Bultje/bobbeltje in borst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 20:27

Hoi Bokkers,

Ik loop nu 3 weken met deze zorgen en wil het nu toch even van me afschrijven, en misschien wat ervaringen en geruststellingen horen.

3 weken terug ontdekte ik in mijn rechterborst een klein bultje/bobbeltje. Ik kan het vastpakken, en het voelt stevig, een beetje als een stevig balletje. Het zit net onder mijn huid. Er zat eerst een rode vlek op, maar ondertussen is dat huidskleur geworden, met een vaal bruine/rode gloed. Het bultje/bobbeltje zelf is echter nog niks kleiner…

Nou kon ik deze week niet bij de huisarts terecht dus moet ik me helaas nog langer zorgen maken. Volgende week ga ik. Ik had al eerder gebeld, maar moest het eerst 2 weken aankijken. Maar het is dus nog niet weg helaas.

Ik ga natuurlijk direct van het ergste uit… En maak me dus ook echt veel zorgen.

Bokkers met ervaring met deze symptomen? En wat was het uiteindelijk bij jullie?

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:37

Begin dit jaar had ik pijn in mijn rechterborst.
Mijn HA stuurde me meteen door voor compleet borstonderzoek. Op de foto's was er iets te zien dus meteen een scan erachteraan. Toen kreeg ik het wel even benauwd.

Gelukkig is/ was het maar een cyste. Pijn heb ik inmiddels niet meer, maar als het terugkomt moet ik het aangeven.

Sterkte.

Als je er niet goed bij voelt gewoon eisen dat je doorgestuurd wordt.

lucifertje

Berichten: 5608
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:38

Ik heb er geen ervaring mee, maar in een van de vlogs van Linda Hakeboom op Linda.nl wordt uitleg gegeven.
Ik vind het overigens wel belachelijk dat je deze week niet meer terecht kan. Lijkt me toch wel iets urgents.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:39

Wat naar dat je het eerst 2 weken moest aankijken en pas volgende week terecht kan.
Niet chique van de praktijk, de meeste bultjes zijn gelukkig onschuldig, maar ik snap dat je je zorgen maakt.

Zebrastreep

Berichten: 9747
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:40

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt , maar vindt het ook slecht dat ze je zo lang laten wachten... Snap dat het druk is bij de dokter maar daardoor zit jij mooi een week in de stress...




Ik ga ook altijd direct van het ergste uit... En dat helpt ook niet mee. Hou je er maar aan vast dat als het het ergste is je er echt nog op tijd bij bent! Als je het regelmatig controleert en het 3 weken geleden voor het eerst is opgevallen ben je denk ik echt nog wel op tijd!

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:41

Ik zou daar persoonlijk geen genoegen mee nemen.

3 weken er al mee lopen, nog 2 weken aankijken als advies en niet eens deze week terecht kunnen :(

Doorverwijzing eisen en andere huisarts zoeken.

BigOne
Berichten: 38228
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:42

Wat een( in dit geval) zeer nonchalante benadering van je huisarts. Niet normaal en morgen bellen dat je foto’s wil maken. 99 keer is het niets maar je zal die ene maar zijn. Huisarts zal, indien hij z’n werk goed doet je ook doorsturen voor een foto. Dus kun je die stap net zo goed overslaan. Elk bultje in een borst moet naar gekeken worden.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 06-10-21 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:43

Ik mag toch hopen dat de huisarts zelf direct een verwijzing maakt.
Zo gek vind ik het niet dat je van het ergste uit gaat, ik denk dat de meeste vrouwen dat doen als ze een knobbeltje voelen.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:45

Hallo! Klinkt een beetje als wat ik had. Ik ging bij de huisarts en die stuurde me naar huis met ‘je bent te jong voor borstkanker’, gerustgesteld dus. Enkele weken later moest ik bij de gynaecoloog op controle en ik vermeldde het daar toch ook even. Onmiddellijk werd ik doorverwezen voor een echo, ‘kans is heel klein, maar voor de zekerheid toch even nakijken’. De radioloog stelde me tijdens de echo vrij gerust, indien ik niks hoor moest ik me geen zorgen maken.
Geen telefoontje de eerste dagen dus opnieuw gerustgesteld. Enkele dagen later kreeg ik een brief (…!) van het ziekenhuis waarin stond dat ik een punctie moest ondergaan wegens geen uitsluitsel via echo… de punctie zelf is geen fijne ervaring en ik heb achteraf ook erg vaak en lang achter de uitslag aan moeten bellen. Hier kwam als uitslag gewoon ‘borstweefsel’ en dus ´fibroadenoom’ naar voor. Ter opvolging moest ik nog een tijdje elke 6 maand een echo laten nemen.

