Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:01

Ik heb daar ook mee geworsteld Nelleke.
Productie ging hier weer achteruit, ik kreeg zijn en mijn schema dan niet meer gelijk waardoor ik nooit langer dan 1,5u kon slapen.

Ik wou sowieso rond 8w afbouwen zodat hij rond 12-13w makkelijk naar de opvang kon.
Hij is donderdag 5w, voor die drie weken ga ik het nu ook niet meer forceren.

Omdat hij sowieso al best vaak kv bijkreeg zijn we heel vlot kunnen overschakelen en ik kolf nu nog enkel de druk eraf zodat productie helemaal kan stoppen.
Ergens wil je natuurlijk het beste voor je kind.

Maar het beste hier is een kind dat mooie grote flessen drinkt, daar flink verzadigd van geraakt en goed slaapt. Dat was met bv niet zo …
Samen met een gelukkige mama die zich terug mens voelt en niet enkel melkkoe.

De Engels slogan “fed is best” gaat hier echt wel op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:15

Mijn zusje had het andersom.. die wilde wel stoppen maar had een flesweigeraar. Dat is ook niets. Zij kon nooit eens weg en had als ze uit het werk kwam een baby die altijd overstuur was. Bij de opvang of als hij bij mijn zwager was dronk hij niks.

Ik ben heel blij dat onze dochter beiden makkelijk deed, flesje en borst. Als je met 1 van beiden tegen problemen aanloopt lijkt me he stressvol.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 17:44

Hier in het begin ook een borst weigeraar na een dag fles. Ik heb toen de. Brown premature speen en iedereen therapeutisch voeden laten doen. Dit hielp gelukkig wel en hierdoor ook een zoon die een stuk blijer was.

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:04

Vraagje, mijn vriend heeft vrijdag perongeluk de stekker van onze vriezer in de schuur eruit getrokken om te kunnen schuren. Maar daarna is hij vergeten de stekker er teug in te doen. Zondag kwamen we er achter en was bijna heel mijn voorraad ontdooid. Ik heb het nu in de koelkast staan. Maar kan ik dit nog geven of moet ik het pastorisere of word het een melk badje?

Tink89
Berichten: 2937
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 20:20

Het was bevroren en staat meer dan 24 uur in de koelkast? Dan kun je het volgens la leche league niet meer geven, die zeggen 24 uur in de koelkast voor ontdooide melk.

Ik ben zelf wat soepeler dan LLL, dus zou baby zo snel mogelijk dit geven en dan kolven en dat weer invriezen. En er dan op vertrouwen dat je baby het wel weigert als het niet meer goed is. Hangt wel af van hoe groot je voorraad is, ik zou het niet morgenavond ofzo nog geven.

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:33

floorsil schreef:
Vraagje, mijn vriend heeft vrijdag perongeluk de stekker van onze vriezer in de schuur eruit getrokken om te kunnen schuren. Maar daarna is hij vergeten de stekker er teug in te doen. Zondag kwamen we er achter en was bijna heel mijn voorraad ontdooid. Ik heb het nu in de koelkast staan. Maar kan ik dit nog geven of moet ik het pastorisere of word het een melk badje?


Waren de kernen nog bevroren? Dan kun je dat terug invriezen.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:52

Ik ben heel makkelijk, alles waar ik over twijfel gooi ik weg. Doe ik bij mijn eigen eten/drinken/spullen dus voor die kleine ook :j

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:14

floorsil schreef:
Vraagje, mijn vriend heeft vrijdag perongeluk de stekker van onze vriezer in de schuur eruit getrokken om te kunnen schuren. Maar daarna is hij vergeten de stekker er teug in te doen. Zondag kwamen we er achter en was bijna heel mijn voorraad ontdooid. Ik heb het nu in de koelkast staan. Maar kan ik dit nog geven of moet ik het pastorisere of word het een melk badje?


Wow echt balen zeg!!

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 18:59

Dat is wel erg jammer, als de kern nog bevroren is mag het nog weer ingevroren worden maar dat denk ik haast niet.


Mijn dochter is nu 5 maanden oud, en ze heeft haar eerste 2 tandjes al.
Nu bijt ze me steeds in de tepel, begint nu wel erg zeer te doen bij het voeden.

Gek genoeg doet ze het alleen bij die tepel, de andere niet.

Als ik auw roep schrikt ze wel, dan begint ze verdrietig te huilen.
Maar ze blijft het doen uit enthousiasme.

lisanne87

Berichten: 1041
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:34

Oh wat balen Floorsil!

Eilinora: auw.. Misschien even wegleggen? En dan nog een keer proberen? Maar weet niet of dat al werkt op die leeftijd.

Ik postte maandag dat kolven zo'n drama was. De jongste is net 1, en ik heb haar niet meer bij mij op het werk op de opvang (daarvoor wel, ideaal :D even heen om te voeden). De eerste week kolfde ik meer dan 100 ml, deze week maar 50. Dus ik flink balen. Bedacht ik me gister, joh, laat ik de kolf eens een standje hoger zetten :)* et voila, weer 100 ml gekolfd :+ maar nu drinkt mevrouw het niet op op de opvang. Nou ja, weet ik in ieder geval dat ze genoeg heeft. Ben ook blij dat mijn kolfprobleem zo relatief makkelijk opgelost is.

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:08

Doe je het beter dan hier, productie lijkt ineens af te nemen.

