Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 07:05

Goed dat ze daar wel naar kijkt TS. Hopelijk komt er wat uit voor jullie! :knuffel:

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 07:29

Hey, wat naar dat je zoontje hier zoveel last van heeft. Zo sneu als ze dat hebben, vooral die schrale billen en de hekel die ze dan krijgen aan het verschonen zijn herkenbaar. Onze oudste heeft ook ‘peuterdiaree’ gehad. Wij mochten er gelukkig snel mee naar een kinderarts.

Bij ons was de oplossing een aantal weken geen lactose én geen fructose totdat hij vaste ontlasting had. Daarna mochten we weer langzaam eten één voor één toevoegen. Beginnend met banaan en als laatste de zuurdere fruiten zoals sinaasappel. Fructose kan ook heel erg op de kinderdarmen werken zei onze kinderarts.

Ik snap helemaal dat je nu de diëtiste wil volgen, maar denk toch ook eens aan fructose als je weer met haar spreekt.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:13

Ben je al met het eliminatie dieet begonnen TS? En hoe gaat het met je zoontje?

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 21:04

Kleine update hier:

Ben maandag weer bij de dietiste geweest en we hebben besloten om eerst de koemelk te schrappen, omdat dat wat minder ingrijpend is dan de gluten.
Dus vanochtend alle boodschappen voor hem gehaald. Was nog wel even zoeken, maar denk dat ik alles wel zo'n beetje heb.

De melk ging er zonder problemen in, dus dat is heel fijn. Ook de boter gaf die niks om. De hoemoes die ik gekocht had vond die maar matig, maar heb nog andere alternatieven voor hem, dus dat geeft niks.

Ook hebben we dit weekend al glutenvrij brood geprobeerd. Gewoon om te kijken of die het lekker vond. Het ging er eigenlijk zonder problemen in.

Gluten konden we ook gelijk proberen gaf ze aan, maar toch gekozen om het 1 voor 1 te doen. Duurt het allemaal wel wat langer van, maar dat geeft niet.

6 December heb ik weer een afspraak bij haar, dat is meer een tussen evaluatie want zijn dan een kleine 2 weken bezig. Gaan we gewoon even kijken hoe het de afgelopen 2 weken gegaan is, of we al verandering zien en wat er dan veranderd is.

Om een optimaal resultaat te bereiken moet die het eigenlijk 4 weken volhouden, dit gaan we wel proberen. Al gaf ze aan dat als het overduidelijk is, we er ook eerder mee kunnen stoppen.

Dus ja, nu is het eigenlijk een kwestie van afwachten..
Zijn billen zijn wel echt heel rustig op het moment, dus dat is echt super fijn.

MizzMontana, fructose is ook voorbij gekomen in het gesprek ja. Die sluit ze ook echt niet uit. Als nou blijkt dat koemelk en gluten beide niks oplevert, gaan we naar de fructose kijken.

AnnoNiemand

Berichten: 872
Geregistreerd: 16-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:46

Interessant topic. Een vriendin van mij heeft ook een dreumes met altijd al diarree. Is ook met een keizersnede geboren. Hadden we het laatst nog over. Het consultatiebureau zegt gewoon dat de darmen nog niet helemaal rijp zijn? En raden aan geen zoete drankjes te geven (meisje krijgt alleen thee, water en melk) en genoeg vezels (krijgt altijd bruinbrood en genoeg groente/fruit).

Wat voor stappen zou zij kunnen ondernemen? Het consultatiebureau doet hier dus niets mee.

Dat dino poeder heeft ze ook al geprobeerd, dat hielp niet. Ik zal haar eens op dit topic wijzen.

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 22:14

AnnoNiemand schreef:
Interessant topic. Een vriendin van mij heeft ook een dreumes met altijd al diarree. Is ook met een keizersnede geboren. Hadden we het laatst nog over. Het consultatiebureau zegt gewoon dat de darmen nog niet helemaal rijp zijn? En raden aan geen zoete drankjes te geven (meisje krijgt alleen thee, water en melk) en genoeg vezels (krijgt altijd bruinbrood en genoeg groente/fruit).

Wat voor stappen zou zij kunnen ondernemen? Het consultatiebureau doet hier dus niets mee.

