Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:19

Ik heb dit weekend een paar Koel Flora binnen gekregen uit de Sale.

Ze zijn zo mooi als ik gehoopt had en ze zitten, eenmaal de veters goed afgesteld, heel fijn!
Is nog een merk waar ik vaker naar ga kijken.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 08:36

Isabel schreef:
Oooh jongens ik ben zó enthousiast dat ik meteen nog een paar besteld heb, en voor mijn zoontje ook een paar. Waarom loopt niet de hele wereld op barefoot schoenen? 8)7



Ik was en ben ook nog heel enthousiast maar barefootlopen legt wel mijn zwakke punten bloot. Ik krijg het vreselijk in mijn rug en ook mijn linkerheup speelt op. Daarom staan mijn barefoot schoenen nu in de kast en loop ik uitsluitend op mijn asics met steunzolen, deze zijn wel vrij breed. Ik heb een vette blessure helaas. Waarschijnlijk toch te snel gegaan en een verkeerd moment omdat ik 6 weken een mitella moest dragen en daardoor schreef ben gaan bewegen.
Gaat niet lekker dus en ik twijfel wat ik nu moet, gewone schoenen zijn ook geen optie alleen de sportschoenen zitten acceptabel. Ik ga binnenkort naar een podoloog die ook verstand heeft van barefoot voor advies.

Ik wil dus wel, maar ik twijfel of barefoot haalbaar is voor mij. De brede schoenen heb ik sowieso nodig dus als het niet lukt zal dat het alternatief zijn. Tips voor brede gewone merken zijn trouwens welkom!

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 01:35

@Anna79, ken je Altra al? Dat is een merk met brede sportschoenen, en ze lopen erg lekker :) ik ben zelf erg fan van de modellen Timp en Lone Peak.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 08:38

Lynnepinny schreef:
@Anna79, ken je Altra al? Dat is een merk met brede sportschoenen, en ze lopen erg lekker :) ik ben zelf erg fan van de modellen Timp en Lone Peak.


Dankjewel Lynnepinny, ik ken Altra inderdaad, maar is dat altijd zero drop? Ik weet ook niet meer of ik dat nu juist wel of niet moet hebben...
Wolky heeft ook brede modellen zag ik, dat is wel verder een gewone schoen.

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 00:19

Altra is zero-drop, ja. Ik weet niet zo goed wat het voordeel er eigenlijk van is.. zelf vind ik het in ieder geval een stuk prettiger lopen zo, maar ik kan me voorstellen dat een iets verhoogde hak misschien prettiger kan zijn in situaties.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 00:42

Het voordeel van zero drop is dat je lijf zo hoort :P

Wanneer je door een schoen meer op je voorvoet wordt gezet geeft dat extra druk op plekken in je voet waar je dat niet moet hebben en brengt het de rest van je lichaam ook uit balans. Dat kun je compenseren, maar dan krijg je vroeg of laat wel ergens last van, vaak van je rug.


Afbeelding

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 08:35

black_kelpie schreef:
Het voordeel van zero drop is dat je lijf zo hoort :P

Wanneer je door een schoen meer op je voorvoet wordt gezet geeft dat extra druk op plekken in je voet waar je dat niet moet hebben en brengt het de rest van je lichaam ook uit balans. Dat kun je compenseren, maar dan krijg je vroeg of laat wel ergens last van, vaak van je rug.


[ [url=m/8uOsYh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor je input!
Maar ik lees altijd dat je bij BF een voorvoetlanding krijgt en bij gewone schoenen een hiellanding, hoe zit dat dan? En bij BF een kleinere pas?

Ik heb ze gisteren weer even aan gehad op een korte wandeling in het bos, met steunzolen erin, helaas speelde mijn rug toch weer op...
Ik weet even niet meer waar ik goed aan doe.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:04

De voorvoet landing is vooral belangrijk met hardlopen, op die manier werkt je voet als een grote veer. Wanneer je gewoon loopt zul je altijd iets meer op je hak landen, maar probeer zoveel mogelijk op het midden van je voet te landen. Dit werkt het beste wanneer je wat kleinere passen neemt inderdaad.

Goed dat je ergens naartoe gaat waar ze je kunnen helpen met de overgang naar naar barefoot, soms gaat het goed om in één keer over te gaan maar meestal niet. Je zult echt anders moeten gaan lopen dan je gewend bent en je lichaam moet een nieuwe balans vinden.