De schrik heeft er een tijdje ingezeten en ook toen het ziekenhuis me ‘veilig’ verklaarde was ik nog niet volledig gerustgesteld. Pas toen een ander ziekenhuis nog eens een echo nam had ik het gevoel wat zekerheid te hebben.

Hier was het dus helemaal niks ergs, maar schrikken en stressen is het zeker!

CalipsoLover

Berichten: 5558
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:49

Ikzelf niet maar een kennis wel. Zij is mijn leeftijd (22) en ontdekte onlangs een bultje in haar borst, meteen ook onderzocht, echo etc. Helaas konden ze niet goed afwegen of het goedaardig of kwaadaardig was, dus hebben ze het toch voor de zekerheid operatief laten verwijderen.

Ik heb nog een vriendin die regelmatig (niet verdwijnende cystes) in haar borsten krijgt en daar ook al een paar keren aan geopereerd is, gelukkig is dit nooit kwaadaardig geweest.

Rocamor

Berichten: 10852
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:50

Ik vind het onacceptabel dat dit zo lang moet duren.

Met dit soort klachten zat ik (oké paar jaar terug en paar jaar daarvoor) binnen een dag bij de HA en binnen 48 uur daarna voor een foto/ echo. Verschillende huisartsen en ziekenhuizen ivm een verhuizing tussendoor.

Ik heb cystes in mijn borst overigens. Jaar of 3 terug zijn er twee leeggezogen tijdens het onderzoek in het ziekenhuis

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:51

Herkenbaar.
Maanden een bult gehad in mijn borst.
De huisarts heeft tot 3 maal toe borstonderzoek gedaan en zei; ik voel niets abnormaal.
De pijn werd steeds erger en ik "voelde" de bult ook met slapen.

Op een ochtend heb ik gebeld en gezegd dat ik doorverwezen wilde worden.
"Maar waarom dan. Er zit niets. Zal ik je nogmaals onderzoeken?"
"Nee. Als er niets zit dan is dat prima maar ik wil een mammografie".

Ik kreeg eerst een lichamelijk onderzoek van een oncoloog.
Superlieve maar duidelijke dame. "Laat ik 1 ding voorop stellen. Als het kanker was had je hier niet meer gezeten. En als jij denkt dat het niet klopt dan maken we gewoon die mammo, maar ik wil eerst zelf voelen en kijken óf er iets zit".

Prima, ik gaf aan dat ik er inmiddels vanuit ging dat dit tussen m'n oren zat.
Maar binnen een halve seconde zei ze letterlijk; "er zit een druif die er niet hoort."

Binnen 3 dagen had ik een mammo en echo.
Het was masthopathie. Gelukkig.
De dagen ertussen heb ik zo heftig ervaren. En ik ben vrij lang, boos.. niet boos maar echt teleurgesteld in mijn huisarts geweest.

Goed dat je gaat maar hou voet bij stuk.
Als jij het niet vertrouwd dan meer onderzoek vragen.
Succes!

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 20:57

Zo wat veel reacties al! Had ik niet verwacht haha. Zal op iedereen even proberen te reageren:

Onali: Gelukkig was het een cyste. Ik hoop dat dat bij mij ook het geval is. Ik ben benieuwd wat de huisarts volgende week zegt en anders vraag ik idd om een doorverwijzing.

Lucifertje: Ik ga de naam even googlen!

Charaz: Ze dachten dat het een muggenbult was. (Had een foto gestuurd). Was overduidelijk niet zo, dus was ook wel enigszins geïrriteerd door dat antwoord... Daarnaast ben ik ook allergisch voor muggen dus ik weet wel dat een muggenbult niet dit is := Ik zal hem om een verwijzing vragen als ik er weer ben.

Zebrastreep: Ik controleer mijn borsten inderdaad regelmatig, en het zat er voor mijn gevoel vrij plotseling.. Leek me eigenlijk dat een tumor heel langzaam zou komen.