Dat dino poeder heeft ze ook al geprobeerd, dat hielp niet. Ik zal haar eens op dit topic wijzen.


Wij hebben eenzelfde soort problematiek en via de huisarts zijn wij nu naar de poep-poli verwezen.. misschien is dat een idee voor jouw vriendin?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 16:18

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat!

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-21 16:28

IMJ schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat!


Lief! We zijn nu sinds woensdag over op de koemelk vrije producten. De dagen erna heeft zijn poep alle mogelijke vormen en kleuren aangenomen, maar sinds een dag of 1,5/2 lijkt het gelijkmatiger te worden.

Op zondagochtend nog wel 1 blow out luier, meteen een flinke ook. Mogelijk van de paar slagroom hapjes die die de dag ervoor had gehad. Oeps, diëtiste zei al dat we in het begin wel eens een foutje zal maken, en idd…

De billen zijn rustig, gebruiken nog maar minimaal de pro shield plus zalf, alleen als we het zien opkomen.

Dus over het algemeen erg tevreden. Over een week naar de diëtiste terug, ben benieuwd.

Ik zou hier nu heel gemakkelijk al mijn conclusies uit kunnen trekken, maar probeer dat toch niet nu al te doen.

Qua gedrag of iets merk ik verder geen verschil, wel vind ik hem rustiger met verschonen, maar dat is denk ook omdat de billen geen pijn meer doen.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:15

Judith_H schreef:
Op zondagochtend nog wel 1 blow out luier, meteen een flinke ook. Mogelijk van de paar slagroom hapjes die die de dag ervoor had gehad. Oeps, diëtiste zei al dat we in het begin wel eens een foutje zal maken, en idd…


Erg herkenbaar dit!
En inderdaad, dat gaat nog veel vaker gebeuren helaas.
Je kan ook niet alles maar gelijk weten he :)

Hij moet natuurlijk ook even vertrouwen krijgen.
En daarnaast heeft zijn lichaam ook wel even tijd nodig om volledig te herstellen.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 20:18

Wat ontzettend fijn voor de kleine man dat er verandering in zit. Hopelijk zet de verbetering zich door!

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 20:23

Voor wie het leuk vind, hier weer een kleine update.

Ik ben maandag bij de dieëtiste geweest opnieuw. Zoals al een beetje verwacht zag ze nog niet echt een duidelijke oorzaak. Er springt echt niet 1 ding uit, wat aangewezen kan worden als die zo'n vreselijke luier heeft.

We leven het dieet echt zo goed mogelijk na, met hier en daar een klein foutje, maar of we het nu wel goed doen of niet, die vieze en vreselijke luiers blijven en lijken ook wel weer erger te worden.

De afgelopen 3 dagen heeft die elke dag wel een explosie gehad. Elke keer met als gevolg dat alles onder zit/het zijn broek uitloopt en die onder de douche moet om schoon te maken.
Ook is de rust die er heel even was met verschonen, weer ver te zoeken. Meneer gaat weer vol in het verzet en krijst erop los.

De hoeveelheid die er per keer uitkomt is echt veel. De hele luier is van voor tot achter gevuld met vieze troep. Terwijl die de laatste dagen juist minder eet, dus waar die het vandaan haalt, weet niemand...

Ook afgelopen vrijdag extra bij het CB geweest, in een goede maand een kleine 500 gram aangekomen. Lijntje zit nu op de gemiddelde lijn.
Dus wat dat betreft gaat het allemaal best goed. Hij valt niet meer af, zoals eerst.

We hebben afgesproken dat we het dieet nog een 2 weken aanhouden. Houden ook nog steeds een eet dagboekje bij, hier gaan we ook mee door.

Dan is het daarna kerst en krijgt die een "semi- rust" periode. Als het ons lukt mogen we uiteraard doorgaan met de koemelk vrije periode, maar als het in die kerst vakantie niet helemaal lukt of het gaat net even wat vaker fout als anders, is dat ook geen probleem.
We moeten namelijk ook nog kijken of het erger word als we weer de koemelk producten toevoegen.

En dan is het plan om per 1-1 te starten met het glutenvrije dieet. Zo hebben wij nog even de tijd om daar alle boodschappen enz voor te verzamelen en ons beetje in te lezen.

