Meerdere hobby's hebben?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 21:50

Maflinger_S schreef:
Je zou kunnen kijken of je iemand kunt vinden die je door de juiste vragen te stellen en met jou te kijken naar de antwoorden en daarop door te vragen inzicht kunt geven in het waarom jij van jezelf van alles moet. Als je dat helder hebt, kun je daaraan werken en veranderingen aanbrengen in je denk- en gedragspatroon.


Ik heb een ontwikkelingscoach gehad die me heel veel nieuwe inzichten heeft gegeven! Dit was weliswaar via het werk, maar ik raad het werkelijk iedereen aan! Het geeft zoveel rust in je leven als je inzicht krijgt in je basishygiëne/patronen en ze leert doorbreken... Misschien kan je met dit begrip iets vinden in je omgeving?


Nature93 schreef:
Ik ben wel iemand die houd van planning. Dus vrijdag ben ik van plan om eerst lekker vanuit huis te wandelen, dan lekker op tijd zodat ik nog iets kan bakken oid. (planning technisch: wandeling langs de supermarkt) en dan tegen 3 uur naar stal, zodat ik niet super laat op stal ben maar wel kan ontspannen nog thuis. Dus dat is hopelijk een ontspannende hobby dag. Ik krijg van beide ook energie.


Ik heb een lijstje, die ik eens per twee weken maak... :')
Dat is gewoon een A4, waarop ik twee weken noteer en wat ik per dag kan/ga doen. Maar daar staan ook gewoon huishoudelijke klussen op, want anders zit ik zo doelloos thuis :')

Vandaag stond er op:
- Autowassen
- Naar de AH
- Stoel (ik heb oude stoelen gescoord die ik ga restylen, dus het doel van deze 'taak' was de stoel ontleden)
- Jas bestellen
- Vaatwasser leeg

Dit moest allemaal na mijn werk, dus ik ben wat eerder van werk gegaan.
Daarnaast kwam er vandaag een contract binnen bij mijn zusje, die mij vroeg dit eerst even te bekijken, en realiseerde ik me dat mijn werkagenda van morgen zodanig vol zit dat als ik nog 5 stallen moet mesten (stalgenoot in quarantaine) en ik twee of drie paarden wil doen, ik maar beter mijn eten vandaag alvast kon maken voor morgen. :+

Nou goed, om een uur of half 6 had ik de eerste twee punten gedaan. Na het eten ben ik met het derde punt bezig gegaan maar mezelf beloofd om dan om 8 uur te gaan douchen, dus van die stoel is alleen de leuning nu helemaal los en de zitting is een rotwerk. Bovendien heb ik m'n handen al weer stuk van alle nietjes :+

Ik ga zo eerst dat contract bekijken en een jas bestellen en dan heb ik nog eventjes de tijd voor mezelf. Jammer dat in de anderhalf uur die ik mezelf gaf voor de stoel niet alles er af is gegaan, maar dat is dan voor een later moment hoor. Die stoel blijft er wel...

Als ik lees wat je schrijft over zaterdag... Was je echt gaar? Of was je gaar van het druk zijn met druk zijn? Ofwel; Heb je genoten van je dag? Heb je de zondag wat meer tijd voor jezelf genomen?

RanjaRietje

Berichten: 539
Geregistreerd: 04-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 23:33

Nature93 schreef:
Doen jullie ook wel eens meerdere dingen op één dag? Bijv op een zaterdag eerst in de ochtend sporten en in de middag naar paard.


Jazeker! Eerst muziek oefenen, of eerst wat doen met de paarden! Of de ene dag dit en de andere dag dat.

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 02:00

Nature93 schreef:
Doen jullie ook wel eens meerdere dingen op één dag? Bijv op een zaterdag eerst in de ochtend sporten en in de middag naar paard.


