Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marrlinde
Berichten: 4276
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 00:48

Ik heb bij de oudste, toen ik pas na een jaar weer ging werken, gekolfd in de pauzes/administratietijd. Nu schrijf ik wel kolftijd maar doe ik vaak alsnog administratie en telefoontjes tegelijk (kan allemaal met de Elvie gelukkig). Is ook een beetje dealtje, nu alle tijd op kolftijd wegschrijven want is recht op maar gebruik het in hun voordeel, waardoor ik straks iets meer speling heb als het niet meer weggeschreven kan worden. Dan is dat een soort van al betaald. :))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 08:00

Barbabientje wat vervelend. Is ze ook niet fit? Krijgt ze tandjes?

Ik hoefde toen onze dochter 9 maanden was veel minder vaak te kolven als toen ze jonger was (wat ook logisch is omdat ze steeds meer andere dingen gaan eten). Dus ik kon dat makkelijk plannen op de momenten dat ik best even weg kon van de groep. Ook uitstellen gaat makkelijker na die 9 maanden. Je hebt niet meteen het gevoel dat je op ontploffen staat. En ik had het voordeel dat kolven me heel makkelijk af ging. Ook had ik een makkelijk kind wat voeden betreft, ze dronk zowel uit een flesje als uit de borst heel goed. Beide kanten op (flesweigeren en borstweigeren) heb ik gezien in mijn vriendengroep en familie. Dan besef je wel hoeveel je boft als het bijna als vanzelf gaat.

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:11


Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:46

Neeeee wat stom, niet geweten bij beide kinderen. En de jongste nu alweer 13 maanden. Het gaat zo hard!

SennaS
Berichten: 262
Geregistreerd: 08-01-11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:50

Stom zeg, ik heb daar ook nooit bij stilgestaan. Maar goed om te weten mochten we een tweede kindje krijgen.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:04

Hoe vaak kolven jullie dan? Ik ben net weer begonnen, kolf ongeveer om de vier uur, onder werktijd is dat alleen rond 11.00 en 15.00.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:29

Ik ook om 11 en 15u ongeveer. Alleen ik kolf niet genoeg en ze krijgt 3 voedingen als ik werk en kolf dus maar 2x

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:25

Ik kolf om ongeveer 6.15 thuis en dan om 9.30/10.00 en 13.00 op het werk. En dan om 16.00 thuis weer

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:42


Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:42

Hey dames vraagje,

Sinds een week is het ventje een beetje narrelig tijdens het voeden. De nachtvoedingen minder dan overdag. Ik leg hem aan en na een paar slokken laat hij los en zet hij het op een brullen (vaak loopt er een druppel melk over zijn wang :+ ) Ik moet hem dan troosten met een speen. Dat proces herhaalt zich een aantal keer. Ik ben nu verkouden, dus ik dacht misschien is mijn productie minder. Tussendoor is hij vrolijk, hij heeft goede plasluiers (sinds 2 weken 1 of 2 keer per week een poepluier, maar dan wel een forse) en hij blijft lang genoeg weg.

Zijn er bokkers die tips hebben om de voedingen weer wat rustiger te laten verlopen?

SennaS
Berichten: 262
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:56

Lieke schreef:
Tink89 schreef:
Even voor de zekerheid: het is tot 10 maanden, want de eerste 9 maanden. Dus niet tot 9 maanden.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... ing-kolven


Volgens mij reken je verkeerd. Als de eerste 9 maanden voorbij zijn is je baby 9 maanden oud, niet 10.


Je hebt gelijk, ik ging ook nog een keer rekenen. Toch geen maand misgelopen dan :o

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:58

In het begin kolfde ik om 10 uur, 12.15 en dan of om half 4 thuis of 15.00 kolven op werk. Laatste voeding was om 6.15 in de ochtend en vaak direct bij thuiskomst

Nu kolf ik maar 1x soms 2x

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 06:07

Gimme_joy je kan proberen wiegend te voeden en een liedje te zingen. Dat helpt hier altijd. Samen in bad voeden kan ook helpen.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 07:17

