Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 15:31

noviceh schreef:
Wat jammer nadat het de goede kant op leek te gaan!

Hou je wel een dagboekje bij wat en wanneer hij eet en drinkt? Eventueel kan je hier ook noteren op welke momenten hij ontlasting heeft gehad met een korte toelichting?


Toevallig, ben echt precies nu het aan het noteren allemaal. Mort alleen nov weten wat die op kdv precies eet.

Hannanas
Berichten: 13012
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:35

Fijn dat je zoveel profijt van de zalven hebt. Heeft hij vanmorgen ontbeten op het kvd? Kan soms best snel gaan als in half uurtje na iets eten.

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 15:38

Judith_H schreef:
Toevallig, ben echt precies nu het aan het noteren allemaal. Mort alleen nov weten wat die op kdv precies eet.

Kijk, daar kun je tenminste wel wat mee. En inderdaad: Soms kan het heel snel gaan, dus dan is het de vraag of er iets is gegeten op kdv. Misschien sint maarten snoeperij?

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 16:21

Hij heeft voor zover ik weet vandaag gegeten:
1,5 boterham met smeerkaas en een bekertje halfvolle melk gehad.
Die kinder smeerkaas was alweer even geleden dat die dat gehad had…
Dus ga ik meteen daar aan denken.

Maarja, zo blijf je bezig want gisteren heeft die zelfgemaakte pizza gegeten met kaas en tomatenpuree, dus ja kan ook net zo goed daar van zijn…
Allergie voor tomaat geeft bijvoorbeeld ook diarree klachten..

Heb nu de vraag bij het kdv uitstaan of die ook willen noteren wat die eet/drinkt.
Dus dat weet ik voor nu nog even niet.

Het gaat waarschijnlijk een heel gepuzzel worden om uit te vinden waar die op reageert..

Dus ja, daar heb ik die diëtiste wel echt bij nodig..
Hoop dat ik snel een afspraak heb, dan kunnen we gerichter gaan zoeken naar hetgeen die niet tegen kan..

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 16:22

Winged schreef:
Judith_H schreef:
Toevallig, ben echt precies nu het aan het noteren allemaal. Mort alleen nov weten wat die op kdv precies eet.

Kijk, daar kun je tenminste wel wat mee. En inderdaad: Soms kan het heel snel gaan, dus dan is het de vraag of er iets is gegeten op kdv. Misschien sint maarten snoeperij?


Hij krijgt eigenlijk geen snoep van ons. Maar het kan gerust iets anders zijn wat die gegeten heeft.

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:24

Judith_H schreef:
Hij heeft voor zover ik weet vandaag gegeten:
1,5 boterham met smeerkaas en een bekertje halfvolle melk gehad.
Die kinder smeerkaas was alweer even geleden dat die dat gehad had…
Dus ga ik meteen daar aan denken.

Maarja, zo blijf je bezig want gisteren heeft die zelfgemaakte pizza gegeten met kaas en tomatenpuree, dus ja kan ook net zo goed daar van zijn…
Allergie voor tomaat geeft bijvoorbeeld ook diarree klachten..

Heb nu de vraag bij het kdv uitstaan of die ook willen noteren wat die eet/drinkt.
Dus dat weet ik voor nu nog even niet.

Het gaat waarschijnlijk een heel gepuzzel worden om uit te vinden waar die op reageert..

Dus ja, daar heb ik die diëtiste wel echt bij nodig..
Hoop dat ik snel een afspraak heb, dan kunnen we gerichter gaan zoeken naar hetgeen die niet tegen kan..

Ik lees hier wel tweemaal kaasproducten. Hoeveel zuivel-gerelateerde producten heeft hij afgelopen tijd gehad?

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 16:30

Winged schreef:
Judith_H schreef:
Hij heeft voor zover ik weet vandaag gegeten:
1,5 boterham met smeerkaas en een bekertje halfvolle melk gehad.
Die kinder smeerkaas was alweer even geleden dat die dat gehad had…
Dus ga ik meteen daar aan denken.

Maarja, zo blijf je bezig want gisteren heeft die zelfgemaakte pizza gegeten met kaas en tomatenpuree, dus ja kan ook net zo goed daar van zijn…
Allergie voor tomaat geeft bijvoorbeeld ook diarree klachten..

Heb nu de vraag bij het kdv uitstaan of die ook willen noteren wat die eet/drinkt.
Dus dat weet ik voor nu nog even niet.

Het gaat waarschijnlijk een heel gepuzzel worden om uit te vinden waar die op reageert..

Dus ja, daar heb ik die diëtiste wel echt bij nodig..
Hoop dat ik snel een afspraak heb, dan kunnen we gerichter gaan zoeken naar hetgeen die niet tegen kan..

