Bultje/bobbeltje in borst

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 06:11

Dat is inderdaad wel een probleem. Radioloog zegt cyste, Google zegt misschien wel tumor. Wie heeft er voor gestudeerd? Laat alsjeblieft de professionals de conclusies trekken en heb vertrouwen daarin.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 13:50

Ben je al wat rustiger?

nienke555

Berichten: 4933
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-21 22:54

Nee, het gaat opeens weer enorm slecht. Gisteren ging het best goed, heb toen een gesprek gehad met de ggz en kan maandag al starten met de behandeling. Vandaag voel ik me vreselijk, omdat ik nu opeens wéér een andere medische klacht heb waar ik me verschrikkelijk zorgen over maak.

MarliesV

Berichten: 15255
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 23:19

nienke555 schreef:
Nee, het gaat opeens weer enorm slecht. Gisteren ging het best goed, heb toen een gesprek gehad met de ggz en kan maandag al starten met de behandeling. Vandaag voel ik me vreselijk, omdat ik nu opeens wéér een andere medische klacht heb waar ik me verschrikkelijk zorgen over maak.


Is er iemand bij je die naar je luistert?

Je mag altijd even een PB sturen hè. Ik kan over de medische kant niets zeggen via internet maar wel naar je luisteren als dat helpt.

Knuff!

YvonneV
Berichten: 8796
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 00:03


Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:53

Is dit iets wat ineens is begonnen of ben je al langere tijd bang controle te verliezen over je lichaam en gezondheid? Is er iets in je directe omgeving gebeurt met iemand zoals iemand ernstig ziek geworden?

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:20

De kans dat je ernstig ziek bent is vrij klein! Je bent een jonge lichamelijk gezonde vrouw, alleen kun je dat erg moeilijk accepteren en dat is precies waar het mis gaat. Waarom je dat niet kan accepteren daar krijg je nu hulp voor. Probeer daar je rust in te vinden, je staat er niet alleen voor je hebt hulp! En probeer eens wat leuke dingen te doen zodat je ook bezig bent met leven in plaats van alleen je focus te houden op lichamelijke klachten of iets dergelijks!

Druif_01

Berichten: 8856
Geregistreerd: 04-11-01

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:52

Nog maar 1 dag en dan is het maandag en kun je starten met de behandeling. Wat ontzettend kl*te voor je dat je zo angstig bent! Overigens gaat iedereen dood als die zijn klachten gaat Googlen, dus probeer dat een beetje los te laten. Ga je vandaag iets leuks doen? Om even niet continue in je hoofd te zitten? Sleep jezelf anders even naar buiten voor een wandeling oid, dan ben je even uit je hoofd. Heel veel sterkte!

pien_2010

Berichten: 43839
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:09

Wandelen is een goed advies. Dat doet ook iets met je lichaam en je hersenen en dat zet je weer met beiden voeten op de grond. En dat is misschien wel een heel erg moeilijk advies, wat mij altijd helpt is om de draak met mezelf te steken , dus om met humor te proberen met mijn angst om te gaan. Toen ik contact had met mijn beste v riendin tijdens het onderzoek traject waarin gekeken werd of dat wat ze zagen kanker zou zijn, spotte mijn vriendin met mij door heel ernstig te beloven dat ze zou zingen tijdens mijn begrafenis. Doordat we zo concreet hierover aan het spreken waren en zij helemaal mee erin ging, kregen we uiteindelijk enorm de slappe lach door dat ik zei: "jeetje , ik heb nog niet eens de uitslag en ik ben nu al mijn begrafenis aan het regelen, hoe idioot kun je zijn". Waarop M zei: "lieverd, je bent gewoon heel erg bang en dat vind ik enorm sneu→ waarop ik toen heel hard begon te huilen. Zo'n gesprek, zo'n vriendin is goud waard. Uiteindelijk was het niets (gelukkig) maar de schrik voor borstkanker zit er sindsdien wel heel erg in, net als de angst voor die mammografie. Maar mij hielp het om ook wat te lachen om mezelf.

