Angst angst en nog eens angst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:03

... ooit zat ik op mijn toenmalige kantoor een braaf studieboek te lezen - over emdr.

En opeens barstte ik in lachen uit.
De auteur verbood therapeuten om het magie te noemen.
:')

De argumenten voor het verbod snap ik en ik stem er, ook als cliënte mee in. Namelijk dat de hersenen van de cliënt hard aan het werk zijn, en dat de therapeut drommels goed moet opletten. (Emdr is een prachtig gereedschap, maar het betekent in feite dat de therapeut eerder meer vaardigheden naast emdr nodig heeft, dan 'dat het gewoon met emdr wel vanzelf gaat...').

En dat magie per definitie iets zou zijn wat vanzelf gaat, lijkt me ook niet zo.

Maar het gevoel van een goede emdr sessie kan magisch zijn, jazeker!!

Lynnepinny

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:26

Ik ga begin september aan de EMDR. Grappig, want voor mijn gevoel leek het me vooral iets voor veel ernstigere dingen, maar de psycholoog stond erop :Y) Ik ben heel benieuwd of het iets gaat doen, want met die constante zenuwen en fight-flight waar ik in zit ben ik inmiddels behoorlijk klaar mee.
In mijn geval gaat het om een paniekaanval op vakantie drie jaar geleden waar ik de maanden daarna nog last van had, en nu een meer recentelijke heftige paniekaanval die zich daar waarschijnlijk bij heeft opgeteld.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 08:21

Aangezien hier wat kenners zitten :D

Zonder oxazepam kom ik wel in slaap nu, probeer het ook zonder. Alleen ik wordt standaard na 3 uur wakker en het lijkt dan of ik gans mijn bed ondergewoeld heb :') Dus heb nu 2 nachtjes zonder oxazepam gedaan en wordt dan standaard bijv half 1 half 4 half 7 wakker.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 09:10

Amado7 schreef:
Aangezien hier wat kenners zitten :D

Zonder oxazepam kom ik wel in slaap nu, probeer het ook zonder. Alleen ik wordt standaard na 3 uur wakker en het lijkt dan of ik gans mijn bed ondergewoeld heb :') Dus heb nu 2 nachtjes zonder oxazepam gedaan en wordt dan standaard bijv half 1 half 4 half 7 wakker.

Aangezien oxazepam makkelijk 12 tot 24 uur doorwerkt, ligt het wakker worden niet aan 'de benzo is uitgewerkt'. (Die 6 tot 8 uur is slechts de volle werkingstijd, daarna werkt het op halve kracht nog verder door, daarna nog op 'kwartkracht'.)

Het zou in principe ook de werking kunnen zijn: omdat je nog maar weinig REMslaap krijgt, is dat beetje REMslaap heftiger.
(Dat nadeel heeft GABA bijvoorbeeld niet, 'het remmen van REM' terwijl het met hetzelfde systeem werkt.)

Gelukkig kom je kennelijk wel weer in slaap, maar word je na de volgende fase met REMslaap weer wakker. Je REMslaap heb je hard nodig als mens (zeker als er ingewikkelde dingen spelen in je psyche) dus ik zou zeggen: wees er zuinig op.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 10:28

Net als Janneke zegt, zou ik er ook voorzichtig / zuinig mee zijn. Oxazepam kan erg verslavend zijn. Let daarvoor op, want bij verslaving daaraan ben je nog verder van huis.

Je zegt dat je nu wel in slaap komt zonder oxazepam, "maar standaard na 3u wakker wordt". Keer dit eens om: "ik kan nu wel in slaap komen zonder medicatie". Zoals Janneke zegt: je valt blijkbaar ook terug in slaap. Akkoord het is niet fijn om een paar keer per nacht wakker te worden, maar op een paar dagen tijd kan je ook geen wonderen verwachten natuurlijk en je hebt wel al vooruitgang geboekt.

