Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 11:36

Vanochtend een beetje op tijd mijn tweede rondje hier in de Harz gelopen. Was ook een heel mooi rondje. Rondom een ander stuwmeer. Genieten van de omgeving en de zware kilometers :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

*\o/*

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 11:39

Prachtig MuSLi! En met een zonnetje dit keer!

Geloof dat de hazelworm de mascotte van dit topic is ;)

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 11:44

Hartslagzones bedoel je, Namiro? Geen idee, ik loop niet specifiek trainigen in een bepaalde zone.

Oh wauw, prachtig Musli!

Haha ieris, dat is vast een mooi gezicht geweest. Maar wel lekker afgekoeld.

Wat gaaf, BeFunny, die roadtrip in Scandinavië!

Welkom terug, ontherun! Fijn dat je weer lekker aan het lopen bent.

Haha, zul je altijd zien… daar had je ‘m niet verwacht, Lieke. Maar mooi dat je je hartslagband weer terug hebt.

Hoe is het inmiddels met je knie, suusje?

Wat een leuk vooruitzicht, Karin, lekker weg met vriendinnen!

Was je nog op tijd bij de paarden, Ninus? :)) Veel plezier vandaag!

Ik heb ook een trailrugzak van de Decathlon en die voldoet me uitstekend! Van de hardloopkleding heb je een lijn: Kiprun Care. Ik heb daar zowel winter- als zomershirts van. Erg fijn spul. Zo’n trailbroek lijkt me ook wel wat. Hoe vallen die qua lengte?

Buuf en ik hebben ons vanochtend in Leeuwarden af laten zetten. Eerst een prachtig pad langs het water af gelopen, vervolgens lekker langs enkele dorpen gelopen. Gelukkig stond er nog wat wind, dat maakte het qua temperatuur wel aangenaam. Afgeklokt op 25 km. Nu eerst maar even lekker douchen.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 12:34

Kort maar niet heel kort.
Ik heb even een foto van de site gehaald zo valt die bij mij ook. Bij de middel vind ik hem wel ruim vallen kan makkelijk maatje kleiner dan standaard maat maar dat is bij Decathlon wel vaker. Ik vind het hele luchtige broekjes ik had er één en toen gelijk twee bij besteld. Ik vind ze ook fijn voor gewone loopjes je kunt ook wat spulletjes of kleine waterflesjes mee nemen ermee.

Afbeelding

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 12:45

De trail collectie van decathlon is inderdaad echt wel prima! De pasvorm is voor mij niet altijd ideaal, ben iets te gespierd voor hun hardloop modelletjes, maar het is wel fijn spul als het past.

Gewoon lekker die beek in Ieris, ik kan het me wel voorstellen dat je daar zin in had, ik snakte ook naar wat verkoeling gister.

Hele mooie omgeving Müsli!

Ik was aan het denken om nog te gaan, maar het is me nu toch wel echt te warm geworden. Kon helaas niet eerder gaan ivm afspraken. Misschien vanavond een klein rondje. Mijn hartslag was gister al lekker hoog door de temperatuur _O-
Ik vind het sowieso heel lastig om in lage zones te lopen, heb hier niks vlak, alles is bergop en bergaf. Lang leve het Limburgs heuvellandschap :') Dus van mij helaas geen tips, behalve het standaard langzaam lopen en eventueel maar gewoon stukjes wandelen tussendoor.

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 13:00

Oh die beek Ieris.. heerlijk! Ik heb vanmorgen een sproeier meegepakt. Die stond zo ingesteld dat hij een stuk van het pad meepakte. Heerlijk!!

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 15:18

-Namiro- schreef:
Vanmorgen 5 km rondje gedaan.. wilde proberen om alleen blauwe zone te rennen.. nou niet te doen! Drie passen hardlopen en dan zat ik weer in de groene zone. Na 10 min toch maar geschakeld naar groen want anders werden het 5 heeeeele lange kilometers..

Hoe doen jullie dat?