Zeker, anders zou ik het nooit kunnen redden met 2 hobby's :j

Het is net wat je prettig vindt uiteraard, als ik mijn gemiddelde dagplanning objectief probeer te bekijken lijkt het vrij extreem om eerlijk te zijn. Ik ben namelijk een redelijk fanatieke klimmer en het vervelende van klimmen is dat je het met regelmaat moet doen om het prettig en gezond te houden. En prettig houdt voor mij in dat er ook nog op langere termijn enige vooruitgang in zit :Y) Ik heb het dus over minstens 2-3 klimsessies van 2-2,5 uur per week, daar komt uiteraard nog reistijd bovenop (dichtsbijzijnde klimhal is voor mij op 25 autominuten afstand maar we klimmen ook vaak wat verder weg voor de afwisseling). En 4 keer klimmen zou al helemaal optimaal zijn mocht ik daadwerkelijk enigszins willen presteren.

In de praktijk is het zo dat ik na mijn 8u kantoorwerk vaak eerst ff langs de stal ga om uit te mesten en eventueel te longeren/rijden en daarna ga ik meteen door naar de klimhal, uurtje of 23 ben ik dan pas klaar. Rijden ertussen proppen kan qua tijd wel prima, maar ik vind het mentaal vaak toch teveel onrust geven dus dan stap ik liever maar op mijn klimvrije dagen op. In het weekend ervaar ik het allemaal nooit als zo'n probleem, dan is klimmen altijd goed te doen nog na een wedstrijd met mijn paard of wat ik dan wel en niet in het kader van sociaal leven onderneem :P

We deden van de zomer nog af en toe een rondje Zuid Belgie op een dag, 7u 's ochtends die kant op, doorklimmen in de rotsen tot uur of 17 en dan direct naar mijn paard toe. Maar dat is wel echt heftig :')
Na elke zo'n belachelijk drukke dag en/of week probeer ik er trouwens toch weer wel wat pauze in te lassen, weekendje netlixen op de bank en slechts noofdzakelijke verzorging van mijn paard oid, anders zou ik het nooit vol kunnen houden. En ik werk fulltime thuis, dat scheelt echt enorm veel ook qua tijd die ik aan het huishouden anders zou moeten besteden :o

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-21 14:42

Dit weekend van alles gedaan/aan het doen en ik heb eigenlijk helemaal niet het gevoel dat ik iets moet laten schieten.

Gisteren eerst 20 km gewandeld van 8u tot half 1. Daarna een twilight film gekeken en monchoutaart gemaakt. Tegen kwart voor 4 naar stal en adhoc nog een buitenrit gemaakt omdat ik daar zin in had 'even een blokje om.' Tegen kwart over 6 thuis, eten gekookt en twilight film 2 gekeken. Eigenlijk best veel gedaan, maar het voelde niet als een drukke dag. Gewoon heel relaxt.

Vanochtend kwart voor 8 de deur uit, heerlijke wandeling langs stal zodat ik mijn paard kon verzorgen en vertroetelen. In totaal 10 km gewandeld en paardlief aandacht gegeven. Heerlijke taart gegeten daarna en zometeen met vriendin naar het dorp en vanavond verjaardag. Ik voel mij helemaal niet gejaagd of dat ik hoef te kiezen.

Enige punt is dat ik morgen nog niet weet wat ik ga doen en dan denk 'ja morgen ga ik uitgebreid wat met paard doen.' maar dan voelt dat gelijk als n moeten en niet zoals vrijdag bijv. Eigenlijk wil ik veel liever denken ondanks dat ik wel of niet paard gereden heb/gegrondwerkt zondag doe ik lekker rustig aan, beetje uitslapen, met een thermos kan naar stal en we zien wel wat we doen. Uitgebreide poetsbeurt, of toch een buitenrit of wandelen.

Ik merk dat alles wat ik ad hoc doe ontspannender is. De buitenrit van vrijdag of de wandeling van vanochtend was niet gepland.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Meerdere hobby's hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 15:14

Gave update!

Mooi hoe dat werkt, bewustzijn of bewust zijn.