De dietiste zei ook al heel voorzichtig, dat ze misschien er wel meer vanuit gaat dat het aan de gluten ligt dan aan de koemelk gezien hoe de afgelopen testfase verliep.

Ook denken wij er steeds sterker over om toch via de HA bloed te gaan laten prikken bij de kleine man voor de gluten. We weten dat het eigenlijk meer bedoeld is om coeliakie uit te sluiten, maar we willen het toch een kans gaan geven. Een overgevoeligheid zal je er waarschijnlijk niet mee uitsluiten, zei de HA ook al, maar tja we weten het eigenlijk niet zo goed meer..

Kortom: het houdt ons bezig. En misschien is het ook wel helemaal geen voedsel overgevoeligheid, maar een prikkelbare darm of een snelle stofwisseling of iets anders... We hebben een beetje het gevoel weer terug bij af te zijn, helaas.

Wel blijven we stug doorgaan, maar het blijft zeer vervelend, zowel voor hem als voor ons.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:51

Een hart onder de riem voor jou TS! Ik denk persoonlijk ook dat ik mijn geld in zou zetten op gluten. Ook omdat de afwijking in de groeipijn rond de 6mnd begint. Dan start je met introduceren v bijvoeding. Koemelkeiwit krijgen ze dan al. Ik hoop echt dat je met gluten op het juiste spoor komt. Mocht je bloed willen prikken, doe dat dan voor eliminatie.
En besef je dat als het geen effect heeft er nog steeds kans is op coeliakie aangezien je niet heel streng gaat zijn.

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 20:54

secricible schreef:
Een hart onder de riem voor jou TS! Ik denk persoonlijk ook dat ik mijn geld in zou zetten op gluten. Ook omdat de afwijking in de groeipijn rond de 6mnd begint. Dan start je met introduceren v bijvoeding. Koemelkeiwit krijgen ze dan al. Ik hoop echt dat je met gluten op het juiste spoor komt. Mocht je bloed willen prikken, doe dat dan voor eliminatie.
En besef je dat als het geen effect heeft er nog steeds kans is op coeliakie aangezien je niet heel streng gaat zijn.



thnx! Wat bedoel je met je laatste zinnen eigenlijk?
We gaan volgende week eens bellen met de HA, ze heeft dat vorige keer geopperd, maar toen zijn we er niet verder op ingegaan. Dus dat wil ik nu eerst even met haar bespreken.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:10

Ik vind dit toch wel zorgwekkend hoor.
Belachelijk dat jullie geen door verwijzing krijgen


Hoop dat je met gluten nog verschil gaat zien.

Het lijkt wel of de darmen geen vocht opnemen.

Ik wil je alleen maar sterkte wensen hoop dat er duidelijkheid komt

-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:40

Oh wat vervelend voor jullie!! -O-
Het leek zo goed c.q. beter te gaan..

En vooral heel erg balen voor je zoontje.
Ik zou toch nog eens contact opnemen met de huisarts..

Wij gaan volgende week naar de poep-poli. Ik weet nog niet wat ik me daar bij moet voorstellen maar wellicht kan ik je na volgende week nog wat tips geven..

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 23:01

Judith_H schreef:
secricible schreef:
Een hart onder de riem voor jou TS! Ik denk persoonlijk ook dat ik mijn geld in zou zetten op gluten. Ook omdat de afwijking in de groeipijn rond de 6mnd begint. Dan start je met introduceren v bijvoeding. Koemelkeiwit krijgen ze dan al. Ik hoop echt dat je met gluten op het juiste spoor komt. Mocht je bloed willen prikken, doe dat dan voor eliminatie.
En besef je dat als het geen effect heeft er nog steeds kans is op coeliakie aangezien je niet heel streng gaat zijn.



thnx! Wat bedoel je met je laatste zinnen eigenlijk?
We gaan volgende week eens bellen met de HA, ze heeft dat vorige keer geopperd, maar toen zijn we er niet verder op ingegaan. Dus dat wil ik nu eerst even met haar bespreken.