Als ik in de blauwe zone wil blijven, dan wordt het heel langzaam lopen. En hoe doe je dat? Gewoon terugschakelen en dus langzamer.
Nou loop ik ook niet veel in blauw hoor, maar laatst bewust wel gedaan. Tja dan duurt het rondje wat langer inderdaad.

Musli ik ben maar een beetje jaloers hoor. Prachtig daar, geniet ervan!

Hardloopbroeken van de decathlon begin ik niet aan, dan lig ik na 10km open. Verder heb ik momenteel alleen sokken en een trailrugzak van de decathlon. De kleding zit bij mij vaak niet goed op lange afstanden en die loop ik nogal veel.

Lekker eindje gelopen Puera.

Mijn vriend en ik hebben 60km gefietst. Mijn langste fietsafstand. Wel op een gehuurde electrische fiets, maar was toch aardig trappen hier op de heuvels van de Veluwezoom.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 16:10

Dat had ik ook met een deel kleding. Ik heb een hemd die gaat snel irriteren. Maar ik vind deze trailbroekjes wel echt fijn. Fijner dan de veel duurdere van Odlo. En die maatvoering is ook niet je van het want ik lijk net barbaPappa daarin haha.

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 17:50

Een vereiste is dat ik mijn telefoon in een zakje op mijn dij kan meenemen en ik vind zelf zo'n los broekje niet fijn. Alles wat los zit gaat schuren.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 18:49

De shirts van decathlon schuren bij mij ook, heb ongeveer 4x te brede schouders ofzo. En ik wil ook strakke broeken met zakje op het bovenbeen. Ik heb vooral Lu-Lu-lemon. Zakt niet af, schijnt niks van door, voel je niet zitten, korte kruipen niet omhoog. Ik ben fan zoals te merken is _O- ze zijn alleen een beetje duur helaas.

Mooie afstand op de doet SV! Mijn fiets is door mijn vriend meegenomen vandaag, dus hier niks te fietsen ook.

Lekker is dat namiro als je zo’n sproeier tegenkomt!

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:15

Bewust tandje terug dus.. toch maar aan toegeven dan.. en meer tijd uittrekken voor een dergelijk rondje.

Hier lange leggings van Reebok (ook voor crossfit) en twee losse korte broeken van under armour maar sinds ik Fusion heb wil ik eigenlijk niks anders meer.
Afgelopen week Vinted gelukje: shirt met lange mouwen van Fusion voor €8. 1 keer gedragen! +:)+

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:44

Supervixen schreef:
Een vereiste is dat ik mijn telefoon in een zakje op mijn dij kan meenemen en ik vind zelf zo'n los broekje niet fijn. Alles wat los zit gaat schuren.


Bij het trailbroekjes van evadict kan de telefoon in het zakje voor. Bij de buik dus. Je kunt hem ook strak aantrekken en hij schuurt echt niet. Ik heb ook een korte right van Decathlon en die schuurt ook niet.
Het broekje van Odlo schuurt ook niet hoor maar zit wel minder fijn.
Ik heb een dure zomer lange tocht van Craft die zit me bij de buikband niet lekker als ik langer loop dan 45 min. Die zit wel lekker als legging onder een jurkje dus daar gebruik ik die nu voor.

En ik heb ook een wintertight van Decathlon die was voor Decathlon begrippen wat duurder maar dat is de fijnste broek voor de winter die ik heb. Dus zeker niet alles is slecht.

Shirtjes van Decathlon zitten mij niet fijn. Ze vallen opzich prima maar ik krijg er jeuk van en draag daar graag Adidas van heb ik gemerkt.

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:03

Kleding is toch gewoon heel persoonlijk, wat de één prima past is voor de ander echt een verschrikking... Het is fijn als je iets gevonden hebt waarvan je heel blij wordt :)

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 21:59

BeFunny hoe vaak heb jij al een marathon of meer gelopen in bepaalde kleding? Of 30+ km gelopen in stromende regen of 25+ graden? Want reken maar dat je kleding dan heel goed moet zitten.
Jij hebt er misschien (nog) geen last van, maar bij zulke omstandigheden heb ik een laag vaseline plus specifieke kleding nodig om niet open te liggen.
Maar inderdaad, zoals Musli zegt, het is fijn als je iets gevonden hebt wat werkt voor jou.

