Op jonge leeftijd een kunstgebit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxDiandraxX

Berichten: 3999
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:54

Ik ben het daarin toch niet helemaal met je eens hoor Tita. Bij mij geeft iedereen aan het niet in de gaten te hebben gehad als ik het vertel, het zit netjes en is niet te perfect. Maar ik heb ook 5 jaar gebeugeld dus mijn eigen gebit was slecht maar stond wel mooi.. Ik zou daar dus echt geen lening voor over hebben.

Al ligt het erg aan de tandtechnicus want ik zie er ook genoeg waarbij het er bijna met watervaste stift op lijkt te staan dat het “nep” is.

Overigens ken ik ook mensen waarvan het gebit al meer dan 40jaar meegaat, zonder implantaten dus het kan wel.

Ik heb zelf ook wel moeten bij betalen hoor voor boven, na mijn eigen risico en het gedeelte dat vergoed werd maar was in totaal denk ik 800euro, dit was wel na trap van een paard dus alles in spoedprocedure en tandongelukken zaten toen nog niet in het basispakket. Onder minder omdat de implantaten vergoed werden vanuit het basispakket.

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 09:01

Implantaten zijn ontZettend duur en worden volgens mij niet vergoed. Ook voor lening kom ik niet voor in aanmerking
Maar net wat ik zeg , dat ik bang ben dat ik implantaten ook kapot knars in mijn slaap, dan ben ik ook weer terug bij af .

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:08

Heb je al eens geïnformeerd bij een kaakchirurg?
Ik was al eens geopereerd door de mijne dus de keuze was snel gemaakt plus dat hij ook traumachirurg van het aangezicht is.
Misschien dat zij meer voor je kunnen doen?

Lithya

Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:13

Je hebt zeker je kosten als eigen risico en eigen bijdrage, daardoor kunnen kosten verschillen.

Hoe het gaat, hoe je het ervaart, hoe snel je weer kunt eten, “normaal” praten. Het verschilt zo van persoon tot persoon. Soms zie ik mensen weken achter elkaar een paar keer per week terug, anderen alleen bij de afgesproken nacontrole. Die hebben amper last. De een eet zo weer zo ongeveer alles. Een ander blijft weken zacht eten nemen. Zelfde geldt voor het praten.

Er komen soms gebitten voorbij dat ik mij afvraag hoe iemand er zo goed mee kan functioneren, daarnaast personen die er nooit wat mee kunnen. Protheses van meer dan 40 jaar oud, door mijn opa gemaakt, die er nog redelijk uitzien. Protheses van nog geen jaar oud waarbij je je afvraagt wat iemand er mee doet. Daarbij zit er gewoon een heel groot verschil in wat wij noemen kunstgebit of prothese. Een kunstgebit is de genoemde eenhapsworst. Een prothese is naar jou gemaakt. Een ander ziet geen tot nauwelijks wat anders aan je.

Je ziet dat niets zo persoonlijk is als een (kunst)gebit. Als jij er goed over hebt nagedacht, het is een situatie van netjes gezegd dweilen met de kraan open, dan is het een begrijpelijke keuze.

Wat je budget is weet ik niet, er zijn kaakchirurgen die aan immediaat implanteren doen. Simpel uitgelegd is dat tanden en kiezen eruit, implantaten erin, prothese erop. De prothese klikt dan nog niet volledig vast aan de implantaten, maar haalt daar wel al iets houvast uit.

Amber_anne

Berichten: 6938
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:17

Implantaten zijn ook echt niet alles hoor. Het hele proces duurt ook veel langer dan bij een gebit terwijl er is hele mooie gebitten zijn

Ts ik zou me geen zorgen maken dat je ze kapot knarst. Je hebt knarsen en klemmen, klemmen zou er voor kunnen zorgen dat je ze breekt maar dat is hoogst uitzonderlijk. Tevens zijn daar alsnog bitjes voor te maken.

