Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 15:59

Dank voor de tips allemaal! Heb ik super veel aan. Ingevet gekolft ging beter en vanmorgen tepelhoedjes gehaald. Die hebben er gelijk voor gezorgd dat ik niet weer open lag want ze beet vandaag direct weer.

Het erge is dat ik me afvraag of ik dit kan oplossen, ze trekt al heel lang los zonder het vacuüm te verbreken en bijt ook al een tijd als er te weinig melk is/TSR te lang duurt. Heb het steeds geaccepteerd en nu dus een probleem nu er tandjes zijn.

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:41

Hier 2 ondertandjes en voor nu werkt het hard auw te zeggen. Vaak schrikt ze daar heel erg van en laat dan zelf los en moet dan vaak huilen omdat ze er dan van schrikt. Ben heel benieuwd hoe het straks met meerdere tandjes gaat worden. Ben nu 6 maanden aan het voeden en merk dat het nu steeds makkelijker gaat en iets minder onzeker erover aan het worden ben. Hopelijk kan ik nog een lange tijd door gaan. Doel is minstens een jaar en hopelijk langer. Maar dat heb ik mijn omgeving nog niet verteld. O:)

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:46

Nelleke, iets actiever ‘coachen’ met drinken kan helpen. Dus ietsje strenger zijn en er wat meer bovenop zitten, zonder dat je het gelijk afstraft, zeg maar.

Als ze bij mij die trucjes gaan proberen met nipple lash etc dan duw ik ze weer goed stevig aan tussen de schouderbladen, net als dat je met een newborn doet bij het leren drinken. Dan kunnen ze dat niet zomaar doen. Hier is een paar keer voldoende en dan gaat het weer even beter. Meestal is het een teken dat er niet genoeg melk meer komt, maar door te ouwehoeren krijg ik juist spanning en dan komt er écht niet méér melk :=

Fijn dat het tepelhoedje werkt, dat geeft je huid iig ook even de tijd om te herstellen.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:51

_Nelleke_ Voor te weinig geduld kolfde ik even met mijn hand voor, zodat de melk al op de tepel was.
Inderdaad even terug duwen hielp hier ook wat en verder heel veel coachen wat je wel wilt en niet.
Als het echt alleen bijten, voor een 2e of 3e keer, dan koppelde ik heb af met een duidelijk nee en auw en dan legde ik hem weg. Anders werd het echt te pijnlijk en was ik alleen maar daar mee bezig.
Blijf lief maar wel duidelijk.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:21

Even een korte egopost. Ons ventje is volledig van de borstvoeding af sinds afgelopen donderdag. Toen kreeg hij de laatste voeding, precies op de dag dat hij 5 maanden werd. Het is dubbel en bij vlagen maakt het me vedrietig, maar ik kijk er zeer positief op terug.

Ik kijk nu al uit naar nr. 2 mocht het ons gegeven zijn :) <3

Het afbouwen ging goed. Ik heb nergens last van gehad en het was eigenlijk binnen 2 weken gebeurd. Ik heb mijn eigen schema gevolgd, want het CB schema ging te langzaam. Ik heb 1 keer nog na 36 uur moeten kolven en daarna was het klaar.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 00:40

*\%/* Volgende maand verloopt mn kolfrecht dus gevraagd hoe en wat. ik zoek al de rustige momenten uit. 9 vd 10 keer hoeft mn collega niet eens mijn afdeling over te nemen ivm geen bel. Dus dacht ja ik ga gewoon vragen of ik misschien niet gewoon mag doorgaan en heb goedkeuring *\%/* had wel verwacht dat er gevraagd zou worden voor 1x per dienst ipv 2 maar TL heeft gezegd dat ik gewoon mag doorgaan zoals ik nu doe *\%/*

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 06:59

Super fijn Small! Ik ga het gesprek niet eens aan denk ik, kolf handsfree en de rapportage tijd staat er toch dus veranderd qua effectiviteit niets. Ze krijgen nu alleen gratis werk door de vergoeding :=

Met bijten werkt het snelst hier om hem zachtjes "in de borst" te duwen waardoor hij niet meer door de neus kan ademen. Is niet vervelend, geen schrikreactie, maar gewoon reflex dat voor beiden effectief is. :) Maar, fingers crossed, tweede tandje is net door en nog niet gebeten door deze meneer.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 07:48

Wat fijn small! Op naar het jaar geloof ik ? :D

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 09:29

Wat fijn small!

Hier heeft onze dochter vorige week ook een paar keer gebeten voor het eerst. Als ik heel hard auw riep (wat overigens vanzelf ging :+ ) liet ze los, keek me verbaasd aan en wilde niet meer terug aanhappen }:0 beetje te effectief.

