Pijn in kaak: wat kan het zijn?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Pijn in kaak: wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 13:59

Hoi!

Ik loop sinds een week met kaakpijn linksonder. Het wordt erger met eten en mijn mond open doen. Het is een erg aparte soort pijn, het voelt bijna als kramp en het straalt door naar mijn oor en soms mijn hals. Voor mijn gevoel is het ook licht gezwollen.

Ik heb de tandarts direct gebeld en na 3 foto's konden ze eigenlijk niets vinden behalve een gaatje in mijn verstandskies. Ze gaan er vanuit dat dat de oorzaak van de pijn is. Dit gaatje hebben ze nu gevuld. Ze hadden ook wat testen gedaan met warm/koud en tegen tanden aantikken. Hier ervaarde ik geen pijn van. Het enige waar ik pijn van ervaarde was toen ze vanuit de buitenkant op een bepaalde manier op mijn kaak drukte.

Ondanks de verdoving tijdens het vullen, voelde ik nog duidelijk de pijn waar ik last van had, dus ik denk dat de pijn niet perse verbonden zit aan mijn gebit.

Ik loop nu helaas nog steeds met deze rare pijn. Als het nog even blijft aanhouden moet ik weer contact opnemen met de tandarts. Maar ik begin te denken dat het wellicht een zaak is voor de huisarts.

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met een soortgelijke situatie. Is het iets wat makkelijk over het hoofd gezien wordt? Ik ben een beetje huiverig om naar de huisarts te gaan omdat ik vaker opeens pijn heb en ik dan toch ook weer met niets naar huis gestuurd wordt. Dus wellicht dat een bokker een idee heeft en wat ik eventueel aan kan geven bij de huisarts.

Alvast bedankt. :)

upendo

Berichten: 22276
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Pijn in kaak: wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:02

Klem/knarsklachten.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:03

Ik zou eerder aan een kaakfysio denken als je tandarts niets kan vinden

Catfish

Berichten: 108
Geregistreerd: 06-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:03

Dat kan heel goed gewoon een verkrampte kaakspier zijn. Als het niet overgaat kan je het best naar een kaakfysiotherapeut (orofasciaal therapeut). Vaak ben je er met een paar behandelingen vanaf.

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 14:04

upendo schreef:
Klem/knarsklachten.


Hm maar dan zou je toch ook slijtage aan t gebit verwachten en pijn over de hele kaak? En evt andere klachten als hoofdpijn. Bij mij is het echt heel specifiek waar de pijn zit.


Ah oke dankjewel, dan zal ik daar even naar kijken. :)

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Pijn in kaak: wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:13

Kan heel goed klemmen zijn, of een overbelasting van het gewricht. Waarschijnlijk verwijst een huisarts je weer naar de tandarts, denk dat je de tandarts moet vragen voor een verwijzing voor een gnatoloog :)

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Pijn in kaak: wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:18

Ik moest ook denken aan klemmen. Probeer er eens op te letten of je kaken ontspannen zijn wanneer je op de bank zit of iets aan het doen bent. Ik ben zelf een knarser/klemmer, maar ik heb er (zelden) hoofdpijn van, dus dat hoeft niet per se.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Pijn in kaak: wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:20

Kaak fysio!

Ik ben er toevallig gisteren geweest. Er ging een wereld voor me open.

upendo

Berichten: 22276
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:20

Fair schreef:
upendo schreef:
Klem/knarsklachten.


Hm maar dan zou je toch ook slijtage aan t gebit verwachten en pijn over de hele kaak? En evt andere klachten als hoofdpijn. Bij mij is het echt heel specifiek waar de pijn zit.


Ah oke dankjewel, dan zal ik daar even naar kijken. :)

Hoeft niet hoor :) Klemmen hoeft geen (voor jou) zichtbare slijtage op te leveren.

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Re: Pijn in kaak: wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 14:26

Als ik zo lees over spierkrampen in de kaak komt het erg overeen, zeker ook omdat de oorpijn er ook bij komt kijken. Ik lees ook dat het over het algemeen wel vanzelf over gaat. Ik kijk het nog eventjes aan en mocht het niet minder worden zal ik de tandarts dan maar weer bellen en aangeven dat het echt kaakpijn is.