Morgen geen wekker zetten en de dag laten lopen zoals ie loopt en als je ineens denkt dat je iets wilt gaan doen, ga dat dan lekker doen en geniet er van.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-21 11:33

Janine1990 schreef:
Maflinger_S schreef:
Je zou kunnen kijken of je iemand kunt vinden die je door de juiste vragen te stellen en met jou te kijken naar de antwoorden en daarop door te vragen inzicht kunt geven in het waarom jij van jezelf van alles moet. Als je dat helder hebt, kun je daaraan werken en veranderingen aanbrengen in je denk- en gedragspatroon.


Ik heb een ontwikkelingscoach gehad die me heel veel nieuwe inzichten heeft gegeven! Dit was weliswaar via het werk, maar ik raad het werkelijk iedereen aan! Het geeft zoveel rust in je leven als je inzicht krijgt in je basishygiëne/patronen en ze leert doorbreken... Misschien kan je met dit begrip iets vinden in je omgeving?


Nature93 schreef:
Ik ben wel iemand die houd van planning. Dus vrijdag ben ik van plan om eerst lekker vanuit huis te wandelen, dan lekker op tijd zodat ik nog iets kan bakken oid. (planning technisch: wandeling langs de supermarkt) en dan tegen 3 uur naar stal, zodat ik niet super laat op stal ben maar wel kan ontspannen nog thuis. Dus dat is hopelijk een ontspannende hobby dag. Ik krijg van beide ook energie.


Ik heb een lijstje, die ik eens per twee weken maak... :')
Dat is gewoon een A4, waarop ik twee weken noteer en wat ik per dag kan/ga doen. Maar daar staan ook gewoon huishoudelijke klussen op, want anders zit ik zo doelloos thuis :')

Vandaag stond er op:
- Autowassen
- Naar de AH
- Stoel (ik heb oude stoelen gescoord die ik ga restylen, dus het doel van deze 'taak' was de stoel ontleden)
- Jas bestellen
- Vaatwasser leeg

Dit moest allemaal na mijn werk, dus ik ben wat eerder van werk gegaan.
Daarnaast kwam er vandaag een contract binnen bij mijn zusje, die mij vroeg dit eerst even te bekijken, en realiseerde ik me dat mijn werkagenda van morgen zodanig vol zit dat als ik nog 5 stallen moet mesten (stalgenoot in quarantaine) en ik twee of drie paarden wil doen, ik maar beter mijn eten vandaag alvast kon maken voor morgen. :+

Nou goed, om een uur of half 6 had ik de eerste twee punten gedaan. Na het eten ben ik met het derde punt bezig gegaan maar mezelf beloofd om dan om 8 uur te gaan douchen, dus van die stoel is alleen de leuning nu helemaal los en de zitting is een rotwerk. Bovendien heb ik m'n handen al weer stuk van alle nietjes :+

Ik ga zo eerst dat contract bekijken en een jas bestellen en dan heb ik nog eventjes de tijd voor mezelf. Jammer dat in de anderhalf uur die ik mezelf gaf voor de stoel niet alles er af is gegaan, maar dat is dan voor een later moment hoor. Die stoel blijft er wel...

Als ik lees wat je schrijft over zaterdag... Was je echt gaar? Of was je gaar van het druk zijn met druk zijn? Ofwel; Heb je genoten van je dag? Heb je de zondag wat meer tijd voor jezelf genomen?


Ik heb dat zo juist toegepast! Ik werd vanochtend wakker en tegen half 10 kwam ik uit bed. Mijn hoofd ging gelijk: paardrijden, de was, de stofzuiger, boodschappen, de tuin doen, film kijken en relaxen. Waarbij ik gelijk weer ik heb helemaal geen zin in paardrijden of mennen. Toen heb ik alles eens opgeschreven wat ik volgens mijn onderbewust zijn moest doen:

- paardrijden
- boodschappen
- huishouden
- in de tuin werken
- relaxen

Toen kwam de realistische ik naar boven en dacht: als ik dit allemaal moet doen is het logisch dat ik geen zondag gevoel heb. Toen ben ik gaan prioriteren en dit kwam eruit:

- paarden middag.
- relaxen.
- misschien wat kleine boodschapjes.(eten is best fijn, maar zeker niet de week boodschappen)