Gimme_Joy schreef:
Hey dames vraagje,

Sinds een week is het ventje een beetje narrelig tijdens het voeden. De nachtvoedingen minder dan overdag. Ik leg hem aan en na een paar slokken laat hij los en zet hij het op een brullen (vaak loopt er een druppel melk over zijn wang :+ ) Ik moet hem dan troosten met een speen. Dat proces herhaalt zich een aantal keer. Ik ben nu verkouden, dus ik dacht misschien is mijn productie minder. Tussendoor is hij vrolijk, hij heeft goede plasluiers (sinds 2 weken 1 of 2 keer per week een poepluier, maar dan wel een forse) en hij blijft lang genoeg weg.

Zijn er bokkers die tips hebben om de voedingen weer wat rustiger te laten verlopen?


Klinkt een beetje als spruw eigenlijk

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 07:59

Het is volgens mij geen spruw. Hij heeft geen aanslag in zijn mond en de nachtvoedingen gaan gewoon goed.

Dank voor de tips Nelleke!

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:11

Heeft ie wel echt honger op dat moment? Wij hadden rond de 4 maanden een dipje die hier op lijkt. Bleek dat hij uit gewoonte wel aanhapte maar eigenlijk nog geen trek had en daarom los liet en begon te wurmen en uiteindelijk huilen. Kreeg ie de fles op dat moment dronk ie uit gemak iets meer, maar was eigenlijk ook te vroeg. Nachtvoedingen gingen gewoon goed.

Na gesprek met LK werkte het voor ons goed om als hij zo reageerde de borst niet meer aan te bieden en echt even wat anders doen. Kwartiertje later weer kijken of ie honger had, zoniet weer herhalen. Nu lees ik hem soms nog wel eens verkeerd, maar veel minder en hebben we ook geen strijd om het drinken gelukkig.

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:25

Hier zo’n reactie idd als ze te vroeg wordt aangelegd, dan zit het buikje gewoon nog te vol en doet het zeer. Later spuugt ze dan ook vaak.

Ik weet even niet meer hoe oud hij is, maar je melkproductie veranderd op een gegeven moment, waardoor je TSR ietsje trager wordt. Dat kan een hoop frustratie opleveren bij sommige kindjes, als ze een snelle TSR gewend zijn.

En dan misschien nog je cyclus, waardoor de smaak anders is en hij dat toch net even minder lekker vind.

Linksom of rechtsom, meestal is het iets tijdelijks en gaat het weer over. Daar houd ik me meestal maar aan vast :=

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 15:55

Oh het zou best kunnen dat hij geen honger heeft := . Ik zit zo met die 3 uur nog steeds. Nu voor het laatst om 11 uur gevoed en na een lange slaap ben ik nu aan het voeden (echt pas nadat hij duidelijk liet merken dat hij honger had) en doet hij het niet...

Hij us maandag 4 maanden.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:12

Blegh. Ik zit er over te denken om te stoppen met borstvoeding. T is 6 maanden ben erg aan het wisselen met hoeveelheden. Ene keer kolf ik met gemak 150 andere keer weer 50 totaal. Geen zin meer in dat gedoe en geregel. Wil eigenlijk gewoon naar 2 of 3x bv en eventueel de rest poeder al heb ik ook nog een flinke voorraad maar t is 6 maanden...

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:16

Smallheal schreef:
Blegh. Ik zit er over te denken om te stoppen met borstvoeding. T is 6 maanden ben erg aan het wisselen met hoeveelheden. Ene keer kolf ik met gemak 150 andere keer weer 50 totaal. Geen zin meer in dat gedoe en geregel. Wil eigenlijk gewoon naar 2 of 3x bv en eventueel de rest poeder al heb ik ook nog een flinke voorraad maar t is 6 maanden...


Ik ben dus nu helemaal gestopt, HEERLIJK!

Zei gisteren nog tegen m’n vriend, durf niet te zeggen of ik het bij de 2e nog een keer zou doen.. Zou dan liever fulltime kolven :+

SennaS
Berichten: 262
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:25

Barbabientje schreef:
Smallheal schreef:
Blegh. Ik zit er over te denken om te stoppen met borstvoeding. T is 6 maanden ben erg aan het wisselen met hoeveelheden. Ene keer kolf ik met gemak 150 andere keer weer 50 totaal. Geen zin meer in dat gedoe en geregel. Wil eigenlijk gewoon naar 2 of 3x bv en eventueel de rest poeder al heb ik ook nog een flinke voorraad maar t is 6 maanden...


