Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninus
Berichten: 1718
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 21:38

Oh nee, dat ziet er bij mij heel anders uit Goof!

Kracht en stabiliteit MuSLi! Ik ben echt een slapjanus :') Heb alleen sterke buikspieren, maar voor de rest valt er nog een boel te winnen :D

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 23:07

Heb hier de laatste maanden niet meer gepost, maar wel stilletjes meegenoten van de mooie runs en de vooruitgang en motivatie. Ondertussen mijn 2de trail achter de rug. De 2de was eentje van 12 km die dwars door de grotten van Han liep. Super bijzonder om daar door te mogen trailen. Kan het jullie als weekendje weg met gezin echt aanbevelen. Er is ook een safaripark op het terrein en een treintje. Op een gegeven moment liepen we naast de trein in tegenovergeste richting en de inzittenden moedigden ons allemaal aan, handjeklap met de inzittende kinderen, geweldig.

Goof: Ziet er bij mij ook heel anders uit. Denk dat er misschien iets niet klopt met je hartslagmeter. Lijkt me sterk dat je bij hoogteverschillen een gelijke hartslag kunt behouden. Zou eens vergelijken met een andere hartslagmeter.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 23:26

Klinkt als een hele gave trail, betadine!

Gemiddeld gezien is je hartslag wel vrij gelijk, Goof maar inderdaad wel apart. Hoe gaat ie verder?

Fanatiek, Musli! Gisteren op de fiets gebikkeld en vandaag lekker gelopen.

Jeff maakt het je niet gemakkelijk, Suusje. :=

Lekker SV, ben je woensdags weer vrij?

Mooie route had je met de loopgroep, BeFunny!

Oh wauw, da’s wel extra uitdagend, Namiro, met al die boomstammen. :))

Gisteravond heerlijk gelopen met de groep. Lekker lopen ouwehoeren. :D Had nog iets stijve bovenbenen van zondag maar dat viel gelukkig mee. Heb me heerlijk op tempo uit kunnen leven.
Scheelde misschien ook dat ik maandagavond niet naar de sportschool ben geweest, daar heb ik toch vaak wel wat last van. Maar eens overleggen of bepaalde oefeningen toch niet te hoog gegrepen zijn. Met een zere heup thuiskomen was niet het doel namelijk. :+

Zaterdag ga ik weer met buuf te lopen, ze wil 24 km lopen. Ik heb een route uitgezet met een mooie exit als het me te ver wordt. Dan kan ik, als ik wil, de laatste 2,5 km uitwandelen.
Morgenavond een klein rondje van 4 km, lekker langzaam, samen met mijn partner. Eens kijken of ik mijn nieuwe Garmin kan instellen, kan ik er morgen mooi mee lopen.

Ninus
Berichten: 1718
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 06:14

Wat leuk Betadine! Lekker bezig :j

Leuk, je nieuwe horloge testen Puera! En mooi voornemen, de 24km dit weekend. Gaat je lukken :)) Ben benieuwd hoe je nieuwe horloge bevalt, altijd leuk! Ik kreeg gisteren de dierenartsrekening, voorlopig geen jurkjes of horloges ^)

Ik heb mijn planning omgegooid en ga vanavond een rondje, dan kan ik zaterdag en maandag wat langer, was vergeten dat we weer een extra vrije dag hebben, vond mijn agenda al zo leeg :D

MuSLi

Berichten: 5244
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 06:26

Ja, lekker he zo'n extra dagje. Geeft net wat meer ruimte in de (sport)planning :D

Supervixen

Berichten: 12848
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 06:43

Puera klopt, ik ben al een paar jaar op woensdag vrij. Leuk vooruitzicht 24km. Gaat je lukken.

Ik ga zaterdag weer eens iets heel anders doen: de IJsselsteinloop lopen, de 10km. Jaja, op de weg.
Kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst een 10km wedstrijd op de weg heb gelopen.
Ik had een startnummer gewonnen :+

Betadine dat klinkt als een enorm toffe trail door die grotten, ben er heel vroeger ooit geweest. Dat was georganiseerd neem ik aan?

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 08:11

Supervixen schreef:
Puera klopt, ik ben al een paar jaar op woensdag vrij. Leuk vooruitzicht 24km. Gaat je lukken.

Ik ga zaterdag weer eens iets heel anders doen: de IJsselsteinloop lopen, de 10km. Jaja, op de weg.
Kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst een 10km wedstrijd op de weg heb gelopen.
Ik had een startnummer gewonnen :+

Betadine dat klinkt als een enorm toffe trail door die grotten, ben er heel vroeger ooit geweest. Dat was georganiseerd neem ik aan?


Hee, IJsselsteinloop. Daar doet mijn werk met een groep aan mee. Ik heb het overwogen maar ik doe mijn 1e triathlon van het jaar de zelfde dag en om nu in de ochtend een 10k te lopen en dan eind van de middag nog een triathlon te doen.

Supervixen

Berichten: 12848
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:37

Dat is wat veel ja :P

Karin_deB

Berichten: 8252
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 09:44

Klinkt heel tof betadine!

