Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8631
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 21:54

Faringo, succes met weer opbouwen :)

Netjes, Poes :j
Gaat het opstarten moeizamer vanwege de kou?
Ik heb dat soms wel als ik het echt koud heb, dan loop ik niet fijn in het begin.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 22:10

Nee ik start gewoon altijd slecht op :’)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 23:52

Wie heeft er tips?

Ik zoek een lange tight een een long sleeve.

- die heel lekker zit
- geschikt voor winter. Hoeft echt niet dik maar niet zo’n mega dun broekje
- zakje voor sleutel en zijzak voor telefoon op bovenbeen of iets dat net zo goed is
- voor lange pootjes. Ik heb lengtemaat 36 dus niet van die super korte broekjes
- die leuk is! Het mag wel een kleurtje of patroontje zijn :)

O wie helpt? Ik vind gewoon niets buh

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 00:17

Mijn heren zweren bij Fushion broeken.
Zowel voor de zomer als in de winter.
Wel willen hun alleen maar zwart, maar je hebt ook wat kleuren.
Voordeel is wel dat ze erg lang meegaan. Hier wordt er ook aan survival gedaan.
Dus de broeken krijgen wel op hun donder, met al dat klimwerk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 00:56

ikkeniet schreef:
Mijn heren zweren bij Fushion broeken.
Zowel voor de zomer als in de winter.
Wel willen hun alleen maar zwart, maar je hebt ook wat kleuren.
Voordeel is wel dat ze erg lang meegaan. Hier wordt er ook aan survival gedaan.
Dus de broeken krijgen wel op hun donder, met al dat klimwerk.



Heb daar idd maar besteld. Ik weet dat de kwaliteit goed is en zag er relatief leuk uit. Wel even dik auw in de portefeuille zeg!!! Maar goed ik heb besteld:

Lange tight
Shirt
Longsleeve
Sportbh

Ben benieuwd!

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 07:32

Fusion! Ze hebben ook extra lange.
Nike epic lux trail.

Shirt: asics race seamless. Ik zweer bij deze shirts, heb er inmiddels vier van met lange mouwen en eentje met korte mouwen.
Fijne stof en lang genoeg voor mijn lange bovenlijf.

En van de intersport: energetics- eeva II shirt. Wat goedkoper, maar zit ook fijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 08:55

Die van asics ga ik onthouden. Heb nu qua tight idd de extra long unisex genomen :j

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:01

@BB80 Ik ben nu bezig met week 2 van het tot 10k schema en ik vind de stappen niet te groot, ook niet kijkend naar de weken die nog gaan volgen. De langste loop gaat met max 5 minuten per week omhoog en de tempo blokjes voelen voor mij ok als steeds goed te doen. En omdat het niet lopen op een km tijd maar lopen op rustig of vlot is kan je zonder het gevoel te hebben de verkeerde training gedaan te hebben harder of zachter lopen. Dat is ook waarom ik liever loop op een x minuten of km in hartslagzone y of gevoelsinspanning z dan op een x minuten of km op tempo s.

@Sky_As Ik krijg dat magische fijne gevoel niet van hardlopen, en wat voor mij werkt is een doel hebben. Ik heb voor na de winter een aantal sportieve doelen, en kan daar gedurende de winter qua hardlopen me mooi op voorbereiden. En als het niet in een keer lukt om 2 of 3 keer in de week te gaan hardlopen, begin dan eens met bijvoorbeeld een wandeling elke dag. Gewoon een half uurtje een frisse neus halen. Als je die gewoonte er eenmaal goed in hebt zitten is de stap naar hardlopen weer wat kleiner. Je zou toch al naar buiten gaan...

@Dilan Hoe gaat het met het trainen voor je HM?

@poes Jij ook weer lekker bezig zie ik. Hopelijk zijn je nieuwe hardloopkleren er snel en bevallen ze

Zo, ik heb vandaag week 2 dag 2 gelopen van mijn plan. 5 keer 8 min 'vlot' 3 min pauze. Ik zie heel netjes dat 'rustig' en 'vlot' voor mij ongeveer een minuut uiteen zitten qua tempo en ook dat de 'vlotjes' van de eerste loop deze week er precies tussenin zit. Ik kijk wel met vertrouwen naar de rest van het schema, al kom ik op mijn tempo nog niet in 60 min naar 10k.

Sherivey
Berichten: 8631
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-21 17:07

Imay, lekker bezig! :D
Trainen gaat wat wisselend. Afgelopen dinsdag wel weer met een goed gevoel de training afgemaakt. Maar vorige week viel alles echt heel zwaar :o
Afijn, zulke periodes horen er ook bij. :j

Enne, ik heb me zojuist voor de marathon in Rotterdam ingeschreven *\o/*

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:12

Yeah! Leuk voor je en dat gaat vast helemaal goed komen!

