Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:22

Knap hoe lang bokkers de bv volhouden. Ik stop ermee als het ventje 6 maanden is. Het is inderdaad erg makkelijk met aanleggen als troost of bij het in slaap vallen. Maar ik vind mijn "vrijheid" ook wel belangrijk. Morgen is hij 4 maanden en ben al reuze trots en blij dat het al 4 maanden lukt. Tijd voor een nieuwe fase :)

Overigens herken ik het wel van die productie. Ik ben al een week goed verkouden en erg onzeker of hij wel genoeg krijgt. Tussendoor kolf ik max 70 cc totaal, voorheen haalde ik makkelijk 120cc. Maar hij blijft met gemak minimaal 3 uur weg en snachts 7 uur. Dus dan kan hij toch niet te weinig krijgen lijkt me.

WillemYntJee
Berichten: 6301
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 10:32

Ik vond bij onze oudste dat t juist vanaf een maand of 6 alleen maar makkelijker werd. Nou kolf ik ook vrij gemakkelijk ondanks dat t niet mijn hobby is. Zeker voor thuis vond ik t heerlijk die momenten samen!

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 11:01

Ja zeker als ze ouder worden dan beperkt het je minder. Ze hoeven minder vaak te drinken en je kunt ze ook ander eten geven. En als ze echt weer wat ouder zijn kun je af en toe een kolfbeurt over slaan. Al durfde ik dat nooit :') maar het moet wel kunnen

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 20:29

Ik heb de oudste 20 maanden gevoed en vond het vanaf een jaar echt helemaal niet meer belastend. Bij 1,5 de nachtvoeding afgewend en vanaf toen was het echt alleen nog maar fijn. Bij 20 maanden was ik zwanger van de tweede en moest ik medicatie gebruiken omdat ik hg had en was het van de ene op de andere dag voorbij. Heel jammer, maar het was ook goed zo.

Nu zijn we morgen zeven maanden onderweg en eet hij ook brood, fruit en warm eten en vind ik het echt al veel minder belastend. Kolven vind ik wel echt poedersuiker, maar voorlopig nog drie keer per werkdag volhouden. Na de kerstvakantie (dan is hij bijna tien maanden) ga ik naar twee keer per dag, denk ik. Dan ga ik nog door zo lang hij het nodig heeft, maar met een jaar ga ik na één keer per dag denk ik.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:07

Ik las mijn post terug en komt miss anders over dan ik bedoelde. Ik wilde namelijk niemand over halen om langer te geven ofzo. Elk moment dat je wilt stoppen is een goed moment als je daar achter staat. Of het nou is na 1 dag, 1 week of 1 jaar, dat maakt niet uit. En helemaal niet geven kan natuurlijk ook. :D

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:28

Oh zo vatte ik het ook helemaal niet op hoor! Ik ben het met je eens, wel of niet, maar een week, een maand of een jaar, alles is in deze goed. Ik trek me dan ook niets aan van de BV maffia die je weleens tegenkomt op andere fora.

Ik doe wat ik goed vind voelen en tot nu toe zeg ik, ik ga lekker afbouwen over een maand. Maar wie weet sta ik er dan weer heel anders in. Ik bekijk het per dag/per week.

Eilinora

Berichten: 11915
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 21:31

Afgelopen paar weken een beetje in een waas geleefd.

Mijn schoonvader was ziek en kwam in het ziekenhuis terecht, gebeurde regelmatig dus nog geen paniek.
Vorige week vrijdag mocht hij weer naar huis,zaterdag en zondag gingen redelijk maar de maandag ging het bergafwaarts.

Omdat we niet weer naar het ziekenhuis wilden zou hij de ziekenhuis behandeling thuis ondergaan.
Was ook niet meer dan een infuus met vocht en antibiotica dus de huisarts en ziekenhuis vonden dat prima.
Dat werd dinsdag ochtend pas geleverd ipv maandag avond.
Echter is dat er nooit meer in gekomen.
Hij verslechterde zo snel dat in de middag is besloten hem in slaap te brengen en op morfine te zetten en een middel dat zijn bewustzijn weghaalde.
Het was toen afwachten maar het is erg snel gegaan.
Dinsdagavond is mijn schoonvader in het bijzijn van mijn schoonmoeder en 2 zonen thuis overleden.

De hele week in een roes op automatische piloot geleefd,dat was ook niet makkelijk.
Peuter met buikgriep en tevens op een goede manier proberen voor te bereiden dat opa er niet meer is.
Ze werd er niet makkelijk van maar volgens mij snapt ze het.
En een 6 maanden oude baby die erg veel last heeft van doorkomende tandjes.

Morgen nog de begrafenis....

Als jullie het niet erg vinden spring ik hier in met een vraag.

Inmiddels zijn we met de kleine zover dat ze stukjes brood,warme hap en fruit eet naast de borstvoeding.

Echter drinkt ze nog steeds elke 3 uur,ook snachts weer zij het met wat meer uren ertussen.

