Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:20

Lees nog niet veel positiefs over de Garmin trainingen.. ik krijg van mijn vriend altijd commentaar dat ik kleinere passen moet maken, dus zo’n lange passen training sla ik maar over..

Fijn dat je toch nog rondje hebt gemaakt Ninus!
Beterschap voor je man!

Fijn dat de shet op de goede weg is Karin!!

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:22

Ik vind de combinatie lange passen en 150-200, met een gemiddelde van 175, nou ook niet echt overeenkomen? Dus misschien is het een slechte vertaling ofzo?
Laatst bijgewerkt door MuSLi op 25-05-23 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:51

Bij de hardloopclub zeggen ze ook kleine passen. Alleen bij sprinten grote passen.

Het probleem van mijn training ligt weer eens bij mezelf. Ik had die training gister moeten lopen. Maar omdat ik dinsdag avond met de hardloopgroep gelopen heb had ik hem verplaatst naar vandaag en die van morgen ook verplaatst naar daar heb ik e.a verwisseld waarschijnlijk. Ik had niet meer naar die training voor vandaag gekeken gewoon aangezet en gaan. Met in gedachten die training.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 06:54

Ik had van de week de slimmer presteren podcast geluisterd (ja daar istie weer), over looptechniek.
Interessant was dat looptechniek voor de gevorderde loper eigenlijk geen zin had, omdat het lichaam van de gevorderde loper al de meest efficiënte manier van lopen heeft gevonden. Voor de beginnende loper zou het zin hebben, waarbij het vooral gaat om de pasfrequentie die dan iets hoger moet worden.

Ninus
Berichten: 1717
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 07:55

Interessant SV! Wij hebben er ook best veel 'discussie' over of je nog moet sleutelen als je al zoveel jaar loopt zonder noemenswaardige problemen. Het is misschien niet altijd volgens het plaatje, maar ik ben er ook van overtuigd dat niet iedereen hier in past.
Maar ik zou bijvoorbeeld nog wel eens een trail clinic willen volgen, omdat wij nauwelijks heuvels hebben trainen we dat nooit en ik merk dat ik bij het afdalen zoekende ben naar de juiste manier. Daar zit bij ons het gevaar van blessures vooral.

Ik maak ook kleine passen, mijn man loopt alsof hij 1.90m is met bijbehorende lange benen :+ maar dat ziet er dan wel weer heel licht en natuurlijk uit.

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:16

Ik was nooit echt bewust bezig met cadence, maar toen ik de Garmin training plannen ging uitproberen kwamen eerst bij Jeff en nu ook bij Amy wat cadence gerichte elementen. Bij Jeff was het eigenlijk aan de start van elke training ma 5 minuten warm up jog 4 keer 30 seconden cadence met 30 seconde wandelen tussendoor en dan elk blokje proberen een iets hogere cadence te halen. Bij Amy is het tot nu toe steeds een langer stuk geweest als hoofdonderdeel van een training. Ik merk sinds ik me er af en toe bewust mee bezig houd, mijn cadence in het algemeen iets omhoog is gekropen en ik er net iets sneller van ben gaan lopen. Ik begrijp dat je bij een ervaren loper niet per se meer grote veranderingen moet willen doorvoeren, maar door af en toe eens bewust met specifieke onderdelen bezig te zijn kan je wel versterken wat je lichaam natuurlijk al doet.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 09:00

Ninus schreef:
Interessant SV! Wij hebben er ook best veel 'discussie' over of je nog moet sleutelen als je al zoveel jaar loopt zonder noemenswaardige problemen. Het is misschien niet altijd volgens het plaatje, maar ik ben er ook van overtuigd dat niet iedereen hier in past.
Maar ik zou bijvoorbeeld nog wel eens een trail clinic willen volgen, omdat wij nauwelijks heuvels hebben trainen we dat nooit en ik merk dat ik bij het afdalen zoekende ben naar de juiste manier. Daar zit bij ons het gevaar van blessures vooral.