Ik lees hier wel tweemaal kaasproducten. Hoeveel zuivel-gerelateerde producten heeft hij afgelopen tijd gehad?


Zoals elke dag: bekertje halfvolle melk en s’avonds een klein bakje magere yoghurt.

We hebben volle producten geprobeerd, maakte geen verschil.

Heeft afgelopen dagen kaas gehad, vanmorgen die smeerkaas en gisteren op de pizza.

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 16:50

Oh, dat lijkt dan niet perse de trigger voor het effect van vandaag...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33787
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:03

Ik ben een hele grote volwassene (1.83) maar 1 beker halfvolle melk is voor mij genoeg om letterlijk ziek te worden van de buikpijn. :o

Kaas kan ik gewoon wel eten. Maar melk, crème fraîche etc dat is echt foute boel. Yoghurt kan ik wel iets beter tegen maar te veel = mis.

Het ligt er echt aan hoeveel lactose je in korte tijd binnen krijgt.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:05

Nou dat is met een beetje pech een boterham waar melk in zit. Smeerkaas met melk en nog een beker melk om het af te toppen.... dan nog lekker thuis allerlei kaas en melk gedoe.... het is wel (niet bepaald lastig te vermijden....) veel melk voor een kind dat mogelijk niet goed tegen melk kan :(:)

Twist1991
Berichten: 300
Geregistreerd: 10-02-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:35

Alsjeblieft stop met het geven van melk.

Melk (gewoon een beker melk, niet perse kaas of yoghurt) is zo'n bekende allergeen, zoveel mensen hebben last van buikpijn na het drinken van een beker melk.

Ik weet dat het al eerder is gezegd en dat het heel irritant is dat ik het weer ga doen maar ik kan er echt niet bij waarom je niet in ieder geval stopt met het geven van een beker melk elke dag en dan kijken of het een verschil maakt.
Heb je hier echt de hulp van een dietiste voor nodig?

Je hoeft echt echt echt niet lactose/koemelk vrij te gaan om een verschil te merken bij mensen die een allergie/overgevoeligheid hebben.
Veel mensen kunnen wel wat verdragen maar niet een pure beker melk.

Het valt toch wel te proberen de beker melk in de ochtend weg te laten? Of ben ik nu heel onredelijk?

Bovendien, je zegt dat een tomaat allergie ook diarree kan veroorzaken.. dat is inderdaad zo. Alleen is een koemelk/lactose allergie veel meer voorkomend en aangezien hij zoveel zuivel producten eet is het veel logischer dat hij daar last van heeft en niet de ene keer dat hij tomaat heeft gegeten.

nobility

Berichten: 1030
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Musselkanaal

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:29

Je kunt toch proberen om een week de melk producten te vervangen voor de lactose vrije variant. Lactose vrije melk staat bij ons in de supermarkt naast de gewone melk. En voor de yoghurt zijn talloze andere vervangingen op basis van soya, amandel enz… en dat is net zo lekker. En kaas als broodbeleg schrappen. Lijken mij kleine aanpassingen? En hij mist niks aan voeding. “Melk vervangers” worden bij ons in de winkel iedere dag goed verkocht voor jong en oud. Dus zo raar lijkt het me niet om het iig te proberen? Geen grote aanpassingen met schadelijke gevolgen. En als je een kleine verandering gaat zien weet je in welk hoek je zoeken moet.

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 20:58

Ik heb het even globaal gelezen, dus correct me if i'm wrong.

Als ik het goed begrijp heeft je kindje pijnlijke billen door de ontlasting?
Hier goede ervaring met water wipes en bij rode billen heilwolle Biologische wol (van greenjump) is ook nog eens helemaal niet duur, gaat hier heel lang mee.

Ook zie ik hier iemand die adviseert koe melk weg te laten. Heb je toevallig al eens havermelk geprobeerd?

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 21:25

Ik heb tot nu toe meegelezen maar ga mee met de rest: probeer het nou eens van die melk en zuivel. Het zit overal in en je merkt het meteen. Mensen(kindjes) horen helemaal geen melk van een koe te drinken en het is niet een belangrijk onderdeel van je voedingspatroon; dat is ons aangepraat door de melkindustrie. Welke diersoort op aarde drinkt er nou melk van een andere diersoort? Er zijn echt ongelofelijk veel mensen lactose intolerant, niet voor niets.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:10

Mijn dochter had heel erg last van haar lijfje toen ze 2 jaar was. Verschillende klachten die geen kinderarts kon plaatsen. Kroepaanvallen, benauwdheid, onrust, en ook dunne ontlasting.
Ze was dol op melk, en omdat ze zo onrustig was en enkel rustig werd van een flesje warme melk, bleef ik het geven.
Ik maakte een topic aan op bokt en bijna iedereen zei dat ik moest stoppen met de melk.
Dat wilde ik eigenlijk niet, maar na wéér een paar afschuwelijke nachten zonder slaap deed ik het toch.
2, nee misschien zelfs 1 dag later had ik een ander kind. Ze sliep 's nachts door, had geen aanvallen meer en veranderde compleet.

