Baby 9 weken drinkt te weinig....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 07:56

Al het bovenstaande zijn zulke goede tips!

Ontspan, echt. Goed groeien en plassen zijn eigenlijk de twee belangrijkste graadmeters.

Laat je niet gek maken, niet door je zelf of je omgeving.

Wat een knappe baby en zo te zien lekker vol en happy!!

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Baby 9 weken drinkt te weinig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:00

Ik ga mee met de voorgaande comments, laat het wat meer los.
Ze is vrolijk, ze groeit goed, wat wil je nog meer?

Onzeker zijn is heel normaal, ook voor een tweede kindje.
Elk kindje is anders, dus ook dit is weer een eerste keer ;)
Volgens mij doe je het hartstikke goed mama, laat je niet gek maken...

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:06

Eilinora schreef:
Ik ben blij dat jullie dat zeggen, het geeft me een geruster gevoel in elk geval.

Ondanks dat het mijn 2de is blijf ik soms ook wel wat onzeker

Joh, ik heb er 3 en zelfs bij mijn 3de maakte ik mij weer zorgen om dingen waar 1 en 2 geen last van hadden :+
Of dat ik alweer was vergeten wat zij deden/dronken/nodig hadden op een bepaalde leeftijd.
Ik had ook vaak het gevoel dat ik "maar wat deed" en gelukkig is alles goed gekomen :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:09

Is het gewone fles voeding, misschien kan ze daar minder goed tegen. ;)

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:20

Volg je moeder gevoel, staat iets je tegen, dan is het niet de juiste manier.

Er is maar 1 goede soort voeding, en dat is de voeding die jij met liefde geeft.
Mijn 1e heeft tot ze een half jaar was flesjes afgekolfde melk van max 80-100 cc gekregen en tot ze ruim een jaar was max 120 cc per flesje.
Meer dronk ze niet, prima.

Mijn 2e dronk veel grotere hoeveelheden. Die tikte zo 150 cc weg (en dat was echt :wow: voor mij) maar is vervolgens een hardnekkige flesweigeraar geworden ;(

Laat je niet gek maken dat ze te weinig drinkt. Zolang ze tevreden is na een voeding is het goed. Baby's hebben nou eenmaal kleine maagjes. En de richtlijnen op de pakken kunst/fles voeding zijn maar richtlijnen. Ieder kind is uniek en heeft andere behoeftes.
Hoe vaak ik bij de oudste niet gehoord he: als ze kunstvoeding had gekregen dan had ze allang op 180 cc/210cc gezeten hoor! ze moet veel meer drinken hoor! ze moet veel minder flessen hoor!

En dat is nu een gezellige peuter van bijna 3. Ze is niks tekort gekomen.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 08:49

Excuus mijn eerdere reactie was natuurlijk idd qua tijd niet kloppend (had beter tot ochtend kunnen wachten met reageren beetje moe)

Verder heb je al veel goede adviezen gekregen, geniet van je kindje !

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:06

Suzanne F. schreef:
Wie heeft gezegd dat je moest stoppen met de borstvoeding? Wat een onzin dat er niet genoeg voedingstoffen in zouden zitten en dat ze niet verzadigd raakt. Moedermelk bevat exact de juiste stoffen voor een baby. Er is niks mis met voeden op verzoek, zeker niet bij borstvoeding. En ja, dan komen ze vaak maar dat hoort erbij. Zeker in bepaalde periodes. En ze is pas 9 weken. Had vertrouwd op je eigen lichaam, het is vloeibaar goud wat het geeft. En daardoor reflux ontwikkelen? Nog nooit van gehoord dat ze dit kunnen krijgen van veel drinken.
Maar goed, dit is mosterd na de maaltijd want je geeft al geen borstvoeding meer.
Hoe het met flesvoeding zit weet ik niet qua voeden op verzoek. Dat ligt er volgens mij aan hoe zwaar ze zijn. Maar ik zou mijn kindje geen honger laten lijden dus als ze een half uur later de fles wel wil dan krijgt ze hem dan. Ik snap dat het niet handig is met een peuter die rondloopt en dat er veel tijd in gaat zitten maar ik weet eigenlijk niet wat ik daarop moet zeggen.

