Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sall

Berichten: 6761
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 07:53

Morning! Wat een mooie foto’s befunny!

Germie, beter langzaam dan niet zeg ik altijd maar tegen mijzelf

Hahahaha ja ik denk het best een uitdaging voor mijn nicht zal zijn SV :')

Ik betrap mijzelf er elke x op dat als ik iemand (niet ) zo hard zie lopen, ik diegene (in mijzelf) aanmoedig zo van: yes! Lekker bezig! You go girl/men *\%/*

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:26

Bootcamp is ook niet echt mijn ding. Maar dat je dan nog puf hebt om er naartoe te hardlopen, haha. ik wandelde altijd heen en terug (1.5km heen en 1.5km terug).
Ok, toen kon ik nog geen stap hardlopen en was zelfs het wandelen extreem pijnlijk (en de rest ook).

Hier nu tot zaterdag rust, nou ja, donderdag ga ik 25km slenteren. Het tempo zal te laag liggen om het wandelen te noemen vrees ik. Dus dan ben ik vrijdag ook goed stijf.

Sherivey
Berichten: 8751
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 08:43

Ik heb vanochtend mn (aan mezelf) verplichte rondje krachtoefeningen weer gedaan.
Stelt voor de diehard sportschoolgangers geen reet voor, die paar oefeningen. Ik doe ze ook alleen maar als blessurepreventie :')
En de push ups omdat ik die gewoon wil kunnen. Zit nu op 3x 6 push ups, met 30 seconden rust tussen de sets.

Verder zijn het wat buikspieroefeningen en wat oefeningen voor de beenspieren, die ik tijdens mn blessure (lopersknie) mee kreeg van de fysio.

Ninus
Berichten: 1742
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 08:48

Ik vind de combinatie met personal training en bootcamp heel leuk en vooral ook gezellig :D

Goed bezig iedereen, de Garmin suggesties zijn vaak ook wel wat overenthousiast, maar wel leuk om af en toe mee te pakken :j

Prachtige foto's BF!

Goed bezig SV :D Knap hoor na zo'n afstand :j

Heb gisteren een rondje 10K gedaan en vanochtend een rondje van 5K. Beide op heel rustig tempo. Het weer is heerlijk rustig en zo wen ik langzaam wat aan de warmte.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:35

Lekker Ninus. Het is vandaag wel goed weer om te lopen ja.
Goed bezig Befunny.

Ik wilde vandaag weer lopen, maar ik heb serieus spierpijn van die sprints van gisteren _O-
Ik ga morgen wel weer.

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 09:46

2 dagen achter elkaar lukt hier helaas (nog) niet, dan heb ik te veel pijn in de pezen helaas. Ook is een 10km nog dusdanig ver dat ik een halve week krom loop van de spierpijn.

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:04

goed gedaan sherivey en ninus.

hier een virusje oid te pakken (natuurlijk net nu ik 4 dagen vrij ben). heel erg keelpijn en gewoon niet helemaal fit. vandaag ook een rust hartslag van 80 en alleen maar hoge stress. tijdens het lunch rondje wandelen zelfs zone 2 aangetikt met 130 ipv normaal rond de 100. dus wel duidelijk dat mijn lichaam hard voor mij aan het werk is. mezelf kennende gaat een goede nachtrust mij wel goed doen, maar de komende dagen hardlopen maar weer even op pauze zetten tot ik me weer helemaal goed voel.

Sall

Berichten: 6761
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:37

Ai beterschap iisunshine!
Lekker bezig sherivey en ninus!
Sterkte met de spierpijn goof!
Geef jezelf de tijd en rust germie, we zitten allemaal anders in elkaar.


Ik heb vanmiddag 6k interval gelopen en redelijk op tempo geëindigd
Voelde idd weer m’n knie op ruim 3, maar het verergerde niet of zo, dus ben doorgelopen en het voelt nog steeds goed
Morgen rust en vrijdag klein rondje
Zondag de run *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Let niet op m’n hoofd |o :+
Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:46

You go Sall! Lekker bezig. Welk loopje ga je ook alweer doen?

IiSunshine balen dat je je niet lekker voelt. Dubbel zo erg als je vrij bent. Hopelijk helpt een goede nachtrust.

Ik heb vanmorgen een klompenpad gewandeld van bijna 11km en begin van de middag een langzame 5km hardgelopen.
Morgen trailen met mijn vriend.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 18:58

Lekker gelopen Sall.
Beterschap sunshine. Balen dat je precies nu niet fit bent.
Welk klompenpad heb je gelopen SV? Veel plezier morgen.

Sall

Berichten: 6761
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:02

Thanks! Ik ga de Ronde Hoep loop doen in Ouderkerk aan de Amstel
Wel de korte afstand, 5,5k

1 aug heb ik de polderloop 10k staan kan ik daar rustig naar toe trainen.

Wat is een klompenpad? :o

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:06

Sall schreef:
Wat is een klompenpad? :o


Wandelroutes in buitengebied :D

Leuk doel Sall.
Ik zag dat hier in het dorp vrijdag een loop is, zit nog te overwegen om een rondje mee te doen. Dan heb ik ook eens een keer tussen andere mensen gelopen voordat ik de die op de Veluwezoom doe.

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:22

Goof schreef:
Lekker gelopen Sall.
Beterschap sunshine. Balen dat je precies nu niet fit bent.
Welk klompenpad heb je gelopen SV? Veel plezier morgen.


