Wat te geven aan mijn buurman?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Wat te geven aan mijn buurman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 13:10

Hoi allemaal,

Ik heb ontzettend lieve buren van in de 80. Ze wonen zelfstandig en redden zichzelf naar omstandigheden nog behoorlijk goed. Mijn buurman heeft iets onder leden wat er voor zorgt dat hij soms uit het niets valt. Het is lang goed gegaan, maar van de week was het helaas mis. Hij zet altijd, super lief, de vuilnisbakken van mij en onze andere buurvrouw langs de weg en toen hij dat wilde doen is hij heel lelijk en door glas heen gevallen. De arme man is behoorlijk gehavend aan zijn handen en gezicht. Op het moment dat dit gebeurde was ik zelf niet thuis, maar de volgende dag stond mijn buurvrouw voor de deur met enkel de boodschap 'dat glas wordt gemaakt hoor!'. Pas daarna zag ik de buurman en hoorde ik wat er gebeurd was. Malle mensen, dat glas zal me toch een zorg zijn :knuffel:

Omdat ze altijd voor me klaar staan en we zo'n fijn contact hebben zou ik hen (samen met onze andere buurvrouw) iets willen geven of iets voor hen willen doen om hem sterkte te wensen en door deze narigheid te helpen. Ik vind het alleen heel lastig om hier iets voor te verzinnen..

De buurman heeft minimaal zicht, dus iets lezen of te puzzelen is onhandig. Hij is gek van muziek en plaatjes draaien. Ik zat zelf te denken of ik hem bijvoorbeeld een maandabonnement voor Storytel kan geven. Ze zijn echter aardig digibeet. Ze hebben een smartphone en een tablet en ik kan ze natuurlijk uitleggen hoe dit werkt, maar dan is de buurvrouw wel altijd nodig om hem te helpen omdat hij het zelf niet kan zien.

Mijn andere buurvrouw heeft al wat fruit gebracht als gebaar. Uiteraard weten ze (en heb ik nogmaals benadrukt) dat ik met alles kan helpen als ze iets nodig hebben (boodschappen, wassen etc.), maar ze zullen dat niet snel uit zichzelf vragen. Ik check wel met enige regelmaat hoe het met ze is.

Hebben jullie een idee wat we voor hem kunnen doen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat te geven aan mijn buurman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:11

Ze uitnodigen om eens bij jou te komen eten? Een bon voor het plaatselijke restaurant? Een bon van de plaatselijke platenzaak?

Dammie

Berichten: 3322
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Wat te geven aan mijn buurman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:15

Houden ze van planten? Dan een mooie plantenbak voor binnen of buiten.
Weet je of hij een speciaal dieet heeft of alles kan eten? Dan misschien een doos met lekkere hapjes en wijn/jenever van de slijter erbij.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:15

Heb je een boerderijwinkel in de buurt? Daar haal ik meestal een grote mand als ik geen idee heb wat ik voor mensen in de leeftijdscategorie opa's en oma's moet kopen. Groenten, fruit, sapjes, kaas, likeur, koekjes en oudhollandse snoepjes, ze hebben vaak onwijs leuke (en lekkere) dingen.

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Wat te geven aan mijn buurman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 13:17

Bedankt voor jullie suggesties! Daar kan ik zeker wat mee :j

Ze zijn aardig huis gebonden en hebben enkel een scootmobiel als vervoer. De buurvrouw zal nu het huis niet verlaten omdat ze de buurman niet alleen wil laten. Iets als een mand of een plant of een etentje is inderdaad een goed idee :j

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:19

Ben je een tuinier?Anders af en toe zijn tuin bijwerken.Als hij die heeft en niet te groot is.Dat zou mijn vader wel fijn vinden.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wat te geven aan mijn buurman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:23

Een van jullie gaat gezellig een bakkie doen met de buurman en de ander gaat met de buurvrouw even gezellig naar de markt, lekker warm visje mee en samen op eten. Zullen ze vast gezellig en lekker vinden.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:41

Snippergroen schreef:
Bedankt voor jullie suggesties! Daar kan ik zeker wat mee :j

Ze zijn aardig huis gebonden en hebben enkel een scootmobiel als vervoer. De buurvrouw zal nu het huis niet verlaten omdat ze de buurman niet alleen wil laten. Iets als een mand of een plant of een etentje is inderdaad een goed idee :j

Hoe doen ze dat met de boodschappen? Kun je daar misschien een helpende hand in bieden?

Het gaat vaak om de kleine dingen die ouderen heel blij maken. Net dat beetje extra aandacht en hulp. Een visje halen is inderdaad ook een goede (of wanneer meneer weer wat beter ter been is)

Oehlala
Berichten: 4308
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:51

Snippergroen schreef:
Bedankt voor jullie suggesties! Daar kan ik zeker wat mee :j

Ze zijn aardig huis gebonden en hebben enkel een scootmobiel als vervoer. De buurvrouw zal nu het huis niet verlaten omdat ze de buurman niet alleen wil laten. Iets als een mand of een plant of een etentje is inderdaad een goed idee :j


Misschien een keer bij de buurman zitten, zodat de buurvrouw even van huis kan, om boodschappen te doen of kapper?

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 13:53

Misschien een lekkere (appel) taart bakken?
Evt. met nog wat anders lekkers er bij, denk aan koffie, thee of borrel als meneer dat lust.

Waardevol hoor fijne buren!

Snippergroen

Berichten: 6681
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Re: Wat te geven aan mijn buurman?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-22 14:17

Wat een ontzettend waardevolle tips al, dank jullie wel! Zitten absoluut goede ideeën tussen! :D

En inderdaad, fijne buren zijn heel waardevol :j onze huizen liggen aan een hofje en zijn per 3 geschakeld met een gezamenlijke entree. Het hele hofje is heel betrokken met elkaar. Iedereen gaat ook regelmatig bij ze op de koffie. Ook vanuit hun kant komt er hulp. Zo fijn om te zien hoe dat loopt!

Flowerbomb

Berichten: 1432
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Wat te geven aan mijn buurman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:27

Je hebt ook luisterboeken op cd. Dit is een kwestie van een cd in de radio stoppen, misschien kan meneer dit wel zelf.

Prairy
Berichten: 9081
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Wat te geven aan mijn buurman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 14:38

Ik zou niet wachten tot ze vragen of je iets voor ze wil doen, dat gaan ze nooit doen ben ik bang.

Misschien eens wat vaker voor ze koken (onder het mom van, ik heb veel te veel gemaakt, willen jullie me helpen opeten), of even bellen van, ik ga die en die dag boodschappen doen, zal ik jullie lijstje ook meenemen? Of dat je aanbiedt om de buurvrouw mee te nemen. Het gaat erom dat je toch al gaat en dat het je dus eigenlijk niet extra kost om het ook voor hun te doen (anders voelen ze zich weer bezwaard)

Wat fijn dat je zulke lieve buren hebt :)

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat te geven aan mijn buurman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-22 15:29

Hebben ze kinderen? En hebben ze een auto?Anders misschien een keer wegbrengen en ophalen als ze ergens op bezoek willen.Bv familie,kennissen.