Listiglistje: Ik kon in principe wel deze week terecht (vrijdag om 9.00 uur), alleen dan heb ik zelf al iets anders belangrijks... Dus is misschien ook wel een beetje mijn eigen schuld. Normaal kan ik altijd snel terecht en kan ik uit meerdere dagen/tijden kiezen, maar nu was het blijkbaar heel druk. Verder wel tevreden over de huisarts, alleen jammer dat hij dit af deed als een muggenbult (zie wat ik hierboven getypt heb).

Bigone: Vond het inderdaad ook een beetje te nonchalant... Maarja, verder wel heel tevreden over de huisarts, hij heeft me met andere dingen altijd goed geholpen.

Plantje15: Dat is inderdaad erg schrikken. Ik ben zelf heel bang voor behandelingen en onderzoeken... ben erg bang voor pijn van een punctie bijvoorbeeld... Gelukkig was het niks ernstigs bij jou.

Calipsolover: Mijn moeder heeft het inderdaad ook al meerdere keren gehad. Ik nog nooit eerder, dus schrok wel even...

Rocamor: Ja... Ik vond het ook jammer dat ze zeiden dat ik het 2 weken moest aankijken. Dat ik niet deze week terecht kon was misschien mijn eigen schuld dus, omdat ik net op de tijd dat ze nog een plekje hadden al een ander belangrijk iets heb. Maar neem aan dat ik volgende week ook nog optijd genoeg ben... Mocht het wel iets zijn.

Lieffiefi: Ik heb er geen pijn aan gelukkig... Heel fijn dat het bij jou slechts mastopathie is. Maar heel vervelend dat ook dat zo lang moest duren. Volgende week ga ik toch maar om een doorverwijzing vragen. Ben wel benieuwd wat de huisarts gaat zeggen over wat hij denkt dat het is, of dat hij toch denkt dat het niets is.

Edit: Ik had maandagochtend al gebeld en toen hadden ze dus alleen op de vrijdag nog 1 plekje over op een moment dat ik echt niet kon. Blijkbaar ontzettend druk dus...
Laatst bijgewerkt door nienke555 op 06-10-21 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:58

Ik heb regelmatig cystes in mijn borsten. Over het algemeen verdwijnen ze na een menstruatie en vervolgens komt er dan soms weer een nieuwe terug die ook weer verdwijnt na een menstruatie.
Ik hou het zelf goed in de gaten en als een bult langer blijft zitten, word ik zo doorverwezen voor een mammografie.
Belachelijk dat het bij jou zo lang moet duren. Sterkte nog even met wachten.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 20:58

Op dit moment heb ik een bultje in mijn borst, ongeveer ter grootte van een erwt.
Heb het ruim een week afgewacht en maandag toch maar voor de zekerheid laten kijken bij de huisarts.
Zowel de huisarts als ik maken ons er geen zorgen over, denk een melkklier of iets dergelijks.
Dinsdag heb ik puur voor de zekerheid een echo, maar maak me er totaal niet druk over.
Raar dat je niet snel terecht kon bij je huisarts.....

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 20:59

frensje schreef:
Ik heb regelmatig cystes in mijn borsten. Over het algemeen verdwijnen ze na een menstruatie en vervolgens komt er dan soms weer een nieuwe terug die ook weer verdwijnt na een menstruatie.
Ik hou het zelf goed in de gaten en als een bult langer blijft zitten, word ik zo doorverwezen voor een mammografie.
Belachelijk dat het bij jou zo lang moet duren. Sterkte nog even met wachten.

Ik slik nu de pil dus heb geen 'echte' menstruaties meer. Dus helaas ligt het bij mij niet daaraan...
Ja heel jammer inderdaad, ik snap echt niet dat ze zeiden dat ik het twee weken moest aankijken. Wou eigenlijk dat ik toen wat meer op mijn strepen had gestaan. Maarja, dat is achteraf.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 21:00

justdiesel schreef:
Op dit moment heb ik een bultje in mijn borst, ongeveer ter grootte van een erwt.
Heb het ruim een week afgewacht en maandag toch maar voor de zekerheid laten kijken bij de huisarts.
Zowel de huisarts als ik maken ons er geen zorgen over, denk een melkklier of iets dergelijks.
Dinsdag heb ik puur voor de zekerheid een echo, maar maak me er totaal niet druk over.
Raar dat je niet snel terecht kon bij je huisarts.....

Bij mij is het inderdaad ook die grootte. Succes met je echo alvast! Is het bij jou hard ook?

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:03

Plantje15 schreef:
Hallo! Klinkt een beetje als wat ik had. Ik ging bij de huisarts en die stuurde me naar huis met ‘je bent te jong voor borstkanker’, gerustgesteld dus.


