Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:28

Hier is t kolven toch een groter drama dan gedacht... Blijkt dat de diensten tijdens mijn afwezigheid dusdanig zijn veranderd, dat ik enkel de eerste drie uur van de dienst een collega naast mij heb.. Daarna 5 uur lang alleen. Hoe in godsnaam moet ik dan kolven.. -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:30

Met je leidinggevende gaan praten. Jij hebt gewoon recht op tijd om te kolven of live te voeden.

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 10:52

Wat voor werk is het?

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:24

Klopt, hij deed er ook heel makkelijk over, alleen hij heeft blijkbaar totaal geen idee dat het niet uitvoerbaar is wanneer je alleen bent.

Ik werk in de gehandicaptenzorg. EMB 8-9 cliënten op de groep.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:15

Ik werk zelf ook in de vg zorg, ik vind 5 uur alleen op een groep emb cliënten wel lang. Maar dat is een andere discussie. Wij staan ook 1 op 9 cliënten, maar dat is lvg. Neem aan dat jullie cliënten een iets andere zzp hebben als onze cliëntengroep. Lastig hoor.

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:31

Hommage schreef:
Hier is t kolven toch een groter drama dan gedacht... Blijkt dat de diensten tijdens mijn afwezigheid dusdanig zijn veranderd, dat ik enkel de eerste drie uur van de dienst een collega naast mij heb.. Daarna 5 uur lang alleen. Hoe in godsnaam moet ik dan kolven.. -O-


Oef pittig. Ik ben dan wel vrij hard. Als het niet goed geregeld is dan kan ik niet komen werken. Als er nog iets geregeld kan worden wil ik best even daarop wachten,maar het moet wel geregeld gaan worden. Je hebt als werkgever rechten en plichten. Net als jij als werknemer.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:20

SusanH, daar heb je zeker gelijk in.. Is ook veel te lang en haast niet te doen. ZZP 7-9 hebben de cliënten bij ons zo uit mijn hoofd. Persoonlijk zou ik bij een cliënt zelfs het liefst een aantal uur 1 op 1 begeleiding zien. Kolf vriendelijk is ons rooster in ieder geval niet.

Lovelys, zo sta ik er ook in hoor. Vind het alleen ook lastig tegenover mijn collega's. Werkdruk is al heel hoog en als ik dan ook nog weg ga op de momenten dat we wel samen staan.. Hoop dat mijn manager nog een plan heeft. Volg intern nog n opleiding, dus moet ze nog eventjes een soort van te vriend houden. Neemt niet weg dat ze zich aan de kolfwet moeten houden uiteraard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34636
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 19:05

Je manager is verplicht een plan te hebben. Hebben jullie geen buurgroep waar je op terug kan vallen? Het gaat hooguit om een halfuur, als je de andere kolfbeurt zou kunnen plannen wanneer je nog met 2 man staat. En idd wat lovelys zegt, je kan het ook hard spelen. Al snap ik je dilemma, zeker na dit anderhalf jaar met corona. Je wilt je collega's en clienten ook niet laten vallen. Maar ik moet wel zeggen, sinds ik moeder ben, ben ik een stuk assertiever geworden ook in mijn werk. Dus ik durf ook eerder mijn grenzen aan te geven, gezin gaat voor alles bij mij :j

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:51

Dat is wel echt lastig inderdaad... Maar zoals gezegd, wel je recht. Is er geen ambulante tak in huis oid? Ik werkte ambulant vaak vanaf de locaties...

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 20:51

Ik snap dat het lastig is. Je zou een mail kunnen sturen dat je vanaf nu gaat kolven om een bepaalde tijd en dat je dan verwacht dat er vervanging is. Ik verwacht dat je dan een reactie krijgt dat ze ff moeten kijken hoe ze dat gaan doen.

Ik had het geluk dat ik aangenomen werd op het moment dat ik kolfde. Dus dit heb ik ook direct gemeld. Was allemaal geen probleem, maar zit nu wel in een kleine ruimte met een glazen deur die niet op slot kon het toch maar aangegeven dat ik graag toch wel in de toekomst iets anders zou willen. Voor nu heb ik alles afgeplakte met a4tjes en zet ik er op dat ik aan het kolven ben. Dit gaat meestal wel goed.

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 06:22

Nagenoeg geen mensen van andere teams op het terrein die bevoegd zijn en in kunnen vallen helaas. Gezien de doelgroep ook niet helemaal passend. Hebben zeker een of meerdere cliënten die dan van het padje raken :+

Mail naar de manager is eruit. Linksom of rechtsom zal het vast geregeld worden. Avonddiensten moeten lukken, alleen die zijn kort waardoor aan mijn uren komen lastig wordt.. Ben heel benieuwd.

Solliciteren terwijl je nog kolft is simpeler idd. Dan is het gewoon take it or leave it.

