Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:37

Heb inmiddels de Medela swing maxi binnen :=

Thanks voor de tips! We gaan het gewoon proberen :)

Ons ventje is net in het ziekenhuis weer gemeten en gewogen. Hij is in 3 weken tijd 900 gram en 5.6 cm gegroeid :wow: :=

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10472
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 13:58

Netjes hoor Gimme

Smallheal
Berichten: 3142
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 11:50

Ik had gister of eergister ineens weer soort stuwing. Nu heb ik het gevoel of ik een soort blauwe plek heb.

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 12:56

Heb je geen verstopping smallheal?

Dat is lekker gegroeid gimme Joy!

Hier nog steeds een borstweigeraar. Echt super frustrerend want mevrouw slaapt ook al zo slecht overdag dus het extra werk van het kolven en kolf en flesjes afwassen is niet echt handig. Had m'n handen al nooit vrij en nu heb ik geeneens meer tijd om naar de wc te gaan :+

Ik heb al de LK gevraagd maar tot nu toe weinig goede tips gekregen, dus alle tips zijn welkom!

Tink89
Berichten: 2974
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:27

_Nelleke_ schreef:
Heb je geen verstopping smallheal?

Dat is lekker gegroeid gimme Joy!

Hier nog steeds een borstweigeraar. Echt super frustrerend want mevrouw slaapt ook al zo slecht overdag dus het extra werk van het kolven en kolf en flesjes afwassen is niet echt handig. Had m'n handen al nooit vrij en nu heb ik geeneens meer tijd om naar de wc te gaan :+

Ik heb al de LK gevraagd maar tot nu toe weinig goede tips gekregen, dus alle tips zijn welkom!


Heb je al geprobeerd:
- lopend en zingend te voeden
- je kindjes op bed of de commode laten liggen en dan zelf erboven te gaan hangen
- slapend aan te leggen
- in bad te voeden

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:32

Lopend (en daarbij evt zingen) voeden werkte hier ook goed.

Kolf kun je 1x per dag afwassen en verder alleen even afspoelen (eerst koud,dan warm). Of wat ik doe als ik werk en moet kolven is de kolfstukken in de koelkast bewaren, dat scheelt mij afwassen :')

Edit, weet je ook waarom ze weigert?

Britt

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:34

Slapend aanleggen was hier de truc.

En idd 1x daags afwassen en na gebruik afspoelen en in de koelkast bewaren (in een hydrofiel of theedoek gewikkeld). Voor gebruik even warm water door de schilden laten lopen kan wel fijn zijn O:) :brr:

Lisitano

Berichten: 4945
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:37

Duc_je schreef:
Lopend (en daarbij evt zingen) voeden werkte hier ook goed.

Kolf kun je 1x per dag afwassen en verder alleen even afspoelen (eerst koud,dan warm). Of wat ik doe als ik werk en moet kolven is de kolfstukken in de koelkast bewaren, dat scheelt mij afwassen :')

Edit, weet je ook waarom ze weigert?

Eerst warm en dan koud, toch?
Zo is het mij althans uitgelegd, omdat in warm water meer bacteriën zitten.

Britt

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:55

Klopt, warm water uit de kraan bevat meer bacteriën, daarom afwas ook altijd koud afspoelen idd :j en bij voorkeur laten drogen aan de lucht.

Al zijn ze er wel flexibeler in geworden met de jaren hoor, sowieso qua sterilisatie etc, maar nog steeds wordt warm water uit de kraan niet aangeraden om bijvoorbeeld melk mee aan te maken, etc. Iig niet voor de hele kleintjes.

