Angst angst en nog eens angst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 20:09

Het is echt waardeloos als je wel eens in de categorie burn-out / overspannen hebt gezeten want je blijft er dan vatbaar voor heb ik de indruk :=

Bij mij ligt altijd verkeerd ademen op de loer, chronische hyperventilatie zeg maar, waardoor die nare gevoelens weer de kop op kunnen steken. Hartkloppingen, buik die raar doet, zweet dat je uitbreekt, gevoel van bijna flauwvallen / er niet bij zijn enzo. Ook al weet je dan dat het wel zal komen door verkeerd ademen, het is toch weer naar als je er weer in zit :(:)

Door teveel stress, te weinig kwaliteit van slaap en te weinig magnesium kan het bij mij weer de kop opsteken. Dan moet ik zorgen voor een paar nachten goede slaap, weer even flink smeren met magnesium olie (daar is dan de klad in geraakt) en even stress dingen onder de loep nemen en dan gaat het weer prima gelukkig :=

Kan bij mij ook erg getriggerd worden door smaakversterkers trouwens, dat is ook een tip om op te letten :)*

Misschien heeft iemand er iets aan :)

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-21 20:12

Dat boek ga ik eens in verdiepen!

Pmarena ja dat is ook zeker zo ! Denk dat je uiteindelijk altijd op tijd weer moet ingrijpen omdat het zo dicht op de loer licht. Nu scheelt het bij mij hopelijk dat ik verder niet echt in een burnout zit of te druk ben met werk (denk ik). Maar vooral de stress en angsten combi.

Magnesiumolie heb ik ook gesmeerd, maar dat verwatert dan weer. Ga vanaf vanavond maar weer eens actief smeren.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 20:41

Amado7 schreef:
Bij de psycholoog ging het goed. Had een hele aardige vrouw, denk dat er wel een klik zit/komt. Had nu ook zoiets: ik ga me gewoon geven, helemaal. Waar ik moeite met kwetsbaar zijn heb en emoties uiten, verbaaste ik me enorm dat ik me open durfde te geven voor oude pijn ooit uit het verleden. Dacht dat ik dat allemaal verwerkt had, maar het raakte me toch weer.


Dat klinkt goed...!
Juist ook dat je relatief makkelijk over nare dingen uit het verleden kunt praten en er emoties bij ervaart wil toch vaak zeggen dat er vertrouwen is. Heel belangrijk!
Citaat:
Ik ben gewoon echt zó enorm benieuwd of die klachten gaan verdwijnen. Ik kan het op dit moment gewoon niet geloven :') Maar dat gaan we op termijn zien. Merk gelijk dat het gister en vandaag meer klachten had, misschien omdat alles openhalen en er mee aan de gang gaan met de angsten ook weer extra energie kost en m'n lichaam het ook moet gaan loslaten na driekwart jaar vechten.

'Je hoeft niets te geloven, hoor.'. ;) Je gaat vanzelf idd ervaren hoe en wat.
Ook psychotherapie kan trouwens een 'beginverergering' geven. Het is toch dat de nare dingen 'onder de loep gaan', of 'met schijnwerper en al op toneel'. Voor een deel is dat een opluchting (therapie als de plek waar alle pijn benoemd mag worden), maar het is natuurlijk ook een confrontatie...
Tip: gewoon melden, volgend gesprek.

Lynnepinny

Berichten: 2704
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 21:04

Magnesiumolie? Ik gebruik nu den tijdje magnesiumpillen om wat meer ontspannen te blijven. Wat is het verschil daarmee?

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 22:06

De olie schijnt beter opgenomen te worden :)

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 20:10

Die beginverergering die merk ik iig wel :') Als dat het is. Deze week echt weer last van constant angstgevoel en bang dat ik weer zo'n periode inga. Omdat het eigenlijk best heel erg goed ging en dan nu ineens weer dit.

Bijkomend heb ik slijmbeursontsteking wat erg veel pijn deed en volop aan de ibuprofen. Gaat nu gelukkig al weer beter daarmee :) Had ineens vanmiddag weer dat angstige gevoel.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 21:10

Amado7 schreef:
Die beginverergering die merk ik iig wel :') Als dat het is. Deze week echt weer last van constant angstgevoel en bang dat ik weer zo'n periode inga. Omdat het eigenlijk best heel erg goed ging en dan nu ineens weer dit.