@ninus, oei fikse rekening dus. Altijd balen!
Ik moet zeggen hier dat de wekelijkse kliniek bezoekjes ook wel gaan optellen inmiddels :=

@IMAY dat klinkt wel heel enthousiast ja :D

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:11

Hi mede-hardlopers,
Graag kom ik met ook melden in dit topic. Hardlopen doe ik al heel wat jaar af en toe, maar sinds 2022 structureel, ongeveer 3x per week. Ik probeer naar bepaalde doelen toe te trainen, op dit moment zijn dat een halve marathon lopen in <2 uur (wil ik over een paar weken doen) en een 25 km bergloop in Slovenie (in september).

Goof

Berichten: 28800
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:15

betadine schreef:
Goof: Ziet er bij mij ook heel anders uit. Denk dat er misschien iets niet klopt met je hartslagmeter. Lijkt me sterk dat je bij hoogteverschillen een gelijke hartslag kunt behouden. Zou eens vergelijken met een andere hartslagmeter.


Ik loop hier (plat Zuid Holland) geen hoogteverschillen behalve af en toe een dijkje op.
De hartslagmeter is betrouwbaar. Het gaat me er om dat mijn hartslag na 8 tot 10 minuten ineens omhoog schiet en daar blijft in plaats van dat het gestaag omhoog gaat gedurende het lopen.

Het gaat wisselend, mijn nek is de ene dag beter dan de andere. Ik loop nu 2 keer in de week ipv 3 zoals voorheen, maar dat is prima want inmiddels ben ik ook weer begonnen met fietsen (racefiets) en skaten.
Gisteren 6 km gelopen, dat ging ok, dus ik wil weer verder opbouwen naar waar ik was.

MuSLi

Berichten: 5244
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:36

Wel een bijzondere hartslaggrafiek ja @Goof. Ik herken het niet. Bij mij gaat hij inderdaad (redelijk) gestaag omhoog en blijft daar dan. Bij jou is het echt ineens. Wel interessant om te zien...

Supervixen

Berichten: 12848
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 10:51

Mooie doelen Lieke, train je de hoogtemeters ook al? Dat is wel hard nodig denk ik, hoeveel HM zitten er in die bergloop?

Goof, je grafieken zien er bijzonder uit ja. Bij mij gaat het meestal geleidelijk. Soms, als ik eind van de middag ga, piekt mijn hartslag ook opeens na een paar minuten, alsof mijn lichaam denkt: wat doe je nu? Maar dan zakt hij vaak weer in na een paar minuten.
Die van jou is opvallend.
Merk je het ook in de zin van dat je opeens gaat hijgen of dat het lopen moeilijker gaat?

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:00

Welkom Lieke! Mooie doelen!

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:02

Karin_deB schreef:
Klinkt heel tof betadine!

@ninus, oei fikse rekening dus. Altijd balen!
Ik moet zeggen hier dat de wekelijkse kliniek bezoekjes ook wel gaan optellen inmiddels :=

@IMAY dat klinkt wel heel enthousiast ja :D


Ja, de prioriteit toch maar gezet op de 1/8 triathlon in de middag, die is deze keer voor een goed doel.

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:13

Puera gezellig om zo samen te lopen en dat gaat je gewoon lukken :j

@Lieke, wat een heerlijke plannen

@Goof heb je ook een kaartje met je tijden? Bij mij gaat mijn hartslag als hij eenmaal omhoog gaat ook echt omhoog en dan moet ik dus langzamer gaan lopen om hem naar beneden te krijgen en als die echt erg hoog is betekend dat wandelen. Maar als ik doorloop in het zelfde tempo blijft die hoog. Als je even over een brug omhoog loopt dan kan je hartslag al ineens hoog zijn. Zeker als het warmer is. Als je dan gericht die hartslag naar beneden brengt blijft die hoog.

Bij mij helpt het echt om rustig te beginnen en licht in te joggen en dat zo lang mogelijk in zone twee te blijven doen (lukt niet als ik wat harder ga toch) maar als ik hem langzaam naar zone 4 laat gaan kan ik daarna dat best lang in die zone uithouden door af en toe dan even een minuutje iets langzamer dat hij naar zone 3 weer gaat.

Die tips van SV en de rest hebben mij echt heel goed geholpen.

ieris

Berichten: 1779
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:15

Welkom Lieke! Dat klinkt goed een bergloop in Slovenië! Lijkt me best pittig om daar te lopen.

SV, wat een mooie trail heb je weer gemaakt! Prachtige foto's! Ziet er uit als een mooie omgeving daar!

Goof, wel fijn dat je weer lekker loopt! Die hartslag is wel apart ja.

Puera, fijn dat je alweer lekker gelopen hebt na je hvm! Dat gaat vast goed komen in het weekend met die kilometers!

Ninus, ja heerlijk hé lang weekend! En mijn vrije dag is de dinsdag, dus hier extra lang weekend!