Probeer als je terug wakker wordt en/of als je pas in bed ligt een ontspanningsoefening (bv bodyscan, progressieve relaxatie, ademhalingsoefening). Een eenvoudige oefening die je zou kunnen doen is het puntje van je tong tegen de bovenkant van je bovenste tanden zetten. Adem in, terwijl je tot 4 telt. Hou vervolgens je adem 7 tellen vast en adem daarna 8 tellen uit. Dit doe je een keer of 4 (je kan opbouwen naar 8).
Door zo'n oefeningen vertraagt je hartslag, stijgt je hartcoherentie, kan je zenuwstelsel kalmeren en ontspan je. Op die manier kan je je slaap op een meer natuurlijke manier ondersteunen en heb je er zelf controle over. Mij helpen zo'n dingen om beter, rustiger te slapen, in en door te slapen.

Een goed boek, met ook oefeningen in, is het boek "Activeer je nervus vagus" van Luc Swinnen. Het is een heel recent boek (dit jaar uitgekomen), maar echt wel met praktische handvaten om om te kunnen gaan met o.a. angst.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-21 21:57

Daar ben ik ook absoluut blij mee hoor! :D Dat ik in slaap kom ben ik al heel blij mee!

Probeer nu ook gewoon lekker zonder, zolang het lukt prima. Als ik echt niet in slaap kom of snachts wakker blijf dan kan ik hem altijd nog pakken.

Duidelijke heldere uitleg over de Remslaap. Denk dat die dan heviger is oid, want ik heb ook rare dromen nu. Maar daar kan ik me niet druk over maken, ik ben al blij dat ik droom en in m'n remslaap zit :+

Vandaag een goed en fijn dagje. Angst is wel aanwezig maar ook stukken zonder angst. Heb de komende week een hele drukke vakantie/werkweek met cliënten dus ben benieuwd. Heb er zin in, ook al zie ik er tegenop. Maar vaak als ik iets anders te doen heb gaat het eigenlijk best goed en ben je er veel minder in je hoofd mee bezig. Dat scheelt ook echt.

En ook wel fijn uitzicht dat ik halverwege september terecht kan. Dan kan ik ook aan de slag mocht het dan prima gaan, om handvaten te krijgen om de stress af te voeren als ik niet door heb dat ik stress heb. Nu kreeg ik paniekaanvallen en angst, maar weet eigenlijk niet waardoor. Dat wordt steeds duidelijker maar vind het ook wel handig dat ik in het vervolg ook een fijne manier heb om stress te herkennen en af te voeren zonder het op te slaan in mijn lichaam.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 00:01

Weet je, soms is het ook oke om goed te zijn met de angst. Om het niet weg te willen maken, maar het te dragen. Het een stem te geven, maar niet de baas te laten zijn. Niet allesoverheersend, maar als een persoon die naast je loopt. Waarmee je in gesprek kunt gaan, waarmee je zonder oordeel naar jezelf een situatie kunt analyseren. Dat je een positieve tegenstem in je hoofd maakt die dat gesprek aan gaat met die angst. Dat lijkt moeilijker dan het is, maar het kan soms echt even verfrissend werken. En nogmaals, dat maakt de angst niet weg, maar maakt wel dat je ook met angst kunt functioneren.
https://wijzijnmind.nl/psychische-klach ... ie/gschema

Misschien kan dit je helpen om even de tijd te overbruggen :)

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 08:44

Daar heb je echt helemaal gelijk in Earth! Ik merk wel zodra ik het accepteer dat de angst zoveel minder is soms! Vooral de paniek. Als ik die gewoon er laat zijn, dan heb ik niet echt paniek.

Zojuist lekker geslapen van 11 tot 6 zonder iets :D Heerlijk.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 16:06

Amado7 schreef:
Daar heb je echt helemaal gelijk in Earth! Ik merk wel zodra ik het accepteer dat de angst zoveel minder is soms! Vooral de paniek. Als ik die gewoon er laat zijn, dan heb ik niet echt paniek.

Zojuist lekker geslapen van 11 tot 6 zonder iets :D Heerlijk.


Kijk zo werkt het. Zo simpel is het.