RianneH

Berichten: 28264
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 13:57

Eerst koud om de eiwitten eruit de spoelen en dan warm voor de vetresten volgens mij :)

Ik had ook even problemen met borstweigeren maar het lijkt opgelost. Hier begon het in de derde week dat ik terug was op het werk, flesje wou hij wel maar borst niet. Wat hier werkte was liggend op donkere slaapkamer aanbieden en als hij niet wou een kwartiertje iets anders doen. Daarna weer aanbieden, wil hij niet, afleiden voor ons beide en weer kwartiertje later proberen. Nu heeft ie weer vertrouwen in de borst en in ons. Het leek er namelijk op dat we hem te snel weer wouden voeden, echt honger had hij blijkbaar nog niet, maar als je dan zo’n flesje aangeboden krijgt, tja, hoef je er ook weinig voor te doen itt de borst.

Ook diep zuchten voor de tsr helpt heel goed.

Maar heb even moeten doorbijten, dat kolven terwijl ze gewoon kunnen drinken voelde zo tegenstrijdig en nutteloos, maar hier is het kwartje gelukkig weer gevallen voor ons beide.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:01

Ja wat rianne zegt. En na afwassen met koud water naspoelen kan natuurlijk ook

Britt

Berichten: 18899
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:04

Ah sorry, die kende ik nog niet! Goed om te weten :)

DiantaM
Berichten: 11280
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:07

Hier werkte het om een soort van dansend aan te leggen :+ . Rustige bewegingen maar daardoor werd hij vanzelf rustiger en wilde dan ook weer aanhappen.

Ik kan me niet eens herinneren bij welke van de twee dit was.

nijnthju
Berichten: 540
Geregistreerd: 22-03-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:25

Hi dames,
Hoe gaan jullie om met een sterke tsr? Bij het aanhappen is ons meisje erg onrustig want de melk spuit er gewoon uit. Na een tijdje lukt het haar wel om rustig te drinken maar de onrust aan het begin is niet zo leuk...

WillemYntJee
Berichten: 6306
Geregistreerd: 16-02-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 14:33

Even weg laten lopen in een doek oid. Zodra ze wat groter worden kunnen ze die tsr beter weg drinken ipv er in te verzuipen.
Helaas geen tips voor borst weigeren.

_Nelleke_

Berichten: 8068
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 15:36

Ahh 1000 maal dank, ik zie allerlei tips die ik nog niet heb geprobeerd.

Ze drinkt 's nachts wel aan de borst, 's morgens de 1e voeding ook en vanaf de 2e voeding gaat ze weigeren. Ik heb de eerste 2 maanden overproductie gehad waardoor de melk heel gemakkelijk stroomde. Nu is dat gestabiliseerd en ik heb het gevoel dat ze weigert omdat ze meer moeite moet doen. 's Nachts heb ik hele volle borsten dus dan stroomt het weer als een gek, 's morgens idem dito maar in de loop van de dag worden mijn borsten soepeler en stroomt het minder hard. Dan weigert ze dus. Ik kolf wel meer dan voldoende dus er zit wel genoeg voeding in.

De 2e voeding van de dag hapt ze nog wel aan maar als het niet snel gaat stromen krijgt ze een soort paniek en gaat ze helemaal hysterisch huilen. Later op de dag hapt ze niet eens meer aan. Gisteren in bad in de avond hapte ze wel maar toen had ze net een fles gehad en had ik net gekolfd dus dat was niet echt een succes.

Misschien is dat helemaal niet de oorzaak, ik bedenk zelf ook maar wat.

Nijnthju, met zo'n vacuumkolf eventueel de druk eraf kolven voordat je haar aanlegt? Ik heb zo'n haakaa die je er gewoon aan kan hangen.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:22

Kan ook zijn dat er later op de dag minder interesse is. In een donkere prikkelarme ruimte voeden kan dan helpen

Kwal
Berichten: 4443
Geregistreerd: 02-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:05

nijnthju schreef:
Hi dames,
Hoe gaan jullie om met een sterke tsr? Bij het aanhappen is ons meisje erg onrustig want de melk spuit er gewoon uit. Na een tijdje lukt het haar wel om rustig te drinken maar de onrust aan het begin is niet zo leuk...


