Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SplashIsLief

Berichten: 33031
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 13:52

Ja 2 weken geleden (dochter 8,5 maand). Ik heb niks gemerkt qua productie, gewoon een tevreden baby. Ik heb die week niet gekolfd (omdat ik dat alleen nog doe als ze naar de opvang/oma is maar dat mocht die week niet) dus daar kan ik niks over zeggen). Deze week het kolven weer opgepakt en productie lijkt normaal en eerder meer dan ervoor dan minder.

Tara_13

Berichten: 760
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:56

Ik heb ook corona gehad. Heb niks gemerkt aan mijn productie.
Gewoon aanleggen bij honger

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:07

Ik heb ook corona gehad maar daarvoor was het al prut met m'n productie. Heb al langere tijd het idee dat hij nog aan de borst hangt voor de sier. Ik heb al langere tijd met kolven max 50cc totaal :+

WillemYntJee
Berichten: 6306
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:12

Hier dezelfde ervaring als splash. Nu had dochter ook corona dus sliep wat meer en dronk misschien iets minder, dus liep echt een dikke week met ploftieten. Nu alles weer in balans gelukkig.

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 00:01

Net covid gehad, hier 2 dagen een ziek en koortsig kind dat non stop aan de borst lag als het even kon. Dus niks gemerkt in productie, ik neem morgen zelfs mijn kolf mee mocht het juist meer geworden zijn :') Ze is 14 maanden en kolf niet meer normaal gezien.
Moet wel zeggen dat ik ook niet echt ziek was dat scheelt ook.

Swah

Berichten: 1864
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:45

Ik ging met Covid mijn bevalling in, heb nu nog steeds wel last van de naweeën ervan...

Ik kolf nu even fulltime want baby krijgt m'n borsten niet leeg. Heb een enorme productie en een kleine baby (2,6 kg bij geboorte, hij was maandag 2,9 dus nu wel ruim 3 kilo denk ik). Na aanleggen bleef hij onrustig en ik zat met enorme pijn. Afkolven en hem dat in een flesje geven gaat super.
Iemand ervaring met op termijn weer aanleggen na eerst een periode kolven? Heb ook een lactatie deskundige hoor die volgende week weer mee komt kijken.

MerleSimone

Berichten: 5736
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:00

Thanks voor jullie reacties!

Swah hier ook ruim 2 weken volledig gekolfd omdat het niet op gang kwam en baby teveel afviel, zo konden we beter monitoren hoeveel hij daadwerkelijk dronk. Uiteindelijk weer terug gaan aanleggen en flesje gegeven als hij onrustig bleef, nu geef ik volledig de borst. Heeft hier geen problemen gegeven, alleen de afgelopen dagen dus wat moeizamer. Maar hij is nu 11 weken dus het is wel dik 8 weken zonder problemen gegaan :j

Daenerys
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:15

Ik heb bij mijn zoon de eerste week ook fulltime gekolfd en dit gegeven via sonde en daarna flesje. Baby had door prematuriteit een matige zuigreflex.
De overgang naar aanleggen ging onder begeleiding van een lactatiekundige, dit vond ik zelf erg fijn. Kreeg toen ook een stappenplan mee naar huis met een schema om de live voedingen op te bouwen.

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:05

Hopelijk kan je de kleine binnenkort volledig live voeden Swah!

Hier ook een vraag. Mijn dochter is nu acht weken en ze heeft de afgelopen paar nachten van 23.00-5.30 geslapen. Heerlijk voor onze nachtrust, echter zitten mijn borsten na zo’n lang blok tot aan mijn kin, zijn de zoogcompressen doorweekt en heb ik het idee dat zij er op dat moment amper tegen kan drinken. Ik voed half-liggend (biological nurturing) en ze heeft een goede techniek. Maar tijdens de nachtvoeding kan ze enorme golven melk teruggeven, vannacht zat echt alles eronder. Overdag geeft ze ook wel eens een mondje terug, maar bij lange na niet zoveel als in de nacht. Ze lijkt er zelf niet veel last van te hebben en dus is het vooral mijn ‘probleem’. Toch zijn tips welkom want ik hou van zo min mogelijk gedoe en geknoei in de nacht :D

Daenerys
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-02-13

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:12

Toen mijn zoon begon door te slapen heb ik wel eens ‘s nachts zitten kolven omdat ik niet kon slapen met die volle borsten. Niet te veel, maar 20-30 cc zodat de druk eraf is. Dan is het voor je kindje daarna ook makkelijker weg te drinken.