Soepblik
Berichten: 1172
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:32

TS, ik heb me afgelopen zomer precies zoals jij gevoeld. Bij mij was het een ongelofelijke angst dat mijn hart ermee zou ophouden. Ik heb daardoor eigenlijk drie weken lang in een stress-hart voelen-paniek-stress-hart voelen-paniek cirkel gezeten. Ik was ervan overtuigd dat ik de laatste momenten van mijn leven aan het meemaken was. Gillend gek werd ik ervan, ik was doodsbang, en ik verwachte er nooit meer uit te komen en zei ook dingen van "dit is toch geen manier van leven?" en snapte ook niet hoe ik zo snel als mens had kunnen veranderen. Ik wilde niet meer verder als het zo moest, wat echt van de ene op de andere dag zo was gekomen. Ik ging dan ook weer naar de dokter, die wist me daar dan gerust te stellen, en als ik dan eenmaal weer thuis was dacht ik weer van: maar wat als ze toch iets gemist hebben? Of niet goed hebben gekeken? En dan begon het hele circus weer opnieuw.

Maar echt TS, jij komt hier uit. Het gaat over. Het zit in je hoofd en dat is iets wat je uiteindelijk echt gaat doorbreken. Het allerbelangrijkste wat je nu moet doen is je dagelijks leven niet vermijden. Geen dingen niet doen die je normaal wel doet. Het lijkt nu alsof je er nooit meer uit komt, maar dat gaat écht lukken. Ook als je denkt dat er geen verbetering in zit, kijk je op den duur naar een week geleden en zie je dat je toch al een heel stuk minder slecht bent dan toen. :j je mag me altijd PB'en hierover.

nienke555

Berichten: 4933
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 00:57

Bedankt voor al jullie berichtjes lieve bokkers. Ik ga morgen even overal op reageren.

Lienboon

Berichten: 479
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 08:18

Wat mij hielp was veel lezen over hypochondrie op het moment dat de paniek toeslaat. Je hoofd houdt je voor de gek. Het is een vreselijk gevoel die angst, maar je kunt ermee leren omgaan.

nienke555

Berichten: 4933
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 17:30

MarliesV schreef:
Is er iemand bij je die naar je luistert?

Je mag altijd even een PB sturen hè. Ik kan over de medische kant niets zeggen via internet maar wel naar je luisteren als dat helpt.

Knuff!
Ja er is wel telkens iemand bij me gelukkig, mijn vriend en ouders laten me nu niet graag alleen.


YvonneV schreef:
Bedankt voor je linkje, ik heb het gelezen. Zo'n dagboekje bijhouden is wel een goed idee denk ik.


Napie schreef:
Is dit iets wat ineens is begonnen of ben je al langere tijd bang controle te verliezen over je lichaam en gezondheid? Is er iets in je directe omgeving gebeurt met iemand zoals iemand ernstig ziek geworden?
Nee er is in mijn omgeving niks gebeurd eigenlijk. Ja 'vroeger' zijn mijn beide opa's wel overleden aan erge ziektes, maar toen was ik nog heel klein dus dat kan ik me eigenlijk niet goed meer herinneren. Het is niet helemaal opeens begonnen, vroeger had ik eens in het jaar wat en dan was ik ook wel heel bang. Maar nu heb ik de laatste paar maanden steeds wat waardoor ik elke keer weer banger ben en denk van 'oh nee he, nu ben ik alweer ziek'.


Boompje1985 schreef:
De kans dat je ernstig ziek bent is vrij klein! Je bent een jonge lichamelijk gezonde vrouw, alleen kun je dat erg moeilijk accepteren en dat is precies waar het mis gaat. Waarom je dat niet kan accepteren daar krijg je nu hulp voor. Probeer daar je rust in te vinden, je staat er niet alleen voor je hebt hulp! En probeer eens wat leuke dingen te doen zodat je ook bezig bent met leven in plaats van alleen je focus te houden op lichamelijke klachten of iets dergelijks!
Ik probeer inderdaad ook leuke, afleidende dingen te doen. Maar dat is lastig. Soms 'moet' ik me van mezelf zorgen maken, ik 'moet' mijn lichaam controleren op plekjes. Het is lastig om dat van me af te zetten en me te concentreren op iets leuks.