Bijkomend heb ik slijmbeursontsteking wat erg veel pijn deed en volop aan de ibuprofen. Gaat nu gelukkig al weer beter daarmee :) Had ineens vanmiddag weer dat angstige gevoel.


Heel herkenbaar, gaat het een tijd goed en dan opeens dat gevoel weer. Laat het er maar zijn en accepteer het. Je leeft vandaag en niet volgende week, je weet dus nog helemaal niet hoe het gaat verlopen, het kan maar zo korter zijn!

Misschien heb je wat aan deze video;

https://www.angstoverwinnen.com/i-paniekaanval.php

Heb vertrouwen in jezelf dat het weer goed komt, dat is je afgelopen tijd dus al eerder gelukt, waarom zou je dat niet nog een keer lukken :)!

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 13:11

Citaat uit de video:
"Als jij jezelf kan kalmeren door de dingen die je denkt dan gaat heel je lichaam ook kalmeren. Als jij het tegenovergestelde doet, wat je waarschijnlijk nu nog doet, als jij denkt "oei oei wat is dat hier allemaal" dan zeg je de verkeerde zaken en ga je jezelf en je lichaam alleen maar banger maken."

Er zit iets in.
Op zich kun je jezelf banger maken of kalmeren dmv gedachten.
Weten dat je lichaam buiten je wil om,
en wellicht vanwege een aanleiding die jijzelf niet eens zag,
in alarm kan gaan is zinnig.

Maar fysiek stress afvoeren heeft mijn voorkeur. Ga efkes de adrenaline er uit hollen. (Dansen, een schijngevecht, noem maar op.)
En trap niet in de valkuil dat je deze gevoelens juist zou moeten negeren. (De hersenstructuren die verantwoordelijk zijn voor de alarmreactie zijn niet vatbaar voor cognitieve gedragstherapie.)

En na de inspanning werkt het ontspannen, yoga, ademen, stretchen des te beter.
Soms kan hollen etc niet, en moet je je beperken tot stiekem een boos gezicht trekken en meteen ademoefeningen doen.

miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:42

Janneke2 schreef:
Citaat uit de video:
"Als jij jezelf kan kalmeren door de dingen die je denkt dan gaat heel je lichaam ook kalmeren. Als jij het tegenovergestelde doet, wat je waarschijnlijk nu nog doet, als jij denkt "oei oei wat is dat hier allemaal" dan zeg je de verkeerde zaken en ga je jezelf en je lichaam alleen maar banger maken."

Er zit iets in.
Op zich kun je jezelf banger maken of kalmeren dmv gedachten.
Weten dat je lichaam buiten je wil om,
en wellicht vanwege een aanleiding die jijzelf niet eens zag,
in alarm kan gaan is zinnig.

Maar fysiek stress afvoeren heeft mijn voorkeur. Ga efkes de adrenaline er uit hollen. (Dansen, een schijngevecht, noem maar op.)
En trap niet in de valkuil dat je deze gevoelens juist zou moeten negeren. (De hersenstructuren die verantwoordelijk zijn voor de alarmreactie zijn niet vatbaar voor cognitieve gedragstherapie.)

En na de inspanning werkt het ontspannen, yoga, ademen, stretchen des te beter.
Soms kan hollen etc niet, en moet je je beperken tot stiekem een boos gezicht trekken en meteen ademoefeningen doen.


Fysieke in- en ontspanning kan zeker bijdragen aan het verwerken van de stoffen die vrijkomen bij stress/paniek. Het is echter een kortetermijn oplossing indien je regelmatig last hebt van paniekaanvallen. Je pakt daarmee de gevolgen aan en niet de oorzaak. De basis zit allereerst in het accepteren van de angstgevoelens, ze mogen er zijn en ze verdwijnen ook weer.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 19:16

Ik ben jullie echt zo dankbaar wat jullie voor bijdrage leveren in mijn topic. DANK tot nu toe. Ik waardeer het echt enorm.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 09:25

Hoe is het met de rest hier die er ook last van heeft?