Wat ik pas al zei, de aanpak voor coeliakie is vaak nog strenger nodig dan een glutenintolerantie. Bij een glutenintolerantie is gluten vermijden voldoende, bij coeliakie moet je ook echt voorkomen dat bijvoorbeeld broodkruimels uit het boterkuipje binnen komen.
Dus zelfs als met gluten mijden de klachten niet minderen kan er nog sprake zijn van coeliakie omdat je niet streng genoeg bent geweest.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:22

Maar dat kan op zich met koemelk ook. Als die kleine hier toch een broodje ofzo kreeg met koemelk bestanddelen, dan was zijn poeperij zó weer 2 weken van de leg. Dus als je daar af en toe een foutje mee maakt.... en dingen zoals een paar happen slagroom ofzo...dat zijn ook geen kleine foutjes zeg maar :(:)

Ik zou zelf nu kiezen voor eerst dat bloedprikken dat hier genoemd wordt.

En dan z.s.m. beginnen met een FODMAP aanpak eigenlijk. Dus 4-6 weken alles schrappen waarvan bekend is dat het darmen kan overprikkelen. Gluten, melk, bepaalde suikers, kool en bonen enzo. Het klinkt in eerste instantie of je dan niks meer mag eten maar eigenlijk blijft er best nog heel veel over waar je prima redelijk normaal mee kan eten, en het is maar voor een paar weken, puur om de darmen tot rust te laten komen :) Met goede bacteriën erbij innemen om de darmflora op orde te krijgen en de hele boel als het ware even te resetten.

Als de darmen dan weer tot rust komen weet je dat het hem toch in de voeding zit, en kun je rustig met her-introduceren kijken waar het probleem hem precies in zit. Gluten? Melk? Iets anders?

Kind heeft er zo te horen dermate veel last van dat ik gewoon NU verlichting zou willen zien (en niet maar weer op goed geluk 1 van de mogelijke oorzaken proberen) en dan maar even alles op alles om zo snel mogelijk rust in de buik te krijgen :(:)

Maar alles staat of valt natuurlijk met hoe serieus je het aanpakt en of het lukt om "triggers" ècht te vermijden want anders weet je nog niks.... dus alles dat even een paar weken niet mag, achter slot en grendel zodat je het niet per ongeluk toch pakt en mocht kind ergens naartoe gaan, ook eten en drinken mee geven voor de hele dag en niks anders laten geven om te voorkomen dat er iets fout gaat.

Anders ben je er over een jaar nog niet vanaf.... want een klein foutje kan het hele proces nutteloos maken.

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 08:28

Judith_H schreef:
secricible schreef:
Een hart onder de riem voor jou TS! Ik denk persoonlijk ook dat ik mijn geld in zou zetten op gluten. Ook omdat de afwijking in de groeipijn rond de 6mnd begint. Dan start je met introduceren v bijvoeding. Koemelkeiwit krijgen ze dan al. Ik hoop echt dat je met gluten op het juiste spoor komt. Mocht je bloed willen prikken, doe dat dan voor eliminatie.
En besef je dat als het geen effect heeft er nog steeds kans is op coeliakie aangezien je niet heel streng gaat zijn.

.

thnx! Wat bedoel je met je laatste zinnen eigenlijk?
We gaan volgende week eens bellen met de HA, ze heeft dat vorige keer geopperd, maar toen zijn we er niet verder op ingegaan. Dus dat wil ik nu eerst even met haar bespreken.



Wat ik pas al zei, de aanpak voor coeliakie is vaak nog strenger nodig dan een glutenintolerantie. Bij een glutenintolerantie is gluten vermijden voldoende, bij coeliakie moet je ook echt voorkomen dat bijvoorbeeld broodkruimels uit het boterkuipje binnen komen.
Dus zelfs als met gluten mijden de klachten niet minderen kan er nog sprake zijn van coeliakie omdat je niet streng genoeg bent geweest.

Oh zo bedoel je idd. Ja, dat speelt ook mee met de overweging.

Ik ga vandaag de diëtiste even mailen, zodat ze op de hoogte is en wellicht nog wat kan doen voor de komende welen voor ons.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:20

Ik ben even te lui om alles terug te lezen, wellicht heb je het al (8*) gezegd, maar voedt je hem zelf ook Nog?