Ik heb alleen moeite met het ritme/voedingschema.
Wat geef ik wanneer.

De tijden overdag dat ze drinkt is namelijk compleet afhankelijk van hoe de nachten zijn gegaan.

Ik heb geen idee hoe nu verder.

Mijn oudste was een kv baby dus dan kreeg ze om 06.30 a 07.00 een volle fles.
Dan om 08.00 brood en dan om 11.00 fles.
12.00 a 12.30 warm eten.
15.00 fles en fruithapje
En dan om 18.00 brood en 19.00 fles en bed.
En in het begin nog om 22.00 fles maar die dronk ze op een gegeven moment niet meer echt op dus zijn we gestopt.
Over de tijd werden de flessen minder en vaste voeding uitgebreider.

Maar nu met de bv bij de jongste heb ik echt geen idee wat ik aan het doen ben.

Hoe zien jullie schema's eruit met 6 maanden oud?
En als ze nog elke 3 uur of vaker dronken hoe deden jullie het met vaste voeding?

Ik heb zo hard mijn best gedaan om de productie terug te krijgen dat ik nu als de dood ben dat het weer terug loopt.
Ik ben er helemaal niet klaar voor dat de borstvoeding minder gaat worden.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 22:08

Oh jeetje! Sterkte!!

Hier 5 maanden en fles maar misschien heb je er wat aan, ik gaf nl dir schema ook gewoon met bv.
Maar ik voedde op tijd en dat werkte hier super!
7:30 fles
9:15-10:00 dutje
10:00 fruithapje
11:30 fles
12:15-14:15 middag dutje
14:30 fles
16:30-17:00 dutje
17:00 groente
18:00 fles
19:00 bedtijd

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 01:21

Sterkte! Y;(

In principe zeggen ze bij opbouw VV, tot 1 jaar eerst BV, daarna VV. Dus bijvoorbeeld bij wakker worden eerst voeden en een uurtje later een boterham oid. Bovenal omdat ze melk harder nodig hebben dan de rest. Er zitten veel meer voedingsstoffen in, ze nemen het beter op en ze hebben het dus harder nodig. Maar soms is dat wel wat lastig plannen icm voeden op verzoek.

Zelf merkte ik dat het langzaamaan steeds meer neer kwam op BV voor het slapen gaan en voor de rest tussendoor het eten. Uiteindelijk vormt het zich vanzelf wel. Als je bang bent dat je BV er van gaat terug lopen kun je altijd de porties VV wat beperken, zeker gezien ze melk voor nu gewoon echt nog harder nodig hebben.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 07:14

In het begin gaf ik maar een paar hapjes. En dan was het inderdaad eerst voeden en dan vast voedsel. Of redelijk direct er achteraan of tussen de voedingsmomenten in. Mijn zoon dronk tot 9 maanden nog wel elke 3 uur. Daarna zat er pas meer tijd tussen.
Heel veel sterkte in deze verdrietige periode!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 13:46

Wat een heftige periode Eilinora. Heel veel sterkte

Ik kolf elke dag 1x ongeveer 15-30 minuten (meestal ongeveer een uur na de ochtend voeding). Van wat ik kolf krijgt ze een klein beetje om te oefenen met de fles (wat nog steeds dramatisch verloopt) en de rest vries ik in.
Nu gaan we donderdag op vakantie. De kolf gaat ook mee om met de fles te blijven oefenen. Maar nou vraag ik me af wat ik het beste kan doen; gewoon normale tijden kolven of kan het geen kwaad om maar een klein beetje te kolven om te oefenen met de fles en de week erna weer de normale tijden te kolven?
(Ik heb al geïnformeerd of ik mijn melk kan doneren, maar alleen in Lissabon zit een melkbank. En het voelt zo zonde om normale hoeveelheden te kolven en het restant weg te gooien)

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 15:01

Sterkte Eilinora!

M is volgende week 6 maanden en het wisselt echt per dag. Overdag slaapt hij tegenwoordig lang, dus meestal 2/3 keer overdag, s avonds zeker 2 keer en s nachts 2/3 keer (van moment dat ik ga slapen tot de laatste voeding voor ik uit bed ga). Maar ook gerust vaker, of eens minder. Bij de opvang ene keer 100cc op een dag en de andere keer 250cc, maar gemiddeld 2*100.


Overigens, ik neem mijn twijfels over Elvie weer terug, het was gewoon mijn productie. :+

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:01

Laatst postte ik hier een beetje mijn zorgen over onze dochter die niet goed bij kwam. Inmiddels is ze 370 gram aangekomen in 3 weken. We hebben er flink voor geknokt.

En nu ben ik geveld door de buikgriep. ;( sinds half 5 blijf er niks in. Mijn zus kwam even bijspringen omdat dochterlief al een uur aan het huilen was en ik zat aan de wc gekluisterd. Ze weigerde de fles. Ook van manlief wilde ze geen fles. Toen ik leeg was even aangelegd, drinkt ze 1 kant. En daarna wilde ze alleen maar lachen naar me, t schatje.