Hier ging het afgelopen 3 weken echt enorm goed. De algehele stress in mijn lichaam voelde ik dalen, vergaderingen gingen allemaal goed, fijn gesprek gehad bij de psycholoog. En ineens is er sinds gisteravond alles weer terug. Angst, somberheid. Weer slecht geslapen wat niet bijdraagt aan voldoende rust :+ Heel vervelend. Emoties liggen dan ook hoger dat er nooit een einde aan lijkt te komen. Lichamelijke klachten zijn weer terug, die minder aanwezig waren afgelopen weken.


Ik heb een kuurtje omeprazol gedaan, had per direct geen last meer van mijn maag. Niet heel lang kuurtje hoor, 2 a 3 weken. En nu ik stop zijn mijn maagklachten per direct weer terug.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 11:00

Bah, wat naar zo'n terugval!

En angst is een instinctieve aangelegenheid: met je logische verstand weet je niet altijd wat de trigger was. Dat kan ook niet.
(Soms is het wel te achterhalen en voor sommige mensen werkt dat prima. Maar ik zou zeggen 'investeer er niet te veel tijd en moeite in'.)

En nu maar weer terug naar je oefeningen - en lief zijn voor je maag. (Pepermunt, honing en gember kunnen helpen. Witte kool ook, ik doe wel eens sandwichspread met sambal. Doet de sambal zeer: blus met melk en bel de huisarts.)


miramii schreef:
Fysieke in- en ontspanning kan zeker bijdragen aan het verwerken van de stoffen die vrijkomen bij stress/paniek. Het is echter een kortetermijn oplossing indien je regelmatig last hebt van paniekaanvallen.

Klopt : rondlopen met al die stresshormonen is niet leuk.
En kan een volgende aanval 'uitlokken'. Dat is alles. Je doet niets aan de oorzaak.
Citaat:
Je pakt daarmee de gevolgen aan en niet de oorzaak. De basis zit allereerst in het accepteren van de angstgevoelens, ze mogen er zijn en ze verdwijnen ook weer.

Nou nee.
Mijn overlevingsinstinct gaat heus niet weg en dat zou ik ook niet willen.
Wat 'weg moet' is het 'overijverige' aspect. Dat kan anno 2021 heel erg goed, en acceptatie is daar een onderdeel van.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 11:35

Je zou wellicht ook eens kunnen kijken naar Reflex-integratie. Dat kan simpel getest worden en schijnt toch behoorlijk wat mensen goed te helpen om bvb. minder "angststofjes" aan te maken, bvb. bij een niet goed geïntegreerde Moro reflex :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 11:39

www.inpp.nl

Zonder Moro reflex ben je veel rustiger kan ik melden.

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 11:40


bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 12:06

Amado7 schreef:
Hoe is het met de rest hier die er ook last van heeft?

Hier ging het afgelopen 3 weken echt enorm goed. De algehele stress in mijn lichaam voelde ik dalen, vergaderingen gingen allemaal goed, fijn gesprek gehad bij de psycholoog. En ineens is er sinds gisteravond alles weer terug. Angst, somberheid. Weer slecht geslapen wat niet bijdraagt aan voldoende rust :+ Heel vervelend. Emoties liggen dan ook hoger dat er nooit een einde aan lijkt te komen. Lichamelijke klachten zijn weer terug, die minder aanwezig waren afgelopen weken.


Ik heb een kuurtje omeprazol gedaan, had per direct geen last meer van mijn maag. Niet heel lang kuurtje hoor, 2 a 3 weken. En nu ik stop zijn mijn maagklachten per direct weer terug.


Ik heb ook af en toe een terugval. Super naar, erg onzeker wordt ik er van. Het gevoel oh ik voelde me goed en nu opeens dit weer. Totaal geen controle. Echter hoe meer ik denk daar gaan we weer en het houd nooit op, hoe erger het wordt. Geef je er even aan over, het is 3 weken goed gegaan dat is echt super fijn, dan heb je weer wat meer zelfvertrouwen. Dat zelfvertrouwen is er alleen even niet als je angst weer even met je aan de haal gaat. Morgen kan het weer anders voelen, heb vertrouwen dat het goedkomt en vraag niet teveel van jezelf op zulke momenten :knuffel:

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:11

Amado7 schreef:
Hoe is het met de rest hier die er ook last van heeft?

