Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 8 [ 182 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Baby 9 weken drinkt te weinig....

 
Profiel   

Ik heb een dochtertje van net 9 weken oud.

In het begin gaf ik borstvoeding maar helaas hebben we dat moeten stoppen omdat ze er niet genoeg aan had.
Ik had genoeg melk maar ze raakte er niet van verzadigd waardoor ze elk uur wilde drinken met als gevolg dat ze zich overdronk en verborgen reflux kreeg.

In de laatste week Live voeden ging ze uiteindelijk de borst weigeren.

Omdat ik het belangrijker vind dat iedereen gewoon happy is zijn we het gaan afbouwen.

Ze krijgt nu volledig flesvoeding.

Alleen drinkt ze te weinig.
Ze blijft hangen op 90/100 ml terwijl ze makkelijk 135ml zou moeten drinken.

Ze drinkt nu 7 flessen, ik maak telkens 135 klaar maar ze drinkt ze nooit op.
De laatste fles savonds om 22.30 uur drinkt ze zelfs nauwelijks, misschien gaat er dan 60 ml in.

Ik heb contact gehad met het consultatiebureau en die hebben wat tips meegegeven.

Andere fles, andere voeding, johannesbroodpitmeel, grotere speen.
Alles ook al geprobeerd maar het blijft slecht.

Ze heeft geen last van krampjes en slaapt van 23.00 tot 04.00.

Op het moment ontwikkelend en groeit ze goed maar dat is puur omdat ik haar een half uur weg leg en dan de rest van de fles aanbiedt die dan wel leeg gaat.

Afgezien van de nachten meldt ze zich elke 2.5 a 3 uur,ongeacht hoeveel ze gedronken heeft daarvoor.

Maar ik kan op deze manier niet doorgaan, ik ben de hele dag alleen maar bezig met flesjes geven en heb ook nog een peuter rondrennen die aandacht wil van mama.

Vrijdag heb ik weer een afspraak bij het consultatiebureau, dan gaan we dit zowiezo doorspreken omdat ik me toch wel zorgen begin te maken.

Maar zijn er hier nog mensen met suggesties??

Het dametje waar het om gaat

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 23:36 



 
Profiel   

oww echt dit is niet weinig hoor wat ze drinkt.

het maagje van haar is nog heel klein.

baby's drinken vaak rond die leeftijd elke 2 a 3 uur dus dan kom je ook op meer voedingen uit. :)
je kunt eens kijken voor lactatiekundige (als ik het goed schrijf)

begin niet aan johannesbroodpitmeel hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 23:49 



 
Profiel   

Ik werk al heelveel lang op een babygroep en heb al veel moeilijke drinkers gezien.
Ik kan alleen maar als tip geven om de fles niet na een half uur opnieuw aan te bieden en de tijd tussen de flessen echt 3-3.5 uur te laten. Probeer tussentijds te rekken met een wandelingetje of iets te spelen. Ze meld zich wel maar ze krijgt zo niet echt de kans om echt hongerig te worden, (het is nu meer voor de lekkere trek zeg maar wordt ook een beetje aanwensel als er te kort tussen zit.)

Ik weet niet hoe zwaar ze is maar vuistregel is ongeveer 100-150ml per kg lichaamsgewicht is voldoende zeg dat ze 5 kg weegt hoeft ze 'maar 500-750ml te drinken

Ik snap hoe frustrerend dit kan zijn maar probeer er niet teveel druk op te leggen dat voelt je kindje ook als ze drinkt. Soms helpt het ook om iemand anders de fles aan te laten bieden als er bv. Iemand op bezoek is..heel veel sterkte

Ps en johannesborrdpitmeel is slecht advies van cons.buro daar krijgt ze nog minder honger van dan heeft ze langer een vol gevoel..beetje raar advies in deze

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 23:52 



 
Profiel   

Voeden op verzoek! Dus als ze honger heeft, (smakken, handjes ballen) dan geef je haar een flesje, ze drinkt zelf wat ze nodig heeft. Zolang ze goed vrolijk en wakker is absoluut geen zorgen maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-06-21 23:58 



 
Profiel   

Ik kan alleen maar zeggen, ga op je gevoel af. Als ze tevreden is en niet meld, bied dan ook niet meer aan na een half uur.

