Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 23:14

Hoi allemaal,

Na lang twijfelen open ik toch maar dit topic. Ik ga er namelijk vanuit dat er wel meer mensen zijn met dit probleem, hopelijk hebben die mensen ook tips of wellicht dè oplossing!

Ik heb namelijk een zeer vervelend probleempje. Bij het maken van lange buitenritten (langer dan 3 uur) beginnen mijn darmen overuren te maken, ik krijg dan vreselijke buikkrampen en ik kan nergens naar het toilet. In het ergste geval moet ik zeker nog 20 a 30 km terug naar huis en het dan dus ophouden. Ik heb nu al een paar keer bijna huilend op het paard gezeten omdat ik gewoon geen kant op kon en ik nog lang niet bij een toilet was.

Tot overmaat van ramp ben ik elke keer voor een lange rit een diarree remmer gaan slikken, dit hielp. Alleen word ik daar immuun voor en zo moet ik er steeds meer slikken en dat wil ik dus ook niet.

Dit probleem doet zich enkel voor met lange buitenritten, korte ritten of gewoon rijden in de bak zijn geen probleem. Voor de rest totaal geen problemen met mijn stoelgang.

Hopelijk wordt dit probleem erkent en is er wat aan te doen!

Groetjes Petrichor.

xSCWxJarig
Berichten: 7055
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:20

Misschien werkt Psyllium vezels beter? Dat dikt de ontlasting in.
En verder een papiertje mee en de bosjes in, de beste oplossing.

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:27

Je paard een halster omdoen en hem vastbinden op een rustige plek aan een stevige boom, wat zakdoekjes/(nat)wc papier mee en vlakbij je paard de bosjes in!!!

Lukt het niet om bv voor die tijd nog te proberen naar de wc te gaan? Ik weet niet of je verder problemen hebt zoals bv prikkelbare darm, misschien kun je naast extra vezels ook nog Yakult proberen.

Veel mensen eten ook veel te weinig vezels, daar zou je ook nog naar kunnen kijken. De tip van psyliumvezels is ook heel goed!

Had je als diarreeremmer norit? Dit is zwarte kool en schijnt ook niet zo schadelijk te zijn.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 18-10-21 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 23:29

Ik ga elke morgen naar het toilet voor de grote boodschap, ik zou dus in principe voor vertrek leeg moeten zijn alleen is dat dus niet zo. :+

Tja om nou in de bosjes te gaan zitten is ook zo wat, kan je nog wel een keer doen als je alleen bent maar wanneer je met meerderen gaat toch een beetje gênant.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 18-10-21 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:35

Petrichor schreef:
Ik ga elke morgen naar het toilet voor de grote boodschap, ik zou dus in principe voor vertrek leeg moeten zijn alleen is dat dus niet zo. :+

Tja om nou in de bosjes de gaan zitten is ook zo wat, kan je nog wel een keer doen als je alleen bent maar wanneer je met meerderen gaat toch een beetje gênant.


O ik dacht dat je alleen op pad ging.
Hoezo zou het dan een probleem zijn? Ik ben ook vaak vroeger bv met vrienden wezen stappen en daarna moest er echt onderweg even gestopt worden voor een sanitaire tussenstop. Misschien zitten wel meer mensen in je groepje met dit probleem! En als jij zegt sorry ik moet zo nodig, dan is er vast iemand die je paard misschien even vast kan houden? Kun jij rustig de bosjes in , uiteraard achter een boom/struik/muurtje of houtwal of wat dan ook, en kom je weer terug. De anderen zullen blij zijn dat ze je hebben kunnen helpen! En wellicht dat anderen even later ook dan even een sanitaire stop willen
Zeker met lange ritten of wandelingen bv is dit echt niet vreemd. Helaas heeft ons land niet veel openbare wc's. Kom je bv langs een MacDonalds ofzo kun je daar even naar een wc maar ik denk dat je veelal door natuurgebieden heen rijdt? En echt als je last van je darmen hebt is dat heel vervelend en daar kun je niks aandoen, als je dit uitlegd dan moet men wel heel raar zijn wil men dit niet begrijpen.

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-21 23:39

Klopt alleen door natuur gebieden, dus de bosjes zijn idd je toilet! Voor de kleine behoefte totaal geen probleem maar de grote boodschap liever niet. :+

fransje23

Berichten: 15343
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:43

Een sanitaire stop tijdens een lange rit is zeker niet vreemd!
Al regelmatig meegemaakt dat iemand zich even terug trekt voor een grote of kleine boodschap.
Zeker tijdens ritten met een picknick-stop.