Hier ging het afgelopen 3 weken echt enorm goed. De algehele stress in mijn lichaam voelde ik dalen, vergaderingen gingen allemaal goed, fijn gesprek gehad bij de psycholoog. En ineens is er sinds gisteravond alles weer terug. Angst, somberheid. Weer slecht geslapen wat niet bijdraagt aan voldoende rust :+ Heel vervelend. Emoties liggen dan ook hoger dat er nooit een einde aan lijkt te komen. Lichamelijke klachten zijn weer terug, die minder aanwezig waren afgelopen weken.


Ik heb een kuurtje omeprazol gedaan, had per direct geen last meer van mijn maag. Niet heel lang kuurtje hoor, 2 a 3 weken. En nu ik stop zijn mijn maagklachten per direct weer terug.


Moet je niet toevallig ongesteld worden? Dat kan van invloed zijn op je angst.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-21 13:32

Bedankt voor alle tips. Ik ga me eens in het bovenstaande verdiepen.

Yes, moet toevallig ongesteld worden.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:47

Amado7 schreef:
Bedankt voor alle tips. Ik ga me eens in het bovenstaande verdiepen.

Yes, moet toevallig ongesteld worden.


Als je googled op angst en menstruatie kan je daar vee uitleg over vinden. Het ligt dus niet aan jou, je doet niks verkeerd maar gewoon hoe je lijf werkt. Nadeel is we dat het elke maand weer terugkomt maar op het moment dat je het herkend wordt de angst minder omdat je begrijpt waardoor het komt

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 13:55

Nee, idd: controle is niet aan de orde tov je overlevingsinstinct.

Het heeft het beste met je voor, dat ook nog, maar de boodschap is soms onhelder en als gezegd, het instinct kan overijverig zijn - wat anno 2021 prima te verhelpen is.

Geldt ook voor de samenhang met je menstruatiecyclus. In principe ""hoor"" je die laatste dagen iets gevoeliger te zijn, maar dat is een waardevolle kwaliteit.
Neus eens rond rond bijvoorbeeld voedsel, want met bijvoorbeeld een tekort aan calcium (noten! jummie!) en koper (abrikozen, nomnom) kunnen de zaken uit de hand lopen.

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 16:27

Hoi dames,

Ik heb een vraag. Een 3 weken geleden ben ik door de psycholoog gediagnosticeerd met oververmoeidheid/licht depressieve klachten maar dit komt voort ui mijn angst/paniekstoornis. Werken ging even niet meer (kreeg een veel te druk hoofd en irrele angsten) en heb van de huisarts laagste dosering antidepressiva gehad (deze heb ik eerder gehad, tot een jaar geleden). En oxazepam. Oxazepam slik ik nu nog 3 mg per dag ipv 20 mg (afgebouwd) en daarmee slaap ik ook goed. Ik ben verder aan het afbouwen naar 0 mg. Ik voelde me afgelopen weken ook weer een stuk beter en kon weer dingen ondernemen zonder al te veel angsten te voelen. Ook slapen gaat weer een stuk beter. Wel heb ik consult aangevraagd bij de bedrijfsarts. Deze stond eerst gepland half november. Mijn baas contacte me en ik zei dat het een stuk beter ging en dat ik in overleg met bedrijfsarts wel wilde opbouwen. Echter omdat het pas half november gepland stond heb ik afgelopen maandag zelf voorgesteld om deze week woensdag 2 uurtjes te werken. Nu ben ik sinds ik dat heb toegezegd best wel "van de leg". Ik heb een druk hoofd en heel veel angst en huilen voor morgen. De bedrijfsarts is nu vervroegd naar volgende week maandag. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Toch even 2 uurtjes werken morgen (is vanuit huis) en mijn angst en huilbuien daarmee negeren of er toch aan toegeven en wachten wat de bedrijfsarts zegt volgende week. Die angsten maken me weer bang/onzeker/verdrietig. Misschien, als ik over 2 maanden zou beginnen met werken zou ik dit ook wel hebben. Ik weet gewoon niet waar ik goed aan doe.

