Bultje/bobbeltje in borst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 18:50

Ik heb geen vlekken gehad maar jaren terug deed mijn linkerborst veel pijn. De huisarts heeft toen flink geknepen/gevoeld (echt zo'n botte boer :') ) en daar werd ik ook echt kotsmisselijk van. In het ziekenhuis hebben ze een echo en een biopt(?) genomen om te kijken hoe en wat. Dat bleek een goedaardige fybroom(?) te zijn. Het bultje zit er dus nog steeds, het doet geen pijn meer maar ik moet het in de gaten houden wat betreft groei.

Ik merk dat als ik ongesteld wordt het allemaal wat gevoeliger is en soms lijkt het bultje dan ook iets groter. Maar tot op heden geen last van. In dit geval viel het dus wel mee. Of in ieder geval tot zover ik weet. Het is alweer een aantal jaar geleden.

Veel sterkte & succes! Ik zou echter wel aandringen om een snellere afspraak. Maak je zelf verder ook niet gek en laat het vooral over je heen komen, al is dat heel lastig - dat snap ik :knuffel:

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 12:00

Hoi bokkers, net bij de huisarts geweest. Hij heeft het direct weggehaald. Dat was wel fijn. Het was talg! Soort van verstopte talgklier ofzo denk ik dan? Was allemaal wit/gelig wat eruit kwam. Ik wist helemaal niet dat talg ook hard kon zijn...

Deze uitkomst had ik niet verwacht eigenlijk := Heb namelijk ook weleens zo’n bultje met talg in mijn oksel gehad, en dat was zacht. Dit op m’n borst was gewoon een hard erwtje dus.

Nu hechtingen, doet wel zeer helaas. Rustig aan doen maar :)

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 13:08

Dat is goed nieuws dus.

En wat zei de arts van je lymfeklier in je hals?

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-21 14:58

Rocamor schreef:
Dat is goed nieuws dus.

En wat zei de arts van je lymfeklier in je hals?

Komt waarschijnlijk gewoon van die chronische amandelontsteking die ik heb. Dus dikke kans dat die lymfeklier altijd dik blijft.

Schaam me nu haast wel een beetje haha. Helemaal dit topic aangemaakt, me druk gemaakt voor allemaal onderzoeken. Blijkt het gewoon een talgklier te zijn :o

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:09

Niks om je voor te schamen.
Gelukkig was het slechts een talgklier.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:11

Wat fijn dat het gewoon een talgklier was!

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:53

Ach joh, ik had een keer een knobbeltje op mijn tepel, zou er ook al bijna mee naar dokter, bleek ook een talgklier, zelf maar uitgeknepen :Y)

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:00

Gelukkig was het een talgklier. Hou het goed in de gaten. Hoe jong je ook bent. Mijn vriendin is op haar 28 ste overleden aan borstkanker. Ik ben nu 44 en zit midden in de chemokuren. Ik ben heel blij dat deze huisarts me wel door verwees voor een mammografie. Een eerdere arts vond me er te jong voor. Ik had ook een knobbeltje vlak onder de huid.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:10

nienke555 schreef:
Rocamor schreef:
Dat is goed nieuws dus.

En wat zei de arts van je lymfeklier in je hals?

Komt waarschijnlijk gewoon van die chronische amandelontsteking die ik heb. Dus dikke kans dat die lymfeklier altijd dik blijft.

Schaam me nu haast wel een beetje haha. Helemaal dit topic aangemaakt, me druk gemaakt voor allemaal onderzoeken. Blijkt het gewoon een talgklier te zijn :o


Je schamen?!?! Wel nee!
Zo iets is gewoon heel eng. Je wilt nog lang niet dood en dan mag je er best zorgen over maken!
Er geen zorgen over maken en uit eindelijk te laat zijn, dat is nog veel erger...

Geef jezelf even een knuffel en wees trots dat je hebt doorgezet.
Want ook van stress kan je goed ziek raken!