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 10:28

Rocamor schreef:
Ik ben even te lui om alles terug te lezen, wellicht heb je het al (8*) gezegd, maar voedt je hem zelf ook Nog?


Je bedoelt borstvoeding of flesvoeding? borstvoeding heeft die nooit gekregen en flesvoeding al niet meer sinds die 11/12 maanden is.
Hij is nu 20 maanden, dus dat is al lang geleden.

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:06

Judith_H schreef:
En dan is het plan om per 1-1 te starten met het glutenvrije dieet. Zo hebben wij nog even de tijd om daar alle boodschappen enz voor te verzamelen en ons beetje in te lezen.

De dietiste zei ook al heel voorzichtig, dat ze misschien er wel meer vanuit gaat dat het aan de gluten ligt dan aan de koemelk gezien hoe de afgelopen testfase verliep.

Ook denken wij er steeds sterker over om toch via de HA bloed te gaan laten prikken bij de kleine man voor de gluten. We weten dat het eigenlijk meer bedoeld is om coeliakie uit te sluiten, maar we willen het toch een kans gaan geven. Een overgevoeligheid zal je er waarschijnlijk niet mee uitsluiten, zei de HA ook al, maar tja we weten het eigenlijk niet zo goed meer..
Wat een vervelende toestand! Sneu dat het al zolang duurt en er weinig vooruitgang is :(:)

Ik wil je echt met klem adviseren om eerst coeliakie uit te sluiten. Dat doe je niet met eliminatie, maar met bloedonderzoek. Als je eerst gluten gaat elimineren en dat heeft effect moet je alsnog het coeliakie-diagnose traject doen. Dat betekent dan opnieuw gluten eten. Dat kan écht een drama zijn weet ik uit ervaring (met dank :( aan een huisarts die zo onbenullig was om te laten starten met een glutenvrij dieet).

Lees hier meer info voor als je naar de huisarts gaat of de factsheet voor als de huisarts niet wil testen Op Glutenvrij.nl vind je sowieso een schat aan informatie. Ook op Thuisarts staat een helder verhaal.

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 22:27

koeke schreef:
Judith_H schreef:
En dan is het plan om per 1-1 te starten met het glutenvrije dieet. Zo hebben wij nog even de tijd om daar alle boodschappen enz voor te verzamelen en ons beetje in te lezen.

De dietiste zei ook al heel voorzichtig, dat ze misschien er wel meer vanuit gaat dat het aan de gluten ligt dan aan de koemelk gezien hoe de afgelopen testfase verliep.

Ook denken wij er steeds sterker over om toch via de HA bloed te gaan laten prikken bij de kleine man voor de gluten. We weten dat het eigenlijk meer bedoeld is om coeliakie uit te sluiten, maar we willen het toch een kans gaan geven. Een overgevoeligheid zal je er waarschijnlijk niet mee uitsluiten, zei de HA ook al, maar tja we weten het eigenlijk niet zo goed meer..
Wat een vervelende toestand! Sneu dat het al zolang duurt en er weinig vooruitgang is :(:)

Ik wil je echt met klem adviseren om eerst coeliakie uit te sluiten. Dat doe je niet met eliminatie, maar met bloedonderzoek. Als je eerst gluten gaat elimineren en dat heeft effect moet je alsnog het coeliakie-diagnose traject doen. Dat betekent dan opnieuw gluten eten. Dat kan écht een drama zijn weet ik uit ervaring (met dank :( aan een huisarts die zo onbenullig was om te laten starten met een glutenvrij dieet).

Lees hier meer info voor als je naar de huisarts gaat of de factsheet voor als de huisarts niet wil testen Op Glutenvrij.nl vind je sowieso een schat aan informatie. Ook op Thuisarts staat een helder verhaal.


Dank voor je uitgebreide reactie. We waren inderdaad van plan om van de week naar de HA te gaan voor een bloedtest. En niet eerst dat dieet te starten. We hadden al begrepen dat dan de uitslag niet correct meer is.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 00:32

Judith_H schreef:
Rocamor schreef:
Ik ben even te lui om alles terug te lezen, wellicht heb je het al (8*) gezegd, maar voedt je hem zelf ook Nog?


