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 14-06-21 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:54

Palmera schreef:
VuurVleugels schreef:
Ik sluit bokt af. Ik zit nu huilend achter mijn PC omdat ik zowel hier als via PB wordt uitgescholden en gekleineerd.

Bokt is voor mij wel even verpest nu. Ik snap dat de anti-vaxxers klaar waren met de pro-vaxxers, maar nu doen jullie het keihard bij ons. De gepesten worden de pesters. Heel erg naar dit.

Nou nee hoor, het zijn de pro-vaxxers die mij PB's sturen waar de honden geen brood van lusten. ;)

'Nou nee hoor?' Het is toch allebei fout, of je nu als pro of antivaxxer uitgescholden wordt per pb?
Het is vooral heel erg laf.
Ik ben overigens benieuwd of melding hiervan ook kan leiden tot een ban van de betreffende Bokkers.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:55

Elin_ schreef:
Ik probeer nu idd wel zoveel mogelijk info te verzamelen, maar soms is het zulke droge stof :')

Vooral waar de vraagtekens bij zitten vind ik fijn om te weten. Ik twijfel nog Jansen VS normale voor mijn leeftijd + de dingen die nog niet duidelijk zijn (lange termijn etc)

Voor de rest ken ik enkel gevaccineerde zonder heftige bijwerkingen dus ik ben daar niet perse heel bang voor. O.a ook met AZ

Snap ik :j

Janssen en pfizer/moderna zijn andere type vaccins. Als ik het goed heb begrepen is Janssen eigenlijk een meer traditioneel vaccin (met onschadelijk gemaakte virusdeeltjes) en pfizer/moderna zijn gebaseerd op nieuwe technologie. Maar nu ben ik geen deskundige hierin en er zijn vast mensen die dit heel goed uit kunnen leggen.

Ik heb zelf best lang nagedacht over de lange termijn gevolgen. Ben zelf 32 en kinderloos en weet niet of ik kinderen wil. Maar als ik ze wel wil: hoe zit dat dan daarna als ik wel geprikt ben. Ik heb dus ook o.a. mijzelf ingelezen over de zwangerschapsrisico's en vruchtbaarheid (placenta etc). Uiteindelijk heb ik genoeg vertrouwen in het vaccin om het te doen omdat er nog geen bewezen negatieve effecten zijn. Maar ik kan mij ook voorstellen dat er wel huiveringen zijn.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:57

Nee Ibbel, je leest verkeerd. Ik geef aan dat ik PB's heb ontvangen van pro-vaxxers. Ik zeg niet dat ze meer of minder erg zijn. Wél zeg ik dat de honden er geen brood van lusten.

En nee, ik stuur geen PB's. Ik geef op een openbaar forum mijn mening in het openbaar.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:00

Askja schreef:
[
Dat werkt niet.
Het gaat hier om een maatschappelijk fenomeen waar maatschappelijk sowieso enorm veel discussie over is, niet om een aandoening als PSSM waarbij het inderdaad vooral gaat om het delen van ervaringen.

Je kunt een topic niet reserveren voor mensen met dezelfde mening over een maatschappelijk issue, ook niet als TS.

Ten eerste omdat dit qua modereren (lijkt mij althans, ik ben geen mod) niet wenselijk en ook niet haalbaar is - de mod moet er dan als een ouderwetse schooljuf bovenop gaan zitten en inhoudelijk ingrijpen, wat al snel neigt naar censuur.
Ten tweede omdat het niet past bij het open karakter van dit forum.
Je mening delen met gelijkgestemden kan bijv. prima op Facebook.


En dit werkt wel :')
Overal een andere insteek, maar een zelfde verloop uiteindelijk.
Er wordt duidelijk in elk topic, zowel pro als anti, een OP geschreven waarbij soms ook gewoon naar ervaring gevraagd wordt
En niet naar pro vs anti meningen. Dus volgens mij nogmaals kijkende naar mijn antwoord zat ik er niet zover naast. Het lijkt me gewoon voor iedereens gesteldheid en humeur ook beter. Soms wel je info, soms wil je discussie en soms wil je graag met medegestemden dingen uitwisselen. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Redenen om je wél te laten vaccineren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:46

@Winged klopt, Janssen en Astra Zeneca zijn traditionele vaccins waarbij er dode virusdeeltjes worden ingespoten waarop je immuunsysteem reageert. Dat is ook de reden dat mensen er heftiger ziek van worden dan bij Pfizer/Moderna, volgens mij wordt er bij die laatsten RNA deeltjes gebruikt, dus alleen de bouwstenen van het virus waardoor het lichaam wel antistoffen aanmaakt maar minder de neiging heeft extreem te reageren.

Elin_

Berichten: 9637
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:55

Jorex schreef:
@Winged klopt, Janssen en Astra Zeneca zijn traditionele vaccins waarbij er dode virusdeeltjes worden ingespoten waarop je immuunsysteem reageert. Dat is ook de reden dat mensen er heftiger ziek van worden dan bij Pfizer/Moderna, volgens mij wordt er bij die laatsten RNA deeltjes gebruikt, dus alleen de bouwstenen van het virus waardoor het lichaam wel antistoffen aanmaakt maar minder de neiging heeft extreem te reageren.

Ja en toch voelt Jansen dan veiliger omdat al die andere vaccins ook zo zijn (een oudere techniek zegmaar :+ )

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:45

hahahatsjoe schreef:
O ja, iemand in mijn vriendenkring die na de vaccinatie ineens een neurologische aandoening heeft en continu trilt, mijn eigen vriend die na de vaccinatie geteisterd wordt door epileptische aanvallen, een vriendin die doodziek wordt meteen na de vaccinatie, in het verzorgingstehuis van mijn tante waar een uitbraak is nadat de mensen gevaccineerd zijn met als gevolg 6 doden... Moet ik nog doorgaan ? Allemaal redenen om je dus NIET te laten vaccineren.



Wat apart dat er zoveel gevallen zijn in jouw omgeving. ;)

Ik neem aan dat bijv. je vriend verder onderzocht wordt? Oorzaak en gevolg, bedoel ik ;)

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:46

Huertecilla schreef:
Ik heb me laten vaccineren vanwege sociale druk en overheidschantage.

_O- Maar daar heb je wel gelijk in.