Ik heb een burnout gehad en de angst problemen gingen vanzelf over uiteindelijk. Niet meer teruggekeerd naar het onderwijs dat hielp :+. En het nare gevoel geprobeerd te accepteren. Het gaat altijd weer weg. Denk aan een leuke rit met je paard of vul je werkgeheugen met een puzzel.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:13

Pfff, ik had al eerder gepost hier maar alles is opeens in een enorme stroomversnelling gekomen. Ik heb gisterochtend een paniekaanval gehad, en gisteravond uit het niets nog een veel heftigere die meer dan een uur aanhield. Ik had nóóit paniekaanvallen dus dit is wel een goede bel dat er iets mis is. Ik kan gelukkig zo al terecht bij de psycholoog van de huisarts, maar dit is echt mooi poedersuiker. -O-

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:49

Akelig hoor Soepblik!

Fijn dat je meteen terecht kunt!

xJen

Berichten: 189
Geregistreerd: 18-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 20:32

Hoe gaat het nu met jullie!?

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-21 23:06

Soepblik schreef:
Pfff, ik had al eerder gepost hier maar alles is opeens in een enorme stroomversnelling gekomen. Ik heb gisterochtend een paniekaanval gehad, en gisteravond uit het niets nog een veel heftigere die meer dan een uur aanhield. Ik had nóóit paniekaanvallen dus dit is wel een goede bel dat er iets mis is. Ik kan gelukkig zo al terecht bij de psycholoog van de huisarts, maar dit is echt mooi poedersuiker. -O-

Wat vervelend joh! Hoe gaat het nu met jou?


Hier gaat het eigenlijk wel redelijk goed. Wel nog echt lichamelijk klachten maar ik merk als ik het dus echt accepteer dat het wel wat minder is. Sinds dat ik het probeer te accepteren heb ik geen echte paniek meer gehad. Wel dat m'n maag zo raar doet maar dat probeer ik dan maar echt heel hard te accepteren hoe moeilijk dat ook is. Oxazepam kan ik laten liggen, slaap inmiddels weer goed. Wordt nog wel wakker elke nacht een keer maar slaap daarna gewoon weer dus ben al mega blij dat ik m'n nachtrust weer terug heb.

Als ik dan dingen lees over dat maagproblemen blijvend kunnen zijn schiet ik gelijk weer in die angst. Maar als ik dan probeer alles te accepteren kan ik het weer wat relativeren. Over 2 weken eerste gesprek, ben benieuwd hoe dat gaat.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 09:30

Goed hoor...!
Nuchter vaststellen 'dat het nu helaas heel rot is' en proberen te 'ontspannen' zet echt zoden aan de dijk!
Niet meer spanning toevoegen is uitstekend, een beetje minder spanning is alleen maar heel erg goed.
En als je weet wat de trigger was is dat nuttig, maar soms weet je dat niet. (En ook triggers die jouw verstand niet weet kun je met bijvoorbeeld emdr de nek omdraaien, breek daar je hoofd niet over.)

xJen

Berichten: 189
Geregistreerd: 18-02-20

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 13:04

Wat fijn dat het wat beter gaat!
Hier helaas ook wat paniek soms, zit hem vooral in bang zijn voor lichamelijke klachten en een behoorlijke tijd veel stress gehad, maar ik probeer het ook te accepteren en hoe moeilijk het ook is probeer ik tegen mijn gedachten te zeggen kom later maar weer terug (1x per dag een momentje maken van bijvoorbeeld 10 minuutjes en proberen aan die tijd vast te houden als “piekertijd”)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:12

TS heb je omeprazol al geprobeerd?

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-21 18:27

Arabesk schreef:
TS heb je omeprazol al geprobeerd?

Nee dat heb ik nog niet geprobeerd! Omdat dit een maagzuurremmer en bij stress kan je juist ook een tekort hebben. En ik heb veel last van gas/spanning op de maag en niet per se reflux of brandend maagzuur en volgens mij is omeprazol daar voor bedoeld ?