MerleSimone

Berichten: 5736
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:36

Noeps ik heb een haakaa gekocht, die zet je op je borst en door het vacuüm trekt die de eerste melk eruit. Daardoor is m'n borst iets soepeler en kan de kleine makkelijker aanhappen. Ook slikt die dan rustiger. Of misschien inderdaad kort kolven. Lastig, ik had geen extreme productie dus had voldoende aan een beetje afkolven, nu minder volle borsten sochtends dus niet meer nodig gelukkig.

Tink89
Berichten: 2987
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:04

Ik kolfde dan even met de hand, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

En mijn 'baby' is net een week 1 en drinkt nog een keer of 5 per dag. Heerlijk, niet meer elke 1,5 uur :D

lisanne87

Berichten: 1046
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:01

Oh tink wat heerlijk! Die van mij is 1,5 jaar en komt om de 2 uur :+ :O

Corelli

Berichten: 9997
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:07

Je kunt voor het aanleggen even de druk eraf kolven inderdaad, dan is je borst soepeler en gaat de aanhap makkelijker. Ook is de tsr dan vaak wat makkelijker te behappen :)
Kolf niet meer dan alleen de druk eraf, want je bent volop aan het afstemmen en alles wat je extra doet kan dus overproductie in de hand werken :)

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:33

Thanks! Ik zet de kolf klaar op m’n nachtkastje :D.

floorsil

Berichten: 2645
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:36

lisanne87 schreef:
Oh tink wat heerlijk! Die van mij is 1,5 jaar en komt om de 2 uur :+ :O



Die van mij, van bijna een jaar komt ook nog bijna elke 2 uur. Hoop toch dat het binnenkort iets beter word.

Tink89
Berichten: 2987
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:31

Hier tot bijna een jaar ook, maar sinds hij jarig is geweest is hij ineens druk met groot worden. Kruipen, optrekken, overal langslopen, overstappen van de tafel naar de bank en terug, aan de hand stappen, praten...alles gaat nu tegelijk.

Overigens drinkt hij 's nachts nog wel een keer of twee-drie, maar verder 's ochtends, voor het slapen, voor het slapen en voor het slapen.

lovelys
Berichten: 1093
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 13:09

Ik ben het op mijn verzoek wat gaan minderen in de nacht (zoon was 18 maanden). Hij dronk graag vaak een slokje. Nu krijgt hij nog om 19.00- 22.30-6.00. Hij heeft een drink verbod tussen 00.00-6.00. Hij vraagt nog geregeld rond 3.00, maar als ik nee zeg dan gaat hij weer na een paar minuutjes slapen. Het was een gewoonte geworden, waar ik niet zo blij mee was. Tussen 6 en opstaan mag hij vaak 1/2x drinken en dan ben ik er wel klaar mee (Opstaan meestal tussen 7 en half 9). Hij krijgt overdag gewoon vast voedsel en voor zijn slaapje (rond 12.00) borst en alshij te vroeg wakker wordt krijgt hij weer de borst en na het wakker worden ook.

Op werkdagen drinkt hij een flesje uit de vriezer. Soms wil hij niet drinken, omdat hij dan genoeg water/ thee heeft gedronken.

Aranel
Berichten: 20212
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:10

Ik kom hier ook meelezen en meteen mijn vraag stellen als dat mag!

Zijn er hier moeders die ook te maken hebben (gehad) met overproductie?
Bij mijn dochter 3,5 jaar geleden had ik hier last van. Ik was er al bang voor dat het nu weer zou gebeuren en dat is ook zo.

Mijn zoontje is morgen 1 week oud en sinds maandag heb ik weer zo'n enorme stuwing. Dinsdag ochtend de boel leeg gekolfd onder het mom resetten, en zojuist heb ik dat weer gedaan. Ik haalde 190 cc uit links en 160 uit rechts bij 20 minuten kolven. Blokvoeden doe ik al sinds maandag, als de druk op de andere borst echt te groot wordt kolf ik die 2 tot 3 minuten tot de ergste druk eraf is. Ik heb ook al contact gehad met de lactatie kundige en haar tips pas ik ook toe, sinds dinsdag drink ik 3 kopjes saliethee per dag maar het doet nog weinig.

Ik wil graag verder gaan met borstvoeding geven en snap dat dit een luxeprobleem is, maar ik heb er zoveel last van.. herkenbaar voor anderen hier en zo ja, hebben jullie aanvullende tips en wanneer werd het beter in jullie geval?