Lems is trouwens een merk wat er tussenin hangt ook. Wel zero drop, breed en "foot-shaped", maar een dikkere zool. Worden veel gebruikt als schoen voor de transitie naar barefoot of wanneer meer demping gewenst is.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:19

black_kelpie schreef:
De voorvoet landing is vooral belangrijk met hardlopen, op die manier werkt je voet als een grote veer. Wanneer je gewoon loopt zul je altijd iets meer op je hak landen, maar probeer zoveel mogelijk op het midden van je voet te landen. Dit werkt het beste wanneer je wat kleinere passen neemt inderdaad.

Goed dat je ergens naartoe gaat waar ze je kunnen helpen met de overgang naar naar barefoot, soms gaat het goed om in één keer over te gaan maar meestal niet. Je zult echt anders moeten gaan lopen dan je gewend bent en je lichaam moet een nieuwe balans vinden.

Lems is trouwens een merk wat er tussenin hangt ook. Wel zero drop, breed en "foot-shaped", maar een dikkere zool. Worden veel gebruikt als schoen voor de transitie naar barefoot of wanneer meer demping gewenst is.


Dankjewel! Ja het valt me best tegen en op zich hoef ik niet persé BF want het is uiteindelijk begonnen met de wens om een betere pasvorm te vinden. Maar BF spreekt me wel heel erg aan, de natuurlijke manier van lopen. Helaas heb ik van jongs af aan hele stevige schoenen (was toen de norm) en later flink corrigerende steunzolen gedragen, daarom is het natuurlijk ook niet zo raar dat het niet vanzelf gaat. Het grootste probleem is toch wel mijn rug, de heup is meer scheefheid.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:36

Ik ben ook opgegroeid met geweldige stevige schoenen, met mijn smalle voeten en zwakke enkels kon ik ze maar beter in voetcorsetjes stoppen. Ook steunzolen inderdaad, wat het nog erger maakte. Idioot eigenlijk, maar was inderdaad de norm. Ik ging alsnog meerdere keren per week door m'n enkels en uiteindelijk last van hielspoor, Morton's neuroom en metatarsalgie. De eerste 2 heb ik geen last meer van, de metatarsalgie gaat de goede kant op. En sinds ik barefoot loop zijn m'n enkels dusdanig sterker dat ik nooit meer door m'n enkels ga *\o/*

Mijn vriend merkte tijdens onze vorige vakantie op dat hij me niet meer hoorde vloeken tijdens het lopen door ongelijk of glad terrein. Ik zwik niet meer om de 5 passen en loop veel zekerder omdat ik precies kan voelen wat de grond onder me doet. Zo fijn! Ik heb ook wel getwijfeld of barefoot nou wel de oplossing was, maar ik ga nooit meer terug.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 09:57

ja je leest best veel dat mensen van allerlei voetklachten (waaronder hielspoor) af komen door voetentraining + barefoot lopen.

Mijn man heeft al jaren last van hielspoor maar wil helaas niet barefoot lopen. Die wil gewoon demping. Van die bolle MBT zolen, zachte schokdempende slippers in huis. Maar dan wel weer harde klompen om buiten op rond te banjeren :?

Ik duim dat mijn Xero bestellingen vandaag aankomen, super benieuwd of daar nog meer bij zit dat ik wil houden, nog naast de 360 dozen van Barefoot & More want die hadden niet alle modellen / maten meer. Xeroshoes.eu verstuurt blijkbaar vanuit Tsjechië :)

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:24

Mijn vriend heeft erg brede voeten en inmiddels een aardige hallux valgus. Hij vindt het wel interessant, maar is bang dat ie straks niet meer in normale schoenen past, waaronder z'n rugbyschoenen. Tja, die kans is inderdaad wel aanwezig, maar ik zou dan liever een paar keer per week proppen in plaats van altijd :=

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:13

Hier nog iemand die vaak door de enkel ging en altijd veel ondersteuning nodig had voor mijn holle voeten.
Tot ik in oktober 2022 mijn eerste paar BF schoenen kocht en langzaam ben overgestapt, na ongeveer een half jaar liep ik alleen nog maar BF, op mijn werkschoenen na, maar die heb ik gelukkig niet 100% van de werktijd aan.

En doordat mijn voeten sterker werden en mijn lijf ook, ben ik het hardlopen na jaren ook weer gaan oppakken en daar heb ik Altra's voor gekocht met demping.