Het wordt pas gênant als je niet in de bosjes gaat zitten :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:45

Voor de mensen die zakdoekjes en/of wc papier aanraden.
Waar moet ze dat na gebruik laten? In de natuur achter laten is geen oplossing.

fransje23

Berichten: 15343
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:47

Aan de hoopjes en tissues die ik regelmatig langs het ruiterpad zie zijn er onder fietsers en wandelaars veel "buiten-poepers". Daarin sta, of zit, je dus niet alleen :) :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:49

fransje23 schreef:
Aan de hoopjes en tissues die ik regelmatig langs het ruiterpad zie zijn er onder fietsers en wandelaars veel "buiten-poepers". Daarin sta, of zit, je dus niet alleen :) :+


En precies die hoopjes papier vind ik echt zo asociaal en zonde voor de natuur.
Dat zou je dan dus ook mee moeten nemen en ergens anders opruimen.

fransje23

Berichten: 15343
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-21 23:58

Volgens mij is WC-papier nog wel redelijk snel afbreekbaar maar die dikke papieren zakdoekjes blijven best lang liggen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 00:08

Beide niet. Dus plastic zakjes mee en erin doen. Al de rest is super asociaal.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:09

Misschien heb je een voedsel intolerantie (zuivel?)?

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:27

Geen natte doekjes, zakdoekjes of wc papier laten liggen in de natuur. Dat is echt asociaal om te doen. Na een flinke regenbui is een grote boodschap meteen weg maar die papiertjes blijven weken/maanden liggen.
En van die dames die papiertjes laten liggen na het plassen moeten zich zeker schamen.
Neem een plastic zakje mee (die heb ik al standaard mee voor de hond) en gooi het weg in de vuilbak.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:38

Wat moet dat moet! Ik ben alle schaamte wat dat betreft wel voorbij. Ik duik voor alle boodschappen tegenwoordig de bosjes in wanneer ik in de natuur aan het wandelen/fietsen/anders ben.

Maar, zorg er wel voor dat je je papier weer terug mee naar huis neemt in een zakje. Zo blijft de natuur ook echt mooi.

mvdende

Berichten: 5687
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:40

Sterker nog, officieel hoor je je ontlasting te begraven!

Er zijn kleine schepjes te koop: deuce of Spades.

Wegen niets en zó houden we met elkaar de natuur leefbaar!

Ik heb al iets te vaak mijn hond met een snoet mensenpoep terug zien komen uit een bosje -:(- :r :r

Naast dat dit gewoon ontzettend smerig is, is het óók gevaarlijk!

Kijk, als je nooit last hebt van je darmen en plotseling moet je, kan je er weinig aan doen.

Maar ontzettend vaak liggen er hopen papier bij en zélfs vochtig toiletpapier. Dan wéét je dus dat je last krijgt van je darmen en dát is zo verschrikkelijk asociaal als je dan niet de juiste maatregelen neemt!

Voor de ts: schepje kopen, klein sport rugzakje, en goede plastic zakjes voor het gebruikte toiletpapier.

Ibbel

Berichten: 49077
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:44

Geen papier achterlaten in de bosjes, ook geen WC papier dat blijft echt maanden liggen (is een keer onderzocht). in een loofbos is een handvol afgevallen blad ook een optie (hoe denk je dat oervolkeren hun billen afvegen?), en anders idd je gebruikte papier mee terug nemen.

En begraaf je poep! Niets zo goor als iemand anders met een hond langskomt die er lekker in gaat liggen rollen of het opvreet.

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:45

rij je vaak dezelfde routes?? heb je op de routes geen cafe of restaurants oud waar je langs kan en even afstapt?? Ik herken het niet maar mijn buitenritten duren Max 2 uur

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:45

Heb je loperamide geslikt als diarreeremmer? Die pillen remmen inderdaad de diarree, maar hebben meestal als bijwerking dat het nog heviger terugkomt als ze uitgewerkt zijn (ontlasting wordt immers opgespaard en moet ergens heen). Je zou een pilletje te paard kunnen proberen, dus na een uurtje rijden het pilletje innemen. Wellicht red je het dan wel tot het toilet. (Kan alleen als je het eerste uur nog geen last hebt. :P)

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:50

als je drie uur een rit kan maken zonder een uitspanning tegen te komen...dat is dan wel weer top in NL! maar buiten dat, inlegkruisje indoen, rit rijden, paard laten vasthouden, bosjes ver genoeg in, kuiltje graven, waterflesje gebruiken (handigste met spuitopening :D ), kuil dichtdichtgooien en doorgaan, thuis lekker douchen! zo-iets?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:08

Misschien helpt het als je niet 3 uur op je paard blijft zitten, maar tussendoor iedere keer weer een stukje ernaast loopt?!
Dan verander je iig van houding.

Elisa2

Berichten: 37058
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vervelend probleem tijdens lange buitenritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:38

Jeetje wat een lastig probleem, het lijkt er op dat je darmen heel erg geprikkeld raken door de beweging.

