Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandyy

Berichten: 30538
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 08:43

Vorige week woensdag kreeg ik pijn. Aan één kant van m’n gezicht, maar ik kon niet zeggen waar de pijn precies zat. Het kwam (alleen overdag) met aanvallen van ongeveer een half uur.
Dinsdag kon ik ineens niet meer eten omdat het met kauwen pijn deed (dit was eerder niet). Ik voelde nu ook welke kies het was. Ik heb toen de tandarts gebeld en kon de volgende ochtend langs komen.

De volgende ochtend leek er weinig aan de hand. Je zal het altijd zien..
Toen de tandarts tegen de kies tikte deed het pijn. Met de watjestest voelde ik niets. Alles leek erop dat een wortelkanaalbehandeling nodig zou zijn.
Er is nog een foto gemaakt en hier is niets op te zien, waardoor de tandarts enorm twijfelt en niet met zekerheid kan zeggen wat er aan de hand is.

Ik mocht kiezen tussen WKB starten of afwachten. WKB heeft nadelen (duur, misschien onnodig, je kies wordt er zwakker van) maar afwachten heeft ook nadelen (misschien ineens in het weekend erge pijn).

Ik ben ontzettend bang voor de tandarts en heb aangegeven erover na te willen denken. Ik word tijdens behandelingen vaak heel beroerd, val (bijna of geheel) flauw. Dit jaar heb ik 4 verstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg met hulp van Oxazepam van de huisarts. Als ik nu iets moet laten doen wil ik eerst weer Oxazepam hebben. :o

Ik twijfel nu echt waar ik goed aan doe.
Hebben jullie soortgelijke ervaringen?

Suzanne F.

Berichten: 49483
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:45

Is er al gedacht aan aangezichtspijn?

verootjoo
Berichten: 35675
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:48

Heb je spanning/stress? Misschien klem je met je kaak. Daar krijg je ook zulke klachten van. Ik heb dit ook gehad, maar toen de spanning over was was het onbewust kaakklemmen afgelopen.

Suzanne F. schreef:
Is er al gedacht aan aangezichtspijn?

Aangezichtspijn is een symptoom, er kunnen meerdere oorzaken zijn. Waaronder dus op tandheelkundig gebied, of op een ander gebied (KNO, neurologie, spanningsklachten etc.)

Mandyy

Berichten: 30538
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 08:53

Tandarts zei dat het van alles kon zijn: stress, overbelaste kaak, kaakklemmen, holte ontsteking (alleen heb ik geen verkoudheidsklachten).

Ik vind het dan alleen raar (maar ik heb er geen verstand van) dat de kies niet reageert op de watjestest? :?

Over een maand heb ik een afspraak voor controle. Die afspraak stond al. Ik denk dat ik dan -voor de zekerheid- vraag of ze een foto wil maken om te kijken of er dan iets zichtbaar is.

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 08:59

Ik heb precies hetzelfde gehad, ook niets te zien op de foto, wel pijn als je tegen de tand aantikt, geen pijn op de watjestest. De tandarts zei: laten we dan toch maar een wkb doen. Nou hij boorde m open en het bloed spoot m tegemoet.

Hij zei: omg, wat een ontsteking zit hier! Bizar. Dus mja, het kan absoluut wel.

Roosch

Berichten: 36745
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 09:08

Ik ook iets soortgelijks als jij. Heb het toen een paar dagen aangekeken en ben toen weer gegaan. Weer alle testen en wat ik toen zei toen ie er tegenaan drukte met een watje zal ik maar niet herhalen. :+
Dat werd toch een wortelkanaalbehandeling.

Stom. Sterkte :(:)

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:57

Mandyy schreef:
Tandarts zei dat het van alles kon zijn: stress, overbelaste kaak, kaakklemmen, holte ontsteking (alleen heb ik geen verkoudheidsklachten).

Ik vind het dan alleen raar (maar ik heb er geen verstand van) dat de kies niet reageert op de watjestest? :?

Over een maand heb ik een afspraak voor controle. Die afspraak stond al. Ik denk dat ik dan -voor de zekerheid- vraag of ze een foto wil maken om te kijken of er dan iets zichtbaar is.


Dat is juist helemaal niet raar. Betekent dat de kies morsdood is, de zenuw reageert namelijk al niet meer. Bij een kies die wél (heel pijnlijk) reageert is sprake van een afstervende zenuw. Ik had ook zo'n kies die niet meer reageerde op de watjestest. De zenuw bleek dan ook al afgestorven en was helemaal gaan rotten. Dat het tikken pijn doet kan komen door een ontstane ontsteking en die is niet altijd goed te zien op de foto. Bijv. als de ontsteking in de kies zit en niet aan de wortelpunt. Vind het dan ook bijzonder dat de tandarts twijfelt aan een wortelkanaalbehandeling.

Ik zou dus zeker weten voor de wortelkanaalbehandeling gaan. Grote kans dat dat de pijn verhelpt. En ik begrijp je angst hoor, maar persoonlijk vind ik een wortelkanaalbehandeling veel minder vervelend dan een gaatje vullen. En ik denk dat het helemaal fijner is dan verstandskiezen trekken.

Mandyy

Berichten: 30538
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 14:34

Ik bedoelde dat ik niet begrijp waarom een kies niet zou reageren op de watjestest als het dus bijv stress zou zijn.

Sinds woensdag heb ik geen pijn meer.