Ik ben dus nu helemaal gestopt, HEERLIJK!

Zei gisteren nog tegen m’n vriend, durf niet te zeggen of ik het bij de 2e nog een keer zou doen.. Zou dan liever fulltime kolven :+


Ik kan me daar dus echt niks bij voorstellen, ik vond borstvoeding geven heerlijk maar kolven vond ik niks aan :+

Smallheal ik zou vooral je gevoel volgen.

Ik ben nu na bijna een jaar gestopt sinds 1.5 week maar vind het lastiger dan ik had gedacht -O- Twijfel soms om toch weer verder te gaan, maar het is ook wel fijn om m'n lijf weer helemaal voor mezelf te hebben. Lekker tegenstrijdig dus :')

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 23:32

SennaS schreef:
Barbabientje schreef:



Ik ben dus nu helemaal gestopt, HEERLIJK!

Zei gisteren nog tegen m’n vriend, durf niet te zeggen of ik het bij de 2e nog een keer zou doen.. Zou dan liever fulltime kolven :+


Ik kan me daar dus echt niks bij voorstellen, ik vond borstvoeding geven heerlijk maar kolven vond ik niks aan :+

Smallheal ik zou vooral je gevoel volgen.

Ik ben nu na bijna een jaar gestopt sinds 1.5 week maar vind het lastiger dan ik had gedacht -O- Twijfel soms om toch weer verder te gaan, maar het is ook wel fijn om m'n lijf weer helemaal voor mezelf te hebben. Lekker tegenstrijdig dus :')

Dat is dus het hele probleem -O- Nu denk ik namelijk oke ik stop ermee stom gedoe maar dan drinkt T bij me en dan denk ik dit wil ik niet missen ik wil door. Maar het frustreert me ook best wel wanneer ik zo weinig produceer.

Ik kan me dit dus écht niet voorstellen barba := ik dennk dat als ik echt stop ik echt een schuldgevoel krijg of nouja spijt. Geen schuldgevoel als in slechte mama als je fv geeft maar meer dat ik het echt ga missen. Ik kan er echt van genieten van de voedingen wanneer ik een fles geef mis ik toch een bepaald gevoel zeg maar.

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 06:38

En als je die frustratie probeert los te laten, door lekker live te blijven voeden en alles wat je tekort komt aan te vullen met KV?

Over een kleine paar maandjes is je productie dusdanig gestabiliseerd dat je in principe zou moeten kunnen stoppen met de meeste kolfbeurten en wel gewoon live moet kunnen blijven voeden.

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 07:22

Britt schreef:
En als je die frustratie probeert los te laten, door lekker live te blijven voeden en alles wat je tekort komt aan te vullen met KV?

Over een kleine paar maandjes is je productie dusdanig gestabiliseerd dat je in principe zou moeten kunnen stoppen met de meeste kolfbeurten en wel gewoon live moet kunnen blijven voeden.

Ja denk dat ik dit ga proberen. Voorlopig hoef ik overigens nog niet bij te voeden met kv want heb echt grote voorraad :+ (hoe dat zo weet ik ook eigenlijk niet)

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-21 07:28

Dat zou ik ook doen small. Ik heb ook een grote voorraad, maar nog niet nodig gehad. Dat gaat nu wel veranderen verwacht ik. J is nu 13mnd. Ik kolf nu nog 1x op mijn werkdagen en hij krijgt nog 2x bv op het kdv. Maar dan wel wat minder dan voorheen qua hoeveelheid. Ik denk dat ik met 14mnd naar 1x bv op kdv over ga. Ik vind het zo fijn dat het zo voedzaam is als hij weer eens verkouden is of tanden pijn heeft en weinig wil eten. Ik denk nog niet aan stoppen. Het is nu juist zo makkelijk. Zeker in de nacht.