Ik ben dus wel enorm bang dat mijn productie om zeep gaat zijn... ik hoop heel erg van niet.

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:27

Achnee joh, wat vervelend! Naast dat je je zelf beroerd voelt is dit in combinatie met bv echt vreselijk, been there done that. Mijn productie heeft er wonderbaarlijk genoeg niet onder geleden beide keren, ik denk dat je lichaam al snel weer prioriteit aan je kind geeft. Komt vast goed! :*

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 03:49

Hier ook grieperig geweest, weinig kunnen eten en diarree. Productie loopt zo hard terug |( ik kolf fulltime (gedwongen, baby is 3,5wk) en kolf met pijn en moeite een kleine 50ml. Baby drinkt 110ml dus beetje voorraad dat ik had is op. Wordt toch kunstvoeding helaas.

Heb wel de borstvoedings Powdermix van Summymummy besteld, iemand ervaring mee?

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 07:26

Sterkte dames! Mijn grote angst was ook steeds buikgriep mee te pakken van het kdv waardoor mijn productie eraan zou gaan. Maar als het goed is herstelt het zich weer! Al kost dat soms wel moeite -O-

Mloes ik heb er geen ervaring mee. Wel boezemvriendjes geslikt bij de eerste. Of het verschil maakt is altijd lastig te zeggen maar tussen m'n oren hielp het in elk geval wel :D

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 07:30

Duc_je schreef:
Sterkte dames! Mijn grote angst was ook steeds buikgriep mee te pakken van het kdv waardoor mijn productie eraan zou gaan. Maar als het goed is herstelt het zich weer! Al kost dat soms wel moeite -O-

Mloes ik heb er geen ervaring mee. Wel boezemvriendjes geslikt bij de eerste. Of het verschil maakt is altijd lastig te zeggen maar tussen m'n oren hielp het in elk geval wel :D


Haha ja al zit het tussen m'n oren.. alle hoop erop gevestigd :Y)

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:16

Mloes schreef:
Duc_je schreef:
Sterkte dames! Mijn grote angst was ook steeds buikgriep mee te pakken van het kdv waardoor mijn productie eraan zou gaan. Maar als het goed is herstelt het zich weer! Al kost dat soms wel moeite -O-

Mloes ik heb er geen ervaring mee. Wel boezemvriendjes geslikt bij de eerste. Of het verschil maakt is altijd lastig te zeggen maar tussen m'n oren hielp het in elk geval wel :D


Haha ja al zit het tussen m'n oren.. alle hoop erop gevestigd :Y)


Misschien heb ik het gemist, maar heb je er al een lactatiekundige bij gehad om te kijken waarom het aan de borst niet lukt? Tongriem niet te kort?
En denk aan jezelf hoor. Fulltime kolven is echt pittig lijkt mij.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:01

Boezemvriendjes hielpen bij mij ook :j

Beterschap dames!

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:04

Duc_je schreef:
Misschien heb ik het gemist, maar heb je er al een lactatiekundige bij gehad om te kijken waarom het aan de borst niet lukt? Tongriem niet te kort?
En denk aan jezelf hoor. Fulltime kolven is echt pittig lijkt mij.


Hij was te vroeg geboren en daardoor lukte de borst niet. Dus toen moesten we fulltime kolven. Op advies van een lactatiekundige met een tepelhoedje aan de gang gegaan en dat gaat op zich wel beter, maar voor mijn gevoel is hij gewoon nog te zwak om goed te drinken. Wie weet krijgt hij ineens de smaak te pakken, hij is nu 3,5 wk.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:05

Ik zou ook graag boezemvriendjes willen proberen echter kan ik geen pillen, laat staan capsules slikken. Heeft iemand een idee wat ik ervoor kan gebruiken?

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:09

Smallheal schreef:
Ik zou ook graag boezemvriendjes willen proberen echter kan ik geen pillen, laat staan capsules slikken. Heeft iemand een idee wat ik ervoor kan gebruiken?

de capsules zijn in principe vrij eenvoudig uit elkaar te halen en leeg te schudden, weet alleen niet of t lekker smaakt :+

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:22

Het zal nogal heftig smaken idd, maar in principe kun je het open maken en bij wijze van door de yoghurt doen :=

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:42

Ik had nog van die thee van de Tuinen toen.. Is ook want omstreden, maar 2 kopjes per dag mocht wel

Eliana

Berichten: 5453
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 15:55

Heeft iemand tips voor fijne borstvoedingstops.
Ik heb nu fijne van de bonprix met spaghetti bandjes, die zijn van 4 jaar terug.
Nu wil ik er nog bij, maar overal lijkt nu een extra stuk stof in te zitten voor je borsten.
Ik heb maat xs, maar dat extra stukje komt dan tot halverwege mijn borst.
Ik zoek dus een topje die dat niet heeft.
Ook tips voor fijne shirts/ truien etc hoor ik graag. En dan liever geen model die je in je zwangerschap ook kan dragen ik ben alle extra kilo's alweer kwijt.