Vol is vol zeg ik altijd.
Laat die ml los en kijk naar het kind, zolang die vrolijk is, genoeg poept en plast, maak je niet te druk erover.

Sommige kinderen leven nu eenmaal buiten de lijntjes van standaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 00:04 



 
Profiel   

Mijn zoontje, ondertussen bijna 2 eet nu 1 a 1,5 boterham en ongeveer 100 a 200gr prak per dag.
Daarnaast nog fruit en een koekje en meer eet hij niet.
Het is gewoon een klein, fragiel maar onwijs vrolijk ventje bommevol energie!

Hij kwam als baby wel om het uur en dan was het voornamelijk mama honger, dus sabbelen en huid contact. Dragen vond hij enorm fijn, en zo kon hij uren slapen. Of ik legde hem over in bedje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 00:14 



 
Profiel   

De mijne kreeg met 9 weken echt niet elke voeding 135ml weg.
Ik gaf ook fles, maar voedde op verzoek. Ze ontwikkelen vanzelf een ritme en vol is vol, zeker als ze gewoon goed op gewicht blijven. Die van mij had ook duidelijk de ene voeding meer trek dan de andere.
Ik zou me niet zo druk maken en het een beetje los laten, grote kans dat ze vanzelf de flessen ver leegtrekt

En vooral niets toevoegen! Dat hebben ze niet nodig en gaat alleen de eetlust tegen.
Welke voeding gebruik je? Je zou nog kunnen kijken voor een ander merk, maar zolang ze goed aankomt, zou ik het niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 00:18 



 
Profiel   

Als ze reflux heeft is johannesbroodpitmeel echt wel helpend hoor. Alleen zitten ze daardoor wel voller ja en dat is niet zo handig in dit geval. Wij kregen advies baby op de linkerzij liggend fles te geven. Misschien helpt dat nog tegen de reflux. En ik ga met de tip mee om de tijd ertussen te rekken met wat afleiding zoals dragen in draagzak, wandelen in wandelwagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 00:24 



 
Profiel   

Reden van de johannesbroodpitmeel was om een mogelijke verborgen reflux te ontdekken.

Ik ben er zelf geen mega fan van en heb dus maar 3 flesjes ofzo geprobeerd maar het was me snel duidelijk dat het niet om een verborgen reflux gaat.
Ze krijgt het dus al enkele dagen niet meer.

Ik gaf eerst bon bebe voeding maar heb nu nutrilon staan om te proberen, het is wel iets verbeterd.

Voeden op verzoek doe ik al (afgezien van de fles extra aanbieden) want ze meldt zich echt elke 2.5 a 3 uur.
Rekken ga ik ook echt niet doen want dan zou ik haar een half uur tot een uur moeten laten krijsen.
Wandelen, draagzak het werkt echt niet als afleiding.
De laatste dagen is het wel meer 3 uur tussen de voedingen gelukkig.

Misschien moet ik het wel loslaten maar het gaat lastig, we hebben al zoveel te voorduren gehad.
Vallen van het een in het andere

Volgende week zit mijn verlof er ook op maar heb er weinig aan gehad.

Ik weet nog niet hoeveel ze weegt, daar komen we vrijdag achter.
Denk zowiezo rond de 6 kilo.

