Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:36

Ik up dit topic nog even. Is er iemand toevallig geïnteresseerd in meedoen aan de 'refer a friend' actie van Vivobarefoot? Ik kan een kortingscode van 20% sturen, en als je daar gebruik van maakt (moet je eerste bestelling zijn) dan krijg ik ook die korting.
Ik probeer iemand te zoeken, maar het schijnt lastig te zijn :+ Dus mocht je nog op zoek zijn naar schoenen, help me out!

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 07:21

Lynnepinny schreef:
Ik up dit topic nog even. Is er iemand toevallig geïnteresseerd in meedoen aan de 'refer a friend' actie van Vivobarefoot? Ik kan een kortingscode van 20% sturen, en als je daar gebruik van maakt (moet je eerste bestelling zijn) dan krijg ik ook die korting.
Ik probeer iemand te zoeken, maar het schijnt lastig te zijn :+ Dus mocht je nog op zoek zijn naar schoenen, help me out!


Ik zou daar heel blij mee zijn :D

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:43

Ik wil het barefoot lopen bijna op gaan geven..
Heb een paar (wildling) schoenen, hier loop ik al een aantal maanden mee. Opzich prima maar ik krijg toch pijn aan de onderkant van mijn voorvoet, hiel en onderrug. Zeker als ik een aantal uur moet staan.

Hoe ervaren jullie dat met barefoot schoenen?

AnnoNiemand

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 19:37

Biks2 schreef:
Ik wil het barefoot lopen bijna op gaan geven..
Heb een paar (wildling) schoenen, hier loop ik al een aantal maanden mee. Opzich prima maar ik krijg toch pijn aan de onderkant van mijn voorvoet, hiel en onderrug. Zeker als ik een aantal uur moet staan.

Hoe ervaren jullie dat met barefoot schoenen?

Ik ben inmiddels helemaal op barefoot overgegaan en herken dit niet. Gebruik je wel de juiste Looptechniek? Ik heb dat echt aan moeten leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 19:46

Biks2 schreef:
Ik wil het barefoot lopen bijna op gaan geven..
Heb een paar (wildling) schoenen, hier loop ik al een aantal maanden mee. Opzich prima maar ik krijg toch pijn aan de onderkant van mijn voorvoet, hiel en onderrug. Zeker als ik een aantal uur moet staan.

Hoe ervaren jullie dat met barefoot schoenen?


Heb je het wel opgebouwd of ben je in 1 keer over gegaan. Kan zijn dat er eea overbelast is. Doe je ook voetentraining?

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 19:52

Ja ik heb mijn looptechniek veranderd, van hiel- naar voorvoet landing. Dit heeft de pijn in mijn voorvoet denk ik wel erger gemaakt %)

Ik ben niet in een keer overgegaan en ik doe ook training. Dit helpt zeker. Ik heb vooral het gevoel dat er spanning opbouwt in mijn voet. Als ik thuiskom van een dag werken doe ik wat oefeningen en kan ik prima lopen op blote voeten in huis.

Wel lastig, want mijn schoenen zijn niet te klein oid.

Lopen jullie ook op je barefoots op harde ondergrond? Of alleen in het bos?

Dammie

Berichten: 3324
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 20:03

Ik heb het eerste jaar alleen in het bos barefoot gewandeld. Kreeg na een uur pijn in spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had :)
Nu kan ik ook op asfalt en harde stenen lopen. Maar dat doe ik nog steeds geen uren na elkaar.

AnnoNiemand

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 07:06

Biks2 schreef:
Ja ik heb mijn looptechniek veranderd, van hiel- naar voorvoet landing. Dit heeft de pijn in mijn voorvoet denk ik wel erger gemaakt %)

Ik ben niet in een keer overgegaan en ik doe ook training. Dit helpt zeker. Ik heb vooral het gevoel dat er spanning opbouwt in mijn voet. Als ik thuiskom van een dag werken doe ik wat oefeningen en kan ik prima lopen op blote voeten in huis.

Wel lastig, want mijn schoenen zijn niet te klein oid.

Lopen jullie ook op je barefoots op harde ondergrond? Of alleen in het bos?

Voorvoet landing?? Dat is niet wat ik heb geleerd of bedoel met andere looptechniek.

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 07:33

Toen ik nog veel hardliep was ik op een gegeven moment bezig en dan lees je voorvoetlanding ook veel terug, maar dat werkte niet voor mij. Uiteindelijk werd toch ook geregeld aangegeven op diverse sites dat niet iedereen hetzelfde is, voor de één zal een voorvoetlanding beter werken, voor de ander bijv. meer met de vlakke voet.
Nu is hardlopen geen barefoot wandelen maar ik kan mij voorstellen dat daar dezelfde vlag op gaat.
Als ik op blote voeten loop, dan land ik automatisch vlakker met mijn voet en gebruik ik mijn heupen meer. Met hardlopen werkte dit voor mij ook het fijnste. Maar ik ben natuurlijk geen wandel-expert.

