Medische problemen na vaccinatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:00

Een kennis je van me heeft ook een allergische reactie op Pfizer gehad, dichtgeknepen keel, uitslag en jeuk. Precies wat ik ook krijg bij bepaalde zeevruchten, een muggensteek of tandartsverdoving. Ze heeft een half uur op een bedje bij de GGD gelegen en antihistamine gekregen. Kan gebeuren.

Ik had de antihistamine al op voorhand ingenomen en heb nergens last van gehad met twee keer Moderna. Tenminste, niet dat. Wel stijve arm, rood en pijnlijk bij de eerste en bij de tweede een halve dag spierpijn en moe.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:32

MoniqueT gelukkig dat jij het zelf hebt kunnen verhinderen op die manier. Daarom denk ik dat het gewoon goed is dat mensen zulke bijwerkingen melden en dus mensen vooraf kunnen adviseren om deze situatie te voorkomen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:37

Dinopino schreef:
MoniqueT gelukkig dat jij het zelf hebt kunnen verhinderen op die manier. Daarom denk ik dat het gewoon goed is dat mensen zulke bijwerkingen melden en dus mensen vooraf kunnen adviseren om deze situatie te voorkomen.

Sterker nog, je moet het melden. Je krijgt een intakeformulier en daarop moet je het aangeven. Dan ga je eerst naar een arts en dan krijg je de noodzakelijke begeleiding.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:38

Ik heb het zelf ook wel verteld bij aanmelding. Hier in Spanje geen vragenlijst, dus maar gewoon gezegd dat er kans was. Kwartiertje uitgezeten. Hier prikken ze hele leeftijdsgroep tegelijk in kleine gemeentes, dus voor de zekerheid met een vriendin gegaan, zij reed.

Bloemetje75
Berichten: 1993
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 11:43

In België wordt gevraagd als je meldt bij balie 1, of je allergisch bent. Dat is de balie waar je je kaartje krijgt waar later de sticker op komt.
Ik verwacht dat als je daar “ja” zegt, ze er iets mee doen.
Ik reageer op bepaalde kruiden licht maar dat was geen probleem.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:09

JandeRegelaa hoe kan het dan dat iemand zo'n allergische reactie krijgt, waarbij iemands keel dicht aanzwol.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:10

Omdat er mensen zijn die niet weten dat ze allergisch zijn. Of omdat ze het aangegeven hebben, langs de arts zijn geweest en extra lang hebben moeten wachten onder controle van de ehbo ers.

Anoniem

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:12

Ik heb inderdaad niks aangegeven vantevoren omdat ik eigenlijk nergens allergisch voor ben (ja voor paarden en wat andere dieren maar dat was niet relevant). Je weet het niet altijd vantevoren

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:18

Daarom zou het toch interessant zijn, welke allergische reacties er eventueel thuis komen en deze te melden. Ik zie het probleem niet dat men iets meld. Of het relevant is kunnen ze toch zelf wel uitzoeken. Zo kan je toch enkel meer zekerheid de mensen geven die geprikt worden. Het zit toch allemaal in de testfase. Er wordt toch niet al jaren deze inentingen toegediend.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:21

Dinopino schreef:
Daarom zou het toch interessant zijn, welke allergische reacties er eventueel thuis komen en deze te melden. Ik zie het probleem niet dat men iets meld. Of het relevant is kunnen ze toch zelf wel uitzoeken. Zo kan je toch enkel meer zekerheid de mensen geven die geprikt worden. Het zit toch allemaal in de testfase. Er wordt toch niet al jaren deze inentingen toegediend.

Er zijn wereldwijd al meer dan een miljard mensen gevaccineerd dus vwb allergische reacties hoef je echt niet meer over een testfase te spreken.

MoniqueT

Berichten: 8850
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:23

Mijn kennis wist inderdaad niet dat ze allergisch was. Ik was ook al ver in 40 voor mijn eerste echte allergische reactie. Zij is nog een stuk jonger. Ze is prima opgevangen.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:23

Maar er wordt toch niet gezegd dat je dat niet moet melden?

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:25

Mijn schoonzusje heeft ook geen bekende allergieën en die kreeg toch een reactie, terwijl mijn man verschillende allergieën heeft en geen problemen had.

Volgens mij is het een reactie op de eiwitten en dat zijn niet het type eiwitten waar je normaal mee in aanraking komt.

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 12:31

Als de vaccins nog in de testfase zouden zitten dan zouden ze niet goedgekeurd zijn om zo massaal te gebruiken lijkt mij, het heeft niet voor niets bijna een jaar gekost voordat ze ze hebben ontwikkeld. Waarom zou dat jaren moeten duren, de griepprik is ook elk jaar anders, die zit ook niet in een chronische testfase

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 13:05

Correlatie is wat anders dan causaliteit. Als gebeurtenis X volgt op gebebeurtenis Y, dan kán het zijn dat Y de veroorzaker is van X, maar dat hoeft niet.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 15:38

Als alle bijwerkingen worden gemeld en bijgehouden, kan je daarna altijd nog vergelijken met hoe vaak dingen normaal voorkomen.

Alle medicijnen hebben bijwerkingen die bekend zijn, maar dat zijn ook vaak dingen die je zo ook kan krijgen of door een andere oorzaak die soms niet bekend is.

Bij mij zijn ze nog steeds zoekende naar de oorzaak van de bijwerkingen die ik van mijn medicatie heb en ook al staan sommigen wel op de (zeer lange ) lijst met bijwerkingen, schuiven artsen dat vrij makkelijk opzij.