Ze is geboren met 3560 gram en tijdens de 4 weken controle woog ze
4785 gram.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 05:46 



 
Profiel   

Ze groeit goed toch met wat ze krijgt? De flesvoedinghoeveelheden zijn eigenlijk te groot voor een baby. Is het maagje te klein voor. Ik gaf vroger hipp combiotic en daar deed ze het super op. Eventueel als ze echt te weinig groeit zou je s nachts een droomvoeding kunnen geven.
Hoeveelheden zijn vooral richtlijnen van wat zenodig zouden kunnen hebben, maar dit babytje is blijkbaar tevreden met minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 06:11 



 
Profiel   

Niet druk maken en voeden op verzoek. Mijn dochter redde nooit de hoeveelheid die ze moest drinken, eerder maar de helft.
Iedere baby is anders, dus luister naar haar en geef haar te drinken wanneer ze dat wil.
Mijn baby is inmiddels 7 jaar en drinkt nog steeds een stuk minder dan haar broer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 06:15 



 
Profiel   

Als ze goed groeit en voldoende volle plasluiers heeft drinkt ze genoeg. Ik heb geen ervaring met flesvoeding, maar voedde borstvoeding op verzoek en dan weet je nooit hoeveel ze binnen krijgen. We hebben echter nooit, hoe groot ze ook was, een fles van 135 ml erin gekregen als ik gekolfd had. Ik gaf altijd flesjes van rond de 120 ml mee. En die gingen nooit helemaal leeg.

Als je het gevoel hebt dat je niks aan je verlof hebt gehad omdat je er nog niet lekker in zit samen, is in gesprek gaan met je werkgever dan een idee? Geeft jou misschien extra rust als je wat langer thuis kunt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 06:17 



 
Profiel   

Je niet druk maken. Zelf drinken of eten we ook niet om de zoveel uur precies dezelfde hoeveelheden toch? Nee dat veranderd naar behoefte.
Het is echt iets westers denk ik om baby's al te voeden op een klok en te bepalen wat ze binnen moeten krijgen.

Zelf vind ik dat juist baby's zo duidelijk aangeven dat het niet natuurlijk is, dus hoe lastig ook, laat die regeltjes vallen en volg je dochter.

Mijn dochter dronk nog kleinere flessen en nog meer voedingen per dag, nu was dat ergens logisch, zij had verborgen reflux en dan zie je vaker dat kinderen vaker voor een voeding komen.
Lekker je kind blijven volgen mama, die weet wat ze nodig heeft een geen consultatiebureau

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 06:24 



 
Profiel   

Groeit ze goed? Dan drinkt ze genoeg.
135ml is echt enorm veel voor een 9wk oude baby :o
Dat hebben de mijne beide nog nooit gedronken in een keer. Die kregen altijd flessen van 100ml. Niet op speciale tijden, gewoon als ze er zin in hadden.
Baby’s drinken intuïtief, die weten precies hoeveel genoeg voor ze is, daar hoef je je niet mee te bemoeien.

Pas als ze niet genoeg groeien zou ik me zorgen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 06:25 



 
Profiel   

Marisje76 schreef
Ik werk al heelveel lang op een babygroep en heb al veel moeilijke drinkers gezien.
Ik kan alleen maar als tip geven om de fles niet na een half uur opnieuw aan te bieden en de tijd tussen de flessen echt 3-3.5 uur te laten. Probeer tussentijds te rekken met een wandelingetje of iets te spelen. Ze meld zich wel maar ze krijgt zo niet echt de kans om echt hongerig te worden, (het is nu meer voor de lekkere trek zeg maar wordt ook een beetje aanwensel als er te kort tussen zit.)

Ik weet niet hoe zwaar ze is maar vuistregel is ongeveer 100-150ml per kg lichaamsgewicht is voldoende zeg dat ze 5 kg weegt hoeft ze 'maar 500-750ml te drinken

Ik snap hoe frustrerend dit kan zijn maar probeer er niet teveel druk op te leggen dat voelt je kindje ook als ze drinkt. Soms helpt het ook om iemand anders de fles aan te laten bieden als er bv. Iemand op bezoek is..heel veel sterkte

Ps en johannesborrdpitmeel is slecht advies van cons.buro daar krijgt ze nog minder honger van dan heeft ze langer een vol gevoel..beetje raar advies in deze


ik zou echt niet blij zijn als mijn baby dan bij jullie op de groep zat. sorry dat ik het zeg, maar dit is echt ouderwets.
juist voeden op verzoek is veel.beter.