Druif_01 schreef:
Nog maar 1 dag en dan is het maandag en kun je starten met de behandeling. Wat ontzettend kl*te voor je dat je zo angstig bent! Overigens gaat iedereen dood als die zijn klachten gaat Googlen, dus probeer dat een beetje los te laten. Ga je vandaag iets leuks doen? Om even niet continue in je hoofd te zitten? Sleep jezelf anders even naar buiten voor een wandeling oid, dan ben je even uit je hoofd. Heel veel sterkte!
Heb inderdaad even gewandeld gister. En wat computerspelletjes gedaan. Vierde ook nog mijn verjaardag met mijn familie, het was wel moeilijk om dan gezellig te doen terwijl je je eigen heel erg veel zorgen maakt.


pien_2010 schreef:
Wandelen is een goed advies. Dat doet ook iets met je lichaam en je hersenen en dat zet je weer met beiden voeten op de grond. En dat is misschien wel een heel erg moeilijk advies, wat mij altijd helpt is om de draak met mezelf te steken , dus om met humor te proberen met mijn angst om te gaan. Toen ik contact had met mijn beste v riendin tijdens het onderzoek traject waarin gekeken werd of dat wat ze zagen kanker zou zijn, spotte mijn vriendin met mij door heel ernstig te beloven dat ze zou zingen tijdens mijn begrafenis. Doordat we zo concreet hierover aan het spreken waren en zij helemaal mee erin ging, kregen we uiteindelijk enorm de slappe lach door dat ik zei: "jeetje , ik heb nog niet eens de uitslag en ik ben nu al mijn begrafenis aan het regelen, hoe idioot kun je zijn". Waarop M zei: "lieverd, je bent gewoon heel erg bang en dat vind ik enorm sneu→ waarop ik toen heel hard begon te huilen. Zo'n gesprek, zo'n vriendin is goud waard. Uiteindelijk was het niets (gelukkig) maar de schrik voor borstkanker zit er sindsdien wel heel erg in, net als de angst voor die mammografie. Maar mij hielp het om ook wat te lachen om mezelf.
Haha, herkenbaar. Ik heb inderdaad ook al tegen mijn vriend/familie gezegd welk nummer ze dan op mijn begrafenis moesten draaien. Al denk ik op dat soort momenten serieus dat ik dood ga of dat ik dood wil, dus is dan wel moeilijk om het met humor op te lossen.



Soepblik schreef:
TS, ik heb me afgelopen zomer precies zoals jij gevoeld. Bij mij was het een ongelofelijke angst dat mijn hart ermee zou ophouden. Ik heb daardoor eigenlijk drie weken lang in een stress-hart voelen-paniek-stress-hart voelen-paniek cirkel gezeten. Ik was ervan overtuigd dat ik de laatste momenten van mijn leven aan het meemaken was. Gillend gek werd ik ervan, ik was doodsbang, en ik verwachte er nooit meer uit te komen en zei ook dingen van "dit is toch geen manier van leven?" en snapte ook niet hoe ik zo snel als mens had kunnen veranderen. Ik wilde niet meer verder als het zo moest, wat echt van de ene op de andere dag zo was gekomen. Ik ging dan ook weer naar de dokter, die wist me daar dan gerust te stellen, en als ik dan eenmaal weer thuis was dacht ik weer van: maar wat als ze toch iets gemist hebben? Of niet goed hebben gekeken? En dan begon het hele circus weer opnieuw.