Ben echt blij dat ik dit ontdekt heb.


Ben nu ook op het punt aangekomen dat al mn oude schoenen het veld mogen ruimen.
Heb degene die nog wel goed zijn op Vinted gezet en al 2 paar kwijt.
De slechtere gaan de kledingbak van de recycling in en degene die zo goed als versleten waren, had ik al weggegooid.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:57

Hoe hebben de mensen met steunzolen dit afgebouwd? Met of zonder begeleiding? En over hoe lange tijd?
Ik heb vanmorgen de hond uit gelaten met BF met steunzolen, geprobeerd normaal te lopen, eerder ging ik te erg focussen op mijn passen en volgens mij te verkrampt lopen. Nu in huis gewone schoenen aan. Ik heb een paar hush puppies sportieve schoenen die best breed zijn en aangezien ik altijd koude voeten heb is dit voor nu even het alternatief voor sloffen waar ik letterlijk op slof wat ook niet echt goed voor mijn rug is :+

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:03

Ik heb met de xero's eigenlijk nooit problemen gehad. Ik heb nu ook al mijn reguliere schoenen op Vinted gezet op 2 na. Ik moet nog steeds wel wennen aan de Koel schoenen, ik heb daarin nog net iets meer feeling met de grond en moet dus nog harder werken qua voetspieren ten opzichte van de xero schoenen. Maar dat gaat hopelijk ook wel wennen.

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:25

Ik heb de steunzolen jaren geleden al weggegooid, lang voordat ik überhaupt van barefoot schoenen wist. Vooral op Allstars gelopen daarna, die zijn voor mijn voeten nog breed genoeg, en wel zero drop maar met demping.

De beste tip die ik heb is voetentraining. Maak je voeten zo sterk mogelijk, zonder te hoeven lopen. En laat een professional met barefoot affiniteit meekijken naar je hele (loop)houding, heb ik ook gedaan, enorm verschil met zelf aanklooien :j

Nog een tipje voor barefoot-friendly schoenen is Camper Peu. Niet alles van Camper is geschikt, maar deze wel.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 13:11

Ja ik moet inderdaad naar een deskundige, het is zo erg dat als mijn steunzolen enigszins beginnen te slijten mijn rug gelijk opspeelt en ook niet een beetje. Ik weet ook niet waarom ik dacht dat het met BF gewoon zou lukken 8)7
Oefeningen zullen nodig zijn, ik zit momenteel volop in revalidatie vanwege een schouderoperatie en ik oefen me al een slag in de rondte :') vandaar ook dat dat eerst mijn aandacht heeft en ik zelf nog even aanklooi. Gelukkig gaat mijn schouder de goede kant op dus heb ik straks hopelijk ruimte voor andere oefeningen. Ik heb momenteel even een overload op dat gebied vandaar dat de voetoefeningen er momenteel wat bij inschieten.

Bedankt voor de tips!

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 18:46

Die stevige schoenen en de norm :x

Ik was vorige week op wandelvakantie en op dag 2 ben ik zo ongeveer op het meest vlakke stukje en vergelijkbaar met een zo goed als effen bospaadje, onderuit gegaan. Wat er gebeurde, gebeurde er, maar ineens zat ik op mijn billen en op de weg naar beneden was het mijn knie of enkel die de prijs zou betalen >;) , het werd de enkel.

Eerste opmerking: je bent uitgegleden door je schoenen :n
Tweede opmerking: heb je geen hoge en stevige bergschoenen mee? -:(-

Ik was de avond van aankomst naar mijn idee al veroordeeld op mijn schoenen en kreeg toen ook al de tweede vraag naar mijn hoofd geslingerd. Dat ik veel tredzekerder ben op mijn Fivefingers en al helemaal op geaccidenteerd terrein, dat was niet relevant :roll: !
Maar dan blijkt maar weer dat het de norm is...

Maar ja, enkel vond het niet zo tof, die landing op mijn billen. Morgen ga ik naar de fysio en ja, het zal wel weer ff rust nodig hebben.

Heeft iemand enig idee of het 'gezonde voeten'-programma van voetentraining.nl ook de enkels mee pakt? Ze hebben nu een korting namelijk....