Ik vond verstandskiezen trekken minder erg dan een gaatje vullen. :+

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:55

Ik heb aangzichtspijn dat begon als kiespijn, heel mijn mond binneste buiten en niets kunnen vinden.
Pijn komt en gaat maar uit zich als kiespijn om gek van te worden. ik heb 2 maanden carbamazepine geslikt en heb nu geen last meer. Pijn werd zo erg dat ik dagen niet heb kunnen slapen. Maar ik heb het ook een paar dagen gehad dan een keer of 4 op een dag maanden geen last gehad tot eind juli

Amber_anne

Berichten: 6961
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:02

Ik heb als tandarts assistente gewerkt en je ziet dit inderdaad vaker. Ik zou mee gaan met het advies van de tandarts en de kies openen om te kijken hoe het er uit ziet.
Dat is de enige manier om zekerheid te hebben, als er niks zit kan je namelijk verder kijken waar de pijn vandaan komt.

Het klopt dat het na een tijd niet meer pijn doet omdat de zenuw afsterft. Soms is het ook niet te zien op de foto maar zit er toch iets.

Mandyy

Berichten: 30538
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-21 15:09

De tandarts heeft geen advies gegeven omdat er voor haar geen duidelijke oorzaak is. Ze zei ook dat wat ik kies er in deze situatie geen goed of fout is.

Net zoals zij vind ik het heel dubbel om WKB te doen. Het is zonde een kies zwakker te maken als het niet nodig is.

Controle volgende maand is bij een andere tandarts, dus dat is wel fijn om te horen wat zij ervan denkt.

Bootsiebob

Berichten: 5559
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:34

In elk geval fijn dat je al twee dagen pijnvrij bent! Laat dat zo blijven :j

lizard
Berichten: 5357
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:47

Je zou dit ook nog kunnen vragen op tandarts.nl

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:22

Ik heb het gehad na behandeling van een andere tand. Een tijdje geen probleem en toen opeens pijnlijke laatste kies. Niets te vinden op de foto’s en uiteindelijk is het na een paar weken minder erg geworden. Daarna is het verdwenen.

Ik kreeg ook de optie om een wkb te nemen, maar achteraf blij dat ik het niet gedaan heb!

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 06:39

Je kon dinsdag voor het eerst niet kauwen, woensdag kon je terecht. Een eventueel aanwezige ontsteking is zo snel op een röntgenfoto nog niet te zien. Dat kan zeker meerdere dagen duren. Dat je bij de koude test niets voelde hoeft niet per definitie te betekenen dat de zenuw al is afgestorven, beste had hij ook een elektrische test kunnen doen. Ik zou afwachten en zeker niet direct een wkb laten uitvoeren. Houd de pijn aan of word het erger, eerst een nieuwe röntgenfoto om te kijken of er nu wel iets zichtbaar is. Het feit dat je eerst pijn in je gezicht kreeg kan ook een gevolg zijn van bv; knarsen, klemmen of zelfs een bijholteontsteking.

Mocht je wel pijn krijgen in het weekend kun je paracetamol en ibuprofen combineren, lees op de verpakking wat de voor jou aanbevolen dosering is. Gebruik dit wel strikt 3x pd, het moet opbouwen anders werkt het niet. Alleen paracetamol werkt sowieso niet.

Mandyy

Berichten: 30538
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 08:49

Bedankt voor jullie berichten! Ik ben blij dat ik niet direct WKB ben gestart.
Ik ben al sinds woensdag pijnvrij! :):) Ik eet wel met de andere kant van m’n mond voor de zekerheid, maar dat is prima.

Wendely:
Voor ik naar de tandarts ging liep ik al een week met pijn. Ik heb gebeld vanaf het moment dat ik niet kon kauwen en toen kon ik de volgende dag terecht. Is een ontsteking pas een paar dagen na het niet kunnen kauwen te zien of na een paar dagen pijn?

Ik heb gisteren opgezocht hoeveel duurder een weekendtandarts is. Als ik het goed begrijp komt er enkel een toeslag van € 22,91 bij, dus stel dat het zo loopt en het écht niet anders kan vallen extra kosten erg mee.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 08:55

Dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon, geen enkel lichaam werkt hetzelfde. Maar het kan zeker 2 weken of zelfs nog langer duren voor de ontsteking op een foto te zien is. Je ziet dan een donkere vlek onder en rond de wortelpunt. Totdat zichtbaar is moet de ontsteking al even woekeren.

Mandyy

Berichten: 30538
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Kiespijn - Tandarts kan niets vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 09:16

Oke dank je!
Ik wil bij m’n controle afspraak (over 3,5 week) sowieso een nieuwe foto laten maken. :)

Sourire
Berichten: 816
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 11:54

Een ontsteking is soms helemaal niet te zien op een foto. Een ontsteking aan de wortelpunt ontstaat namelijk pas in een latere fase, niet binnen een paar weken. Desalniettemin kan de kies zelf wel degelijk ontstoken zijn en dat zie je niet op een foto. Het zou zo kunnen zijn dat je de pijn ervoer toen de zenuw afstierf en nu die dood is voel je niets meer. Als dat het geval is dan is het slechts een kwestie van tijd voor je opnieuw kiespijn krijgt. Omdat er dan toch een ontsteking aan de wortelpunt is ontstaan bijv. En dat betekent dat bacteriën een gat in je kaak hebben gecreeerd. Maar het kanaal zelf kan ook ontsteken. Ik weet ondertussen uit ervaring dat kiespijn nooit zelf verdwijnt of wegblijft. En soms kan het heel lang duren, maar terug komt het.

Hoop voor je dat het bij jou wat anders is/was dan je kies en je pijnvrij blijft. :)