Sommige mensen boffen, mijn vriend heeft er nooit last van, maar ik ken veel ultrarunners die snel schuurplekken hebben.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 22:36

Ja ik kan me wel voorstellen dat je dan bij bepaalde kleding last hebt, ik denk alleen ook dat dat idd persoonlijk is. Ik heb dat idd nog niet aan de hand gehad dus kan daar niet over mee praten. Er werd echter aan mij gevraagd hoe die trail broekjes zaten. En mij zitten ze prima ;)

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:11

Ik was van de week in de Decathlon, maar ik kan niet zoveel met die winkel. Het heeft zo'n 'goedkope-winkel-vibe' en ik zag ook geen producten waar ik enthousiast van werd.

Gisteren wel online een Flipbelt met twee flesjes en een koelvest besteld (ik kan heel slecht tegen warmte, door medicatie).

Hoe vallen de maten van Fusion? Ik wil daar ook weleens wat van proberen.

Ninus
Berichten: 1717
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 12:26

Hier ook weinig kleding van de decathlon voor het hardlopen, alleen twee jasjes en de sokken. Ik heb overigens nooit last van schuurplekken en ook niet van blaren. Zelfs mijn teennagels houden het prima, die van mijn man zijn al aan de derde cyclus bezig sinds we de afstanden hebben opgeschroefd :=

Ik heb overigens wel de rijbroeken van de decathlon, die bevallen mij echt meer dan prima :j

Wat een prachtige omgeving MuSLi! Genieten :j

Mooie afstand Puera! En leuk idee. Ik heb hetzelfde idee voor dit weekend, ook naar Leeuwarden en dan mijn favoriete route via de Dokkumer Ee weer terug, kunnen we mooi de bruggen ook meepakken. Maar dat doen we alleen als het niet heel warm wordt, want dan vertrekken we ‘s ochtends heel vroeg.

Gisteren 12km gelopen, het was pittig warm, dus rustig aan gedaan. We hadden nog een lusje van 3km als reserve, maar ik vond het wel prima. Wordt een pittige week weer qua km’s.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 13:17

Tiggs schreef:
Ik was van de week in de Decathlon, maar ik kan niet zoveel met die winkel. Het heeft zo'n 'goedkope-winkel-vibe' en ik zag ook geen producten waar ik enthousiast van werd.

Gisteren wel online een Flipbelt met twee flesjes en een koelvest besteld (ik kan heel slecht tegen warmte, door medicatie).

Hoe vallen de maten van Fusion? Ik wil daar ook weleens wat van proberen.


Toevallig heb ik een wintertight van fusion. En die valt gewoon maar ik heb alleen één broek daarvan dus weet niet of dat voor alles zo is.

De trail zit er weer op. De warmte was echt wel pittig maar we hebben hem achter de rug.



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Op de rest van mijn foto's staan andere mensen :')

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:22

Fusion valt gewoon. De broeken tenminste. De shirts vallen bij mij te kort door mijn lange bovenlijf.

BeFunny dat is bij Kwintelooyen of niet? Mooi gebied.

Hier 15km getraild. Plan was langer, maar ik gleed uit over een dikke laag bladeren en ging onderuit. Daarna was ik klaar met de muggen, mijn schaafplekken en de hitte. Heb ik maar heel zelden dat ik mijn route niet afmaak, maar vandaag was mijn dag niet.
Is het al herfst? Ik word echt zo chagrijnig van dit weer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ninus
Berichten: 1717
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:30

Je staat in ieder geval nog gezellig op de foto SV :j Als ik chagrijnig ben dan ziet het er heel anders uit :’)

Maar ik ben het met je eens dat het niet echt ideaal is, vind het voor de dieren nog het meest vervelend.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:34

Prachtige omgeving, BeFunny!

Ik heb verschillende broeken van Fusion, ik vind ze echt superfijn! In de winterbroeken kan ik ook echt warm blijven, in tegenstelling tot andere merken. Voor alle broeken heb ik mijn eigen confectiemaat aangehouden maar op de site staat ook wel maatadvies.
De shirts van Fusion vind ik dan weer niks. Had vorig jaar eentje besteld maar die viel qua pasvorm enorm tegen in verhouding tot de prijs.

