Fobieën en motivatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 19:06

Nee, regio Leiden. Ik doe dat ook hoor :))

dalena

Berichten: 3124
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 20:26

Sheran schreef:
Nee, regio Leiden. Ik doe dat ook hoor :))


Mooi, dan blijf ik daar lekker uit de buurt :')

Hoor ook veel mensen die corona hebben met buikgriep klachten. Is iedereen getest?

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 22:11

Nee, mijn leerlingen en collega's testen geloof ik niet echt meer. Helaas.
Maar niet te bang zijn hoor, Dalena. De docent die de overgevende leerling in de klas had is zelf bijvoorbeeld niet ziek geworden. En ook die klas was de volgende dag niet half leeg.

Kookaburra

Berichten: 5392
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 23:20

Ja, het voelt als echt gevaar. Dat gevoel kan ik niet wegnemen. Want ik weet hoe het voelt. Maar weet dat je in het echt gewoon veilig bent :(:)

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 17:34

Dank je wel :).

Ik was erg aan het huilen gisteren maar ik dacht ook: verdorie, ik moet echt niet gaan vermijden, dan is het einde zoek... Ik ben dus wel naar school geweest. En ik ben zelfs in het desbetreffende lokaal geweest. Vermijden is echt het begin van het einde...

Kookaburra

Berichten: 5392
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:35

Top! En nu lekker bijkomen en je rust terugvinden :)

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 18:40

Gaat niet lukken vrees ik, moet vanavond en morgen weer ;(

Kookaburra

Berichten: 5392
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:41

Je hebt het maar druk! :(:)

Janneke2

Berichten: 22760
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:11

Sheran schreef:
Dank je wel :).

Ik was erg aan het huilen gisteren maar ik dacht ook: verdorie, ik moet echt niet gaan vermijden, dan is het einde zoek... Ik ben dus wel naar school geweest. En ik ben zelfs in het desbetreffende lokaal geweest. Vermijden is echt het begin van het einde...


Huuu, wat een naar beeld van angst!

We leven in 2022 en dit hoeft toch niet zo. :(:)

(Dat confrontatie de enige optie is, is hopeloos achterhaald.)

Kookaburra

Berichten: 5392
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:39

Janneke2 schreef:
Sheran schreef:
Dank je wel :).

Ik was erg aan het huilen gisteren maar ik dacht ook: verdorie, ik moet echt niet gaan vermijden, dan is het einde zoek... Ik ben dus wel naar school geweest. En ik ben zelfs in het desbetreffende lokaal geweest. Vermijden is echt het begin van het einde...


Huuu, wat een naar beeld van angst!

We leven in 2022 en dit hoeft toch niet zo. :(:)

(Dat confrontatie de enige optie is, is hopeloos achterhaald.)

Al ben ik er (been there, done that) wel mee eens dat beginnen met vermijden meer kwaad dan goed kan doen.

Maar ja, met hulp kun je zeker ook andere technieken leren :) (en leren wanneer vermijden prima is :) )

Maflinger_S
Berichten: 12163
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:42

Ik vind je een topper dat je er zo mee bezig bent. Het begint met bewustzijn en vervolgens handelen, en dat doe je!

Geeft niks als het eens wat minder gaat. Het is net als het schillen van een ui: steeds een laagje verder.

Janneke2

Berichten: 22760
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:26

Met en zonder hulp zijn er bakken technieken die kunnen helpen.

Angst is geen gedachte, geen gedrag en trekt zich ook vrij weinig aan van gedachten en eerdere pogingen.
Angst is zoiets als je overlevingsinstinct. Fobie is zoiets als een instinct dat te gevoelig staat afgesteld.
En dat is anno 2022 goed bij te stellen: 'svp alleen alarm slaan bij reëel gevaar'.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 22:33

Reëel gevaar wil ik ook echt wel vermijden, en van mezelf hoef ik ook echt niet op bezoek bij iemand die buikgriep heeft.

Maar heel bang zijn in een lokaal omdat de dag ervoor iemand er heeft lesgegeven die de dag ervoor buikgriep had... Dat lijkt me toch niet heel erg reëel?

Janneke2

Berichten: 22760
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:52

Sheran schreef:
Reëel gevaar wil ik ook echt wel vermijden, en van mezelf hoef ik ook echt niet op bezoek bij iemand die buikgriep heeft.

Maar heel bang zijn in een lokaal omdat de dag ervoor iemand er heeft lesgegeven die de dag ervoor buikgriep had... Dat lijkt me toch niet heel erg reëel?

Als we het over ratio hebben: nee, inderdaad niet zo reëel.

Maar angst heeft niets met ratio van doen, om een haar moverende reden vindt jouw overlevingsinstinct dat lokaal al een gevaar.
Zogezegd 'te gevoelig afgesteld'. Om wat voor reden dan ook. Dat kan doorgaans wel 'teruggedraaid' worden. Op het erf van de psycholoog is emdr de beste en bekendste techniek, maar er zijn er meer.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 12:26

EMDR werkt inderdaad ook op het ongevoelig(er) maken voor bepaalde dingen. Ik ben ooit in therapie geweest, overigens geen EMDR, maar dat beviel wel zodanig slecht dat ik er sindsdien liever zelf 'doorheen' ga en alleen heb ik ook al wel heel veel stappen gezet. Ook als je je bewust bent van je vermijdingsgedrag en het dan niet doet, kun je jezelf ongevoeliger maken.
Ik check nu meestal bij mensen of mijn angst reeel is. Zo niet, dan doe ik het. Ik zit nu dus in het lokaal. Als dat goed afloopt dan geeft dat vertrouwen voor de volgende keer.