Wat had ik een rotgevoel dat ik niet eerder naar Bokt had geluisterd. Het was zo simpel. Ze dronk amandelmelk met een schepje cacao, warm of koud. Tegen andere melkproducten kan ze wel.

Ze is nu 7 jaar en krijgt nog steeds erge buikpijn na het drinken van melk. Niet direct, maar als ze gaat slapen ligt ze te kronkelen van de pijn. Ze krijgt het dus nooit (bewust).

Doe ermee wat je wilt met mijn verhaal, maar ik wilde het toch even opschrijven.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:28

Jongens nu moet ik toch even wat zeggen.

Ja zoals al eerder aan gegeven in dit topic ben ik echt voor het laten staan van de koemelk producten.

Maar als je het doet moet je het wel goed doen, en niet half half.
Eerst echt alles laten vallen en als je dan verbetering merkt kun je met een arts een provocatie test doen, of overleggen hoe verder.

Ik las dat iemand adviseerde om over te stappen op lactosevrije melk.
Als iemand koemelkallergie heeft , dan werkt lactosevrije melk ook niet.
Dan gaat het om de eiwitten en niet om de lactose.

En koemelkallergie komt bij kindjes veel vaker voor dan lactose intolerantie.

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 22:46

Zojuist nogmaals besproken met mijn vriend en we gaan het zeker wel proberen om hem geen melk/kaas etc te eten geven.

Ik heb vanmorgen samen met het CB besloten om deze week een zo uitgebreid mogelijk eetdagboek bij de gaan houden (inclusief foto's van de billen/luiers en de tijdstippen waarop die poept).
Deze week, omdat dit een hele normale week is. Er is geen speciale gelegenheid/feestdag/verjaardag of iets anders, waardoor zijn eetpatroon er anders uit komt te zien dan anders.

Vandaar dat ik al in een vorige post aangaf, dat ik wilde weten wat hij bij het KDV eet en hoeveel die daar poept op de dagen dat die daar is. Zij zijn ook op de hoogte en kreeg keurig bij ophalen een briefje van ze mee met daarop wat waar en wanneer.
Super fijn.

Dit is dus in overleg met het CB die ik vanmorgen gesproken heb en waar ik alles mee samen overleg/afspreek, alvast voor de dietist. Dan heeft ze meteen als we daar mogen komen een leidraad van hoe een een normale week qua eten en poepbroeken eruit ziet.

De week erna ga ik ook bijhouden, maar dan juist zonder de melk producten. Dan hebben we misschien al een heel duidelijk antwoord, dat kan zeker.
Maar het kan ook dat het weinig verschil uit maakt. En dan heb ik hopelijk snel de hulp van de dietist om dan te gaan kijken wat het wel is en wat we eraan kunnen doen.

Dit zo afgesproken met het CB. heb nog geen afspraak bij de dietist en weet ook niet of er snel plek is, maar dan hebben we deze 2 weken alvast in werking gezet.

Nogmaals; ik heb al eerder gezegd dat ik alle mogelijkheden ga uitzoeken, maar ik doe het echt stapsgewijs, zoals ik al eerder aangaf.

Ik heb geen vertrouwen meer in mijn HA, maar wel in het CB. Zij helpen mij tot nu toe wel heel goed en proberen echt mee te denken. Dus ik vertrouw in dit geval op hun en hun werkwijze.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 08:01

Zerena schreef:
Jongens nu moet ik toch even wat zeggen.

Ja zoals al eerder aan gegeven in dit topic ben ik echt voor het laten staan van de koemelk producten.

Maar als je het doet moet je het wel goed doen, en niet half half.
Eerst echt alles laten vallen en als je dan verbetering merkt kun je met een arts een provocatie test doen, of overleggen hoe verder.

Ik las dat iemand adviseerde om over te stappen op lactosevrije melk.
Als iemand koemelkallergie heeft , dan werkt lactosevrije melk ook niet.
Dan gaat het om de eiwitten en niet om de lactose.

En koemelkallergie komt bij kindjes veel vaker voor dan lactose intolerantie.


Nu zijn we het wel helemaal eens :D

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 08:52

Ik vind het echt onbegrijpelijk dat je nu nog een week langer door lijkt te willen gaan met het geven van melk, melk en nog eens melk..... wat is nou het probleem om tijdens komende week nu eerst eens te stoppen met makkelijk vermijdbare melk, zoals een beker melk (!) en kaas....