Maar echt TS, jij komt hier uit. Het gaat over. Het zit in je hoofd en dat is iets wat je uiteindelijk echt gaat doorbreken. Het allerbelangrijkste wat je nu moet doen is je dagelijks leven niet vermijden. Geen dingen niet doen die je normaal wel doet. Het lijkt nu alsof je er nooit meer uit komt, maar dat gaat écht lukken. Ook als je denkt dat er geen verbetering in zit, kijk je op den duur naar een week geleden en zie je dat je toch al een heel stuk minder slecht bent dan toen. :j je mag me altijd PB'en hierover.
Oh jeetje, dat klinkt ook enorm heftig. Maar ook wel deels herkenbaar. Ik zat inderdaad ook in een cirkel: plekjes controleren - plekje ontdekken - stress om plekje - plekjes controleren, etcetera. En ook ik dacht dan inderdaad van, wat als de artsen het niet goed hebben gezien, ze één dingetje net niet goed hebben bekeken? Dat gebeurde dus afgelopen woensdag, omdat ik zo bang was dat de radioloog het verkeerd had gezien en dat die cyste toch borstkanker zou zijn. Maar in ieder geval, bedankt voor je berichtje, heel fijn om te lezen dat iemand mijn angst herkent en dat het dus weer beter wordt.


Lienboon schreef:
Wat mij hielp was veel lezen over hypochondrie op het moment dat de paniek toeslaat. Je hoofd houdt je voor de gek. Het is een vreselijk gevoel die angst, maar je kunt ermee leren omgaan.
Oke, ja ik weet nog niet helemaal wat ik op moment van angst moet doen haha. Meer dan op de grond zitten en bang zijn lukt op dit moment nog niet... Maar dat wordt misschien nog wel beter.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:53

Ik zou niet teveel met random mensen gaan praten, want de kans dat iemand net iets verkeerds zegt, is altijd aanwezig en dat kan de boel wel erger maken.

Je hebt serieuze problemen die ook serieus aangepakt moeten worden. Daarvoor zijn er ook crisis lijnen.

nienke555

Berichten: 4933
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 17:55

superpony schreef:
Ik zou niet teveel met random mensen gaan praten, want de kans dat iemand net iets verkeerds zegt, is altijd aanwezig en dat kan de boel wel erger maken.

Je hebt serieuze problemen die ook serieus aangepakt moeten worden. Daarvoor zijn er ook crisis lijnen.

Hoe bedoel je random mensen? :) Ben nu onder behandeling bij de ggz, ben daar in ieder geval op maandag (vandaag was ik er ook) en dinsdag, en mogelijk ook vrijdag :)

purny

Berichten: 27581
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:02

Ik zou ook gewoon je gesprekken beperken tot de ggz of minimaal communiceren erover met anderen.
Zij weten het beste hoe je met je angsten om kunt gaan.

pien_2010

Berichten: 43839
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:11

Fijn Nienke dat je zo snel gesprekken kunt hebben.

nienke555

Berichten: 4933
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 18:38

pien_2010 schreef:
Fijn Nienke dat je zo snel gesprekken kunt hebben.

Ja zeker, ben ik erg blij mee.


purny schreef:
Ik zou ook gewoon je gesprekken beperken tot de ggz of minimaal communiceren erover met anderen.
Zij weten het beste hoe je met je angsten om kunt gaan.

Ooh, doe ik er verkeerd aan om dit op bokt te zetten? Sorry! Of begrijp ik je verkeerd

purny

Berichten: 27581
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:54

Nee hoor dat niet. erover praten is juist goed.
Je moet alleen uitkijken dat je niet gaat praten met iemand die je nog verder de put in praat.
Net zoals de bokker die zei dat ondanks dat je er niks aan de hand was je toch op je strepen moest gaan staan.
Je moet gewoon uitkijken met wie je erover praat.

maralyn

Berichten: 10469
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:35

Lieverd, wat wil ik je toch een knuffel geven.

Wat goed dat je alles zo aanpakt!