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:15

Bedankt voor jullie motivatie! weer wat geleerd, de motivatie moet echt bij jezelf vandaan komen :D lijkt wel stoppen met roken (ik rook niet, maar meer dat als je echt wil stoppen met roken, die motivatie vanuit jezelf moet komen en niet omdat tante pietje het zegt :') ). Ondanks dat ik jullie helemaal snap, in theorie heel goed weet hoe het werkt, merk ik dat ik nog smoesjes aan het bedenken ben waarom het niet gaat.
Terwijl ik echt weet, dat waar een wil is, is een weg.

Ik heb op zich een heel mooi doel. ik moet namelijk echt een paar kg af vallen voor ik op mijn pony kan gaan rijden. Dan wil ik gewoon onder een bepaald gewicht zitten, anders vind ik mezelf te zwaar.
Dus die moet ik maar eens als motivatie gaan gebruiken.

Dit is wel een fijn topic om mee te lezen :) Jullie zijn allemaal erg aardig en gemotiveerd. Dus ik blijf hier nog even hangen in de hoop dat me dat mede gaat motiveren......
Marathons of wedstrijden zijn echt niet mijn doel. Het liefste ren ik door de natuur en niet door steden heen, en daarbij heb ik absoluut geen winnersmentaliteit, voor de lol is voor mij de grootste motivatie.


Succes allemaal met jullie doelen! <3

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:33

ik lees ook al een poosje mee. Julie zijn me eigenlijk allemaal veel te goed en te sportief. Maar ga toch maar de stap wagen, ik hoop dat ik het hardlopen kan opbouwen naar ook wat representatievere afstanden en snelheden

Ik zal mezelf even voorstaellen, Leonie 46 jaar, hele leven zwaar overgewicht gehad en hardlopen was nicht im frage. Nu een maagverkleining gehad en op een gewicht (75 kilo) dat het me nu lukt om te rennen. Het is niet mijn hobby (hou niet zo van afzien) maar voor mijn wel een snelle makkelijke manier om aan mijn lichaamsbeweging te komen, om die kilo's er blijven af te houden. Ik kan het vanuit huis doen, ben weinig tijd kwijt en de hondjes zijn direct ook er lekker effe uit.

ben nu een kleine 6 weken begonnen met opbouwen en afgelopen week is het gelukt om 2,5 kilometer aaneengesloten te joggen (ruim 8 minuten per kilometer)

ik loop ongeveer 3 x per week (naast dagelijks wandelen) en meestal niet veel langer dan een half uur. En het liefst daar waar ik niemand tegenkom, geneer me een beetje

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:38

Holy moly, wat gaat dit topic opeens hard!

Ik reageer alleen even op fokfanaat hoor :o . Ik vind het ontzettend knap dat je begonnen bent met hardlopen. En weet je ... je gaat het vanzelf hoe langer hoe leuker vinden wanneer je ziet dat je steeds beter wordt. Steeds een stukje verder, een stukje sneller en steeds gemakkelijker. Voor je het weet lopen je honden achter jou aan ipv andersom :D . Ja, eigen ervaring :P .
En geneer je vooral NIET.

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:39

Fokfanaat: Dat moet je vooral niet doen, je bent wel mooi aan het bewegen en dat is toch hartstikke goed!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:43

Ik denk dat ik ook de tubes maar weer uit de kast trek, zelfs voor de korte loopjes. Gisteren last van mijn linkerkuit tijdens een banketstaaf 7 km loopje rondom de Lange Vlieter. Er zit een leuk 'rafeltje' op het Strava-plaatje, maar om die uitgetekend te kunnen hebben, moest ik door een enkeldiepe waterplas heen :D :') _O- . Oftewel, natte schoenen, sokken en tight tot mijn knieën. De hond had zo iets van 'mijniegeziennie ik ga er omheen!' :P .

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:45

Fokfanaat: elke loper heeft respect voor elke andere loper want we weten allemaal wat het is om die schoenen aan te doen, naar buiten te gaan en die kilometers af te leggen! Traag, snel, korte afstanden, lange: dat maakt niet uit. Je loopt en dat is wat telt!

Ik ben trouwens een blije trage loper :D vroeger kon ik me erg druk maken om mijn tempo. De waarheid is dat ik graag rondkijk, geniet, lang bezig ben en vooral niet te veel wil afzien. Trage duurloopjes zijn mijn ding dus :D

In elk geval welkom!