Net even een broodje gegeten en weer zoveel pijn. :+ Dat wordt diƫten deze week.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:26

Heb ik ook gehad. Een overbelaste kaakspier/kaakgewricht door onbewust kaakklemmen vanwege stres. Inderdaad eenzijdige pijn. Het ergste bij mond openen. Straalt uit naar oor en hals. Klopt precies met wat ik had. Houd je kaak in rust zo veel mogelijk ontspannen en zoek ook ontspanning. Eet zacht voedsel en snij alles zo klein mogelijk zodat je je mond niet ver hoeft te openen en weinig hoeft te kauwen. Leg er zo vaak als nodig is een warm kompres op (tenzij het echt dik is, je wil de zwelling niet erger maken). En kauw aan de pijnlijke kant. Die laatste klinkt vreemd maar is geloof ik omdat je een overbelaste kaak niet scheef moet belasten. Als ik het me goed herinner waren mijn klachten na ongeveer vier dagen op hun ergst, namen daarna af en waren na drie weken echt verdwenen. Daarna speelden de klachten nog een keer een paar dagen op. Dus laat de biefstuk nog maar een week of twee liggen als je van de klachten af bent.

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 14:28

axel_1997 schreef:
Heb ik ook gehad. Een overbelaste kaakspier/kaakgewricht door onbewust kaakklemmen vanwege stres. Inderdaad eenzijdige pijn. Het ergste bij mond openen. Straalt uit naar oor en hals. Klopt precies met wat ik had. Houd je kaak in rust zo veel mogelijk ontspannen en zoek ook ontspanning. Eet zacht voedsel en snij alles zo klein mogelijk zodat je je mond niet ver hoeft te openen en weinig hoeft te kauwen. Leg er zo vaak als nodig is een warm kompres op (tenzij het echt dik is, je wil de zwelling niet erger maken). En kauw aan de pijnlijke kant. Die laatste klinkt vreemd maar is geloof ik omdat je een overbelaste kaak niet scheef moet belasten. Als ik het me goed herinner waren mijn klachten na ongeveer vier dagen op hun ergst, namen daarna af en waren na drie weken echt verdwenen. Daarna speelden de klachten nog een keer een paar dagen op. Dus laat de biefstuk nog maar een week of twee liggen als je van de klachten af bent.


Dankjewel voor de tips, en herkenbaar inderdaad. Is het bij jou vanzelf over gegaan of heb je ook zorg voor gehad van de fysio oid?

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: Pijn in kaak: wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:29

Bij mij ging het vanzelf over.

upendo

Berichten: 22276
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Pijn in kaak: wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 14:51

Ik heb een knarsplaat laten maken, ik kreeg anders in stressvolle periodes letterlijk mijn kaak niet meer van elkaar. Soms met wat geluk als ik het heel erg forceerde met een nare luide knak.

xMvGV
Berichten: 140
Geregistreerd: 30-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:17

Pijn in kaak hoeft niet per se gerelateerd aan pijn in gebit of mond regio te zijn. Misschien kan een bezoekje aan de osteopaat wat verlichting brengen? Door een wat bredere holistische kijk op het geheel kan het soms zijn dat je kaakpijn vanuit iets heel anders komt - en dan is de kaakpijn meer een gevolg dan een oorzaak.

Kaakfysio las ik ook al van medebokkers, zeker ook de moeite om eens te informeren. Of anders een biologische tandarts (ja die zijn er, voor mij ging hier ook een wereld open nadat geen tandarts mij helpen kon met ontzettende pijnen: bij mij komt het voort uit mijn niet-aangeboren hersenletsel) misschien? Ik draag nu ook een knarsplaat elke nacht, omdat ik in de nacht mijn overprikkeling niet goed verwerk en daarmee onbewuste spierspasmes/spanningen heb.

Succes in deze zoektocht!

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 23:55

Hoe gaat het inmiddels?

Fair
Berichten: 3556
Geregistreerd: 18-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-21 18:06

Inmiddels is de pijn weer weg! Nadat ik dat gaatje in mijn verstandskies heb laten vullen hield de pijn nog even aan. Maar ik heb veel ontspanningsoefeningen gedaan en er erg op gelet dat ik mijn kaak niet aanspande. :) Dus het was denk ik inderdaad echt een overbelaste / verkrampte kaakspier.