Ik heb zo een afspraak bij de huisarts. Ze viel af met aanleggen om de 2 uur, mijn productie liep mega hard terug, wat weer stress gaf en geen melk. Toen besloten dat los te laten en zelf wat te freestylen. Aanleggen, nakolven, bijgeven. Of gewoon een flesje moedermelk en dan zelf kolven als ik er zin en tijd voor had. En dat werkte beter. In een paar dagen 80 gram erbij.
Maar ik kon zelf mijn Elvie wel bijna door het raam naar buiten gooien. Dus heb na wikken en wegen besloten om te gaan afbouwen met de BV. Die gedachte gaf me zoveel meer rust. Dat ik het niet moest, maag gewoon een keuze had.
Over anderhalve week wordt ze een half jaar dus dat heeft ze dan toch maar mooi op BV gedaan. Ik had na mijn bevalling niet eens gedacht dat mijn productie zo goed op gang zou komen. Laat staan 6 maanden vol te houden.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 09:42

Duc_je schreef:
Wat fijn small! Op naar het jaar geloof ik ? :D

Ik ga het proberen maar weet niet of het gaat lukken. Kolf nog 'maar' 100cc terwijl hij 150 drinkt. Maar ben z'n schema wat aan het aanpassen en kijken of hij het ook goed doet op 100cc.

Ik heb besloten vanaf 1 jaar te stoppen met kolven een dan eventueel alleen snorren en savonds te voeden ofzo.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 11:37

Welke vergoeding bedoel je Marlinde?

Hier ben ik ook gestopt met voeden toen dochter echt ging bijten (was toen met 1 jr), maar ik was er toen ook wel klaar mee. Als tip hard ik mee gekregen juist je kind meer in je borst duwen, zodat hij wel los moet laten.

Pikkepor, fijn dat je nu wat meer rust krijgt, hoop dat je ook snel een oplossing vind voor het trage aankomen.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:05

Klinkt als een goede beslissing pikkepor

En smalle goede instelling, gewoon kijken wat lukt. En er zijn zat moeders die gewoon aanvullen met kv als je te weinig kolft. Maar aanvullen met andere dingen kan natuurlijk op deze leeftijd ook prima.

J heeft een paar weken terug zelf de late middagvoeding laten vallen. Hij krijgt nu nog 4x per 24u. Ochtend, rond 13u, voor het slapen en 1x in de nacht. De nacht vraagt hij expliciet nog om en ik vind het prima. Hij is nu bijna 14,5mnd.

nijnthju
Berichten: 538
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 14:17

Hoi dames,
Aangezien ik volgende week weer begin met werken en dan veel op pad zal zijn, zoek ik een “makkelijke” kolf.
Ik zat te twijfelen over de elvie of de youha. Hebben jullie daar ervaringen mee?

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 14:41

nijnthju schreef:
Hoi dames,
Aangezien ik volgende week weer begin met werken en dan veel op pad zal zijn, zoek ik een “makkelijke” kolf.
Ik zat te twijfelen over de elvie of de youha. Hebben jullie daar ervaringen mee?


Mijn ervaring met de youha is top, maar heb ook andere ervaringen gelezen in dit topic. Hier gaat het kolven een beetje te goed met de youha. S ochtends na 2 voedingen heb ik in 10min 240ml en soms meer. Dus ben even aan het bijstellen qua tijd.

Hij is erg makkelijk schoon te maken. Komt wel boven je bh uit en je hoort hem ook wel. Dat schijnt bij de elvie minder te zijn.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:44

Pikkepor alle respect voor je beslissing natuurlijk, elke druppel is er 1, maar ik hoor vaak dat vrouwen met de elvie minder kolven dan met een niet handsfree kolf.

Hier laatst voor t eerst melk gedoneerd! Hele dankbare mama die door een borstontsteking te weinig had voor haar kleine meisje van 10 dagen.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:42

Hier grote horigen chicture fan.
Geen ervaring met elvie of lookalikes

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:46

Ik kolg ook bijna 50ml minder met mn Youha dan met mn Medela

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 16:35

Ik kolfde bijna niks met de Elvie en met de Medela met gemak 250 per keer

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 11:51

Lieke de kolfvergoeding voor de werkgever. Mijn kolftijd wordt nu vergoed terwijl ik tegelijk wel werk ;-)

Ik kolf meestal wel oké met de Elvie, behalve als ik ongesteld moet worden.

Horigen Chicture heb ik vaak ook mee voor die momenten.


Solistar mijn zoon dronk door, heb op zijn tweede verjaardag zelf gestopt wegens hele heftige nursing agitation.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:13

marrlinde schreef:
Lieke de kolfvergoeding voor de werkgever. Mijn kolftijd wordt nu vergoed terwijl ik tegelijk wel werk ;-)

Ik kolf meestal wel oké met de Elvie, behalve als ik ongesteld moet worden.