Jennifer fijn dat het bij jou werkt, een stukje acceptatie. En dat laatste is ook een hele goede!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-21 18:31

Ja klopt. Anders test je het met een rennie. Als dat verlichting geeft was het.maagzuur.
Dat is ook weer sneller uitgewerkt

Soms word ik midden in de nacht wakker met een paniekaanval. Vaak komt dat door maagzuur. Met een rennie is het dan zo weer over

xJen

Berichten: 189
Geregistreerd: 18-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 15:18

Hier helaas vandaag weer een paniekaanval met hyperventilatie gehad... ellende

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-21 22:36

Hoe is het met jou nu Jen?

Zo ingewikkeld dit. Het ging echt heel goed, zolang ik het accepteerde. Vele vergaderingen overleefd, ging echt goed. En ineens gaat mijn buik weer zo hard te keer dat ik het ineens weer zwaarder ga vinden.

Ik slik overigens geen oxazepam meer maar zou bijna een kwart gaat nemen voor hele spannende momenten. Maar tot nu toe ging het dus echt super, in mijn hoofd ook. Terwijl ik misschien nog wel meer stress had. Maar ik merk dat iedereen zegt dat hoe meer stress hoe harder je buik tekeer gaat. Maar bij mij lijkt het wel andersom, hoe harder mijn buik gaat hoe meer stress. Want ook al ging de stress door afgelopen weken, ik was gewoon hartstikke gelukkig dat het goed ging met m'n buik en ik alles kon accepteren.

Ingewikkeld hoor alles. Ik probeer maar gewoon echt keihard door te gaan met accepteren. En ook te accepteren dat het soms niet lukt. :D

Morgen eerste afspraak met de psycholoog! Hoop zo dat het wat gaat doen :) Ik heb zoiets van: stress kan ik wel aan. Moeilijke dingen in het leven kan ik ook nog wel aan, heb best wat heftige dingen meegemaakt en dat kon ik prima handelen, hoe moeilijk soms ook iets is. Maar dat m'n buik zo schamend tekeer gaat dat is echt nog veel en veel erger. :+

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 00:50

Hier ook een angstige bokker.
Zodanig dat ik op dit moment niet meer functioneer.
Door mijn werk durf ik niet goed openbaar op internet te schrijven maar ik stuur je een pb.
Ik ben twintiger, met een vrij relaxed leven op dit moment, voor mijn gevoel is het vrij plots ontstaan.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 07:27

Heel veel succes vandaag TS! Fijn dat het eindelijk zover is.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 19:50

Amado7 schreef:
Hoe is het met jou nu Jen?

Zo ingewikkeld dit. Het ging echt heel goed, zolang ik het accepteerde. Vele vergaderingen overleefd, ging echt goed. En ineens gaat mijn buik weer zo hard te keer dat ik het ineens weer zwaarder ga vinden.

Ik slik overigens geen oxazepam meer maar zou bijna een kwart gaat nemen voor hele spannende momenten. Maar tot nu toe ging het dus echt super, in mijn hoofd ook. Terwijl ik misschien nog wel meer stress had. Maar ik merk dat iedereen zegt dat hoe meer stress hoe harder je buik tekeer gaat. Maar bij mij lijkt het wel andersom, hoe harder mijn buik gaat hoe meer stress. Want ook al ging de stress door afgelopen weken, ik was gewoon hartstikke gelukkig dat het goed ging met m'n buik en ik alles kon accepteren.

Ingewikkeld hoor alles. Ik probeer maar gewoon echt keihard door te gaan met accepteren. En ook te accepteren dat het soms niet lukt. :D

Morgen eerste afspraak met de psycholoog! Hoop zo dat het wat gaat doen :) Ik heb zoiets van: stress kan ik wel aan. Moeilijke dingen in het leven kan ik ook nog wel aan, heb best wat heftige dingen meegemaakt en dat kon ik prima handelen, hoe moeilijk soms ook iets is. Maar dat m'n buik zo schamend tekeer gaat dat is echt nog veel en veel erger. :+


Ik denk dat de buik bij jou een trigger is voor paniek. Wss denk je meteen "ohno daar gaan we weer" op dat moment is dat gewoon nog je hpa-axis die even aangaat en nog niet is zoals die normaliter zou zijn.