Je kunt proberen te voeden terwijl jij op je rug ligt en je kindje bovenop je. Dan helpt de zwaartekracht in ieder geval niet mee aan de sterkte tsr :)

Escada

Berichten: 3862
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 01:47

Even een vraag. Normaal drinkt mijn zoontje 1 borst leeg, sinds gisteren is hij nog onrustig na de eerste borst en leg ik hem aan de andere. Deze drinkt hij ook echt helemaal leeg :oo
In de ochtend deed ik vaak kolfen en met gemak was dat 180ml per borst.
Maar deze ochtend niet gekolfd omdat ze nog goed soepel waren dus niet nodig. Nu drinkt hij weer echt 2 borsten leeg, is mijn melkproductie dan zo afgenomen ineens? En wat nou als hij erna nog steeds honger heeft? Moet ik dan nog gaan bijvoeren ook met KV? :o

secricible

Berichten: 25710
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 02:10

Als er na 2 borsten nog steeds trek is blijven aanleggen. Eventueel terug naar borst 1, blijven wisselen.
Door kv te geven krijgen je borsten geen signaal meer melk te maken en zakt je productie in.

Het kan zijn dat je productie is gedipt door 1 borst, of wellicht heeft kleine een groeispurt. Gewoon blijven aanleggen.

just_kiki

Berichten: 6816
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 07:57

Precies, heeft hij weer honger gewoon weer aanleggen en niet kijken naar de tijd, gewoon aanleggen :)

996981
Berichten: 9880
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:12

Escada schreef:
Even een vraag. Normaal drinkt mijn zoontje 1 borst leeg, sinds gisteren is hij nog onrustig na de eerste borst en leg ik hem aan de andere. Deze drinkt hij ook echt helemaal leeg :oo
In de ochtend deed ik vaak kolfen en met gemak was dat 180ml per borst.
Maar deze ochtend niet gekolfd omdat ze nog goed soepel waren dus niet nodig. Nu drinkt hij weer echt 2 borsten leeg, is mijn melkproductie dan zo afgenomen ineens? En wat nou als hij erna nog steeds honger heeft? Moet ik dan nog gaan bijvoeren ook met KV? :o

Hier precies hetzelfde momenteel! Ook hier ineens weer twee borsten nodig. Kan het geen sprongetje zijn?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34772
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:42

Regeldagen noemen ze dat. Gewoon lekker vaak aanleggen, dan trekt het zo weer bij.

Cilianne
Berichten: 327
Geregistreerd: 11-11-18

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:31

Hier heb ik op bepaalde momenten gewoon me in de zetel gezet met de dochter aan de borst, mijn favoriete series op de laptop en voldoende eten en drinken bij de hand om die sprongen/regeldagen , meestal zo een 2 a 3 dagen, door te komen.
Hier 3 uitschieters, zo op 2 a 3 weken, de befaamde 6 weken en dan nog is duidelijk rond 3 maanden, en af en toe tussendoor voor indrukken te verwerken :) .

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:16

En ik weet niet of jullie de documentaire babies op Netflix hebben gezien? Maar baby's groeien niet in een Curve, die groeien soms opeens 2cm in 1 dag. Dan kan ik mij voorstellen dat je honger hebt.

Maar idd dat soort dagen, dan zitten we op de bank, kijk ik tv of lees een boek en hang de baby aan.

Op het kdv drinkt hij slecht trouwens. Thuis drinkt hij om de 3 uur, dus zou hij 3x moeten drinken 150 ml maar hij drinkt vaak maar 2x daar en dan zijn tweede fles niet leeg... Thuis dan maar gelijk voeden maar dan is het avondprogramma altijd rommelig. Ik haal hem rond 5 op , dan voeden, koken / avondeten en dan weer voeden + naar bed. Thuis drinkt ie vaak rond 4 uur dus dan komen we fijner uit..