Geef mij dan maar een shirtje van de Decathlon. Maar dat wisselt trouwens inderdaad wel. De goedkoopste shirts zitten ook echt niet lekker. Net als de hardloopsokken. Daar krijg ik blaren van met de wat langere afstanden.

Ik heb zo’n trailshort besteld, eens kijken hoe die voldoet. En van die losse mouwen, om te proberen. Nog zitten twijfelen over een kek kleurtje maar uiteindelijk toch voor veilig zwart gegaan.

BeFunny

Berichten: 10549
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 14:50

Ja klopt was Kwintelooijen. Heel mooi gebied. Ik vond het wel echt warm.

Jij hebt ook een mooie trail gelopen. Alleen jammer van je val.
Hopelijk niks verzwikt.
En ja het stikte van de muggen.
Ik had last van de hooikoorts weer.

Grappig blijft dat van de kleding. In het verleden ook gekut met sokken maar die lage van kiprun van Decathlon vind ik wel fijn.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 15:00

Zo vroeg op de dag al muggen? Bah. Je ziet er niet chagrijnig uit, maar fijn hardloopweer is dit idd niet.
Müsli ook weer een erg mooie ronde.
Namiro, zijn je zones wel goed? Of ga je uit van de standaard instellingen? Want dat kan er flink naast zitten.

Hier vanochtend een rustig rondje in de duinen
Afbeelding
Afbeelding

-Namiro-

Berichten: 1925
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:23

Nou SV, je ziet er nog heel happy uit op de foto’s! Valt de schade mee?

Respect voor alle lopers vandaag! Wat is het warm. Mijn vriend was vanmorgen al om half 8 op pad voor 15 km interval.. die kwam drijfnat thuis en is zo het zwembadje ingeplonst.

Lieke, dit zijn de standaard-waardes van Garmin..

Vanochtend half uur gefietst op de BikeErg.. netjes in de blauwe zone gebleven. Kijken of ik het zo ook kan opbouwen.

RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:42

-Namiro- schreef:
Vanochtend half uur gefietst op de BikeErg.. netjes in de blauwe zone gebleven. Kijken of ik het zo ook kan opbouwen.


Slimme! Bij fietsen is zone 1-2 makkelijker te vinden!

Er zijn een paar andere dingen waar je ook aan kan denken:

- kloppen je zones? Garmin gokt gebaseerd op 220 - je leeftijd meen ik. Hij past de drempels na verloop van tijd wel aan op basis van je hardloopdata, maar dat duurt dus even (lees maanden). Wil je dit goed weten? Doe een sportmedisch onderzoek/inspanningstest en laat je zones exact bepalen.

- Als je van nul conditie opbouwt (weet even niet hoe ervaren je bent) dan gaat je hartslag heel snel omhoog. En heb je dus weinig te rennen in zone 2, laat staan in zone 1. Als je conditie groeit gaat dit beter worden. Je hart wordt efficiënter en de inspanning wordt steeds lichter voor je lichaam.

- Wat SV ook al zei: het is echt heel langzaam lopen. 'Lekker lopen' doe je vaak in zone 3/4, dus als je je duurvermogen wilt trainen, dan moet echt de rem erop. Niet naar je tijden kijken, alleen maar dribbelen en jezelf afremmen en zo rustig mogelijk blijven.

- Twee dingen die je ook nog kan doen: wandelen en hardlopen afwisselen (30sec zo langzaam mogelijk dribbelen, 30 seconden wandelen, etc) en laag zone 3/hoog zone 2 afwisselen door een paar passen wandelen tussendoor. Kijk bij dat laatste wel uit dat je niet stiekem weer steeds meer zone 3 gaat lopen.

Het is echt lastig, vooral mentaal, maar erg nuttig voor je uithoudingsvermogen en je belastbaarheid vergroten (als je veel laag traint kun je ook veel trainen zonder jezelf over de kling te jagen).

Hopelijk heb je hier wat aan!