Horigen Chicture heb ik vaak ook mee voor die momenten.


Solistar mijn zoon dronk door, heb op zijn tweede verjaardag zelf gestopt wegens hele heftige nursing agitation.


Er is geen kolfvergoeding voor werkgevers. Voor die uren krijgt de werkgever geen cent terug...

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:34

Tink89 schreef:
marrlinde schreef:
Lieke de kolfvergoeding voor de werkgever. Mijn kolftijd wordt nu vergoed terwijl ik tegelijk wel werk ;-)

Ik kolf meestal wel oké met de Elvie, behalve als ik ongesteld moet worden.

Horigen Chicture heb ik vaak ook mee voor die momenten.


Solistar mijn zoon dronk door, heb op zijn tweede verjaardag zelf gestopt wegens hele heftige nursing agitation.


Er is geen kolfvergoeding voor werkgevers. Voor die uren krijgt de werkgever geen cent terug...

Oooh geen idee vond het alleen wel zo netjes om m'n kolfrecht even met werkgever te bespreken of ik daarna gewoon door mocht gaan :D. Had overigens niet anders verwacht

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 22:50

Wat is jullie tip met kolven. Hoe lang is het nodig of hoe merk je dat je ook kan werken zonder te gaan kolven?
Ons kleintje is nu 6.5 maanden oud en kolven is niet mijn grootste hobby.

Opzich heb ik wel redelijk mijn ritme gevonden. Maar ben benieuwd hoe lang je door moet gaan met kolven.
Ik weet ook niet of ons kdv ook na een jaar nog bv wilgeven of niet. Ben nu vooral bang dat als ik minder ga kolven mijn productie omlaag gaat.
Vanaf wanneer is je productie stabiel?

Vaak kolf ik op dinsdag en woensdag 2 a 3x in 8 uur tijd en op de donderdag 1x op 7 uur.

Ik kon online nier heel veel vinden.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 23:01

Ik kolf tot er niks meer uit komt.
Ik kolf 2x op 8 uur.

T. is nu 8 maanden, sinds 7 maanden ongeveer kolf ik niet meer eerdere 3 a 4 uur (als ik bv weg ben kolf ik niet) en productie lijkt redelijk stabiel te blijven.

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 05:51

Tink89 schreef:
marrlinde schreef:
Lieke de kolfvergoeding voor de werkgever. Mijn kolftijd wordt nu vergoed terwijl ik tegelijk wel werk ;-)


Er is geen kolfvergoeding voor werkgevers. Voor die uren krijgt de werkgever geen cent terug...


Bij mij wel. Ik ben in dienst van een organisatie binnen de GGZ maar mijn werkgevers zijn de huisartsenpraktijken waar ik werk. Waar de huisarts normaal mijn 8 uren per dag betaald aan de GGZ instelling voor mij, worden de 1,5-2 uur kolftijd vergoed door hen en dus niet in rekening gebracht. Terwijl ik een groot deel van die tijd praktisch wel bezig ben waarvoor zij niet betalen.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 15:47

floorsil schreef:
Wat is jullie tip met kolven. Hoe lang is het nodig of hoe merk je dat je ook kan werken zonder te gaan kolven?
Ons kleintje is nu 6.5 maanden oud en kolven is niet mijn grootste hobby.

Opzich heb ik wel redelijk mijn ritme gevonden. Maar ben benieuwd hoe lang je door moet gaan met kolven.
Ik weet ook niet of ons kdv ook na een jaar nog bv wilgeven of niet. Ben nu vooral bang dat als ik minder ga kolven mijn productie omlaag gaat.
Vanaf wanneer is je productie stabiel?

Vaak kolf ik op dinsdag en woensdag 2 a 3x in 8 uur tijd en op de donderdag 1x op 7 uur.

Ik kon online nier heel veel vinden.


Ik kolf vaak (3-4 keer in 9 uur), omdat ik anders te weinig melk heb. En dan elke dag na de ochtendvoeding, om aan te vullen tot drie voedingen van 120 ml.

Bij negen maanden kun je af en toe een keer gaan overslaan zonder dat je productie daaronder leidt. Ik ga vanaf dan 2 keer kolven in de hoop dat ik daarmee nog twee voedingen kan producten.

Met een jaar wil ik stoppen met kolven, dan kan de kleine overdag genoeg andere dingen drinken en mag hij eventueel wat gewone melk bij z'n brood.

En je kdv: waarom zouden ze dat niet doen? Het is niet meer werk dan een fles kunstvoeding, toch?