snap zeker dat bij jullie soms een uk even moet wachten, maar als zo uk met 2uur honger heeft dan laat je hem gewoon weg niet nog een uur huilen en uitstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 06:53 



 
Profiel   

Hier een dochter van 6 weken, en die drinkt ook lang niet altijd haar flesjes (100ml) leeg, maar laat er al wel regelmatig 4 tot 4,5 uur tussen, spuugt ook regelmatig… Heb me ook heel even ongerust gemaakt, maar ze huilt amper, als ze wakker is, is ze goed actief, ze groeit, is tevreden, dus dan ben ik dat ook…
Probeer de standaarden een beetje los te laten, kinderen zijn nou eenmaal niet standaard en ze nemen wel wat ze nodig hebben en anders hoor je ze wel…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:06 



 
Profiel   

Wie heeft gezegd dat je moest stoppen met de borstvoeding? Wat een onzin dat er niet genoeg voedingstoffen in zouden zitten en dat ze niet verzadigd raakt. Moedermelk bevat exact de juiste stoffen voor een baby. Er is niks mis met voeden op verzoek, zeker niet bij borstvoeding. En ja, dan komen ze vaak maar dat hoort erbij. Zeker in bepaalde periodes. En ze is pas 9 weken. Had vertrouwd op je eigen lichaam, het is vloeibaar goud wat het geeft. En daardoor reflux ontwikkelen? Nog nooit van gehoord dat ze dit kunnen krijgen van veel drinken.
Maar goed, dit is mosterd na de maaltijd want je geeft al geen borstvoeding meer.
Hoe het met flesvoeding zit weet ik niet qua voeden op verzoek. Dat ligt er volgens mij aan hoe zwaar ze zijn. Maar ik zou mijn kindje geen honger laten lijden dus als ze een half uur later de fles wel wil dan krijgt ze hem dan. Ik snap dat het niet handig is met een peuter die rondloopt en dat er veel tijd in gaat zitten maar ik weet eigenlijk niet wat ik daarop moet zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:14 



 
Profiel   

Marisje76 schreef
Ik werk al heelveel lang op een babygroep en heb al veel moeilijke drinkers gezien.
Ik kan alleen maar als tip geven om de fles niet na een half uur opnieuw aan te bieden en de tijd tussen de flessen echt 3-3.5 uur te laten. Probeer tussentijds te rekken met een wandelingetje of iets te spelen. Ze meld zich wel maar ze krijgt zo niet echt de kans om echt hongerig te worden, (het is nu meer voor de lekkere trek zeg maar wordt ook een beetje aanwensel als er te kort tussen zit.)

Ik weet niet hoe zwaar ze is maar vuistregel is ongeveer 100-150ml per kg lichaamsgewicht is voldoende zeg dat ze 5 kg weegt hoeft ze 'maar 500-750ml te drinken

Ik snap hoe frustrerend dit kan zijn maar probeer er niet teveel druk op te leggen dat voelt je kindje ook als ze drinkt. Soms helpt het ook om iemand anders de fles aan te laten bieden als er bv. Iemand op bezoek is..heel veel sterkte

Ps en johannesborrdpitmeel is slecht advies van cons.buro daar krijgt ze nog minder honger van dan heeft ze langer een vol gevoel..beetje raar advies in deze


Dit is het slechtste advies ooit en gaan mijn tenen van krommen. Een baby drinkt op verzoek. Punt. Wij eten en drinken ook wanneer dat ons uitkomt en kijken niet eerst op de klok of we wel mogen drinken. Drinkt ze het een half uur later wel, prima. Lekker cliché maar dit gaat voorbij. Maak geen strijd voor jezelf, maar geef het lekker als ze behoefte heeft (en ja ik snap met flesvoeding binnen “de perken”) maar zo lang dat kan, doen zoals zij het wil.
Je baby is 9 weken, die kan geen klokkijken. En rekken is jezelf kwellen.