Niet in alle gevallen. Heel soms heb je dat je borstvoeding niet helemaal genoeg is. Waardoor je elk uur kan voeden. Heel leuk, borstvoeding is het aller allerbeste maar je lichaam moet het aankunnen en zeker niet over je eigen grens gaan. Je gaat er vaak aan onderdoor als je zo vaak moet voeden waardoor je productie er alleen maar slechter op gaat worden. Jammer, maar heel soms de realiteit.

Ts, zolang je baby helder is, goed groeit, genoeg plast en zelf komt voor een voeding is er niets aan de hand. Laat de ml los en kijk naar je baby! Gewicht gewoon lekker in de gaten houden. Ik zou eens proberen om na een half uur niet bij te geven, dit zorgt er soms voor dat ze dan 2 uur later lang niet alles willen. Ik zou gewoon eens kijken hoe snel ze dan komt en hoeveel ze drinkt. Misschien dat ze na een poosje iets langer er tussenhoudt en daardoor ook wat meer drinkt.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:08

Brainless schreef:
Eilinora schreef:
Ik ben blij dat jullie dat zeggen, het geeft me een geruster gevoel in elk geval.

Ondanks dat het mijn 2de is blijf ik soms ook wel wat onzeker

Joh, ik heb er 3 en zelfs bij mijn 3de maakte ik mij weer zorgen om dingen waar 1 en 2 geen last van hadden :+
Of dat ik alweer was vergeten wat zij deden/dronken/nodig hadden op een bepaalde leeftijd.
Ik had ook vaak het gevoel dat ik "maar wat deed" en gelukkig is alles goed gekomen :D


Herkenbaar :j
En elke baby is weer anders!

TS je hebt een prachtig kindje <3 die er ook totaal niet ondervoed uit ziet, volg je gevoel en laat je niets aanpraten.

Hier hebben we geen CB dus ik heb voor de jongste zelf een weegschaal aangeschaft voor een paar tientjes. Gaf me goed gevoel als ik ze wekelijks even woog en zag dat er groei in zat (en dat is ook niet elke week hetzelfde).

Jollyjoy
Berichten: 369
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:08

Eens met de voorgaande adviezen. En bedenk je dat 9 weken echt nog heel klein is. Er zijn baby's die dan al een ritme hebben maar het merendeel drinkt het liefst vaak en kleine beetjes. Om dan ook in ene weer een ander ritme aan te gaan houden dan de week ervoor. Niets zo veranderlijk als baby's. Ik ben blij dat het eerste jaar met de tweeling er hier op zit.
Als ze goed groeit, dan krijgt ze genoeg. Zo simpel is het. De adviezen van het consultatiebureau zijn ook niet meer dan dat, adviezen. Het is aan jou om te kijken of dit past bij jou en je kindje.
Zeker nu met de tweeling zie ik nog duidelijker hoe kindjes kunnen verschillen en dat voor iedereen weer wat anders werkt.
Iemand raadde nog een lactatiekundige aan. Dat kan zeker een idee zijn als ze slecht/moeilijk drinkt. Er zijn lactatiekundigen die ook veel verstand hebben van flessen en de drinktechniek die daarbij hoort en kunnen controleren of er niet een kort tongriempje meespeelt bijvoorbeeld

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:15

Maar Amado; als met elk uur voeden je kind goed groeit, dan heb je dus gewoon genoeg, alleen wil je kind het liefste vaak drinken :) Dat wilde mijn baby ook, zeker in het begin en daarna bij tijd en wijle ook weer hele dagen aan de borst. Dat is wat het is met baby’s :D Die laten zich niet sturen en drinken wanneer en wat ze nodig achten. De natuur regelt dat over het algemeen prima. In tegenstelling tot volwassenen die het intuïtief eten hebben afgeleerd, gezien het obesitasprobleem.
Mijn inziens moeten we echt weer leren vertrouwen op de intuïtie en de natuur, je kind hoeft niet te leren drinken en te leren wanneer en welke hoeveelheid, die weet dat echt wel. De ouders moeten leren daarop te vertrouwen :D

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:29

verootjoo schreef:
Mijn inziens moeten we echt weer leren vertrouwen op de intuïtie en de natuur, je kind hoeft niet te leren drinken en te leren wanneer en welke hoeveelheid, die weet dat echt wel. De ouders moeten leren daarop te vertrouwen :D

Als je kindje gewoon genoeg op een dag binnen krijgt wel; maar helaas gaat dit niet voor elk kindje op.
Dus ik snap de ongerustheid van TS wel.