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 17:05

Fijn dat het niks ernstigs was! Tuurlijk hoef je je daar niet voor te schamen.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 17:10

Plantje15 schreef:
Hallo! Klinkt een beetje als wat ik had. Ik ging bij de huisarts en die stuurde me naar huis met ‘je bent te jong voor borstkanker’, gerustgesteld dus. Enkele weken later moest ik bij de gynaecoloog op controle en ik vermeldde het daar toch ook even. Onmiddellijk werd ik doorverwezen voor een echo, ‘kans is heel klein, maar voor de zekerheid toch even nakijken’. De radioloog stelde me tijdens de echo vrij gerust, indien ik niks hoor moest ik me geen zorgen maken.
Geen telefoontje de eerste dagen dus opnieuw gerustgesteld. Enkele dagen later kreeg ik een brief (…!) van het ziekenhuis waarin stond dat ik een punctie moest ondergaan wegens geen uitsluitsel via echo… de punctie zelf is geen fijne ervaring en ik heb achteraf ook erg vaak en lang achter de uitslag aan moeten bellen. Hier kwam als uitslag gewoon ‘borstweefsel’ en dus ´fibroadenoom’ naar voor. Ter opvolging moest ik nog een tijdje elke 6 maand een echo laten nemen.

De schrik heeft er een tijdje ingezeten en ook toen het ziekenhuis me ‘veilig’ verklaarde was ik nog niet volledig gerustgesteld. Pas toen een ander ziekenhuis nog eens een echo nam had ik het gevoel wat zekerheid te hebben.

Hier was het dus helemaal niks ergs, maar schrikken en stressen is het zeker!


Ja dit was ook mijn verhaal! Heb het nu 2x gehad. Ik vond de punctie trouwens niet erg :). Ik wil binnenkort even bij de huisarts vragen of ik meegenomen kan worden in het standaard bevolkingsonderzoek, want mijn borstweefsel 'tiert welig', zoals de huisarts zei :))

Super fijn dat het bij jou ook niks was!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 17:13

nienke555 schreef:
Rocamor schreef:
Dat is goed nieuws dus.

En wat zei de arts van je lymfeklier in je hals?

Komt waarschijnlijk gewoon van die chronische amandelontsteking die ik heb. Dus dikke kans dat die lymfeklier altijd dik blijft.

Schaam me nu haast wel een beetje haha. Helemaal dit topic aangemaakt, me druk gemaakt voor allemaal onderzoeken. Blijkt het gewoon een talgklier te zijn :o

Gelukkig maar!

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 17:33

Wat fijn dat het "slechts" een talgkliertje was en de huisarts het ter plekke kon oplossen.

En je nooit schamen en altijd aan de bel trekken. Leeftijd maakt echt niks uit. Het komt misschien bij jonge mensen minder voor, maar het komt voor, dus altijd opletten. Meeste artsen nemen het gelukkig ook wel serieus, ongeacht leeftijd.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:41

Super fijn TS, en niks schamen joh!
Je zorgen zijn toch normaal....

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 00:27

Napie schreef:
Gelukkig was het een talgklier. Hou het goed in de gaten. Hoe jong je ook bent. Mijn vriendin is op haar 28 ste overleden aan borstkanker. Ik ben nu 44 en zit midden in de chemokuren. Ik ben heel blij dat deze huisarts me wel door verwees voor een mammografie. Een eerdere arts vond me er te jong voor. Ik had ook een knobbeltje vlak onder de huid.


Wat heftig! Heel veel sterkte :knuffel:

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 00:45

nienke555 schreef:
Rocamor schreef:
Dat is goed nieuws dus.

En wat zei de arts van je lymfeklier in je hals?

Komt waarschijnlijk gewoon van die chronische amandelontsteking die ik heb. Dus dikke kans dat die lymfeklier altijd dik blijft.

Schaam me nu haast wel een beetje haha. Helemaal dit topic aangemaakt, me druk gemaakt voor allemaal onderzoeken. Blijkt het gewoon een talgklier te zijn :o


Meis, je hoeft je nergens voor te schamen. Ik zag dat Lieffiefi ook al had gereageerd, ik heb ook alarm geslagen toen ik een bult voelde. Was een cyste gelukkig, want het is meestal onschuldig totdat het niet onschuldig is. Als je dat een keer van dichtbij hebt meegemaakt bij iemand die nog geen 30 is, hoef je geen 2 keer na te denken als je iets voelt.