Goed dat je zoveel mogelijk doorgaat maar vergeet niet dat angst ontzettend veel energie kost. Wat me time extra inrichten totdat je angsten goed te handelen zijn, is wel aan te raden :).

Ik ben 2 jaar geleden gediagnosticeerd met angst/paniek stoornis en ik had een burn out. Met behulp van de psycholoog en anti depressiva was ik eigenlijk vrij snel weer op de rit. Nu merk ik laatste weken dat ik weer heel veel angsten heb en daardoor super onzeker, bang voor terugval in burnout en ook krijg ik er erg sombere en negatieve gedachtes van. Ik heb inmiddels ook weer oxazepam gekregen, dit gebruik ik soms als ik merk dat ik erg gespannen ben voor ik ga slapen. Antidepressiva ben ik sinds een jaar vanaf. Dat wil ik graag zo houden. Ik wordt er wel ontzettend moe van, vooral als het een paar dagen goed gaat en dan komt er toch een trigger/situatie waarin ik mijn paniek gedachtes niet de baas ben.

Ook ik ga vrijdag weer naar de psycholoog voor intake omdat ik merk dat ik gewoon een enorm trauma heb aan de vorige periode en bang ben dan ik dat weer krijg. Dus iid ook angst voor angst.

Hoe was het voor jou bij de psycholoog? Dikke knuffel voor jou :(:)
Laatst bijgewerkt door bloemm op 18-09-21 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 19:56

Wat vervelend bloem! Niet fijn dat je die angsten weer voelt. Goed dan ook dat je bij de psycholoog start, je kan beter op tijd starten dan dat je alweer een stuk onderweg ben.

Knuffel voor jou ook!

Bij de psycholoog ging het goed. Had een hele aardige vrouw, denk dat er wel een klik zit/komt. Had nu ook zoiets: ik ga me gewoon geven, helemaal. Waar ik moeite met kwetsbaar zijn heb en emoties uiten, verbaaste ik me enorm dat ik me open durfde te geven voor oude pijn ooit uit het verleden. Dacht dat ik dat allemaal verwerkt had, maar het raakte me toch weer. Ik ben gewoon echt zó enorm benieuwd of die klachten gaan verdwijnen. Ik kan het op dit moment gewoon niet geloven :') Maar dat gaan we op termijn zien. Merk gelijk dat het gister en vandaag meer klachten had, misschien omdat alles openhalen en er mee aan de gang gaan met de angsten ook weer extra energie kost en m'n lichaam het ook moet gaan loslaten na driekwart jaar vechten.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 20:03

Amado7 schreef:
Wat vervelend bloem! Niet fijn dat je die angsten weer voelt. Goed dan ook dat je bij de psycholoog start, je kan beter op tijd starten dan dat je alweer een stuk onderweg ben.

Knuffel voor jou ook!

Bij de psycholoog ging het goed. Had een hele aardige vrouw, denk dat er wel een klik zit/komt. Had nu ook zoiets: ik ga me gewoon geven, helemaal. Waar ik moeite met kwetsbaar zijn heb en emoties uiten, verbaaste ik me enorm dat ik me open durfde te geven voor oude pijn ooit uit het verleden. Dacht dat ik dat allemaal verwerkt had, maar het raakte me toch weer. Ik ben gewoon echt zó enorm benieuwd of die klachten gaan verdwijnen. Ik kan het op dit moment gewoon niet geloven :') Maar dat gaan we op termijn zien. Merk gelijk dat het gister en vandaag meer klachten had, misschien omdat alles openhalen en er mee aan de gang gaan met de angsten ook weer extra energie kost en m'n lichaam het ook moet gaan loslaten na driekwart jaar vechten.


Fijn dat het goed klikte! Dat je, je open durft te stellen is positief, dat is een fijne start bij de psycholoog! Het kost zeker wat meer energie om er actief mee bezig te gaan, probeer ook niet te veel de plannen als je bij de psycholoog bent geweest! Het boek "gek van mezelf" van Alwin Ritsier vind ik trouwens wel een aanrader, na het lezen van dat boek kreeg ik veel meer zelfvertrouwen om uit de angsten te komen/er mee om leren te gaan :)!