Ik maak ook kleine passen, mijn man loopt alsof hij 1.90m is met bijbehorende lange benen :+ maar dat ziet er dan wel weer heel licht en natuurlijk uit.


Gewoon een keer met mij lopen op de heuvels hier :P. Veel doen en dan vindt je lichaam vanzelf uit wat het fijnst gaat. Afdalen op wat steilere heuvels doe ik ook met kleine passen.

Ninus
Berichten: 1717
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:00

Lijkt me echt een keer heel leuk SV! Ik hoop in de zomer wat op andere plekken te lopen, we gaan niet echt weg volgens mij, dus dat zijn leuke uitstapjes :j

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:18

Ik ben ook grotendeels thuis in de zomer, dus je mag altijd een keer een berichtje sturen om een datum te prikken.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:22

Mijn geplande bergloop heeft 1000 hm. Ik train er niet heel specifiek voor, want dat is gewoon lastig in deze omgeving. Ik probeer wel elke week een duurloop te doen in de duinen, maar dat is niet vergelijkbaar. In juli ga ik nog wel 2 weken naar Oostenrijk en probeer daar wel wat specifieker te trainen. Ook wil ik daar gaan oefenen met het lopen met stokken om te kijken of dat wat is.

Goof, wat een vreemde statistieken idd, meet je met een hartslagband?
SV, ik heb het met mijn man hierover ook wel eens gehad (sportleraar en fysio) en die gaf ook aan dat volgens onderzoeken het lang niet altijd nuttig is om aan je looptechniek te werken, juist omdat dat blessures in de hand kan werken, zeker als je al langere tijd blessurevrij loopt (waarschijnlijk een beetje te kort door de bocht).

Ik heb trouwens zelf wel geoefend op techniek, maar dan alleen bij afdalen. Ik landde nogal op mijn hak en vertraagde te veel. Door meer op mijn midden/voetvoet te landen wordt het afdalen makkelijker.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 13:37

Overal kun je wel trainen voor een bergloop als je een beetje een creatieve insteek neemt, Karel Sabbe trainde eindeloos op de 'Karel Sabbeberg', een heuvel in zijn buurt, voor de Barkley Marathons.
Zelfs op een viaduct of dijkje kun je heuvels trainen :P. Ok, het terrein is natuurlijk heel anders in de bergen, maar dan wennen je benen wel aan het lopen op een helling.

Die duinen zijn daar toch ook prima geschikt voor +:)+

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 14:22

Namiro Gefeliciteerd Y)(^)

Ninus
Berichten: 1717
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:07

Ik ga binnenkort een keer een Terp-training doen, eindeloos de terp op en af. Ik denk dat mijn buren het zeer vermakelijk vinden, zelf vind ik geen zak aan hetzelfde rondje -tig keer achter elkaar, maar ik denk wel dat het goed is :j

Gefeliciteerd Namiro *\o/*

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:14

Ja, als ik het heel serieus zou nemen zou ik idd ook wel een geschikte heuvel hebben om op te trainen, maar daar ben ik onvoldoende gemotiveerd voor. Ik probeer in de duinen wel juist de routes mee te nemen met extra heuvels. En ik ga zo'n twee maanden van tevoren ook nog wel een schema volgen voor enkels en krachttraining om goed voor te bereiden.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:29

Ik loop echt wel veel heuvels tijdens het trailen, vergis je niet hoe pittig 1000HM in de bergen is op 25km. Als ik dat zou moeten lopen, zou ik zelf nog 1 keer per week een specifieke heuveltraining meepakken. Goed dat je in ieder geval heuvels in de duinen meepakt en krachttraining gaat doen.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:40

Gefelie Namiro!

Tiggs

Berichten: 7526
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:12

Feli Namiro!

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 16:36

Hoogtemeters zijn echt een ding indd! Mijn vriend heeft vorig jaar de Eiger Ultra gedaan en heeft toen ook echt extra heuveltraining gedaan..