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 20:48

Wat vervelend bloem! Niet fijn!

Wat ik me zomaar afvraag: heb je hulp bij een psycholoog oid ? Als het werken zoveel spanning meteen weer geeft, is blijkbaar alleen rust niet helemaal genoeg en zit er nog iets onder oid. Niet fijn! Rustig aan doen hoor, je kan wel weer flink gaan opbouwen maar luister vooral naar je lijf. Als het nog niet gaat , gaat het nog niet!

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Angst angst en nog eens angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-21 20:55

Thanks voor de tips hierboven trouwens! Heb vorige week mijn derde gesprek gehad en ik ben er zo goed als uit waar het zit. Het zit hem niet in te druk zijn. Er is vroeger het één en ander gebeurt waardoor ik nooit echt heb leren leven in verbinding met mezelf en anderen. Ik dacht dat dit allemaal prima een plekje had en dat ik een manier heb aangeleerd om hier mee om te gaan. Heb het jaren geleden allemaal een keer opengehad en dacht dat ik het prima allemaal een plek had gegeven. Maar blijkbaar niet, het perfectionisme zit namelijk nog heel erg hoog ben ik achter. En met een drukke agenda en wat dingen die hier dichtbij mij gebeuren is de emmer vol. Psycholoog benoemde het als een emotionele blokkade. Die zit naar mijn eigen zeggen bij mijn middenrif, die is echt helemaal gespannen. Sinds dat ik hier uit ben, kan ik het loslaten en heb ik zoveel minder last van mijn maag. En ineens als die perfectionisme hevig aanwezig is, of als er dingen gebeuren wat ik lastig vind of als ik kwetsbaar moet zijn voor iemand is het in 1 slag hevig terug.

Ben ook echt blij dat ik hierachter ben en dat het laatste gesprek met de psycholoog echt een eye opener was. Het is ook echt een tof mens die me goed begrijpt! En het geeft veel openingen voor de komende tijd. Vraag mezelf dan gelijk wel weer af van: hou ik die momenten dan niet dat ik ergens op een spannend moment zit dat het totaal op mijn middenrif slaat. Of als de emotionele blokkade zo goed als weg is dat het dan niet zomaar weer op je buik slaat? Hoop niet dat dit nu voortaan in mijn leven een gevoelig punt zal blijven, want heb nog wel situaties die ik altijd al onwijs spannend vind om mezelf daar in te geven en als dan continue dat op m'n buik slaat ga ik ook niet echt blij worden vrees ik :') Maar goed, leven met de dag. Ben überhaupt al blij dat ik nu (waarschijnlijk) weet waar het ligt.

Mensen ervaring met een emotionele blokkade in je lichaam? Ging dat helemaal weg?

bloemm

Berichten: 225
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:02

Wat fijn Amado, dat je zo'n klik hebt met de psycholoog en er meer achter bent waar het vandaan komt! Dat gaat je inderdaad veel helpen. Ik heb zelf geen ervaring met emotionele blokkade. Ik zag wel dit oude topic op bokt.. ik weet niet of je situatie er een beetje op lijkt maar er worden wel wat tips gegeven.

[LZP] Emotie blokkade?

Doe je wel eens aan meditatie of iets dergelijks? Ik kan mij goed voorstellen dat als je, je bewust bent van de blokkade in je middenrif dat het je misschien kan helpen. Op youtube zijn er veel te vinden, ik heb de eerste willekeurige gepakt maar misschien kun je het eens proberen wanneer je het op voelt komen en nog thuis bent :)

https://m.youtube.com/watch?v=FoZCHDeC3WU


Ik heb erg slecht geslapen gisterennacht en was tijdens het werk best wel gespannen en druk in m'n hoofd. De rest van de dag ook aardig van de leg geweest en ook heel erg moe. Volgende week gesprek met de bedrijfsarts en dan kijk ik wel verder. Weet ook niet zo goed hoe ver ik moet gaan met het uitdagen van angsten omdat ik er soms echt down van wordt. Ik loop inderdaad bij de psycholoog, nu 3x geweest maar heb helaas nog niet zo'n doorbraak. Hopelijk krijg ik die nog :)! Het gaat de ene week ook weer heel goed en de andere week is het weer helemaal terug. Word er dan ook erg onzeker van en dan krijg je vanzelf weer die cirkel naar beneden.. :z