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:36

Ts, het is vooral belangrijk wat er aan de onderkant weer uit komt, krijgt ze voldoende binnen zal ze ook met regelmaat een natte luier hebben. Kinderen dwing je niet in volgens de klok te drinken, ze ontwikkelen zelf een ritme. Bij borstvoeding gaat dat imo makkelijker dan met de fles maar komt goed. Laat je niet onzeker maken door anderen, je hebt er al eentje groter en deze mooie jongedame lijkt één brok vrolijke gezondheid.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:38

Goede tips allemaal. Ik ben zeker voorstander van flesvoeding op verzoek, zo heb ik mijn eerste twee kindjes ook grootgebracht. Nummer 3 heeft echter reflux en ik vond het persoonlijk niet echt fijn om dan voedingen dicht op elkaar te hebben omdat dan door het spugen steeds weer die slokdarm geïrriteerd raakt. Dus bij onze derde hebben we wel een schema gemaakt en na een paar dagen was hij daar ook aan gewend. En we gebruiken wel jbpm en dan drinkt hij inderdaad geen hele flessen van op. Maar hij spuugt wel een stuk minder en is vrolijker dus dat is het belangrijkste. Hij is ook niet zo'n dikke baby als mijn eerste twee maar volgt gewoon lekker zijn eigen lijntje. Dus doe gewoon wat goed voelt, maar kijk ook even of dat reflux technisch handig en comfortabel is.

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:38

verootjoo schreef:
Maar Amado; als met elk uur voeden je kind goed groeit, dan heb je dus gewoon genoeg, alleen wil je kind het liefste vaak drinken :) Dat wilde mijn baby ook, zeker in het begin en daarna bij tijd en wijle ook weer hele dagen aan de borst. Dat is wat het is met baby’s :D Die laten zich niet sturen en drinken wanneer en wat ze nodig achten. De natuur regelt dat over het algemeen prima. In tegenstelling tot volwassenen die het intuïtief eten hebben afgeleerd, gezien het obesitasprobleem.
Mijn inziens moeten we echt weer leren vertrouwen op de intuïtie en de natuur, je kind hoeft niet te leren drinken en te leren wanneer en welke hoeveelheid, die weet dat echt wel. De ouders moeten leren daarop te vertrouwen :D

Maar niet elk lichaam houdt dit vol. Elk uur voeden houdt niemand vol, echt niet. Misschien bij een eerste kindje als je fulltime thuis ben. Maar anders niet. En dat hoeft ook niet.

TS, vertrouw op je gevoel! Gewoon lekker aanbieden als je baby komt!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:48

Brainless schreef:
verootjoo schreef:
Mijn inziens moeten we echt weer leren vertrouwen op de intuïtie en de natuur, je kind hoeft niet te leren drinken en te leren wanneer en welke hoeveelheid, die weet dat echt wel. De ouders moeten leren daarop te vertrouwen :D

Als je kindje gewoon genoeg op een dag binnen krijgt wel; maar helaas gaat dit niet voor elk kindje op.
Dus ik snap de ongerustheid van TS wel.


Maar het kind van TS groeit, is blij en ziet er goed doorvoed uit. :)
Angst voor ondervoeding aanpraten is echt niet nodig.