Thanx allemaal voor de felicitaties!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:04

Hoe pak je dan zo'n heuveltraining aan? Ik zie mezelf dan een uur lang dezelfde heuvel oprennen en dat is niet echt iets wat ik zie zitten. Maar wellicht denk ik verkeerd.

Maar ik heb eerlijk gezegd ook nog geen goed beeld van wat 1000 hm nou betekent tijdens een run. Ik heb wel bergwandelervaring en vorig jaar een run gedaan in de ardennen met 700 hm, maar bijzonder weinig ervaring met echt hardlopen in de bergen. Dus de kans is best aanwezig dat ik de boel onderschat.

Gefeliciteerd Namiro.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:32

Lieke schreef:
Hoe pak je dan zo'n heuveltraining aan? Ik zie mezelf dan een uur lang dezelfde heuvel oprennen en dat is niet echt iets wat ik zie zitten. Maar wellicht denk ik verkeerd.

Maar ik heb eerlijk gezegd ook nog geen goed beeld van wat 1000 hm nou betekent tijdens een run. Ik heb wel bergwandelervaring en vorig jaar een run gedaan in de ardennen met 700 hm, maar bijzonder weinig ervaring met echt hardlopen in de bergen. Dus de kans is best aanwezig dat ik de boel onderschat.

Gefeliciteerd Namiro.


Hij is toen regelmatig naar de Ardennen en Eiffel gegaan om runs te doen en via Mud Sweat Trail heeft hij een training gehad.. weet de strekking daarvan eigenlijk niet meer..

ieris

Berichten: 1778
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 17:32

Gefeliciteerd Namiro!
Mooie dag heb je op je verjaardag!

Ninus, en SV, dan haak ik van de zomer graag een keer aan, bij jullie heuvel training, lijkt me gezellig!
Ik wil ook graag wat andere plekken ontdekken.

Lieke, ja 1000 hoogte meters zijn echt behoorlijk pittig, zoveel heb ik er nog nooit gelopen op een dag, wel rond de 600 en daar had ik al dagen spierpijn van!
Wel goed dat je in de duinen traint, van dat mulle zand krijg je denk ik ook wel sterkte voeten.

Ja het nadeel van een berg in de buurt, is inderdaad dat je hele tijd op en neer gaat, wat saai is.
Het liefst heb ik een hele lange niet al te schuine heuvel, waar je flink wat meters op kan maken voordat het weer naar beneden gaat, maar die zijn niet overal te vinden helaas!

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:17

Even een vraagje voor de genen die al navigeren.
Ik heb een koers aangemaakt. En die wil ik morgen gaan lopen.
Maar kan ik dan gewoon Koersen gebruiken of is met de kaart en dan navigeren beter?

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:42

Lieke dat is dus wel wat ik soms doe, een uur of langer dezelfde heuvel op en af. Dat is ook gewoon een supergoede mentale training.
Of je rijdt een keer naar een gebied met heuvels, bijvoorbeeld de n70 trail bij Nijmegen.

Ieris, gezellig!

Ik heb meerdere keren getraild met meer dan 1000HM, maar dan op 35 en 42km. En dat is pittig.

BeFunny ik snap niet wat je bedoelt. Je zoekt de koers op in garmin connect en dan stuur je hem naar je horloge. Als je dan gaat lopen zoek je hem op op je horloge en start je de koers.

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:50

Jaja ik heb de koers al op mijn horloge :j

Ik vroeg me af of er verschil is tussen de koers of gewoon via de kaart lopen zeg maar. Sorry voor de verwarring.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 18:59

Even er vanuit gaand dat je met Garmin loopt. Ik heb geen idee hoe je het dan vanaf de kaart zou moeten doen, maar ik doe hardlopen, dan de koers en dan starten, dan zie je ook je kaartje. Vergeet naast je koers niet ook workout tracken aan te zetten als je dat wel wilt (ik vergeet dat vaak).

Misschien dat ik toch wel ga heuveltrainen dan, ipv interval op snelheid. Nijmegen is ook wel te doen en voor mij te combineren met familiebezoek. Bedankt voor de tip.