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-21 09:57

Amado7 schreef:
Thanks voor de tips hierboven trouwens! Heb vorige week mijn derde gesprek gehad en ik ben er zo goed als uit waar het zit. Het zit hem niet in te druk zijn. Er is vroeger het één en ander gebeurt waardoor ik nooit echt heb leren leven in verbinding met mezelf en anderen. Ik dacht dat dit allemaal prima een plekje had en dat ik een manier heb aangeleerd om hier mee om te gaan. Heb het jaren geleden allemaal een keer opengehad en dacht dat ik het prima allemaal een plek had gegeven. Maar blijkbaar niet, het perfectionisme zit namelijk nog heel erg hoog ben ik achter. En met een drukke agenda en wat dingen die hier dichtbij mij gebeuren is de emmer vol. Psycholoog benoemde het als een emotionele blokkade. Die zit naar mijn eigen zeggen bij mijn middenrif, die is echt helemaal gespannen. Sinds dat ik hier uit ben, kan ik het loslaten en heb ik zoveel minder last van mijn maag. En ineens als die perfectionisme hevig aanwezig is, of als er dingen gebeuren wat ik lastig vind of als ik kwetsbaar moet zijn voor iemand is het in 1 slag hevig terug.

Goed om te weten....!
Rot dat de nasleep van de ellende toen zich weer meldt, maar daar zijn prima manieren voor anno 2021.
Je kunt je middenrif zogezegd gebruiken als bondgenoot: als je voelt dat je daar verstrakt, pak je direct je turfschrift en schrijft op 'hoe en wat'. Jouw overlevingsinstinct heeft kennelijk 'iets' gesignaleerd dat leek op de ellende van toen en neemt haar maatregelen.
....en mogelijk is het perfect willen zijn ook een manier om bijvoorbeeld kritiek te voorkomen/ontwijken.
Citaat:
Ben ook echt blij dat ik hierachter ben en dat het laatste gesprek met de psycholoog echt een eye opener was. Het is ook echt een tof mens die me goed begrijpt! En het geeft veel openingen voor de komende tijd.

*\o/*
Hartstikke fijn...!
Citaat:
Vraag mezelf dan gelijk wel weer af van: hou ik die momenten dan niet dat ik ergens op een spannend moment zit dat het totaal op mijn middenrif slaat. Of als de emotionele blokkade zo goed als weg is dat het dan niet zomaar weer op je buik slaat? Hoop niet dat dit nu voortaan in mijn leven een gevoelig punt zal blijven, want heb nog wel situaties die ik altijd al onwijs spannend vind om mezelf daar in te geven en als dan continue dat op m'n buik slaat ga ik ook niet echt blij worden vrees ik :') Maar goed, leven met de dag. Ben überhaupt al blij dat ik nu (waarschijnlijk) weet waar het ligt.

Mensen ervaring met een emotionele blokkade in je lichaam? Ging dat helemaal weg?


Of de complete blokkade compleet weg gaat, is een vraag, maar als gezegd: je kunt het zien als bondgenoot.
Maar het kan een prima doel van de therapie zijn (overleg efkes met je psycholoog), dat de boodschappen die je overlevingsinstinct doorgeeft via je middenrif subtiel gaan worden. Een kleine waarschuwing, geen kramp, geen maagpijn.
En andere doelen zouden kunnen zijn om de ellende van vroeger nog eens met bijvoorbeeld emdr te doorlopen, en ook de verschillende situaties die je nu onwijs spannend vindt.
En vaak gaat dat samen: als de 'achterliggende' ellende weg is, vindt jouw overlevingsinstinct dat ze wel toe kan met een veel kleiner signaal - en een subtiel signaal nu en dan is alleen maar handig.