Je bedoelt borstvoeding of flesvoeding? borstvoeding heeft die nooit gekregen en flesvoeding al niet meer sinds die 11/12 maanden is.
Hij is nu 20 maanden, dus dat is al lang geleden.


Ging inderdaad om borstvoeding.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 00:44

pmarena schreef:
Maar dat kan op zich met koemelk ook. Als die kleine hier toch een broodje ofzo kreeg met koemelk bestanddelen, dan was zijn poeperij zó weer 2 weken van de leg. Dus als je daar af en toe een foutje mee maakt.... en dingen zoals een paar happen slagroom ofzo...dat zijn ook geen kleine foutjes zeg maar :(:)

Ik zou zelf nu kiezen voor eerst dat bloedprikken dat hier genoemd wordt.

En dan z.s.m. beginnen met een FODMAP aanpak eigenlijk. Dus 4-6 weken alles schrappen waarvan bekend is dat het darmen kan overprikkelen. Gluten, melk, bepaalde suikers, kool en bonen enzo. Het klinkt in eerste instantie of je dan niks meer mag eten maar eigenlijk blijft er best nog heel veel over waar je prima redelijk normaal mee kan eten, en het is maar voor een paar weken, puur om de darmen tot rust te laten komen :) Met goede bacteriën erbij innemen om de darmflora op orde te krijgen en de hele boel als het ware even te resetten.

Als de darmen dan weer tot rust komen weet je dat het hem toch in de voeding zit, en kun je rustig met her-introduceren kijken waar het probleem hem precies in zit. Gluten? Melk? Iets anders?

Kind heeft er zo te horen dermate veel last van dat ik gewoon NU verlichting zou willen zien (en niet maar weer op goed geluk 1 van de mogelijke oorzaken proberen) en dan maar even alles op alles om zo snel mogelijk rust in de buik te krijgen :(:)

Maar alles staat of valt natuurlijk met hoe serieus je het aanpakt en of het lukt om "triggers" ècht te vermijden want anders weet je nog niks.... dus alles dat even een paar weken niet mag, achter slot en grendel zodat je het niet per ongeluk toch pakt en mocht kind ergens naartoe gaan, ook eten en drinken mee geven voor de hele dag en niks anders laten geven om te voorkomen dat er iets fout gaat.

Anders ben je er over een jaar nog niet vanaf.... want een klein foutje kan het hele proces nutteloos maken.



Moet zeggen dat ik dit echt een vriendelijke reactie vindt waar Ts wat aan heeft .
Je brengt het of ts bewust van alles fout doet .

Volgens mij heeft ze al eerder aangegeven dat ze het plan van de diëtiste volgt .En weer met huisarts gaat overleggen voor evt bloedonderzoek.

Zo FODMAP dieet ga je bij zo kleintje toch niet zomaar doen ? Je kan dat niet zomaar uitleggen dat hij heel veel dingen niet meer mag en waarom.
Daar moet de diëtiste echt wel plan voor maken

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:16

FODMAP is weinig spannender dan glutenvrij of melkvrij eten hoor, het zal sowieso even anders moeten worden als je die darmen tot rust wilt brengen / er achter wilt komen wat er nou precies mis is. Dus uitleggen waarom bepaalde dingen niet meer mogen....daar heb je in deze situatie toch al mee te maken :)

Als melkvrij nu geprobeerd wordt, en glutenvrij hierna, dan heeft kind al melkvervangers gehad dus daar hebben ze dan als het goed is al hun weg in gevonden na zo'n aantal weken. En hij mag straks toch ook al geen standaard tarwe-spul meer dus daar krijg je sowieso al mee te maken.

Dan zijn die paar extra FODMAP dingen qua groente / fruit, het overwegen waard om ook die paar weken te schrappen zodat je de grootst mogelijke kans op snelle verlichting van de klachten hebt. Dan krijgt kind een banaan in plaats van een appel, is dat nou zo heftig...? :=

En inderdaad kan een goede diëtiste daar prima bij helpen, dat is nou juist ook het hele idee :j

TS bepaalt gewoon zelf wat ze doet, het is maar een tip ter overweging om wellicht eens te overleggen met de diëtiste :)*