En dan ook niet denken: als ik morgen nou zus en zo doe dan kan ik dan boodschappen doen, maar die andere klussen zie ik wel. Mijn prioriteit op zondag is ontspanning. En niet gelijk bij het opstaan een planning maken op zondag, maar even met een kopje thee wakker worden. Dus nu ga ik heerlijk uitgebreid ontbijten.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Meerdere hobby's hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 14:51

Mooi hoe je je eigen proces beschrijft. Volgens mij krijg je door dit te doen en nog eens terug te lezen steeds meer inzicht in hoe het voor jou werkt. Gaaf!

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-21 21:27

petitparis schreef:
Een typische zondag hier:

Ochtend(9.30-13.00): paarden voeren, buitenrit en stallen mesten
namiddag (14.00 - 18.00): wandeling en koken (eventueel was opvouwen)
Avond: paarden binnen halen en voeren, eten, lezen en/of tv kijken


Ik vind dit wel klinken als een best drukke dag moet ik eerlijk zijn. Hoe kijken anderen hier tegen aan?

Eulogy
Berichten: 5740
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 21:39

Ja herkenbaar! Ik heb een drukke baan, een studie (biiijna klaar, en het is vrij flexibel maar het moet wel gebeuren), een bijrijdpaard en ik powerlift/doe daar ook wedstrijden in dus train zo'n 4-5x per week. Het is wel druk, maar ik vind het fijn om bezig te zijn. Maar herken wel heel erg dat je je dan nooit echt voldaan voelt, want je "moet" altijd meer. Ik word daar wel beter in nu, gewoon de erkenning dat het soms niet allemaal lukt en dat dat oké is.

Het werd al vaker gezegd, maar het is inderdaad vooral het idee van alles MOETEN doen dat vervelend is en een schuldgevoel oproept. Ga eens na wat echt jouw prioriteiten zijn, waar jij energie van krijgt en wat jij het liefste doet, en doe dat eerst (na de dingen die echt moeten natuurlijk). En, makkelijker gezegd dan gedaan, laat de dingen waar je vervolgens niet aan toe komt los.
Laatst bijgewerkt door Eulogy op 27-11-21 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 21:46

Nature93 schreef:
petitparis schreef:
Een typische zondag hier:

Ochtend(9.30-13.00): paarden voeren, buitenrit en stallen mesten
namiddag (14.00 - 18.00): wandeling en koken (eventueel was opvouwen)
Avond: paarden binnen halen en voeren, eten, lezen en/of tv kijken


Ik vind dit wel klinken als een best drukke dag moet ik eerlijk zijn. Hoe kijken anderen hier tegen aan?


Druk?? Nah ik zie dat als een lekker relaxte dag eigenlijk, lekker productief aanlummelen...


Volgens mij zou ik nog eens een 'normale' week beschrijven hier... Dus ik gebruik afgelopen week maar even :)

Maandag: Werken tot 12 uur omdat hier de gasmeter vervangen werd. Thuis heb ik twee stoelen geverfd (hobby), gegeten en in de avond naar stal. Drie stallen gemest. Eén gereden en één wat oefeningen in de stal met zadel op en af.

Dinsdag: Niet een hele dag gewerkt omdat het vet niet gezellig werd op kantoor (gespannen sfeertje door wat persoonlijke zaken tussen twee collega's waar eentje mij graag bij wilde betrekken), thee gedronken bij m'n moeder tot etenstijd, daarna thuis gekookt en gegeten en met kaarten voor de ijsbaan gelopen (zit in het bestuur, dus hoort er ook bij), daarna gedoucht en lekker op de bank gehangen.

Woensdag: Redelijk lange werkdag, gegeten en snel door naar stal. Drie stallen gemest, jonge hengst aan de lijn gedaan, andere paard gereden. Best vroeg thuis, ik zat om 10 uur gedoucht en wel op de bank!

Donderdag: Hele dag gewerkt, eten gekookt, wat dingen opgeruimd en daarna een girls night bij een vriendin.