Je bent nog jong dus zou er ook voor kunnen kiezen om in fases later alsnog implantaten te laten plaatsen. Een oud collega van mij deed het ook op die manier

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 11:28

Geen persoonlijke ervaring wel bij mijn moeder gezien. Die heeft een prothese, wilde absoluut geen implantaten. Zij heeft al jaren een porseleinen gebit, is zeker niet aan te zien dat het een prothese is. Hij is gemaakt op basis van hoe haar tanden en kiezen stonden.
Zij is er al ruim 15 jaar tevreden mee.

viphorse

Berichten: 1511
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:07

Ik heb het nagevraagd bij de verzekering en helaas implantaten worden niet veel vergoed . Wat ik nu doe is de rekening bij de belastingaangifte erbij doen dan krijg ik 2400 euro ongeveer terug maar dan nog is het veel geld wat het kost.

Ik heb 2 weken niet normaal kunnen eten nu gaat het goed ik moet aankomende week op controle omdat nu de schroeven erin zitten . Ik hoor nu wanneer we weer verder gaan .

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 12:18

jen schreef:
Ik werk als Tandtechnieker, wij maken veel immediaat protheses. Ik kan je wel vertellen dat de eerste paar maanden na het trekken behoorlijk vervelend kunnen zijn. Houd dat zeker in je achterhoofd. Wij hebben patiënten die nergens last van hebben maar ook patiënten die wekelijks op de stoep staan met pijn klachten. Je krijgt een "kunstof bakje" op je net getrokken wonden geplaatst, soms bellen er al patiënten als ze nog op in het ziekenhuis liggen waar ze net de tanden getrokken hebben dat de prothese niet goed zit : . Gelukkig is niet iedereen hetzelfde. Meestal wordt en na 2 weken een zachte tijdelijke laag (soft liner) in de prothese gedaan. Hier kan je weer even mee vooruit, na zo'n 3 maanden wordt er een nieuwe kunstof laag in je prothese geperst (rebasing). Je kaak is dan al een groot gedeelte geslonken. Wij adviseren dan om na 1 jaar een nieuwe prothese aan te laten meten, dan is bij de meeste mensen de kaak wat rustiger en krijg je minder veranderingen. Sommige mensen vinden hun nood prothese zo fijn dat ze deze behouden. Zoek een goede tandarts / technieker die je goed kan begeleiden in het traject en je alles duidelijk uit kan leggen. Hopelijk heb je straks veel minder last van je tanden. Succes ermee


Precies dit.

Houd er daarnaast rekening mee dat een prothese een vreemd en niet lichaamseigen ding in je mond is. De onderkaak slinkt daarentegen behoorlijk rap en daardoor is er uiteindelijk weinig houvast voor de prothese waardoor deze mogelijk een eigen leven gaat leiden. Mocht je nog 'goede' kleine kiezen hebben zou ik er zeker voor kiezen die zolang mogelijk te behouden icm een deelprothese (mochten implantaten geen optie zijn).. Bij een prothese in de bovenkaak krijg je een plastic plaatje over je gehele gehemelte heen, dit beïnvloed ook de smaak. Hou rekening met drukplekken en blaren.. Implantaten kunnen een goede optie zijn, overleg dit met de kaakchirurg dat kan het hebben van een prothese positief beïnvloeden. En protheses krijgen geen gaatjes, maar ook deze moet je onderhouden en ook hier kunnen stukken afbreken, van de 'tanden', maar ook het kunstof zelf kan dwars door midden breken.
Kortom; een prothese kan minstens zoveel problemen opleveren dan een eigen gebit.

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-22 22:49

Update :

Afgelopen vrijdag was het zover en zijn al mijn overige tanden verwijderd onder gehele narcose. Mijn kunstgebit is geplaatst. De pijn is met pijnstillers goed onder controle te houden. Zacht eten gaat ook goed. Kauwen is nog pijnlijk, maar vooruit we zijn pas 3 dagen verder.

Vandaag maar tandarts geweest ivm de drukpunten.hjj zat namelijk ook tegen me tongboog aan waardoor slikken pijnlijk was, Veel is al verholpen maar eenmaal thuis had ik toch nog een scherp,snijdend en drukkend gevoel en dan voornamelijk onder aan de zij/binnenkant. Hij sbijd daar in mijn tandvlees (erg naar) Dus morgen toch maar weer even bellen.