Kookaburra

Berichten: 5392
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 12:34

Wat lastig dat je zo'n vervelende ervaring hebt gehad :(:) Maar ik kan je echt aanraden om wel te kijken of opnieuw therapie iets is. En als het niet klikt met een therapeut, dan kun je altijd 'doei' zeggen en op zoek naar een nieuwe ;)

Ik heb er in ieder geval veel aan gehad!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-22 15:41

Het 'punt' is dat ik er nu (al klinkt het nu anders, haha) in het dagelijks leven weinig last meer van heb, en ik laat er dus ook geen dingen om. Als ik het vergelijk met hoe ik vroeger was ben ik een enorm eind gekomen. Toen ik therapie had werd het ook alleen maar erger destijds, terwijl ik mezelf best wel omhoog heb getrokken!
Maar ik overweeg het natuurlijk altijd in mijn achterhoofd. Het hoeft niet elke keer zo slecht te zijn als de vorige.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 16:43

Ik geef even een schopje op dit topic, hopelijk ook ter motivatie van anderen.

Ik zal het niet te hard roepen, maar na weer een terugslag gaat het op het moment behoorlijk goed. Wat mij wel heeft geholpen zijn checkmomenten bij anderen: zou jij/een normaal persoon dit doen of vermijden? Als het antwoord 'ik zou het doen' is, dan doe ik het ook. Het heeft me veel geholpen om kleine stappen te zetten.
En wat betreft het eten neem ik nu van een die ik misschien vroeger had weggegooid gewoon vijf happen. En het is altijd goed gegaan tot nu toe * even afkloppen *

Deze zomer gaat het behoorlijk op de proef worden gesteld, want dan ga ik met 27 leerlingen drie weken naar Tanzania :=

dalena

Berichten: 3124
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 16:52

Ik ga nu weer naar een psycholoog en bezig met de emetofobie. Het blijft een heel naar iets dat bij mij heel diep zit. We gaan dus doormiddel van traumaverwerking steeds een stapje verder. (Emdr onder andere). Het is wel zwaar, ben er al zo lang mee bezig

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 17:05

dalena schreef:
Ik ga nu weer naar een psycholoog en bezig met de emetofobie. Het blijft een heel naar iets dat bij mij heel diep zit. We gaan dus doormiddel van traumaverwerking steeds een stapje verder. (Emdr onder andere). Het is wel zwaar, ben er al zo lang mee bezig


Wat vervelend Dalena, dat lijkt me erg lastig! Heb je het idee dat de psycholoog je goed kan helpen? Had je er de laatste tijd weer meer last van gekregen?

dalena

Berichten: 3124
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:34

Niet zo zeer meer last maar meer het stuk van toekomst en alles. We hebben een kinderwens en die wordt steeds sterker, dus zodoende vond ik het wel tijd om echt wat aan de emetofobie te doen.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:51

Mag ik mij ook melden? Ik heb geen idee of mijn 'fobie' of struggle echt een naam heeft, maar het is wel erg irritant te noemen :').

Ik heb moeite met voor mij onbekend eten. Dat kan zijn van een stukje groente/fruit tot een hele maaltijd. Geen idee waar/hoe het 'mis' is gegaan, maar ik heb er al jaren last van.. Ik kan mij bijvoorbeeld niet herinneren dat ik ooit een aardbei heb gehad en vorig jaar durfde ik het eindelijk aan om te proeven. Het was echt een ministukje maar in mijn hoofd had het een andere smaak/structuur dan het daadwerkelijk was en toen sloeg ik helemaal dicht en heb ik niet nog een hapje durven nemen. Soep durf ik bijvoorbeeld ook niet meer te eten. Heb het een tijd geleden nog geprobeerd maar daar is de structuur echt een probleem voor mij.
Ik eet eigenlijk nooit bij andere mensen en komt het voor dat het wel 'moet' dan zorg ik dat ik al weet wat ze gaan eten. Maar aangeven dat ik iets niet lus, want dat zeg ik altijd, is ook erg moeilijk. Uit eten gaan met mij is ook niet leuk :+
Maar hierdoor eet ik altijd hetzelfde en zit er vrij weinig variatie in al het eten wat ik neem.

Ik ben nu wel op een punt dat ik het heel erg vervelend vind worden, maar ik heb nog geen doel/doelen voor mezelf gesteld wat ik wil halen en hoe ik dat moet gaan doen.. Daar ben ik nog over aan het nadenken.
Maar wie weet helpt meelezen en er over praten al heel wat :D

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 19:19

Kijk eens bij arfid. Vaak is dit in combinatie met autisme.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Fobieën en motivatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 23:49

Wat vervelend Pearl! De struggle van de waarheid vertellen en moeite hebben met die simpele dingen is natuurlijk wel heel herkenbaar. Inderdaad kan Google op Arfid je nog tips geven?

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 23:57

Ik heb angst voor al het medische (als het om mijzelf gaat). Dus onderzoeken, bloedtest, scans en uiteraard naalden.
En daarnaast angst dat mn tanden uit mn mond vallen. :')