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 02:11

purny schreef:
Nee hoor dat niet. erover praten is juist goed.
Je moet alleen uitkijken dat je niet gaat praten met iemand die je nog verder de put in praat.
Net zoals de bokker die zei dat ondanks dat je er niks aan de hand was je toch op je strepen moest gaan staan.
Je moet gewoon uitkijken met wie je erover praat.

Ja precies dit, met één verkeerde opmerking kunnen mensen je zo weer de angst in duwen en dat willen we juist niet! Fijn dat je gestart bent met de IHT nu :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 13:17

nienke555 schreef:
superpony schreef:
Ik zou niet teveel met random mensen gaan praten, want de kans dat iemand net iets verkeerds zegt, is altijd aanwezig en dat kan de boel wel erger maken.

Je hebt serieuze problemen die ook serieus aangepakt moeten worden. Daarvoor zijn er ook crisis lijnen.

Hoe bedoel je random mensen? :) Ben nu onder behandeling bij de ggz, ben daar in ieder geval op maandag (vandaag was ik er ook) en dinsdag, en mogelijk ook vrijdag :)


Wat hier onder ook wordt gezegd.

Vaak willen mensen je helpen en iets liefs zeggen of iets opbeurends. Helaas is dat ook vaak juist wat je niet tegen mensen moet zeggen met mentale problemen.

pmarenaJarig

Berichten: 48344
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:35

Wat fijn dat al die plekjes niets ergs waren +:)+|
Je leert zo gaandeweg dat je angsten soms erg kunnen overdrijven, en uiteindelijk gaat dat je helpen :(:)

Over het algemeen kun je dergelijke angsten ook krijgen door stress / overbelasting.
Daar krijg je na verloop van tijd ook allerlei lichamelijke klachten van die heel eng kunnen lijken maar nog steeds "gewoon" van stress kunnen komen. Zoals allerlei buikklachten :(:)

Heb je wel genoeg afleiding, ontspanning, beweging?
Eet je gezond, zit je goed in je vitamines of zou het handig kunnen zijn om iets van vitamines te gaan slikken? Dat kan ook enòrm schelen als je tekorten hebt :j Denk ook eens aan magnesium (olie), ik merk het zelf heel erg als ik onrustiger wordt, dan zit ik laag in mijn magnesium, ga me overal zorgen om maken.... het scheelt echt enorm om dan dagelijks goed te smeren voor het slapen :j

nienke555

Berichten: 4933
Geregistreerd: 16-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 19:10

We zijn alweer een week verder, ik zal toch maar weer eens hier een berichtje plaatsen. Bedankt voor jullie lieve berichtjes altijd. Om nog even te reageren op pmarena: ik heb opzich wel genoeg afleiding, ontspanning en beweging. Alleen de afleiding helpt niet altijd. Vitamines is laatst nog op bloedgeprikt. Ik had een tekort aan Vitamine D3, dat slik ik nu dus sinds een maand ongeveer. Verder ben ik vegetariër maar aan B12 had ik geen tekort. Volgens mij eet ik ook wel gevarieerd en gezond haha!

Gister ben ik naar de kaakchirurg geweest en zijn onder narcose mijn verstandskiezen verwijderd. Heb gelukkig niet veel pijn. Wel bloed het nog steeds, zie naast de kies ook allemaal bloedpropjes vastzitten. Maak me nu wel zorgen dat het misschien gaat ontsteken e.d.

Verder ben ik dus vorige week gestart met de behandeling bij de GGZ. Dat is wel heel fijn, de psychiater en de behandelaars/begeleiders daar zijn ook allemaal erg aardig.

Ik maak me ook nog steeds zorgen om de lymfeklier die al een half jaar dik is. Kan het maar niet loslaten.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23545
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Bultje/bobbeltje in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 19:20

Hoe weet je van de bloedproef?
Bij mij is vorige week een kies verwijderd maar ik kan echt niet zo ver naar binnen kijken hoor.
Heb de eerste 12u nog wat bloed gekwakt maar daarna was dat wel over.
Niet met je vingers aan de wond zitten, evt stolsels laten zitten dat houd de wond dicht