Ik het nu wel snachts uit doen. Net dus uitgedaan en hopen dat ik vanacht goed kan slapen (afgelopen dagen slecht geslapen want knarsen met een een net nieuw kunstgebit is erg pijnlijk)


Ik krijg al veel de vraag of ik er blij mee ben. En als ik heel eerlijk ben. Ik weet het nog niet het aangezicht is uiteraard veel beter dus dat is echt super. Maar de vorm van mijn gezicht is wel even wennen.

Voor de rest kan ik er denk ik pas wat over zeggen als ik eenmaal gewend ben aan het gebit. Overal us het gevoel positief hoor. Maar mezelf zien zonder het gebit in is erg onwennig

viphorse

Berichten: 1511
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:34

Goh heftig hoor maar wat iedereen zegt het resultaat zal uiteindelijk wel mooi zijn .

Ik heb eind vorig jaar de implantaten gekregen maar zelfs het erop zetten was drama. Erg pijnlijk maar goed degene die het deed was gewoon niet vriendelijk. Ik ben er erg blij mee alleen zou niet meer naar deze man gaan .

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 07:48

Wat fijn dat het ergste achter de rug is!
Ik deed de pijnlijke plekken zelf weghalen met een dremel.
Het voordeel is dat je mond snel heelt en straks ben je blij dat je het gedaan hebt.

tootje71

Berichten: 5113
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Op jonge leeftijd een kunstgebit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:05

Aankomende maandag gaan mijn laatste 7 boventanden eruit (kiezen zijn er al uit) dit onder plaatselijke verdoving. Dan gaat meteen de noodprotese erin. Ik lees en hoor zulke verschillende ervaringen ik ben heel benieuwd. Over twee maanden is de onderkant aan de beurt. Ik heb daar nog drie wortels met een brug erop en 4 tanden.

upendo

Berichten: 22297
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:12

Team_Sublime schreef:
Implantaten zijn ontZettend duur en worden volgens mij niet vergoed. Ook voor lening kom ik niet voor in aanmerking
Maar net wat ik zeg , dat ik bang ben dat ik implantaten ook kapot knars in mijn slaap, dan ben ik ook weer terug bij af .

Heb je nooit een knarsplaat gehad? :)

Dat kan een hoop verschil maken met klem-/knarsklachten.

chanicha

Berichten: 12182
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-22 08:15

Toontje het is mij alles meegevallen hoor, heb al mijn tanden en kiezen laten trekken in twee keer, eerst de kiezen en daarna mijn tanden.
Succes maandag!

Team_Sublime

Berichten: 1288
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-22 13:30

upendo schreef:
Team_Sublime schreef:
Implantaten zijn ontZettend duur en worden volgens mij niet vergoed. Ook voor lening kom ik niet voor in aanmerking
Maar net wat ik zeg , dat ik bang ben dat ik implantaten ook kapot knars in mijn slaap, dan ben ik ook weer terug bij af .

Heb je nooit een knarsplaat gehad? :)

Dat kan een hoop verschil maken met klem-/knarsklachten.


Nee, voorheen hebben mijn tandartsen mij nooit serieus genomen daar in, dus nooit een knarsplaat gehad toen het dus eigenlijk al te laat was.

tootje71

Berichten: 5113
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:08

Vorige week maandag mijn laatste 7 boventanden getrokken, ze waren erg poreus zei de tandarts. Mijn hoektanden waren met de wortel vergroeid in het kaakbot dus dat was een hele uitdaging die eruit te krijgen. Toen kreeg ik meteen het gebit in en leek ik op broer konijn :') , de volgende dag wat knelpunten weggeslepen en de tanden wat korter gemaakt dat voelde meteen beter. Wel moet ik erg wennen aan het gehemelte, ook zit er ruimte boven de voortanden en bij het gehemelte dus zit er steeds eten tussen , nu gebruik ik kleefpasta want zonder lukt echt niet dan valt hij er zo uit. Betreft pijn viel het mij mee. Na een week kon ik alles weer eten.
Aankomende maandag de onderkant.....
Wel voel ik mij verminkt of zo iets, mijn man een zoen geven voelt al anders :o
Ik wil uiteindelijk implantaten , al moet ik er geld voor lenen ....
Ook vind ik het niet fijn om in de spiegel te kijken kan zo in een horrorfilm terrecht ...
Maar goed het is wennen dat weet ik.