Vrijdag: Niet al te lange werkdag gemaakt, boodschappen gedaan, cadeautjes gekocht, gegeten, naar stal, paardgereden en daarna thuis bankgehangen

Zaterdag (vandaag): 8 uur wekker, 9.30 bij de kapper, daarna nog een klein boodschapje en snel door naar huis waar m'n vader elk moment kon zijn. Tot die tijd nog even snel wat dingen opgeruimd en een stofzuiger door huis getrokken. Twee aanhangers vol grond uit de tuin geschept en naar plaats van bestemming gereden. Om 16 uur opgehouden omdat het donker werd. Dus ik heb mezelf beloofd dat de rest van de dag bankhangen is.

Zondag (gepland): Wc's moeten nog schoon, bijkeuken ligt vol modder en moet schoon, ik moet m'n benen harsen, nieuwe keukenmachine uitproberen (gevuld speculaas maken), noten branden, cadeaus inpakken, laarzen poetsen, wasje draaien, eten koken en naar stal om beide paarden even aan de lijn te doen en vermoedelijk 3 boxen mesten...

En ik moet zeggen, ik ervaar dit niet bepaald als druk. Ik heb gewoon een lijstje met dingen die ik graag gedaan wil hebben...

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 21:46

Je geeft mij het gevoel dat je echt alles af moet werken.
Een paard is ook een luxe, ontspanning en sport. Ik ga er het liefst naar toe zonder doel op zich. We zien wel wat we gaan doen.
Bij de was denk ik wel eens, dat kan morgen ook. Het loopt niet weg. Niet dat ik het dagen uitstel, maar wat minder streng kan heel fijn zijn.
En de dingen die echt moeten, proberen gelijk aan te pakken. Dan ben je er vanaf.

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 00:01

Citaat:
petitparis schreef:
Een typische zondag hier:

Ochtend(9.30-13.00): paarden voeren, buitenrit en stallen mesten
Namiddag (14.00 - 18.00): wandeling en koken (eventueel was opvouwen)
Avond: paarden binnen halen en voeren, eten, lezen en/of tv kijken

Ik vind dit wel klinken als een best drukke dag moet ik eerlijk zijn. Hoe kijken anderen hier tegen aan?


Ik vind dit een mooie mix van inspanning en ontspanning.

's Morgens voor paarden zorgen door ze te voeren en de stallen te mesten, da's wel een soort van moeten maar omdat ze de leukste paarden van Nederland zijn is dat ook willen en dan ook nog een buitenrit maken. Da's ontspanning na inspanning.

's Middags wandelen en koken. Wandelen is ontspanning, koken misschien ook wel. Dat ligt er een beetje aan maar als je lekker eet is dat de moeite waard toch? Het koken is wel een beetje inspanning, de wandeling is vermoedelijk ontspanning.

's Avonds paarden binnen halen en voeren, da's wel een beetje moeten maar vooral ook willen, als je de leukste paarden van Nederland hebt. Eten is altijd goed, vooral als het lekker is of als je goed gezelschap hebt en dan nog lezen en/TV kijken. Da's inspanning voor ontspanning.

Ik zou zo'n dag wel heel prettig vinden en elke zondag zo door kunnen komen, maar ja, ik heb ook het leukste paard van Nederland en ik ga er elke dag heen.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-21 00:32

Maflinger_S schreef:
Citaat:
petitparis schreef:
Een typische zondag hier:

Ochtend(9.30-13.00): paarden voeren, buitenrit en stallen mesten
Namiddag (14.00 - 18.00): wandeling en koken (eventueel was opvouwen)
Avond: paarden binnen halen en voeren, eten, lezen en/of tv kijken

Ik vind dit wel klinken als een best drukke dag moet ik eerlijk zijn. Hoe kijken anderen hier tegen aan?


Ik vind dit een mooie mix van inspanning en ontspanning.

's Morgens voor paarden zorgen door ze te voeren en de stallen te mesten, da's wel een soort van moeten maar omdat ze de leukste paarden van Nederland zijn is dat ook willen en dan ook nog een buitenrit maken. Da's ontspanning na inspanning.