Amado7 schreef:
verootjoo schreef:
Maar Amado; als met elk uur voeden je kind goed groeit, dan heb je dus gewoon genoeg, alleen wil je kind het liefste vaak drinken :) Dat wilde mijn baby ook, zeker in het begin en daarna bij tijd en wijle ook weer hele dagen aan de borst. Dat is wat het is met baby’s :D Die laten zich niet sturen en drinken wanneer en wat ze nodig achten. De natuur regelt dat over het algemeen prima. In tegenstelling tot volwassenen die het intuïtief eten hebben afgeleerd, gezien het obesitasprobleem.
Mijn inziens moeten we echt weer leren vertrouwen op de intuïtie en de natuur, je kind hoeft niet te leren drinken en te leren wanneer en welke hoeveelheid, die weet dat echt wel. De ouders moeten leren daarop te vertrouwen :D

Maar niet elk lichaam houdt dit vol. Elk uur voeden houdt niemand vol, echt niet. Misschien bij een eerste kindje als je fulltime thuis ben. Maar anders niet. En dat hoeft ook niet.

TS, vertrouw op je gevoel! Gewoon lekker aanbieden als je baby komt!


Dat is een keuze die je maakt en die prima is. Maar zeg dan niet dat het komt doordat je te weinig melk hebt, dat is voor niemands zelfvertrouwen goed.
Bijvoorbaat al zeggen dat niemand het volhoudt trouwens ook niet. Mijn eerste kraamhulp deed niks anders dan zeggen dat je voorál goed voor jezelf moest zorgen en dat niemand het volhoudt. Tja, ik dacht alleen maar dat het dan ook wel veel te zwaar zou zijn en ben dus met veel verdriet gestopt.
Bij de tweede wilde ik weer graag borstvoeding doen maar twijfelde zo erg of mijn lijf dat wel kon. Gelukkig had ik toen een hele fijne kraamhulp, die zei: je bent een vrouw en je hebt borsten dus natuurlijk kan jij borstvoeding geven. Voordat ik hier weg ben is jouw kind volledig aan de borst. En ja, ik heb dus elk uur gevoed. Mijn kind was best wel erg dysmatuur dus had een klein maagje. Kan ie niks aan doen. Maar hij en ik gingen als een tierelier en ik weet zeker dat het kwam door de kraamhulp die mijn vertrouwen in mijn lijf had gegegeven.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-06-21 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:48

Amado7 schreef:
verootjoo schreef:
Maar Amado; als met elk uur voeden je kind goed groeit, dan heb je dus gewoon genoeg, alleen wil je kind het liefste vaak drinken :) Dat wilde mijn baby ook, zeker in het begin en daarna bij tijd en wijle ook weer hele dagen aan de borst. Dat is wat het is met baby’s :D Die laten zich niet sturen en drinken wanneer en wat ze nodig achten. De natuur regelt dat over het algemeen prima. In tegenstelling tot volwassenen die het intuïtief eten hebben afgeleerd, gezien het obesitasprobleem.
Mijn inziens moeten we echt weer leren vertrouwen op de intuïtie en de natuur, je kind hoeft niet te leren drinken en te leren wanneer en welke hoeveelheid, die weet dat echt wel. De ouders moeten leren daarop te vertrouwen :D

Maar niet elk lichaam houdt dit vol. Elk uur voeden houdt niemand vol, echt niet. Misschien bij een eerste kindje als je fulltime thuis ben. Maar anders niet. En dat hoeft ook niet.

TS, vertrouw op je gevoel! Gewoon lekker aanbieden als je baby komt!

Ehh spreek voor jezelf..

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:50

verootjoo schreef:
Maar het kind van TS groeit, is blij en ziet er goed doorvoed uit. :)
Angst voor ondervoeding aanpraten is echt niet nodig.

Waar praat ik haar angst aan?
Juist helemaal niet, juist omdat haar baby het goed doet.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:51

https://kiind.nl/voeden-op-verzoek-met-borst-en-fles/

Lees bovenstaand artikel maar eens op je gemak.

Luister vooral niet naar al die mensen die willen dat je met een baby van 9 weken al een minimale hoeveelheid voeding en een maximaal aantal flessen aanhoudt.

Even voor de vergelijk: ik heb beide kinderen borstvoeding gegeven tot 1,5 jaar. En de eerste weken zat ik zeker elke twee uur en soms ook elk uur met een baby aan de borst. Hoort erbij in die eerste weken. Met flesvoeding kun je ook gewoon op verzoek kleine hoeveelheden laten drinken.