Kleine meid drinkt elke 2 uur max nu en heeft nog niet genoeg.
Normaal leg ik haar in bed savonds rond half 7 en dan moet ik haar om half 11 nog wakker maken voor een voeding.
Nu heb ik sinds half 9 al een wakker meisje die niet genoeg gedronken heeft

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:25

Eilinora schreef:
Doe je het beter dan hier, productie lijkt ineens af te nemen.

Kleine meid drinkt elke 2 uur max nu en heeft nog niet genoeg.
Normaal leg ik haar in bed savonds rond half 7 en dan moet ik haar om half 11 nog wakker maken voor een voeding.
Nu heb ik sinds half 9 al een wakker meisje die niet genoeg gedronken heeft

Ik zie dat jou kleine meid iets jonger is dan mijn zoontje (van 28 maart) en die heeft dit een paar weken terug ook een aantal dagen/weken gehad.

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:29

Soort van regeldagen?

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:36

Floorsil: oh dat is ontzettend vervelend. Zelf zou ik het geven en deels gaan kolven.

Eilinora
Regeldagen blijf je houden. In ieder geval mijn zoon had laatst nog een regeldag en hij is van 2-9-2020.

Wel gek dat ik nu al meer dan een jaar borstvoeding geef. Had het nooit verwacht, maar heb echt een super man die mij volledig steunt en zelfs aanmoediging geeft om door te gaan.

Tot nu toe gaat het goed en ga ik rustig door. We zien wel waar het borstvoeding avontuur stopt.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:41

Eilinora schreef:
Soort van regeldagen?

Kan. Ben je al ongesteld geweest? Dan kan dat er mss ook aankomen dan kan je productie ook even wat minder worden.

Eilinora

Berichten: 11917
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:47

Ja al geweest maar heb nu ook een spiraaltje en door pcos zowiezo onregelmatig dus geen idee hoe en wat nu

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:51

Ik heb besloten dat ons ventje op 18 dec de laatste "live" borstvoeding krijgt. Hij is dan precies 6 maanden en ik vind het dan mooi geweest. :)

Geeft me veel rust. Volgende week even overleggen met CB voor een geschikt afbouwschema

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:58

Hier heel gelukkig. Inmiddels al een maand enkel ochtends en avonds borstvoeding en overdag kunstvoeding :) productie is nog steeds goed terwijl ik “al” met vier maanden ben gaan afbouwen. Overdag geen borst meer geven geeft mij zoveel rust. Zeker nu ze zo snel afgeleid is en ff lekker rondkijkt bij ieder geluid

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 22:34

Apart eigenlijk dat kolven bij sommigen zo moeilijk gaat tegenover het live voeden.

Even een vraagje. Tijdens menstruatie kan je productie in een flinke dip raken. Is het dan zaak om extra te kolven om het op te krikken? Of is de productie na de menstruatie gewoon weer zoals daarvoor?

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:06

Na de menstruatie weer zoals daarvoor. Opkrikken tijdens de menstruatie is meestal niet helpend omdat dit geen kwestie van veranderde vraag/aanbod is maar hormonaal. Dus net als verminderingen door zwangerschap bijvoorbeeld niets aan te doen. Wel kan je natuurlijk vaker voeden/kolven om meer kleine beetjes binnen te krijgen.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:10

marrlinde schreef:
Na de menstruatie weer zoals daarvoor. Opkrikken tijdens de menstruatie is meestal niet helpend omdat dit geen kwestie van veranderde vraag/aanbod is maar hormonaal. Dus net als verminderingen door zwangerschap bijvoorbeeld niets aan te doen. Wel kan je natuurlijk vaker voeden/kolven om meer kleine beetjes binnen te krijgen.


Pfoe dat is fijn. Ik kolf nagenoeg volledig en heb nog steeds voldoende hoor, maar schrok wel omdat het ineens zo keldert.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:09

Gimme joy, fijn dat die gedachte je rust geeft! 18 december is nog wel ver weg!

Ik zie het allemaal wel hoe het loopt. Het liefst geef ik 6mnd uitsluitend BV maar ik weet niet of dat realistisch is met het oog op werk. Geeft ook niet. Leg de lat gewoon niet hoog voor mezelf. Ze is nu 4 maanden en uitsluitend BV gehad dus daar ben ik al heel blij mee.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:39

Lang leve de regeldagen! >;) Ik geloof dat ik net voeding nummer 9 heb gegeven sinds vannacht 0.00 uur... :roll:

Ventje is zaterdag 3 maanden geworden.

Troosten en voeden, en heb lekker al het huishouden laten liggen vandaag. Zit de blacklist te binchen :Y)

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 21:13

Gimme_Joy schreef:
Lang leve de regeldagen! >;) Ik geloof dat ik net voeding nummer 9 heb gegeven sinds vannacht 0.00 uur... :roll:

Ventje is zaterdag 3 maanden geworden.

Troosten en voeden, en heb lekker al het huishouden laten liggen vandaag. Zit de blacklist te binchen :Y)


Hier net zo… voeding nr 10 ben ik nu mee bezig. Voor mijn gevoel ben ik helemaal leeg, maar er lijkt nog wat uit te komen.

Wel weer even wennen. De afgelopen week sliep ze van 19:00 tot 05:00 uur door. Dat went snel

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:22

Zoonlief krijgt tandjes dus mijn productie ontploft van al zijn drinken. Precies nu sta ik al een eeuwigheid met pech op de ANWB te wachten bij het tankstation waar ik heen gesleept was. Toch maar gaan kolven, nu staat mijn melk bij de BP in de koelkast van het restaurant dankzij de vrouwen achter de kassa. Bij die kassa reken je ook af... Het gezicht van de truckers achter me was goud! :') :')