's Middags wandelen en koken. Wandelen is ontspanning, koken misschien ook wel. Dat ligt er een beetje aan maar als je lekker eet is dat de moeite waard toch? Het koken is wel een beetje inspanning, de wandeling is vermoedelijk ontspanning.

's Avonds paarden binnen halen en voeren, da's wel een beetje moeten maar vooral ook willen, als je de leukste paarden van Nederland hebt. Eten is altijd goed, vooral als het lekker is of als je goed gezelschap hebt en dan nog lezen en/TV kijken. Da's inspanning voor ontspanning.

Ik zou zo'n dag wel heel prettig vinden en elke zondag zo door kunnen komen, maar ja, ik heb ook het leukste paard van Nederland en ik ga er elke dag heen.


Ja, oké. Ik heb vandaag ongeveer z'n dag gehad. Om kwart over 10 was ik bij mijn paard en om half 1 weer thuis. Daarna wat gegeten, zelfs de wasmachine nog aan gezet en om 20 voor 2 de deur uit voor een heerlijke wandeling van 12 km. (wel eerst 20 auto minuten naar de plek van bestemming en terug.) Om half 6 weer thuis. Het was inderdaad wel een productieve dag in de zin van de hele dag bezig zijn. Maar het voelde niet druk, het was echt ontspanning. Ik had echt z'n quality time momentje met mijzelf tijdens het wandelen en zaterdag tijdens de buitenrit met mijn paard.

Eigenlijk had ik mijzelf voor gesteld om een weekend lui harry potter films te gaan kijken. Maar zaterdag ochtend om 9u zat ik op de bank HP te kijken en dacht:ik kan ook wel gaan paardrijden. :+ Toen een heerlijke buitenrit gemaakt en om half 1 thuis. Daarna wou ik eigenlijk wandelen, maar het regende en ik moest eigenlijk nog andere dingen doen en toen adhoc de kerstboom maar op gezet en even rustig wat boodschappen gedaan. Ook gewoon een heerlijke dag zonder dat ik het voor gepland had...

Dat is ook steeds wat ik bedoel. Als ik er aan denk dat ik volgend weekend za/zo ochtend moet paardrijden en dan smiddags nog wandelen dan denk bekruipt mij een beklemmend gevoel van drukte en geen tijd voor andere dingen.

Terwijl dit in de praktijk helemaal niet druk is en ik dit als een relaxt weekend ervaar en niemand dood gaat als ik niet ga paardrijden wandelen.

Of dat als ik echt een flinke wandeling wil maken 25+ km ik wellicht niet kan paardrijden die dag en ik echt alleen in het weekend op buitenrit kan voel ik mij gelijk schuldig naar paard: heb je eindelijk tijd ga je wandelen.

Maar in deze periode van het jaar is dat wellicht ook nu eenmaal zo. Wat ik ook belangrijk vindt hobby's zijn voor je ontspanning dus ik ga mijzelf niet constant wat opleggen. Door de weeks doe ik enkel de verzorging, keer een borstel er over, lekker kopje thee in stal. Maar als ik geen zin heb om te grondwerken oid rijden etc dan is dat maar zo. Ik vind een heerlijke stap rit net zo ontspannend als een wandeling dus daar moet ik mijzelf ook tijd voor gunnen. Maar het moet geen moeten worden..

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 08:19

Wat ik mij ook afvraag hoe maak je een balans tussen activiteiten plannen en ruimte open laten voor spontane dingen?

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Meerdere hobby's hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 12:58

Als je tijd plant voor spontane activiteiten is het niet meer spontaan hè?

Of je spontaan iets kan en wilt doen hangt allemaal af van je eigen flexibiliteit...

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Meerdere hobby's hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:34

De kunst is om niet alles vol te plannen, kwestie van balans.