Kortom: kijk naar de groei van je kindje en haar gedrag en vertrouw op je gevoel :knuffel: . Dat is het belangrijkste uitgangspunt

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:54

Brainless schreef:
verootjoo schreef:
Maar het kind van TS groeit, is blij en ziet er goed doorvoed uit. :)
Angst voor ondervoeding aanpraten is echt niet nodig.

Waar praat ik haar angst aan?
Juist helemaal niet, juist omdat haar baby het goed doet.


Oh dan las ik het anders :)

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 09:58

DiantaM schreef:
https://kiind.nl/voeden-op-verzoek-met-borst-en-fles/

Lees bovenstaand artikel maar eens op je gemak.

Luister vooral niet naar al die mensen die willen dat je met een baby van 9 weken al een minimale hoeveelheid voeding en een maximaal aantal flessen aanhoudt.

Even voor de vergelijk: ik heb beide kinderen borstvoeding gegeven tot 1,5 jaar. En de eerste weken zat ik zeker elke twee uur en soms ook elk uur met een baby aan de borst. Hoort erbij in die eerste weken. Met flesvoeding kun je ook gewoon op verzoek kleine hoeveelheden laten drinken.

Kortom: kijk naar de groei van je kindje en haar gedrag en vertrouw op je gevoel :knuffel: . Dat is het belangrijkste uitgangspunt


Dit is het allerbeste advies wat ik hier lees.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 10:06

Die hoeveelheden die worden voorgeschreven voor die kleine baby'tjes, kreeg mijn kindje ook echt niet weg. Ik gaf bv uit de fles, maar hij kreeg zoveel hij wilde, zat ie vol stopte ik en kreeg hij na een paar uur weer. Meestal 2,5 tot 3uur ertussen. Vaker een klein beetje is veel beter voor de maag en het bloedglucose gehalte. Laat het echt los. Als ze gezond oogt, vrolijk is buiten de honger om en goed groeit is het echt goed. Vond het toen ook mega lastig om los te laten maar achteraf wel spijt van dat ik er zoveel energie aan verspilt heb.

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 10:11

suikermeisje schreef:
Die hoeveelheden die worden voorgeschreven voor die kleine baby'tjes, kreeg mijn kindje ook echt niet weg. Ik gaf bv uit de fles, maar hij kreeg zoveel hij wilde, zat ie vol stopte ik en kreeg hij na een paar uur weer. Meestal 2,5 tot 3uur ertussen. Vaker een klein beetje is veel beter voor de maag en het bloedglucose gehalte. Laat het echt los. Als ze gezond oogt, vrolijk is buiten de honger om en goed groeit is het echt goed. Vond het toen ook mega lastig om los te laten maar achteraf wel spijt van dat ik er zoveel energie aan verspilt heb.

Vooral dat laatste inderdaad. Als ik de eerste maanden over mocht doen, zou ik dat echt anders doen :j

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 10:13

denk dat de goede adviezen al gegeven zijn en fijn om te lezen dat je alweer een beetje gerustgesteld bent.
Wil alleen maar zeggen dat ik dat gevoel van onzekerheid over een baby die zich niet houdt aan de voorschrift hélemaal weer kan voorstellen. En vertellen dat je het kéi goed doet als ik zo die tevreden foto zie <3 mam je bent een kanjer!!

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Baby 9 weken drinkt te weinig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 10:15

Wat dat betreft is het echt belachelijk hoeveel moeders en babies een onnodig stressvolle beginperiode doormaken doordat er van allerlei kanten paniek wordt gezaaid.... je moet echt maar net fijne zorgverleners / CB treffen :(:)

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Baby 9 weken drinkt te weinig....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 10:17

blijf ik me inderdaad ook nog steeds over verbazen. Wij hebben om die reden voor de meiden van de vriendengroep een 'mama-app' gestart waarin we ongeneerd babytalk konden houden maar we elkaar ook vooral geholpen en gerustgesteld hebben. En babyfoto;s gespamd natuurlijk haha