Sorry TS, ik liet me wat gaan op dit advies en zie nu dat je al een andere post hebt gemaakt met daarin precies wat ik jou en je baby zou wensen. Lekker zo doorgaan, ze groeit en doet het goed, is tevreden.


Laatst bijgewerkt door Stef_Diva op 23-06-21 07:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:20 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Wie heeft gezegd dat je moest stoppen met de borstvoeding? Wat een onzin dat er niet genoeg voedingstoffen in zouden zitten en dat ze niet verzadigd raakt. Moedermelk bevat exact de juiste stoffen voor een baby. Er is niks mis met voeden op verzoek, zeker niet bij borstvoeding. En ja, dan komen ze vaak maar dat hoort erbij. Zeker in bepaalde periodes. En ze is pas 9 weken. Had vertrouwd op je eigen lichaam, het is vloeibaar goud wat het geeft. En daardoor reflux ontwikkelen? Nog nooit van gehoord dat ze dit kunnen krijgen van veel drinken.
Maar goed, dit is mosterd na de maaltijd want je geeft al geen borstvoeding meer.
Hoe het met flesvoeding zit weet ik niet qua voeden op verzoek. Dat ligt er volgens mij aan hoe zwaar ze zijn. Maar ik zou mijn kindje geen honger laten lijden dus als ze een half uur later de fles wel wil dan krijgt ze hem dan. Ik snap dat het niet handig is met een peuter die rondloopt en dat er veel tijd in gaat zitten maar ik weet eigenlijk niet wat ik daarop moet zeggen.


Mosterd na de maaltijd inderdaad maar zonde is het wel. Ik vind de adviezen van het consultatiebureau ook vreemd. Je baby geeft gewoon duidelijk aan wat ze nodig heeft en op de foto zie ik ook niet bepaald een uitgemergeld kindje. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:24 



 
Profiel   

Ik ben geen mama en heb geen enkele waardevolle tip voor je :o

Maar wat heb je een heerlijk knap meisje zeg!! <3
Wat een prachtig haar al en vrolijk snoetje :D

Moest ik even kwijt hoor. Maar denk dat het hier niet zozeer om voorgeschreven ml gaat. Als ze het goed doet op minder en tevreden is dan zou dat voor mij het belangrijkste zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:30 



 
Profiel   

Als kindje goed groeit, goed slaapt, tevreden is, goed poept en plast dan zal dit gewoon haar behoefte zijn :)

De 1 drinkt nu eenmaal meer dan de ander.
Die van ons ging juist al heel snel over de liter heen en dat is dan vaak dikke paniek, maar het ventje had dat gewoon nodig :(:)

Die kon wel eeuwen over een fles doen maar dat kwam omdat er bij sommige flesjes dan een te klein speentje op zat... dat wist de mevrouw die de flessen verkocht ook niet en kwamen we zelf na een tijdje achter dat de ene fles een groter speentje had dan de andere -O-

Je kan altijd nog even kijken wanneer je de fles geeft natuurlijk.
Die van ons had een fles nodig bij het wakker worden, maar een uurtje later ook om weer in slaap te kunnen vallen. Dan drink je ook al snel wat meer natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:34 



 
Profiel   

Hier heeft onze dochter nooit de ‘voorgeschreven’ hoeveelheid gedronken. Geven vanaf het begin flesvoeding, nooit borstvoeding gekregen. Wel steevast om de 3uur, geboren met een klokje denk ik. Dat doet ze overigens (nu bijna een half jaar) nog steeds. Wij voeden gewoon wanneer ze komt voor de fles en eigenlijk laat ze altijd wat zitten. Nu we met andere voeding zijn gestart (nutrilon pepti ivm reflux) drinkt ze wel meer en is het ritme even zoek. Ik maak me er niet druk om, meer of minder als ze maar groeit en goed plast.