Ik heb de schoenen gevonden die ik graag wil, alleen die hebben ze nu nergens meer in mijn maat. Ik wil graag de Vivobarefoot primus trail knit proberen (in 41). Volgens mij heb ik op de meeste bekende sites wel gekeken, maar mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag!

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 08:29

Heb je op de Revivo website gekeken? Dat is de officiele 'tweedehands' Vivobarefoot website. Ze krijgen de schoenen opgestuurd die ze weer helemaal opknappen en dan voor een lagere prijs verkopen. Meestal schoenen die gewoon zijn teruggestuurd na een paar keer dragen/passen. Hier staan ook vaak oudere modellen tussen.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 08:31

AnnoNiemand schreef:
Biks2 schreef:
Ja ik heb mijn looptechniek veranderd, van hiel- naar voorvoet landing. Dit heeft de pijn in mijn voorvoet denk ik wel erger gemaakt %)

Ik ben niet in een keer overgegaan en ik doe ook training. Dit helpt zeker. Ik heb vooral het gevoel dat er spanning opbouwt in mijn voet. Als ik thuiskom van een dag werken doe ik wat oefeningen en kan ik prima lopen op blote voeten in huis.

Wel lastig, want mijn schoenen zijn niet te klein oid.

Lopen jullie ook op je barefoots op harde ondergrond? Of alleen in het bos?

Voorvoet landing?? Dat is niet wat ik heb geleerd of bedoel met andere looptechniek.

Heb je nog tips voor mij? :)

LvdO

Berichten: 429
Geregistreerd: 03-01-13

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 08:48

Ik heb vroeger de MBT gedragen, de Masai Barefoot Technology. Die hadden een wat ronde zool, maar een recht voetbed. Voor mij ideaal want ik had een zenuw in mijn voet beschadigd en het afrollen van de voet deed gruwelijk veel pijn, maar nu niet meer want deze schoen deed dat voor je. Hierdoor konden mijn zenuwen herstellen. Alles in totaal heeft het 8 jaar geduurd, maar ik kon uiteindelijk van de krukken af en voor 99% pijnvrij door het leven nu!

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:26

Wolky heeft ook modellen met bredere voorvoeten. Maar dan nog wel een zool waar je niet alles op voelt.

Ik loop graag op wandelsandalen (dus ook een soort barefoot, want de tenen worden ook niet samen gedrukt), maar geheel blootvoets vind ik niet fijn. Ik voel elk steentje of korreltje. Natuurlijk is dat wennen, maar het voelt niet goed.
Ik weet wel dat op sokken in huis lopen met een hielspoor het fijnste was. Ik liep toen ook wel zomers blootvoets door de tuin.
Ik vind de schoenen wel erg duur. Je krijgt minder (demping), maar betaalt meer.
Platte schoenen loop ik altijd al op, ik heb altijd gezegd, als de mens een verhoogde hak nodig heeft, dan waren we er wel mee geboren. Herenschoenen waren in dat opzicht altijd al beter natuurlijk, maar Wolky heeft dus ook platte damesmodellen.

divided
Berichten: 839
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 13:21

Lynnepinny schreef:
Heb je op de Revivo website gekeken? Dat is de officiele 'tweedehands' Vivobarefoot website. Ze krijgen de schoenen opgestuurd die ze weer helemaal opknappen en dan voor een lagere prijs verkopen. Meestal schoenen die gewoon zijn teruggestuurd na een paar keer dragen/passen. Hier staan ook vaak oudere modellen tussen.


Oh wat goed, bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 13:56


Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:54

Mag ik dit topic weer nieuw leven inblazen?

Al een tijd ben ik geïntrigeerd door de five-finger schoenen en eigenlijk zou ik de overstap willen maken.

Ben al veel gaan opzoeken en lezen. 4 oktober wil ik naar barefoot and more om schoenen te gaan passen en hopelijk nog meer informatie te krijgen.

Ik ben een fervent wandelaar, maar kreeg het gevoel dat mijn voeten steeds slechter werden. Pijntje hier, pijntje daar, uiteindelijk ook een peesplaatontsteking. Dankzij intensieve fysiotherapie, zooltjes van de podoloog en oofos slippers, heb ik wel mijn kilometers kunnen maken en de evenementen kunnen lopen die ik wilde (Elfstedentocht, Nijmegen, Heuvellandvierdaagse) en heb ik nu 1700km op de teller dit jaar.

