Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
herr_balou
Berichten: 1468
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 01:00

Voor waterdichte barefoot schoenen hebben SenMotic en BeLenka goede opties.
Voor niet waterdichte schoenen bestaan er waterdichte sokken. En er zijn dus ook teensokken voor in bijvoorbeeld FiveFingers.

Britt

Berichten: 18901
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 06:38

Belenka is wel flink breder als Leguano, dus dat moet maar net passen. Er zijn heel veel leuke merken en modellen tegenwoordig, Anyasreviews heeft er heel veel vergeleken en op een rijtje gezet qua pasvorm, dat kan best handig zijn als je op zoek bent naar iets nieuws.

floorsil

Berichten: 2645
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 09:38

Top, vind fijneerken vinden nog vest lastig. Maar kan met beide berichten wat mee!

herr_balou
Berichten: 1468
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:54

Merrell's zijn dan weer heel smal en ik vind die extreem snel slijten vooral in de overgang voet naar tenen, dus waar bij veel beweging zit bij het lopen. Binnen enkele maanden zie je slijtage en nog een paar maanden later zitten er gaten. Heb dat bij meerdere barefoot modellen van Merrell ervaren.

_Christina

Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:40

Tel je de semi barefoot Merrell Bare Access Flex 2 daarin mee? Die heb ik al ruim 2.5 jaar en draag ik fanatiek buiten de winter om. Op verschillende ondergronden en gemiddeld 10000 stappen per dag. 1 a 2 keer per jaar vliegen ze ook door de wasmachine. Tot nu toe zien ze er nog prima uit, ja het profiel is deels wat afgesleten maar niet meer dan ik van andere schoenen gewend ben en zeker niet tot gaten zoals ik bij de wildling en five fingers heb.

floorsil

Berichten: 2645
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:13

herr_balou schreef:
Merrell's zijn dan weer heel smal en ik vind die extreem snel slijten vooral in de overgang voet naar tenen, dus waar bij veel beweging zit bij het lopen. Binnen enkele maanden zie je slijtage en nog een paar maanden later zitten er gaten. Heb dat bij meerdere barefoot modellen van Merrell ervaren.



Ja dat had ik idd ook met mijn vorige merrle, heb die exht helemaal stuk gelopen. Nu beginnen dese ook weer re slijten op de zelden plek. We gaan het zien.

Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:34

Hier fan van Groundies. Een wat vierkantere neus dan BeLenka, wel net zo breed, voegt mij beter. Heb zowel gympen als flatjes. De gympen beginnen na 2 jaar wel wat sleets te worden, maar ze zijn dan ook goed misbruikt. Gaan regelmatig mee wandelen en hardlopen in het Sauerland (rotsige ondergrond en modder). Ik vond de overgang naar barefoot schoenen een verademing, heb geen gewenningsperiode gehanteerd. Enige nadeel is dat ik mijn mooie hakken echt niet meer pas, mijn voeten zijn veel te breed geworden.

Mijn zoon draagt ook Barefoot schoenen, hij heeft ze van Koel en Affenzahn.

Britt

Berichten: 18901
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 20:54

Dat ben ik echt niet met je eens, Groundies is serieus smaller dan Belenka. Die laatste zitten mij net aan goed, Groundies zitten mij onprettig smal. Helaas #)
Er is maar weinig keus voor echt brede voeten.

Ik heb overigens wel nog hakken die ik pas, voor af en toe, van Gabor. Die hebben extra brede modellen!

Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:03

Dat onderstreept vooral het nut van passen, want de modellen die ik van Belenka gepast heb, waren smaller dan de schoenen die ik nu van Groundies heb. Plus dat de teen van Belenka voor mijn voeten te schuin wegliep.

herr_balou
Berichten: 1468
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 21:58

_Christina schreef:
Tel je de semi barefoot Merrell Bare Access Flex 2 daarin mee? Die heb ik al ruim 2.5 jaar en draag ik fanatiek buiten de winter om. Op verschillende ondergronden en gemiddeld 10000 stappen per dag. 1 a 2 keer per jaar vliegen ze ook door de wasmachine. Tot nu toe zien ze er nog prima uit, ja het profiel is deels wat afgesleten maar niet meer dan ik van andere schoenen gewend ben en zeker niet tot gaten zoals ik bij de wildling en five fingers heb.

Nee, dat zijn wat mij betreft geen barefoot schoenen. Ik heb meerdere versies vapor en trail gloves gehad. Waarbij de vapor meer barefoot is dan de trail. Die trail glove was/is wel een aardige als overgang van conventioneel naar barefoot.

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:43

Be Lenka zijn eigenlijk de enige schoenen die ik écht pas :o Mijn voeten zijn ruim 10 cm breed, dus dat gaat gewoon niet in de meeste schoenen. Solovair's (net als Dr. Martens) pas ik dan weer wel redelijk, maar dat zijn ook relatief brede schoenen voor de conventionele standaard.

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 09:54

Ik kan echt niet wachten tot dinsdag, dan hoop ik passende five fingers te vinden bij barefoot&more.

Had samen met het boekje één paar teensokken van knitido gekocht, die draag ik nu zo veel mogelijk. Verder ben ik met het wandelen goed gaan opletten hoe ik loop. Geen hiel landing meer en ik loop echt ineens een stuk makkelijker en gelijk ook 1 tot 1,5 minuut sneller per kilometer.

Mijn voet is ook niet meer stijf in de ochtend als ik op sta en voor nu is dat voor mij al een heel grote winst.

_Nelleke_

Berichten: 8070
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:14

Ik heb net dit topic globaal doorgelezen. Zelf loop ik op het strand en gras graag op blote voeten en thuis loop ik altijd op Birkenstocks. Toch ik zit toch wel met een paar vragen, waar ik via Google niet heel snel antwoord op kan krijgen:

De vloeren waar we op lopen zijn zo verschrikkelijk onnatuurlijk plat, is dat wel goed voor je blote voeten? Wij hebben bijvoorbeeld in huis een tegelvloer, maar buiten ook bestrating op de oprit (plat), houten vlonder als terras (ook plat), etc. Zand, grond, rotsen, gras etc zijn nergens zo plat en daar loop ik ook veel op blote voeten, want daar merk ik dat mijn hele voet wordt ondersteund. Thuis op de tegelvloer sta ik alleen op mijn hiel en bal en heeft mijn voet nergens steun (daarom loop ik liever op schoeisel op die keiharde platte vloeren).

Wat is de theorie in barefoot hierover?

Anoniem

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 12:34

Ook op platte vloeren train je je voeten beter dan met stijve schoenen. In de natuur met verschillende ondergronden worden je voeten natuurlijk beter getraind.
Met schoenen aan heb je toch vaak een hak landing, zodra je meer bsrefoot gaat lopen kom je meer op de bal van je voet/middenvoetsbeentje, dus heb je die klap niet meer.
Dit is hoe ik het ervaar ;).

Marije_jiplover

Berichten: 25407
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:27

Sinds ik dit jaar aan kickboksen doe en van de zomer bijna alleen maar op blote voeten op de camping heb gelopen, bleken mijn (eerder als pantoffels zittende) wandelschoenen van Hanwag niet meer lekker te zitten. Een drukpunt bij mijn kleine teen.

Via wat zoekwerk o.a. op dit topic over barefoot terecht gekomen, wat interessant!

Heb vandaag het boekje opgehaald dat ik hier ben tegengekomen: Barefoot, sterke voeten voor een gezond lijf.

Wat ik me wel afvraag, wie van de barefootlopers hier, rijdt ook nog paard? En wat draag je dan?

En wie moet voor zijn werk ook wel eens veiligheidsschoenen aan? Ik heb een bepaalde klasse met verstevigde neus en harde ondoordringbare bodemplaat verplicht op sommige locaties. Dat strookt totaal niet met het barefootconcept natuurlijk, en ik kom er ook echt niet onderuit op dergelijke locaties om op veiligheidsschoeisel te lopen.

Ik heb nu nog geen barefootschoenen gekocht, maar de wandelschoenen staan wel als eerste op mijn lijstje om te vervangen. En ik zag ook best wel leuke nette schoenen en leuke winterse laarzen bij Barefoot & More, waar ik het boekje ging halen vanmiddag,

Eens zien of ik dmv het boekje mijn voeten nog wat meer kan trainen en dan eens een afspraak maken om wandelschoenen te gaan passen.

Ben erg benieuwd wat het mij verder gaat brengen.

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:05

Ik heb vandaag mijn schoenen gekocht *\o/*! Ben denk ik bijna twee uur bezig geweest met passen, passen, passen. Ben uiteindelijk met een mannenmodel thuisgekomen.

Vind de kleur echt geweldig <3 en ben vanmiddag gelijk een rondje gaan lopen. Natuurlijk eigenwijs verder gelopen dan werd aang. In de winkel werd gezegd dat ik het beste met een half uurtje (de 3km rondje wijk zou ook ok zijn) kon starten. Maar ik liep zo lekker, heb er gewoon rondje dorp van gemaakt O:)
Afbeelding
Afbeelding


Sinds ik een goede anderhalve week geleden mijn looptechniek ben gaan aanpassen en ook thuis weer veel op mijn blote voeten loop, merk ik dat ik 's ochtends ook niet meer op sta met een stijve voet.
Zondag heb ik de Kustmarathon in Zeeland gewandeld en zelfs gister ben ik niet met een stijve voet opgestaan *\o/*. Kortom, ik hoop dat deze verandering goed gaat doen voor mijn voeten

amand0
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:46

Marije_jiplover schreef:
Wat ik me wel afvraag, wie van de barefootlopers hier, rijdt ook nog paard? En wat draag je dan?
.

Ik rijd tegenwoordig meestal met mn vivo trackers of andere barefoot schoenen icm endurance beugels met dichte korf. Ik wil er met buitenritten nog weleens een poosje naast lopen en dan lopen mn Bf toch veel lekkerder
Verder heb ik normale jophurs die vrij breed zijn, die zitten prima met rijden maar niet lekker met lopen.
Vroeger was ik groot fan van ariat maar die vind ik nu echt vreselijk zitten.

MeesMo

Berichten: 690
Geregistreerd: 08-06-07
Woonplaats: Groningen

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:23

Hier ook een fan!

Per ongeluk bij barefoot terecht gekomen door een beginnende hallux valgus. De podoloog raadde me aan eens te kijken op voetentraining.nl. Het alternatief was zooltjes of een operatie en dat vond ik allebei wel heftig klinken...

Toen een paar Merrell Vapor Gloves besteld. Dat was erg wennen! Ze hebben eerst een paar meenden in de kast gelegen, droeg ze alleen bij het sporten (krachttraining). Langzaam aan kon ik wennen aan het andere voetgevoel en aangepaste looppatroon. Inmiddels loop ik elke dag op barefoot schoenen. Ook mijn diensten in de zorg met gemiddeld 10.000 stappen per dienst... 's Zomers draag ik een paar Vapor Gloves in suède en in de winter de Vivobarefoot Tracker. Heerlijk!

Geen last meer van de grote teen en minder vermoeide benen en rug aan het eind van de dag. Als ik nu een paar 'gewone' schoenen draag, krijg ik daar echt last van.

Maar hier dus wel rustig aan gedaan met de omschakeling. Ik was echt niet meteen 'om' en heb echt moeten wennen. Mijn spieren en pezen, mijn looppatroon en ook alles voelen op straat.

herr_balou
Berichten: 1468
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 22:10

Marije_jiplover schreef:
Sinds ik dit jaar aan kickboksen doe en van de zomer bijna alleen maar op blote voeten op de camping heb gelopen, bleken mijn (eerder als pantoffels zittende) wandelschoenen van Hanwag niet meer lekker te zitten. Een drukpunt bij mijn kleine teen.

Via wat zoekwerk o.a. op dit topic over barefoot terecht gekomen, wat interessant!

Heb vandaag het boekje opgehaald dat ik hier ben tegengekomen: Barefoot, sterke voeten voor een gezond lijf.

Wat ik me wel afvraag, wie van de barefootlopers hier, rijdt ook nog paard? En wat draag je dan?

En wie moet voor zijn werk ook wel eens veiligheidsschoenen aan? Ik heb een bepaalde klasse met verstevigde neus en harde ondoordringbare bodemplaat verplicht op sommige locaties. Dat strookt totaal niet met het barefootconcept natuurlijk, en ik kom er ook echt niet onderuit op dergelijke locaties om op veiligheidsschoeisel te lopen.

Ik heb nu nog geen barefootschoenen gekocht, maar de wandelschoenen staan wel als eerste op mijn lijstje om te vervangen. En ik zag ook best wel leuke nette schoenen en leuke winterse laarzen bij Barefoot & More, waar ik het boekje ging halen vanmiddag,

Eens zien of ik dmv het boekje mijn voeten nog wat meer kan trainen en dan eens een afspraak maken om wandelschoenen te gaan passen.

Ben erg benieuwd wat het mij verder gaat brengen.

Er is een veiligheidsschoenenmerk dat ook 'barefoot'schoenen heeft, de naam is mij ontschoten. Op Barfplaats loopt ook een topic over barefoot (klik), misschien dat daar iemand tips heeft.

pmarena

Berichten: 48368
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 09:28


_Mir
Berichten: 1373
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 22:35

Zit er een barefoot winkel omgeving Noord-Brabant?

_Christina

Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 23:10

Arnhem: barefootandmore.nl

Kaka

Berichten: 4826
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 07:38

Alleen in Arnhem idd. Heeft wel veel merken en modellen op voorraad.

herr_balou
Berichten: 1468
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 09:30

_Mir schreef:
Zit er een barefoot winkel omgeving Noord-Brabant?

In Tilburg zou Anyones Barefootshop moeten zitten aan de Korvelseweg 43.

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Barefoot (voor jezelf, niet voor je paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 19:19

Oooo.... Waarom heb ik deze niet eerder gekocht? Mijn blauwe Smurfenschoenen lopen echt goddelijk <3
Dinsdag dus een rondje van 5,4km gedaan. Woensdag voelde ik mijn voeten, enkels en kuiten lichtjes, maar eigenlijk dikke prima.
Gister niet gewandeld, maar vandaag naar werk gewandeld en terug. Dat is 6,3km enkele reis. Ik loop er echt zo lekker op, eigenlijk zou ik volgende week de Duin en Bollenvierdaagse erop willen lopen, maar ik snap ook wel dat 4x30km iets te veel van het goede zal zijn in de tweede week dat ik ze heb....maar ooooo, zou het eigenlijk stiekem wel willen :')