Ik zou denk ik de ritten gaan plannen met een tussenstop ergens bij een uitspanning waar je naar het toilet kan. Dat is het minst genant en zo kun je toch nog langere ritten maken. Als je alleen bent kun je natuurlijk ook gewoon de bosjes in zoals hierboven al meerdere malen aangegeven is.

Voor de rest geen idee wat je er aan zou kunnen doen...

Sabri

Berichten: 1388
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:43

Cayenne schreef:
fransje23 schreef:
Aan de hoopjes en tissues die ik regelmatig langs het ruiterpad zie zijn er onder fietsers en wandelaars veel "buiten-poepers". Daarin sta, of zit, je dus niet alleen :) :+


En precies die hoopjes papier vind ik echt zo asociaal en zonde voor de natuur.
Dat zou je dan dus ook mee moeten nemen en ergens anders opruimen.


Ik 'begraaf' het zoveel mogelijk onder bladeren vaak. Vind het een smerig gezicht als zo zakdoek of drol in zicht blijft liggen. Zakdoek mee en weggooien in de volgende prullenbak. Ook ga ik naar een plek niet pal naaste
bv een pad maar stap ik wat verderop het bos/ de struiken in en ga daar zitten..
Ik vind echt niet dat je je ervoor hoeft te schamen hoor. Het is echt heel vervelend om met hoge nood en buikkrampen nog een tijd het uit te moeten zitten. Denk echt als je zegt waar je last van hebt niemand uit jouw groepje gaat zeggen dat je idioot bent omdat je de bosjes ingaat. Zij zullen eerder hopelijk meehelpen denken voor een route langs een wc of anders vast even je paard vast willen houden zodat jij in alle rust een plaats kunt vinden om je behoefte te doen.

@Mvamdenende, vreselijk als je hond zijn snuit in mensenpoep stopt en zo terugkomt |(
Ik heb ook een hond gehad en deze ging juist de bosjes in om eens lekker van drollen te eten. Het was zo hoor. Uiteindelijk hebben we het dier een muilkorf omgedaan maar dan nog kwam ie soms terug met een muilkorf met poep en al eraan {:)-:(
Laatst bijgewerkt door Sabri op 19-10-21 09:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:48

Stalgenootje van me heeft precies hetzelfde probleem, en dat gelukkig bespreekbaar gemaakt. Een van ons houdt haar paard vast, en zij verdwijnt met haar kleine tasje even achter een paar struiken. Ze heeft een klein schepje, graaft een gaatje wat ze na haar boodschap ook weer dichtgooit, en in hetzelfde tasje heeft ze ook een zakje met een paar vochtige doekjes die ze gewoon thuis weggooit. Ze heeft een paar shabrakjes met een vakje erop, en daar past het gewoon in.
Wij waren blij dat ze er zo open over is geweest, want de eerste keren dat ze aansloot en de rit wat langer werd dan verwacht (wij zijn allemaal helden in de weg onthouden - not - dus verdwalen zo'n beetje standaard) had ze ineens heel veel haast om thuis te komen en werd ze ook heel kortaf, waarop wij dus dachten dat ze het helemaal niet naar haar zin had bij ons. Bleek gelukkig mee te vallen, en het probleem bleek vrij simpel oplosbaar.
Bij haar werkt het trouwens niet om halverwege een uitspanning in de rit te plannen, want dan hoeft ze gewoon nog niet. Als het komt, dan komt het. En dan komt het ook meestal heel plotseling en moet ze ook echt 'nu'.

Roodvos

Berichten: 6654
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 09:50

Ik zit ook te denken aan een intolerantie.
TS, is er iets wat je 's morgens eet of drinkt, voorafgaand aan die lange buitenritten, wat je anders niet eet of drinkt? Met het idee "ik moet een goede maagvulling hebben want lange dag" (of zoiets)?

Ik kwam er zo achter dat ik niet tegen roomboter kan. Ik maakte altijd op zondagmiddag een buitenrit, en altijd op zondagmiddag kreeg ik halverwege de rit enorme darmkramp. Alsof kabouters met messen in mijn darmen staken, verschrikkelijk ;( . En dan ook vreselijk diarree en daarna was het dan goed.

En toen ben ik gaan nadenken en kwam ik erachter dat ik altijd alleen op zondagochtend een broodje met roomboter nam ipv margarine. Er zaten de nodige uren tussen eten en klachten, dus dat was niet zo eenvoudig aan elkaar te relateren. Sindsdien laat ik de roomboter staan en heb nooit weer last gehad.

Ik hoop dat je een oplossing vindt, het is niet alleen een heel vervelend maar ook heel pijnlijk probleem :(:) .