Als ik bijvoorbeeld een wandeling plan met een vriendin plan op zaterdagochtend, 's middags naar mijn paard ga en 's avonds tijd heb om te lezen, computeren (kaartspelletje doen, beetje Bokken, eens op Facebook kijken, youtuben), te breien enz. heb ik een volle dag.
Dan plan ik op zondag niets, dus als er dan net een lesdag lange lijnen in het volgende dorp is, heb ik mij niet ingeschreven voor die les zodat ik zondagochtend voor mezelf heb. 's Middags ga ik naar paard, dat is standaard. Mijn spontane actie op zondagochtend kan dan zijn in bed blijven liggen en iets iPadten (Netflix, spelletje), of mijn moeder bezoeken, of een wandeling maken. Wat er zich maar aandient.

"Spontaan" (volgens mij staat voor jou gelijk aan "ongepland") betekent voor mij iets willen (omdat het kan) in plaats van iets moeten (omdat het gepland is).

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 22:34

Waar ik vooral ook wel last van lijk te hebben is dat ik het ga vergelijken met anderen. En ook dat anderen hun situatie als 'normaal' zien. Natuurlijk is dat ook normaal voor hun. Maar dan heb ik snel het gevoel abnormaal te zijn.

Bijvoorbeeld ik heb een vriendin die echt veel minder doet dan ik. Ze heeft een baan voor ca 25 uur. Niet echt hobby's of vriendinnen naast mij. In haar weekenden of vrije tijd is het voor haar heel normaal dat ze een hele dag niks doet. Bankhangen, uitslapen. Natuurlijk mag ze dat helemaal zelf weten, maar als ik dan vertel dat ik om 7u uit bed ging omdat ik plannen heb is ze echt verontwaardigd. Alsof het iets geks is. Misschien is het ook wel een beetje jaloezie, omdat ik het ook best een lekker idee vindt om een dag niks te doen. Maar het lukt mij nooit haha. Elke keer denk "maar het is ook gewoon leuk."

Ik heb eigenlijk nooit echt een dag dat ik niks heb gepland. Ik heb standaard 1 dag in het weekend dat ik naar het paard ga. Dan is het natuurlijk eigen keus of ik ga rijden of niet. Zelfde als met het wandelen, dat is natuurlijk leuk en niet verplicht. Dat is niet iets wat ik moet omdat ik anders geen loon krijg, geen eten of dat er iets gebeurd. En als ik op afgelopen weekend terug kijk heb ik zaterdag ochtend boodschappen gedaan, wat in huis gedaan en tegen half 3 naar paardlief voor een buitenrit en klusjes. (3 uurtjes) zondag ben ik wezen wandelen met mijn moeder en wat gaan drinken in een cafeetje. Van circa half 12 tot 18u. Dat zijn wel 2 dagen gepland met eigenlijk standaard dingen. Maar als ik er op terug kijk krijg ik er juist energie van. Maar een dagje niks plannen lijkt mij best nog wel eens lekker.

Ik probeer mijn hobby's nou ook echt wel als ontspanning te zien. Ik ben nu 2 keer in de middag naar het paard geweest afgelopen 2 weekenden. Dan heb ik de "moetjes" zoals boodschappen ed kunnen doen of dat ik er niet voor hoef op te staan. Als ik dan naar paardlief ga heb ik alle tijd en hoef ik daarna ook niet meer te denken: "ik moet nog dit, ik moet nog dat." Heerlijk vind ik dat..

Of bijvoorbeeld ik kan conditioneel wel een 20 - 25 km wandeling af. Maar dat betekend vaak een hele dag weg, maar doordat het net op het randje van mijn conditioneel aankunnen zit is het lichamelijk best pittig icm de weeromstandigheden nu (vroeg donker, kou, nat) dan heb ik helemaal geen energie meer om gezellig nog wat te drinken en na te praten heb ik afgelopen tijd ook gemerkt. Dus echt boven op de kilometers zitten doe ik ook niet echt meer. Vanavond 5 km gewandeld, zijn toch weer 5 km voor santiago. De inhoud van de wandeling, het plezier en leuk er op terug kijken is belangrijker dan het aantal.