Suusje, jee wat een zeurkous is die Jeff, plak die kerel achter het behang :oo
Ren je zo hard, en dan is het nog niet goed! Wel mooi lekker tempo kan je maken op die loopband zeg!

Betadine, dat klinkt gaaf! Leuk dat je er al 2 trails op hebt zitten!

Namiro, gave route hoor, inderdaad een hele workout met die omgevallen bomen!

Vandaag een klein rondje gelopen 15km, ging lekker, en in het weekend pak ik de heuvels mee bij mijn ouders, nu al zin in!

Karin_deB

Berichten: 8252
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:03

Ik heb coach Greg bij Garmin en moest vandaag een herhaling lange passen doen.
15min warm up
Dan 10x 20seconden lange passen met cadans 150-200 en 45sec herstel.
Dan weer 15min cool down.

Ik heb hem gedaan maar geen idee of ik het goed gedaan heb :')
Mn horloge zei cadans tussen de 150-200 maar als ik mn training nu op garmin bekijk zegt hij telkens doel 175.
Dat heb ik telkens net niet gehaald, zat rond de 172 op de laatste 2x na -O-
Afbeelding

Ik ben een leek dus mis wel een beetje uitleg en evaluatie van mn garmin haha.

Supervixen

Berichten: 12848
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 14:27

Waarom zou je lange passen willen maken? Dit lijkt me alleen maar blessures in de hand werken.
Beter iets kortere passen en dan rond een gemiddelde van 180 zitten.

BeFunny

Berichten: 10557
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:49

Ik heb ook weer met Garmin coach Amy gelopen.

Ik moest 8 km met twee min warm upp dus snel in zone 4 :j . Maar na 3,5 km moest ik ineens een cooling down doen. Muziek stopte ook, dus even twee minuutjes gewandeld om te kijken hoe dat zat, niet gevonden en muziek weer aangezet. Daarna was de workout klaar :') maar heb zelf dan toch maar lekker doorgelopen, was echt lekker weer om te lopen vind ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Karin_deB

Berichten: 8252
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:54

Supervixen schreef:
Waarom zou je lange passen willen maken? Dit lijkt me alleen maar blessures in de hand werken.
Beter iets kortere passen en dan rond een gemiddelde van 180 zitten.


Ik begreep van garmin dat hij hiermee mijn cadans wilt verhogen? Maar het was de eerste keer dat ik hem deed dus misschien niet helemaal goed begrepen/uitgevoerd.
Ik moet hem volgende week weer zie ik dus dan ga ik het nogmaals proberen maar dan anders.

Supervixen

Berichten: 12848
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:32

Ja ik snap dat hij je cadans wil verhogen, maar klinkt onlogisch lange passen. Kan ook aan mij liggen hoor :+

Ninus
Berichten: 1718
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:10

Heb laatst ook ergens wat gelezen over het effect van lange passen, zal morgen eens speuren of ik het terug kan vinden. Ik durf zelf ook niet zo goed te sleutelen aan mijn passen, een blessure is mijn grootste nachtmerrie, maar ik denk dat er nog best veel te halen valt aan mijn techniek.

Hoe is het met je shet Karin?

Bijzondere training BF :)) Maar toch nog een mooie ronde gemaakt.

Lekker bezig Ieris! Ik ben blij dat de heuvels weer uit mijn bovenbenen zijn :))

Mijn planning was weer niet echt denderend, dus was nog later thuis dan gepland, mijn man is ziek en de paarden hadden besloten vandaag in de bak te mesten in plaats van in de wei, dus voordat ik kon gaan lopen was het 21.30. Heb een kort rondje 5km gedaan, voelde best heel prima! Zaterdag weer wat verder!

Karin_deB

Berichten: 8252
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:17

Wauw Ninus, knap dat je zo laat nog kan lopen!
Kan je nog slapen daarna?

Lief dat je aan de shet denkt.
Ze had vorige week helaas een flinke terugval dus pijnstilling weer omhoog.
Ook daarmee te weinig verbetering dus afgelopen maandag naar de kliniek geweest om uit te verdoven om te kijken of er toch niet meer speelt.
Toen rechtervoetje (meest aangedane) uitverdoofd was liep ze eigenlijk nagenoeg perfect.
Foto laten maken en eigenlijk gingen DA en ik uit van het slechtste: namelijk verdere kanteling.
Maaarrr goed nieuws, het is zelfs iets verbeterd *\o/*
We zijn dus echt wel op het goede pad maar het gaat wel een traject van maanden worden.
Fijne is iig wel dat ze weer bij de rest in de paddock mag, ze stond al 1.5maand apart ivm rust maar daar werd ze echt down van.

Ninus
Berichten: 1718
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:20

Wat een zorgen :(:) maar fijn dat de foto verbetering laat zien! En dat ze niet meer apart hoeft te staan, vind ik ook altijd zo sneu. Duimen dat dit zo doorzet :j

Ik ben een slechte slaper, dit helpt vast niet, maar maakt het ook niet erger :+ Voordeel is dat mijn man vannacht echt ziek was en de wekker om 4.45 ging, dus ik ben zo wel moe :z :Z