Bizar dat er nog steeds huisartsen zijn die dit zeggen, borstkanker kan op iedere leeftijd voorkomen, hoewel het niet vaak gebeurt. Maar hé, je zal maar net die ene zijn...

Ts, wat vervelend dat je zolang moet wachten, ik snap dat dat je niet lekker zit. Persoonlijk zou ik morgenochtend nogmaals bellen en aangeven dat je je écht heel veel zorgen maakt. Wie weet kan je toch wat eerder terecht. Sterkte :(:)

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:04

Het bultje is hard, maar doet geen pijn.
Jij ook succes, anders gewoon even naar de huisarts bellen dat je toch graag deze week nog even gezien wil worden omdat je je zo druk maakt.
Misschien kan je dan wel terecht en kunnen ze je geruststellen.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:04

Ik zag toen ik een keer mijn shirt uittrok voor de spiegel een kuiltje onderaan mijn borst. Daarvoor een afspraak gemaakt. De huisarts zag niks en voelde niks, maar stuurde mij toch door (en zo hoort het ook). Elke verandering zou onderzocht moeten worden. Op de mammografie was niks te zien. Hierna volgde een echo en kwam gelijk een flinke knobbel in beeld die wat dieper in het weefsel verzonken lag. Punctie gehad, leek goed maar iets twijfel waardoor de knobbel verwijderd is, deze was toen al gegroeid naar 5 cm. Gelukkig was het een fibroadenoom.

Op je strepen staan TS, ik vind het erg laks van je huisarts dat deze je niet gelijk doorgestuurd heeft. Sterkte!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:07

Als mensen met dergelijke klachten naar onze praktijk bellen proberen wij ze dezelfde dag of uiterlijk een dag later te zien. Zo lang door laten lopen vind ik echt niet netjes (understatement)

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:11

Wat naar dat je zo lang moet wachten. Hier toevallig vanochtend de huisarts gebeld om dezelfde reden en ondanks dat ik voor de meeste afspraken meestal wel 2 dagen verder ben kon ik voor dit meteen vanochtend terecht. De huisarts voelde niets geks maar heeft me voor de zekerheid wel doorverwezen voor een mammografie.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:13

Laura82 schreef:
Plantje15 schreef:
Hallo! Klinkt een beetje als wat ik had. Ik ging bij de huisarts en die stuurde me naar huis met ‘je bent te jong voor borstkanker’, gerustgesteld dus.


Bizar dat er nog steeds huisartsen zijn die dit zeggen, borstkanker kan op iedere leeftijd voorkomen, hoewel het niet vaak gebeurt. Maar hé, je zal maar net die ene zijn...

Ts, wat vervelend dat je zolang moet wachten, ik snap dat dat je niet lekker zit. Persoonlijk zou ik morgenochtend nogmaals bellen en aangeven dat je je écht heel veel zorgen maakt. Wie weet kan je toch wat eerder terecht. Sterkte :(:)


Inderdaad, achteraf gezien ook onbegrijpelijk. Daarna ook van praktijk veranderd. Was wel een oudere arts, maar goed, zou geen verschil mogen maken.

Dus alleen al voor snelle gemoedsrust TS, even doorpakken bij je HA :-) Pijn deed de punctie trouwens niet echt, maar ik had meer last van het ‘idee’

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 21:24

Polly schreef:
Als mensen met dergelijke klachten naar onze praktijk bellen proberen wij ze dezelfde dag of uiterlijk een dag later te zien. Zo lang door laten lopen vind ik echt niet netjes (understatement)


Bij ons hetzelfde, al kan ik me er wel iets bij voorstellen als het een bultje op de huid is dat ze niet hebben gereageerd zoals normaal bij een knobbeltje in de borst.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 21:27

Charaz schreef:
Polly schreef:
Als mensen met dergelijke klachten naar onze praktijk bellen proberen wij ze dezelfde dag of uiterlijk een dag later te zien. Zo lang door laten lopen vind ik echt niet netjes (understatement)


Bij ons hetzelfde, al kan ik me er wel iets bij voorstellen als het een bultje op de huid is dat ze niet hebben gereageerd zoals normaal bij een knobbeltje in de borst.

Ja tis niet op de huid helaas... Dan had ik me ook niet zo'n zorgen gemaakt inderdaad. Het zit een paar millimeter onder de huid. Je voelt het alleen als je net wat harder drukt of het vastpakt.