In het meest positieve geval merk je verschil en weet je waar je het moet zoeken.
En als je geen verschil merkt dan weet je dus dat het stoppen met de melk en kaas het verschil niet maakte, en kan je de week erna samen met de diëtist eens àlle melk schrappen om te kijken wat dat doet.

Maar dan heb je in ieder geval een week gewonnen....

Ik snap echt dat je het 1 voor 1 wilt doen maar als je weet hoe vaak kindjes last hebben van koemelk is het best frustrerend om te lezen dat je dat kind maar vol blijft stoppen met melk (terwijl daarmee minderen juist een logische eerste stap is en niet al die andere dingen...) en het maar uit blijft stellen om daar nou eindelijk eens werk van te maken :(:)

Ik kan me het topic van Storm (en andere soortgelijke topics) ook nog herinneren en moet daar steeds aan denken, van pak nu gewoon eens eerst datgene aan dat het meest logisch is.... je hebt een goede kans dat kind dan in het meest positieve geval over 3 dagen geen kapotte billen meer heeft....

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:19

Ik deel je frustratie pmarena, maar ik snap ook wel dat TS niet ineens melkproducten wil schrappen. Het goede nieuws is dat er tegenwoordig ook gewoon lactosevrije koemelkproducten in de supermarkt liggen. Dit is 'gewone yoghurt' waar lactase aan is toegevoegd, het enzym wat iemand met lactose intolerantie mist / te weinig heeft. Dus wel de voedingswaarde van gewone melk en yoghurt, maar zonder de lactose. Arla Lactofree is bij de meeste grote supermarkten wel verkrijgbaar, hier hebben ze yoghurt, vanille yoghurt, kwark en melk van.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:53

Maar lactosevrij is iets anders dan koemelkeiwitvrij. De kans op een lactoseintolerantie op deze leeftijd is echt veel kleiner dan op een koemelkeiwitallergie.

druppeltje

Berichten: 1923
Geregistreerd: 04-09-06

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:13

Ik merk dat de focus heel erg ligt op melk/lactose. Maar hou alsjeblieft je blikveld breed want zeker het onverteerde eten doet mij aan coeliakie denken. Coeliakie (gluten) kan je wel alleen uitsluiten op het moment dat ze nog gluten eten, dus laat je eigen alsjeblieft niet aanpraten om gluten te schrappen voor je een diagnose hebt. Diagnose moet gesteld worden aan de hand van een bloedtest met eventueel een biopt, maar dat laatste is steeds minder nodig bij kinderen.

Sterkte ermee, ik herken het helemaal!

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Re: Ontlasting dreumes 1,5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:30

Laat het TS gewoon met de diëtist en het cb uitzoeken.
Dan hoeft ze straks ook niet onzeker te zijn of ze misschien toch niet alles goed genoeg heeft laten vallen.

En jongens aub adviseer niet om lactosevrije producten te geven als vervanger.
Dit is zo'n grote misvatting!
Bij koemelkEIWITallergie gaat het zoals al gezegd om de eiwitten in de koemelk en niet om de lactose.

En zoals eerder gezegd komt een koemelkallergie veel vaker voor dan een lactose intolerantie bij kindjes.

Zerena

Berichten: 3887
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:31

druppeltje schreef:
Ik merk dat de focus heel erg ligt op melk/lactose. Maar hou alsjeblieft je blikveld breed want zeker het onverteerde eten doet mij aan coeliakie denken. Coeliakie (gluten) kan je wel alleen uitsluiten op het moment dat ze nog gluten eten, dus laat je eigen alsjeblieft niet aanpraten om gluten te schrappen voor je een diagnose hebt. Diagnose moet gesteld worden aan de hand van een bloedtest met eventueel een biopt, maar dat laatste is steeds minder nodig bij kinderen.

Sterkte ermee, ik herken het helemaal!


Je hebt gelijk, dit kan ook.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:38

Er zijn uiteraard meer opties die het kunnen zijn. Maar doorgaan met bekers melk geven terwijl er een heel gerede kans is dat het jochie net als zoveel kinderen daar last van heeft.....waarom zou je dat nou toch in hemelsnaam zo vol willen houden en er niet éven een paar dagen mee stoppen om te zien of dat wellicht al verschil maakt.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg dit niet vanuit een boze of dwingende emotie maar het verbaast me gewoon enorm waarom er zo iets groots wordt gemaakt van even een paar dagen geen melk en kaas. Het is niet alsof je dan een super spannend dieet volgt ofzo.....

Maargoed ik hou er over op Y;(