Zo lang ze happy zijn, goed groeien en voldoende plassen is er niets aan de hand. Die richtlijnen qua hoeveelheid zijn geen must. Dat het lastig is iedere 3uur te voeden begrijp ik maar is volkomen normaal. Ik denk niet dat je iets kunt veranderen aan het feit dat ze zo vaak gevoed moeten/willen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:37 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Wie heeft gezegd dat je moest stoppen met de borstvoeding? Wat een onzin dat er niet genoeg voedingstoffen in zouden zitten en dat ze niet verzadigd raakt. Moedermelk bevat exact de juiste stoffen voor een baby. Er is niks mis met voeden op verzoek, zeker niet bij borstvoeding. En ja, dan komen ze vaak maar dat hoort erbij. Zeker in bepaalde periodes. En ze is pas 9 weken. Had vertrouwd op je eigen lichaam, het is vloeibaar goud wat het geeft. En daardoor reflux ontwikkelen? Nog nooit van gehoord dat ze dit kunnen krijgen van veel drinken.
Maar goed, dit is mosterd na de maaltijd want je geeft al geen borstvoeding meer.
Hoe het met flesvoeding zit weet ik niet qua voeden op verzoek. Dat ligt er volgens mij aan hoe zwaar ze zijn. Maar ik zou mijn kindje geen honger laten lijden dus als ze een half uur later de fles wel wil dan krijgt ze hem dan. Ik snap dat het niet handig is met een peuter die rondloopt en dat er veel tijd in gaat zitten maar ik weet eigenlijk niet wat ik daarop moet zeggen.


Ik heb de eerste flesgevoed, want heb me toen ook laten wijsmaken dat hij niet genoeg dronk en teveel kwam. (Arme kind had gewoon mamahonger) maar flesvoeding kan ook prima op verzoek :) ik heb me nooit gehouden aan wat ze volgens het pak moesten drinken. Hij dronk wat hij wilde en wanneer hij wilde.

Tweede wel bv gegeven, nu een fijne kraamhulp die mij vertrouwen heeft gegeven dat een baby drinkt wat hij nodig heeft. En dat is idd niet altijd makkelijk met een peuter, zat soms hele dagen met een kind aan de borst.
Kleine beetjes vaker drinken is waar baby’s op gebouwd zijn. Die maagjes zijn zo klein, het voelt echt niet lekker als die overvol zitten met melk. Maar doordat ze klein zijn, zijn ze ook vaak weer leeg, dus willen ze vaak drinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:43 



 
Profiel   

Onze kinderen hebben beide ook nooit de voorgeschreven hoeveelheid (aantal ml, maar ook hoeveelheid flessen per dag) gedronken.
Mijn zoontje is nu 4 maanden en meldt zich als hij honger heeft. Soms zit daar 3/4 uur tussen, soms net 2. Dan krijgt hij op zon dag dus ook mintens 1 extra voeding (die dan niet op gaat) als ik de nutrilon bus moet geloven. Met t weer afgelopen weken had hij dan denk ik ook gewoon wel dorst.
Soms valt hij tijdens het eten in slaap, dan eet hij maar een halve fles, soms nog niet eens. Tja, genoeg is genoeg denk ik dan maar :) Als hij na zijn dutje dan weer honger heeft hoor ik het wel :j
Moet je je ook voorstellen, zon volle fles (zeg 200ml in totaal) is voor zon kleintje in verhouding zeg maar hetzelfde als dat wij een volle pak melk in 1 teug leeg zouden drinken. Dat krijg ik ook niet voor elkaar hoor :')

Mijn dochter is nu 9 en heeft het altijd super gedaan op deze manier en zie het met mijn zoontje ook terug. Wat pmarena zegt: goed groeien, slapen, poepen, plassen en een blije baby: niet te druk maken :)

Bespreken op het cb kan natuurlijk wel altijd even als je je zorgen maakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:47 



 
Profiel   

Ik ben blij dat jullie dat zeggen, het geeft me een geruster gevoel in elk geval.

Ondanks dat het mijn 2de is blijf ik soms ook wel wat onzeker
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-06-21 07:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 8 [ 182 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen