Lever tumoren door de pil

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 15:22

Jaja, naast trombose waar de laatste tijd vaker over gesproken word. Is het krijgen van goedaardige levertumoren dus ook een ‘onbekende’ bijwerking die op kan treden door het gebruik van de pil.

Hier wil ik dus graag aandacht voor vragen en misschien ook ervaringen kunnen delen.

Ik ben al een ruime tijd met mijn gezondheid aan het kwakkelen. Na eerst maar afwachten en aankijken toch bij de huisarts aangeklopt.
Die dacht in eerste instatie aan galstenen, dus door de molen gehaald en ik had inderdaad wat galstenen.
Zodoende is in oktober mijn galblaas verwijderd, hopende op een snel herstel. Helaas ging dit niet helemaal zo als geplanned. Zware wond infectie en een week in het ziekenhuis gelegen hier door.
Het herstel zou dus wat langer duren.
Dus zo begon het afwachten weer, maar de klachten bleven en werden eigenlijk alleen maar erger. Ik moest nog maar wat meer geduld hebben. Want ik was tenslotte flink ziek geweest.
Maar de pijn en vage klachten bleven.
Huisarts heeft nog gedacht dat ik gekneusde ribben had maar wilde toch dat ik een echo ging laten maken in het ziekenhuis. Omdat er ook kans was op littekenweefsel.
Dit gedaan, zijn er vlekken op mijn lever gevonden die daar niet hoorde. Dus in eerste instantie gingen alle alarmbellen rinkelen want dat zou foute boel kunnen betekenen. Ik moest meteen een afspraak maken om een mri te laten maken. Ze konden het wel beter in kaart brengen en zagen al vrij snel dat het gelukkig niet kwaadaardig is. Er moest wel nog een nieuwe mri gemaakt worden met een speciaal soort contrastvloeistof, omdat ze dus wel een vermoeden hadden.
En nu is dus duidelijk dat ik goedaardige levertunoren heb waarschijnlijk ontstaan door langdurig gebruik van de pil. Lever adenomen, en niet 1 maar 5 stuks. De 2 grootste zijn erg actief kwa groei, waardoor ik dus veel klachten heb.
Ik moet dus zsm stoppen met de pil, hier voor heb ik meteen een doorverwijzing gevraagd naar de gyneacoloog zodat ik een koper spiraaltje kan laten plaatsen.

Zo, dit was mijn spreekbeurt :=
En wees gewaarschuwd als je langdurig de pil gebruikt

Miesemuisje

Berichten: 3089
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:35

Oh heftig! Wat voor klachten had je dan precies?

Beterschap!

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 15:40

Slap en futloos voelen, en pijn heel veel pijn.
Vaak is het goed te doen, en nu ik lichamelijk geen zwaar werk meer doe (dat ging gewoon niet meer) is het wel erg verbeterd.
Waar ik eerst een constante spiegel had met 8x paracetamol en 3x diclofenac en bij ondragelijk oxycodon neem ik nu alleen pijnstillers als het vervelend word en zeker geen oxycodon meer

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:49

Wow wat heftig!

Denken ze dat ze ook vanzelf weer weg gaan als je stopt met de pil?
En hoe lang heb je de pil geslikt?

Heel veel succes, en ondanks dat het best eng is, moet het ook wel een opluchting zijn dat de oorzaak eindelijk is gevonden.

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 15:51

Ja, als alles gaat zoals het hoord moeten de tumoren vanzelf weer weg trekken, omdat het word veroorzaakt door de hormonen van de pil.
Ik slik de pil al sinds ik 14 ben geloof ik, toen mee begonnen van zware menstruatie klachten.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:07

Mijn nicht had het ook. Die zijn inderdaad weggegaan na het stoppen met de pil. Heeft wel een beste tijd geduurd, maar het doel is toch bereikt.

Ik heb een leverhemangioom, dat is nog wat anders :D
Het ding is zo'n 3 bij 4cm maar geeft geen klachten en mag dus gewoon blijven zitten.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:11

Heftig. Nu is trombose natuurlijk geen verborgen bijwerking, maar die levertumoren heb ik nog niet over gehoord.

Dit is wel de reden waarom ik vind dat vrouwen makkelijker en jonger gesteriliseerd moeten worden, als zij dat willen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:13

Jaren pilgebruik brengt meer op dan een sterilisatie ... :Y)

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 16:13

Een hemangioom kan ik ook afstrepen op mn bingokaart :=
Bij mij zit ie op de L4 wervel >;) die hebben ze ook tijdens de mri ontdekt

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:14

Jilletje schreef:
Een hemangioom kan ik ook afstrepen op mn bingokaart :=
Bij mij zit ie op de L4 wervel >;) die hebben ze ook tijdens de mri ontdekt


Oh echt ? Je hebt wel de jackpot wat je lever betreft :')
Gelukkig allemaal goedaardig !

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 16:16

Ja het is vervelend allemaal maar inderdaad goedaardig! Ik heb hier echt zoveel stress van gehad, door de corona heeft het allemaal wat langer geduurd betrefd onderzoeken en uitslagen, dat was mentaal wel echt zwaar.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:18

Daar kan ik mij iets bij voorstellen ja.

Ik had maar een paar minuten stress gelukkig. Toen die vent van de echo zei... ik zie hier iets, wacht, ik zie hier toch echt iets... :=
Ja, en wat zie je dan dude? ! :')

Sky_As

Berichten: 4746
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:23

Pandora2 schreef:
Jaren pilgebruik brengt meer op dan een sterilisatie ... :Y)


Of dat echt zo is? Mijn pil kost me iets van 12 euro per jaar ofzo....dus dat zet ook niet echt zoden aan de dijk zou je zeggen :)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:27

12 euro per jaar ? :wow: Past één of andere verzekering dan niet bij ?
Hier in BE is dat echt een pak duurder. In elk geval in de tijd toen ik de pil nog nam. Dat is natuurlijk ook al heel wat jaren geleden :+

Aan een sterilisatie hebben de medicijnfabrikanten natuurlijk niks, aan pilverkoop wel.

Sky_As

Berichten: 4746
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 16:51

Pandora2 schreef:
12 euro per jaar ? :wow: Past één of andere verzekering dan niet bij ?
Hier in BE is dat echt een pak duurder. In elk geval in de tijd toen ik de pil nog nam. Dat is natuurlijk ook al heel wat jaren geleden :+

Aan een sterilisatie hebben de medicijnfabrikanten natuurlijk niks, aan pilverkoop wel.


Nope, ik vind het niet eens de moeite om in te dienen :') , dus ik betaal die hele 12 euro zelf :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:20

Nu werd ik toch nieuwsgierig en hier is het nu tussen de 28 en 140 euro per jaar als je ouder bent dan 25. Jonger dan 25 zou het gratis zijn sinds vorig jaar.

Ik heb mij destijds blauw betaald aan de pil dus }>

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 17:25

De prijzen verschillen niet zo heel veel denk ik hoor, ligt ook maar net aan welk merk en type pil je gebruikt

Hutcherson

Berichten: 7371
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:30

Hij kost inderdaad 12-15€ per jaar

pjer
Berichten: 1587
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:03

nu dat ligt dan aan het merk pil hoor. ik is ruim boven de 25jaar en betaal 19.23 per half jaar. tenminste dat hoort de verzekering te betalen maar ik heb nog ruzie met de apotheek die weigeren dat aan de verzekering door te sturen.

Femke_Tweety

Berichten: 12004
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:09

Zag titel.
Nu geen tijd om te lezen, doe ik straks.


Maar ik heb een zware leveroperatie gehad en heb nog altijd een aantal tumoren zitten.
Door de pil.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:09

Ik ben van belgie, dat maakt een hemelsbreed verschil bij sommige dingen heb ik al ondervonden :P

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 18:12

Femke_Tweety schreef:
Zag titel.
Nu geen tijd om te lezen, doe ik straks.


Maar ik heb een zware leveroperatie gehad en heb nog altijd een aantal tumoren zitten.
Door de pil.


Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen!
De mdl arts ging voor mij nog overleggen met andere mdl artsen om te kijken of het operabel is, gezien de grootste tumor 5cm is en vanaf die grootte ze dus opereren. Maar ik zie het echt niet zitten een operatie :n

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Lever tumoren door de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 18:36

Heftig dat het kan, daar sta je niet bij stil als je jong aan de pil begint.

Ik zou alleen wel even overleggen met je huisarts of je perse een koperspiraaltje moet. Ik heb zelf een longembolie gehad door de pil en had al een koperspiraal besteld. Maar mijn huisarts zei dat een mirena ook gewoon kon omdat er veel minder hormonen inzitten als in de pil en die meer centraal afgegeven worden ipv door je hele lichaam. Hij zette bij vrouwen die nog niet zwanger waren geweest liever geen koperspiraal, omdat er relatief veel last kregen van heftigere menstruatie en buikpijn. Inmiddels heb ik mijn 2e spiraal dus wellicht is deze info nu alweer achterhaald, maar ik zou het even bespreken met je huisarts.

Silly1972

Berichten: 14782
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:01

Yep bekend inmiddels, bij mij kwamen ze erachter doordat de internist mijn vermoeidheids klachten ging onderzoeken.
Ik heb er 2 die tegen mijn ribben aanzitten en 1 leverhemangioom.
Ik ben inmiddels een jaar of 6 gestopt met de pil en ook alcohol mag je eigenlijk niet nemen en ook geen gewichtstoename daar groeien ze van.
Ik ben elk jaar onder controle en vorig jaar waren ze eindelijk afgenomen van 4,5 naar 3,5cm dus ik mag nu om het jaar op controle.
De pijn is nu zeer goed te overzien, alleen blijf ik wel snel vermoeid.

Beste is helemaal geen hormonen te nemen, ook geen spiraal.

Jilletje

Berichten: 8174
Geregistreerd: 18-11-06
Woonplaats: Limmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 21:32

Ik heb wel echt iets nodig kwa anticonseptie dus ik neig wel naar een koperspiraaltje maar ik ga maandag de opties eens bespreken met mn huisarts. Want ik zie condooms nou niet echt zitten meer zegmaar :+