Gem: ik zie de kop van de hond zo voor me haha :D

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:48

poes schreef:
Ik ben trouwens een blije trage loper :D vroeger kon ik me erg druk maken om mijn tempo. De waarheid is dat ik graag rondkijk, geniet, lang bezig ben en vooral niet te veel wil afzien. Trage duurloopjes zijn mijn ding dus :D

Ik ook, hoe verder hoe mooier. En tempo interesseert me geen moer (meer). Helaas moet ik eerst weer meer loopritme opbouwen voor ik weer aan de 15 of HM afstanden kom.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:56

Ja ik liep deze week weer eens makkelijk 12,5 en ik was zo blij! Er is precies zo altijd een moment waarop het ‘plots’ van lastig naar makkelijk gaat en opbouwen bijna vanzelf gaat.

gaucho

Berichten: 9524
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 17:59

Elk stukje lopen is veel beter dan op de bank zitten hoor :j Hier ook begonnen als onderdeel van mijn afvalproces en vind het inmiddels echt leuk.

Vandaag ging het niet helemaal vanzelf, benen wat zwaar, te warm, koude handen... maar uiteindelijk toch in een rustig tempo ruim 7 kilometer. Volgende keer weer de compressie sokken aan :) Wel genoten ondertussen van het weer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:08

prachtige foto's! heerlijk dat je er zoveel plezier Ana beleefd

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:11

Hier echt ieniemienie stukjes. Mijn loopmaatje eet liever.

Ik heb wel gemerkt dat het echt een mindset is. Zondag tijdens de wandeling dacht ik eens te joggen/draven van verkeersdrempel naar verkeersdrempel, da's 50 meter? Halverwege verklaarde ik mezelf voor gek maar het gaat eigenlijk best wel.

Ik ga toch eens proberen om een loopschema te integreren in het werken met dubbele longe in de bak. Hou ik mijn Ariats aan en ga timen hoe lang een rondje duurt.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:14

zo ben ik ook begonnen maflinger, tijdens het wandelen met de hond, op mijn wandelschoenen, steeds kleine stukjes en dat uitbouwen. Gaat echt veel sneller dan ik verwacht had

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:28

Sky_As schreef:
Dit is wel een fijn topic om mee te lezen :) Jullie zijn allemaal erg aardig en gemotiveerd. Dus ik blijf hier nog even hangen in de hoop dat me dat mede gaat motiveren......
Marathons of wedstrijden zijn echt niet mijn doel. Het liefste ren ik door de natuur en niet door steden heen, en daarbij heb ik absoluut geen winnersmentaliteit, voor de lol is voor mij de grootste motivatie.


Zo sta ik er ook in hoor. Ik ben ook een startende hardloper en doe het puur voor mezelf; genieten van buiten zijn en conditie verbeteren. Jij hebt ook een doel voor ogen, houd dat vast!

Dilan, de marathon! Mooi doel!


gaucho schreef:
Elk stukje lopen is veel beter dan op de bank zitten hoor :


Ja, precies dat!!
Mooie foto's trouwens ook.

Ik heb zojuist een afspraak gemaakt bij Runnersworld en ga morgen voor een loopanalyse en (hopelijk) goede, nieuwe schoenen. Ben benieuwd.

Lien_

Berichten: 2496
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:38

Jeetje wat een prachtige foto's gaucho. Mooi die zon en die regenboog!

Plezier is altijd het belangrijkste :j en natuurlijk heb je soms geen zin maar hoe meer je loopt, hoe makkelijker het wordt om naar buiten te gaan om het in elk geval te proberen. Bovendien kun je altijd terug als het echt niets is.

Ik heb de afgelopen twee dagen rustige rondjes gedaan, en vandaag lekker rust. Morgen heb ik een ongelofelijk drukke dag, maar ik hoop in de avond een stuk te kunnen hardlopen. En ik hoop dat de persconferentie meevalt en we niet direct een lockdown krijgen :(

Supervixen

Berichten: 12840
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 18:39

Gaucho heerlijke foto's!

Goof, ik ben benieuwd welke schoenen je goed zitten. Vertrouw ook een beetje op je gevoel. Als je in de winkel al denk mwah, dit zit niet helemaal top, neem ze dan ook niet. Dat wordt bij een stuk hardlopen dan alleen maar erger. Pas echt een aantal verschillende schoenen en loop er even buiten mee. Dit mag meestal wel. Tenminste bij runnersworld Arnhem is dit echt geen probleem.

Ik ga morgen na mijn werk een interval training doen. Zin in. Hopelijk is het droog. Dat is altijd leuker :P