Dus by all means, schaam je niet. Juist goed dat je alert bent.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-21 12:25

Jullie hebben ook wel gelijk natuurlijk ja. Dus, ik zal me bij deze niet meer schamen, haha. En ik ga mooi verder met me regelmatig te controleren en ga de volgende keer gewoon weer naar de huisarts met een bobbeltje ergens. En dan zorg ik er wel voor dat ik niet weer er 3 weken mee rond hoef te lopen :')

Heb helaas wel last van de hechtingen enzo nu, deed best zeer ook gister om de pleister te vervangen! Maarja, beter dit dan dat het iets ernstigs was. Ben nu zo bang dat, als die hechtingen er dan uit gaan, dat het bultje zich opnieuw gevuld heeft en het er gewoon weer zit.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 14:22

Hoeveel hechtingen heb je dan?
Niet fijn dat je er zo'n last van hebt. beterschap

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-21 14:26

justdiesel schreef:
Hoeveel hechtingen heb je dan?
Niet fijn dat je er zo'n last van hebt. beterschap

Weet ik niet :') Zullen er niet veel zijn, was niet zo’n grote plek natuurlijk. Durf er niet naar te kijken hahaha. Word altijd helemaal naar van dat soort dingen. M’n vriend heeft gister de pleister gedaan.

luuntje

Berichten: 13973
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 21:41

Nienke juist goed dat je ben gegaan.
En gelukkig was het een talgklier.

Mag je pijnstillers innemen van de huisarts?
Sterkte. Ook een kleine ingreep kan zeer doen.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 18:49

luuntje schreef:
Nienke juist goed dat je ben gegaan.
En gelukkig was het een talgklier.

Mag je pijnstillers innemen van de huisarts?
Sterkte. Ook een kleine ingreep kan zeer doen.

Vergeten te reageren! Ja mag gewoon pijnstillers nemen.

Had nog even een vraagje, jullie een idee hoe ik dit anders op kan lossen? Heb van de huisarts eilandpleisters meegenomen, doe er elke dag een schone op. Alleen die plakranden jeuken en irriteren zo vreselijk, allemaal bultjes en rood eromheen enzo. Jullie een idee wat ik er anders op kan doen? Want een gaasje blijft hangen aan de hechtingen vrees ik.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:52

Ik heb na mijn galblaas operatie ook een allergische reactie gehad op de eilandpleisters. Ik heb nu siliconen pleisters maar deze heb ik via de wondverpleegkundige gehad. Je kunt bij de drogist kijken voor iets in die richting?

Sterkte!

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 18:54

Ik heb een operatie gehad aan mn voet, precies in de knik van mn voet zegmaar. Ook hechtingen, 6 stuks. Ik kreeg vanuit het ziekenhuis wel gaasje + verband erop, ook vaak zelf gewisseld en de hechtingen blijven er niet in hangen. :)

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 19:03

Eretria schreef:
Ik heb een operatie gehad aan mn voet, precies in de knik van mn voet zegmaar. Ook hechtingen, 6 stuks. Ik kreeg vanuit het ziekenhuis wel gaasje + verband erop, ook vaak zelf gewisseld en de hechtingen blijven er niet in hangen. :)

Oke! Misschien toch even proberen dan.

purny schreef:
Ik heb na mijn galblaas operatie ook een allergische reactie gehad op de eilandpleisters. Ik heb nu siliconen pleisters maar deze heb ik via de wondverpleegkundige gehad. Je kunt bij de drogist kijken voor iets in die richting?

Sterkte!

Zie bijvoorbeeld van Hansaplast twee maten siliconenpleisters (Silicon Soft), de normale en de XL. Kan echter nergens vinden welke afmetingen dit zijn :=

pien_2010

Berichten: 43300
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 19:04

nienke555 schreef:
Jullie hebben ook wel gelijk natuurlijk ja. Dus, ik zal me bij deze niet meer schamen, haha. En ik ga mooi verder met me regelmatig te controleren en ga de volgende keer gewoon weer naar de huisarts met een bobbeltje ergens. En dan zorg ik er wel voor dat ik niet weer er 3 weken mee rond hoef te lopen :')

Heb helaas wel last van de hechtingen enzo nu, deed best zeer ook gister om de pleister te vervangen! Maarja, beter dit dan dat het iets ernstigs was. Ben nu zo bang dat, als die hechtingen er dan uit gaan, dat het bultje zich opnieuw gevuld heeft en het er gewoon weer zit.


Goed zo! Gewoon in de gaten houden en er voor gaan want bultjes, knobbeltjes, puncties, mammografie blijven eng, ook op mijn leeftijd (63). Vandaag weer de mammografie gehad en gelukkig geen echo en punctie er achter aan want het was in 1x goed. Zooo zenuwachtig en gestresst. Dus meid je hebt het goed gedaan, gelukkig zijn er vrouwen die niet bang zijn en vrouwen zoals ik die er gewoon vanaf zijn. Zooo balen.
Dus ik vind je een kanjer want voor heel veel vrouwen is het wel gewoon angstig.