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:01

Nouja op wat lastiger terrein is iets met een beetje profiel wel fijn natuurlijk....maar ja dat heb je in barefoot ook. Wel balen van de val :(:)

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:09

Maar mijn v-trails en v-treks hebben zeker wel profiel :j

:x Eigenlijk meer profiel dan de wandelaar op sandalen en de trailschoenen van één van de reisleiding :x

Ja, de val was wel een beetje het einde van de wandelvakantie |(

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:32

Nou idd, juist bf loop je veel bewuster/voel je de ondergrond beter waardoor je op de juiste punten grip kunt pakken. Met van die grote lompe schoenen heb je totaal geen grondgevoel. Maar je enkels hebben steun idd.

Sterkte met je blessure, hopelijk valt het mee en herstel je vlot!

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:02

Ik ben nieuw in de barefoot wereld, wat ik vooral zoek is meer ruimte voor mijn kleine teen :+ Die zit bij gewone schoenen onder de ander gedrukt.
Ik had Xero sneakers besteld maar die bevielen niet heel erg. Ik denk dat de overgang gewoon te groot was, ik kreeg er een soort van platvoeten van en kon niet meer normaal lopen.
Toen zag ik advertenties voorbij komen van Ali schoenen en voor de prijs kon ik het niet laten. En ik vind ze echt heel erg fijn. Lichte demping (redelijk wat gevoel), veel ruimte bij de tenen en goede zool met grip. Het zit denk ik een beetje tussen normale sneakers en echte barefoot in. Enige jammere vind ik dat de zool bij de tenen zo apart is, dat weerhoudt me er toch een beetje van om ze overal naartoe te dragen (ondanks dat ik tot nu toe nog geen reacties heb gehad). https://nl.aliexpress.com/item/10050061 ... pt=glo2nld

En ik weet dat het niet barefoot is, maar voor paardrijden zoek ik wel iets met een hak. Kunnen jullie iets aanraden wat daarvoor geschikt is? Vooral met wat ruimte bij de tenen dus.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 15:18

xSCWx schreef:
En ik weet dat het niet barefoot is, maar voor paardrijden zoek ik wel iets met een hak. Kunnen jullie iets aanraden wat daarvoor geschikt is? Vooral met wat ruimte bij de tenen dus.


Mss Duckfeet? Die zijn breed, maar hebben wel een hakje (wrs te laag om aan de veiligheidseisen te voldoen). Ik kom niet meer in mijn Ariat jodphurs en Dubarry laarzen omdat mijn voeten veel breder zijn geworden, dus het is maar goed dat ik niet meer rij.

Ik vroeg hier enige tijd geleden naar ervaringen met de chelsea boots van Lems, maar ik heb ze toch maar gewoon besteld. Mijn ervaringen zijn tot nu toe erg positief. Wijd, wijder, wijdst. Makkie met dikke wollen sokken. Geen centje ongemak al loop ik er de hele dag op. En waterdicht, al loop je de hele dag door de blub <3

En nu kijk ik Sex and the city terug en wil ik roze glitter mary jane's in barefoot :') Modder is leuk, playing dress up ook. Zonder zere voeten.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-24 21:27

Welkom xSCWx in de wereld van barefoot!

Zelf zweer ik bij fivefingers, mijn kleine teen heeft alle ruimte *\o/*
Word ik gek aangekeken, vaak wel. Soms maak ik een opmerking als iemands ogen bijna uit de oogkassen rollen, soms wachtte ik op de opmerking of vraag :')

Ik had vanavond een leuke ervaring, na mijn schoen-veroordeling op vakantie.

Ik had een organisatie een mail gestuurd omdat zij een dagcursus staptechnieken bergwandelen organiseren. Bij schoenen staat minstens b, liefst c schoenen.

Krijg ik antwoord terug dat de eigenaren van de organisatie, in ieder geval hij, alles barefoot wandelt, juist in de bergen ook om enkelverstuiking te voorkomen _/-\o_ . De instructeur schijnt er wel een andere mening over te hebben, maar ik durf nu wel te boeken :j

Love2sk8
Berichten: 418
Geregistreerd: 20-06-15

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-24 12:33

Ik rijd altijd met mijn barefoot schoenen (groundies Utah of in de zomer Vivo Primus Lite). Ariat jodhpurs passen nog maar zitten niet fijn meer. Ik heb veiligheidsbeugels (ijslandermodel met zo’n slag) en maak met niet druk over dat hakje. Al 7 jaar niet gevallen en bij een eventuele rodeo sessie gaan die hakjes ook het verschil niet maken