In de afgelopen tijd ging ik steeds meer blaren lopen, vooral op mijn hielen. Me nu verdiept hebbende in barefoot, blijkt ook dat ik echt een te forse hiel landing heb. Door het boekje wat ik gelezen heb en de plaatjes in dat boekje, besef ik dat ik het mezelf ook moeilijk heb gemaakt al die kilometers. Ik loop teveel achter mezelf aan.
Gister naar werk gelopen en erop gelet dat ik mijn voet onder mijn lichaam neerzet. De landing is gelijk anders en mijn tempo schiet ineens omhoog :') en dat ook nog eens zonder dat ik er super moe van word. Ik loop gelijk veel effectiever _/-\o_ . Vandaag merkte mijn maatje ook op dat ons wandeltempo meer gelijk was.

Kortom, hier ga ik mee door en hoop dat ik het wandelen op fivefingers kan gaan opbouwen. Lijkt me heerlijk en zou dan eigenlijk ook evenementen hierop willen gaan lopen. Iemand van jullie daar ervaring mee? Of gewoon met meer dagen achter elkaar wandelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:14

Is een trektocht door de Himalaya’s ervaring genoeg? :D Ik heb Annapurna Base Camp afgelopen mei op m’n Fivefingers gedaan, nqdat ik in 2019 in het Lake District voor het eerst erop heb gehiked. Waar anderen zeiden dat ik het nooit zou redden zonder zware bergschoenen, ken ik mezelf gelukkig en weet ik dat ik het juist niet zou redden óp zware bergschoenen.

Meer kan ik er niet echt over zeggen wat dat aangaat, behalve dat ik erg blij ben met m’n Fivefingers en dat ik ze juist draag als ik lang of veel moet staan en lopen. Een rondje om de kerk doe ik wel op m’n gympen, maar echte wandelingen of gewoon lange dagen met schoenen aan doe ik op m’n Fivefingers. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:42

Leuk weer nieuw leven!
Ik heb ze ook geprobeerd. Echter vond ik ze te koud en te nat voor in de herfst/winter. Voor zover ik weet zijn ze niet waterdicht. Je zou ze eens via marktplaats of vinted kunnen bestellen om te proberen.
Voor nu ben ik persoonlijk meer fan van de waterdichte (gevoerde :+) versies van andere merken. Op mooie dagen loop ik liefst letterlijk barefoot. Maar ieder z'n voorkeur is anders dus ik zou zeggen ga de zoektocht aan _/-\o_

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:06

Mkango schreef:
Is een trektocht door de Himalaya’s ervaring genoeg? :D Ik heb Annapurna Base Camp afgelopen mei op m’n Fivefingers gedaan, nqdat ik in 2019 in het Lake District voor het eerst erop heb gehiked. Waar anderen zeiden dat ik het nooit zou redden zonder zware bergschoenen, ken ik mezelf gelukkig en weet ik dat ik het juist niet zou redden óp zware bergschoenen.

Meer kan ik er niet echt over zeggen wat dat aangaat, behalve dat ik erg blij ben met m’n Fivefingers en dat ik ze juist draag als ik lang of veel moet staan en lopen. Een rondje om de kerk doe ik wel op m’n gympen, maar echte wandelingen of gewoon lange dagen met schoenen aan doe ik op m’n Fivefingers. :)

Dat lijkt me zeker ervaring genoeg! Wat gaaf dat je die tochten op de five fingers hebt gedaan.
Hoe lang heb jij erover gedaan om op te bouwen? Is het realistisch om te bedenken dat ik volgend jaar ook al lange tochten of evt meerdaagse tochten hierop kan lopen?

Humpiedumpie schreef:
Leuk weer nieuw leven!
Ik heb ze ook geprobeerd. Echter vond ik ze te koud en te nat voor in de herfst/winter. Voor zover ik weet zijn ze niet waterdicht. Je zou ze eens via marktplaats of vinted kunnen bestellen om te proberen.
Voor nu ben ik persoonlijk meer fan van de waterdichte (gevoerde :+) versies van andere merken. Op mooie dagen loop ik liefst letterlijk barefoot. Maar ieder z'n voorkeur is anders dus ik zou zeggen ga de zoektocht aan _/-\o_


Aan de ene kant zou nu het geweldige moment zijn om op te bouwen, maar wel lastig als ze niet waterdicht zijn etc...
Ik wil eerst gaan passen en me laten voorlichten 4 oktober voordat ik ga kijken voor tweedehands.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:22

Ze hebben ook wel gevoerde versies, maar zo goed waterdicht als sommige andere merken, worden ze idd niet. Als het echt koud is, maar wel droog, trek ik een paar Injinji sokken aan, dat geeft voor mij genoeg warmte. Tegelijkertijd heb ik toch altijd koude voeten, dus ik heb wellicht een wat hogere tolerantie dan veel anderen. _O-