Artsen zeggen altijd dat er onderling contact is en de bijwerkingen worden ook in de bijsluiter duidelijk aangegeven, maar er is geen whats app groep bij wijze van om onderling de patienten te bespreken.
Zolang je voor een arts een uniek geval bent, is het wel lastig te herleiden of je bijwerkingen komen door een vaccinatie of dat je anders dezelfde klachten had gekregen.

Ik had nooit klachten en was nooit ziek, maar zal vast al veel langer drager zijn geweest van auto immuun ziekte's. Ik weet wel haast zeker wat de trigger 2x is geweest dat iets "nieuws" zich uitte.
Maar ik durf niet te zeggen dat ik anders die auto immuun ziekte's niet actief had gekregen.

Er worden best veel mensen gevaccineerd nu. Alle leeftijden, mensen met wel of niet gezondheidsproblemen, mensen die wel of niet al medicatie gebruiken en mensen die wel of niet al covid hebben gehad of positief zijn geweest.
En dan hebben al die mensen nog hun eigen lengte, gewicht, levenswijze etc.

Daarbij weet lang niet iedereen of ze wat mankeren. Een hartaanval of bijv een hersenbloeding komen voor veel mensen onverwacht. En ook niet iedereen met Kanker weet vandaag al dat zij het hebben.

hahahatsjoe

Berichten: 2399
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 08:41

bigone schreef:
Er zijn nogal wat mensen ( ook hier) met grote verhalen, dan zou je denken, dat zet je toch op al je social media? Want dat is wel heftig. En dan kijk je op hun Facebook bvb niks nada noppes . Gewoon vrolijke berichten, pa ma en vrienden in goede gezondheid terwijl ze eigenlijk zeer zwaar ziek zijn wanneer je ziet wat ze schrijven.
Lijkt meer op zeer zwaar overdrijven en vooral andere mensen van vaccineren afhouden. Achterlijk asociaal.


O ja ? Facebook bant dat soort berichten dus. Verschillende ervaringen uit mijn nabije omgeving.

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 13:30

Dit topic gaat over medische problemen na vaccinatie. Ernstige zaken, zoals in de OP vermeld. Niet over proeffases en dat soort zaken, daar zijn andere topics voor.

Graag weer on topic. 8-)

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:13

Vrienden van ons, beide begin 60, zijn na de tweede vaccinatie grieperig geworden. Inmiddels zijn ze al vier weken niet lekker. Geen hoge koorts maar net wat verhoging, moe en slap. Ik weet overigens niet welk merk ze gehad hebben.

BigOne
Berichten: 38421
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:22

Maaike_Indy schreef:
Vrienden van ons, beide begin 60, zijn na de tweede vaccinatie grieperig geworden. Inmiddels zijn ze al vier weken niet lekker. Geen hoge koorts maar net wat verhoging, moe en slap. Ik weet overigens niet welk merk ze gehad hebben.

Indien ze beide dezelfde vaccins ( waarschijnlijk AZ) hebben gehad is het eerder een virusje dan de vaccinatie aangezien ze beiden last hebben.

hahahatsjoe

Berichten: 2399
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:03

bigone schreef:
Maaike_Indy schreef:
Vrienden van ons, beide begin 60, zijn na de tweede vaccinatie grieperig geworden. Inmiddels zijn ze al vier weken niet lekker. Geen hoge koorts maar net wat verhoging, moe en slap. Ik weet overigens niet welk merk ze gehad hebben.

Indien ze beide dezelfde vaccins ( waarschijnlijk AZ) hebben gehad is het eerder een virusje dan de vaccinatie aangezien ze beiden last hebben.


Wat is dat nou voor domme redenatie, er staat toch na de vaccinatie ? En corona is ook een virusje, kleine reminder. Vier weken niet lekker is niet zomaar wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:29

hahahatsjoe schreef:
Wat is dat nou voor domme redenatie, er staat toch na de vaccinatie ? En corona is ook een virusje, kleine reminder. Vier weken niet lekker is niet zomaar wat.


Dat is helemaal geen domme redenatie, dat iets na de vaccinatie begint betekent niet per definitie dat er een causaal verband is. Het kan zeker wel een virus zijn. Het kan ook een bijwerking zijn. Kunnen we niet beoordelen van achter een schermpje.

Hebben ze het gemeld? Dat is wel slim om te doen :)

BigOne
Berichten: 38421
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:29

Hahatsjoe , groot verschil is na vaccinatie of door vaccinatie.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:15

bigone schreef:
Maaike_Indy schreef:
Vrienden van ons, beide begin 60, zijn na de tweede vaccinatie grieperig geworden. Inmiddels zijn ze al vier weken niet lekker. Geen hoge koorts maar net wat verhoging, moe en slap. Ik weet overigens niet welk merk ze gehad hebben.

Indien ze beide dezelfde vaccins ( waarschijnlijk AZ) hebben gehad is het eerder een virusje dan de vaccinatie aangezien ze beiden last hebben.


Ik weet het werkelijk niet welk vaccin maar het zijn verder gezonde mensen. Vier weken niet lekker, inclusief verhoging, vind ik op zijn minst heel typisch. Ik heb nog nooit van iemand gehoord in mijn vrienden/kennissen kring dat ze "zomaar" vier weken geveld zijn door een "virusje". Een week, hooguit twee maar niet zo lang. En het is nog niet over.

BigOne
Berichten: 38421
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Medische problemen na vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:17

Het is ook typisch , vandaar melding doen bij lareb en contact met huisarts in uit te zoeken hoe of wat.