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:11

Vraagje; afgelopen nacht heb ik voor het voeden wat afgekolfd met de handkolf ivm teveel stuwing en daardoor grasgroene ontlasting gister overdag.
Nu heb ik echter ruim een 100 ml afgekolfde melk staan. Wat doe ik hiermee, weg gooien? Het is allemaal voormelk. Of kan ik hier nog iets mee?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:16

Marit, ik zou het gewoon invriezen, voormelk is toch ook goede melk. Evt in kleine porties zodat je een andere voeding ermee kan aanvullen.

Marrit89

Berichten: 506
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: *****

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 09:20

Lieke schreef:
Marit, ik zou het gewoon invriezen, voormelk is toch ook goede melk. Evt in kleine porties zodat je een andere voeding ermee kan aanvullen.


O dat is een idee inderdaad! Dat is de andere zakjes ermee aanvul. Dat ik daar zelf niet op ben gekomen _/-\o_ Bedankt!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:22

Merk je echt zo'n groot verschil in melk en ontlasting? Ik heb het eens in de gaten proberen te houden maar hier valt het gelukkig erg mee.
Invriezen is altijd een goed idee, weggooien doet ook bijna pijn :=

Wat interessant maar ook jammer om te lezen dat de Elvie niet zo goed bevalt, is toch een flinke investering, zeker vergeleken met andere kolven. Ben blij dat ik dan toch de 3d schilden van de horigen heb aangeschaft en nu gebruik met de medela kolfbh als ik mijn handen vrij wil hebben. Vind alleen de horigen set wel meer werk om schoon te maken dan de symphony van de medela.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 10:43

Ik heb net de hele troubleshooting app doorlopen met de Elvie en ik doe alles goed, hij werkt ook naar behoren, maar toch kolfde ik net maar 30ml uit een borst die normaal 150ml kolft als ie zo vol is. Vind het ook echt super zonde van mijn geld, had er echt meer van verwacht. Zo heb ik er niks aan en beland hij in de kast.

Hommage, wat balen zeg! Hopelijk kun je snel een oplossing vinden.

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:01

Wat zonde van de elvie. Hier de youha, waarmee ik in 10min 130ml kolf.
Ik las nog wat over voor melk en de ontlasting. Ik kan daar hier dus echt geen conclusies uittrekken. Als ik zeker wist dat ze veel voor melk had binnen gekregen was het gewoon geel en bij weinig voor melk wel eens groen.
Ik doe er maar niet teveel meer op uit. Inmiddels zijn mn borsten wel wat beter aangepast, na weken van overproductie.

Kana

Berichten: 9056
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:07

Ik moet even mijn verhaal kwijt, vannacht om half 4 gekolfd en het alvast in een Difrax flesje gedaan zodat ik dat vanochtend kon gebruiken als hij wakker wordt. Op de bar gezet, afwasje gedaan en ik wil weer naar bed. Draai ik met mijn slaaphoofd om , zie het volle flesje staan (150 ml) en denk "oh vergeten!" Pleur het zo de wasbak in en begin enthousiast af te wassen. |( -O-

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 11:16

:(:)

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:23

Neeeee kana wat zuur!! Zou ik ook onwijs van balen ;(

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 15:55

Kana schreef:
Ik moet even mijn verhaal kwijt, vannacht om half 4 gekolfd en het alvast in een Difrax flesje gedaan zodat ik dat vanochtend kon gebruiken als hij wakker wordt. Op de bar gezet, afwasje gedaan en ik wil weer naar bed. Draai ik met mijn slaaphoofd om , zie het volle flesje staan (150 ml) en denk "oh vergeten!" Pleur het zo de wasbak in en begin enthousiast af te wassen. |( -O-

Gelukkig. Dat betekend dat ik niet de enige ben :') maar wel echt zuur zeg

marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:53

Ahhh wat rot zeg Kana!

Wbt Elvie, als jullie zeggen 130 bedoel je dan totaal of één borst? Ik hoop echt dat ik met het kleinere schild weer volledig opbrengst er uit haal want het ging zo goed... Wie weet brengen ze voor elvie binnenkort ook nog wel silicone schilden op de markt. Wishful thinking. :))

_Anouck

Berichten: 4310
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 18:07

Bij mij, wel bij youha heb ik het over één borst. Maar weet niet of je wat aan mn antwoord hebt, gezien je het over de elvie vraagt.
Heb ook wel eens 200ml uit één borst gehaald. Dat was de eerste keer, toen had ik nog dikke overproductie, die daardoor nog erger werd. (Ik had niet in de gaten dat het zo snel ging)

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 19:33

Ik heb het ook over 1 borst. Mijn opbrengst is altijd rond de 150 bij mijn rechter en 80 links.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:11

Echt veel dames! :wow:

Ik zit op 120/140 ml totaal := . Maar hij drinkt ook 120cc uit het flesje (moedermelk) en blijft dan makkelijk ruim 5 uur weg