Mijn zoontje doet het prima trouwens, groeit goed, heeft geen groene ontlasting en kan de voeding goed wegdrinken en binnenhouden gelukkig.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:22

Ik ben ook nieuw in dit topic en ik heb eigenlijk een vraag die aansluit op die van Aranal. Mijn zoontje slaapt soms langer ‘s nachts en daardoor zijn mijn borsten overvol. Hij drinkt 1 borst goed leeg en ik kolf dan de andere omdat ik anders niet kan slapen maar ik ben bang dat dat de productie juist vergroot. Hebben jullie tips?

Ann_moi

Berichten: 3857
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 11:34

Bismarck schreef:
Ik ben ook nieuw in dit topic en ik heb eigenlijk een vraag die aansluit op die van Aranal. Mijn zoontje slaapt soms langer ‘s nachts en daardoor zijn mijn borsten overvol. Hij drinkt 1 borst goed leeg en ik kolf dan de andere omdat ik anders niet kan slapen maar ik ben bang dat dat de productie juist vergroot. Hebben jullie tips?


Ik kolfde dan alleen even de druk eraf, en absoluut niet leeg. Uiteindelijk is het toch zaak om niet teveel te stimuleren en alleen het hoognodige te doen. En altijd zorgen dat je voeding en het kolven binnen 3 kwartier klaar zijn, dit was het advies van mijn lactatiekundige.

Krabburger

Berichten: 90
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:38

Hallo dames, mag ik hier ook een vraag stellen....wij, mijn 4 maanden oude dochtertje en ik, zitten namelijk met spruw -O- Ik vermoed dat dit niet de eerste keer is dat we dit hebben, want tot ze een week of 8 was heeft ze alle symptomen gehad van spruw, behalve de witte plekjes in haar mond. Maar dus wel lang over een voeding doen, klikken, aanhappen-huilen-loslaten-aanhappen etc. Ze had wel regelmatig een witte waas op haar tong, maar dit kon ze wel wegslikken.
Overigens heeft de lactatiekundige ook nog gekeken vanwege de witte waas, maar die dacht toch geen spruw.

De afgelopen weken ging het gelukkig veel beter, dus de problemen afgedaan als, ze was nog te klein en is nu sterker dus drinkt beter.
Maar helaas heb ik te vroeg gejuicht, kreeg vorige week builtjes rond mijn tepel en sinds gister heeft mijn dochter ook witte plekjes in haar mond.

Heb nu voor mezelf miconazol, en kan straks een recept ophalen voor mijn dochter, maar daar lees ik zoveel slechte verhalen over.
Dus HELP..... wat moet ik nu? Is het een optie om niks te doen en hopen dat het vanzelf weggaat? Of is er een natuurlijk middeltje wat super goed werkt?

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:42

Gentiaan violet hielp bij mij zonder vervelende bijwerkingen. Als je via google zoekt vind je het wel. Ook via zoek functie op Bokt denk ik wel nog info terug te vinden.
En alles op 60 graden wassen wat in aanraking met melk is geweest. Alles na gebruik uitkoken van kolf en flessen.
In theorie gaat het bij niks doen ook over, maar ook praktijk bij de meesten niet. Of sommigen smeren met kokosolie, maar dat hielp bij mij niet voldoende.

floorsil

Berichten: 2645
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:01

Aranel schreef:



Ik had ook een flinke overproductie. Heb er op een gegeven moment er een lactatiekundige bij gehaald. Ik mocht toen niet meer dan 50ml af kolven en was echt 2 weken even afzien. Idd ook blokkolven. Ook aan de saliethee volgend mij 2 koppen per dag. Maar let op dus niet te veel af kolven en tijdens een tsr even op de deurbel drukken. Bij mij duurt het altijd een beetje voor het stabiliseert. En nu na bijna een jaar merk ik dat ik nog steeds een beetje loop te klooien. Maar moet gewoon vertrouwen hebben dat het gewoon werkt.

Succes, hopelijk gaat het snel beter!

marrlinde
Berichten: 4279
Geregistreerd: 21-07-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:41

Gentiaan bij spruw, gebruik wel echt "oude" kleding en doekjes na het opsmeren en op de huid eerst vaseline want dat paars gaat er niet meer uit. ;-)

Indien je van binnen ook pijn hebt (steken in de borst) fluconazol kuur aan de huisarts vragen, zie voor dosering borstvoeding.com. Enige dat mijn spruw uiteindelijk weg krijgt. :)