Qua opbouwen ben ik ook niet heel representatief, want ik heb nooit op hoeven bouwen. Ik heb een deel van m'n jeugd in Zuid Afrika doorgebracht, waar het heel normaal is voor kinderen om blootvoets te lopen, dus ik loop ook van jongs af aan al veel op blote voeten (in huis) of op schoenen die niet heel veel steun bieden. Voor mij was het dus echt aantrekken en weglopen. :P Ik denk dat je wel goede kans hebt dat je volgend jaar meerdere dagen achter elkaar op minimalistische schoenen kunt lopen als je een goed opbouwschema hebt en je er ook consistent op loopt. :j

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:58

Mkango schreef:
Ze hebben ook wel gevoerde versies, maar zo goed waterdicht als sommige andere merken, worden ze idd niet. Als het echt koud is, maar wel droog, trek ik een paar Injinji sokken aan, dat geeft voor mij genoeg warmte. Tegelijkertijd heb ik toch altijd koude voeten, dus ik heb wellicht een wat hogere tolerantie dan veel anderen. _O-

Qua opbouwen ben ik ook niet heel representatief, want ik heb nooit op hoeven bouwen. Ik heb een deel van m'n jeugd in Zuid Afrika doorgebracht, waar het heel normaal is voor kinderen om blootvoets te lopen, dus ik loop ook van jongs af aan al veel op blote voeten (in huis) of op schoenen die niet heel veel steun bieden. Voor mij was het dus echt aantrekken en weglopen. :P Ik denk dat je wel goede kans hebt dat je volgend jaar meerdere dagen achter elkaar op minimalistische schoenen kunt lopen als je een goed opbouwschema hebt en je er ook consistent op loopt. :j


Mijn schoenen bleken anders vandaag ook niet waterdicht -O- , kon gewoon mijn sokken uitwringen :')

Ik merk dat ik met wandelen altijd wel snel warme voeten krijg, maar dat is in reguliere wandelschoenen...

Ah, ja, dat is inderdaad een andere uitgangspositie. Nou moet ik wel zeggen dat ik tot februari altijd op blote voeten of op sokken in huis liep en dat ben ik nu weer aan het oppakken.
Ik wil er ook graag consequent op gaan lopen en het inderdaad opbouwen. Eerst maar een klein rondje en steeds iets verder, dan rondje dorp (5,4), dan naar werk (6,3) en dan de kilometers opbouwen.
Ondertussen ook oefeningen gaan doen om mijn voeten weer sterk te maken. Ze waren wel altijd heel sterk.... Jaren aan klassiek ballet gedaan. Maar ook de rest erboven weer sterk maken door een goede houding en goede looptechniek. Zo bizar om nu al te merken dat ik met veel minder inspanning kan lopen en dat mijn tempo daarbij ook omhoog is zonder dat mijn tong op mijn knieën hangt. Enige is dat het nog flinke concentratie vergt, want anders verval ik zo in mijn oude loop... Maar dat kost veel meer energie, dus dat is niet wenselijk. Eigenlijk bizar dat ik zoveel kilometers op die manier heb kunnen wandelen...

_Christina

Berichten: 1496
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:54

Welk boekje gebruik je daarvoor als ik vragen mag?
Ik loop graag op mijn semi barefoot sneakers van merrell en heb ook een paar five vingers en wildling. Maar ik loop denk ik verkeerd, want die laatste twee slijten gigantisch snel en daarvoor vind ik ze ronduit te duur.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:41

_Christina schreef:
Welk boekje gebruik je daarvoor als ik vragen mag?
Ik loop graag op mijn semi barefoot sneakers van merrell en heb ook een paar five vingers en wildling. Maar ik loop denk ik verkeerd, want die laatste twee slijten gigantisch snel en daarvoor vind ik ze ronduit te duur.

Ik heb via b&m de vertaling gekocht van barefoot, sterke voeten voor een gezond lijf, van Katy Bowman (https://www.barefootandmore.nl/barefoot ... -lijf.html)

Voor mij was het in ieder geval heel verhelderend!

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 22:33

Ik heb nu merrle gympen en leguano. Maar zit te denken aan een winterschoen. Iemand tips voor fijne?

Liefst een beetje een neutrale schoen die er niet heel lomp uit ziet. Vind bij sommige een beetje.

_Christina

Berichten: 1496
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 23:13

Danseresje schreef:
_Christina schreef:
Welk boekje gebruik je daarvoor als ik vragen mag?
Ik loop graag op mijn semi barefoot sneakers van merrell en heb ook een paar five vingers en wildling. Maar ik loop denk ik verkeerd, want die laatste twee slijten gigantisch snel en daarvoor vind ik ze ronduit te duur.

Ik heb via b&m de vertaling gekocht van barefoot, sterke voeten voor een gezond lijf, van Katy Bowman (https://www.barefootandmore.nl/barefoot ... -lijf.html)

Voor mij was het in ieder geval heel verhelderend!

Dankjewel!