Het Schaarsbergenpad. Aanrader!

Sall je kunt de klompenpad app downloaden, daar staan ze allemaal op en onderweg krijg je nog leuke weetjes van de omgeving via die app. Heel leuk!

Sall

Berichten: 6761
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 19:30

Oh die app klinkt leuk!! Dank voor de tip!

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-24 21:20

IiSunshine beterschap :(:)

Sall goed gedaan :j

Ninus ook lekker gelopen :j

@Sherivey toch lekker die oefeningen, push ups lukt mij niet. Maar ik gebruik de chest press en arm pes voor de kracht daar dat lukt mij wel aardig gelukkig.

Ik hoop morgen weer mijn eerste voorzichtige trailtje te gaan lopen. Ik ga rustig aan doen tijd is niet belangrijk en hoop dat ik geen last van mijn knie krijg.

Sherivey
Berichten: 8751
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-24 21:41

Sunshine, beterschap!

Sall, alvast succes voor zondag! :D

germie

Berichten: 26070
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 05:35

Mijn nieuwe aanwinsten:
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog testen.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:41

Mooie stappers Germie <3

En ik denk dat je ook wel plezier zult hebben van het vest en de water zak en flessen.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:56

Mooie schoenen Germie!

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 08:57

Ik ben enkele weken geleden voor de zoveelste keer herstart, maar ik erger me aan mijn traagheid en mijn gebrekkige conditie. Ik ben ook bang dat ik, als ik altijd zo traag ga lopen, ik nooit meer sneller zal kunnen, maar anderzijds lijk ik de opbouwfase te willen overslaan (al had ik vroeger na een stop nooit zoveel moeite om opnieuw op te bouwen als nu).

Vorig jaar geïnvesteerd in een dure Garmin, en ik begin er eindelijk mee overweg te kunnen :) . Maar ik vraag me wel af, de parameter "prestatieconditie", waarop is dit gebaseerd? Lijkt wel alsof mijn conditie al achteruit gaat: waar ik in het begin op 2 zat (2-10 is goed) zit ik nu na amper een km al tussen -1 en 1, dat is basis. Dus ik weet nu niet hoe ik best opbouw: korter en sneller lopen, regelmatiger lopen (loop nu 2x per week), of juist langzamer lopen (veel langer lukt nog niet, vorige week dinsdag 6,5 km gelopen, en ik mocht het bekopen, de donderdag moest ik opgeven na 3,6 km).

Hopelijk kan de fysio me ook wat helpen (is sportfysio): officieel ga ik voor mijn rugklachten, maar hij zal oefeningen geven zodat ik algemeen wat leniger, soepeler en fitter word. Ben benieuwd. Ook vit D en folium beginnen bijnemen, mijn vitamine D was weer belachelijk laag voor een buitenmens als ik, dus nu dagelijks mijn portie, anders schiet het niet op.

Stiekem droom in van een halve marathon in september, binnen de 2 uur, maar dan zal er toch een klein mirakeltje moeten gebeuren vrees ik. :(

@Germie, mooie schoenen, dat merk wordt hoe langer hoe populairder dacht ik? Zijn ze vooral voor afstand of meer snelheid? Lijken me wel goed af te rollen, benieuwd hoe ze bevallen.

CalipsoLover

Berichten: 5587
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:18

Ik ga het uitgebreid antwoorden even links laten liggen, sorry! := Wel een heleboel leuke foto's zien voorbij komen en nieuwe aanwinsten. Goed gedaan aan iedereen die is gaan rennen!

Ik was dinsdag nog 6km gaan lopen op een gemiddeld tempo van 06:50, naar het einde toe echt 07:20/km, wat echt heel ver onder m'n natuurlijke tempo ligt, maar mijn hartslag bleef rond de 180 dansen qua gemiddelde. Gisteren dus naar de sportarts. Ik krijg een spoedafspraak bij een cardioloog binnen een dikke 2 weken, anders moest ik nog meer dan 6 weken wachten en daarvoor is het wel te ernstig volgens de sportarts. Ze gaan een inspanningstest doen en een echo van mijn hart maken, moet m'n bloed ook weer laten prikken. Ik moet me niet perse zorgen maken, maar het is wel uitzonderlijk dus ik moet het wel laten controleren. Er zit altijd wel een foutenmarge op je horloge, maar die is geen 10%. Kreeg dus ook aangeraden om in de tussentijd al eens met een hartslagmeter te lopen, dus ik ga even kijken of ik van iemand een kan lenen.

Sherivey
Berichten: 8751
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-24 09:38

Germie, gave schoenen!
Ben benieuwd hoe het trailvest je bevalt.

Hwn, en wat als je niet meer sneller wordt? Dan kun je toch nog steeds genieten van het lopen?

Traag is sowieso een relatief begrip. Ik hoor niet tot de snelle lopers, maar zag laatst gemiddelde tijden voorbij komen op de 5 km, 10 km, halve en hele marathon en ik zit dus op die gemiddelden.

Calipsolover, ben benieuwd naar de uitslag van het onderzoek.
Een paar jaar geleden had ik ook steeds zo'n hoge hartslag, echt makkelijk 180 of hoger.
Ook bij de cardioloog en alles geweest. Niets mis met mn hart. Had wel bloedarmoede en denk dat ik toen ook overtraind was. Nog geen maand later zat ik geblesseerd op de bank.
Eenmaal hersteld ging het een stuk beter met die hartslagen. Al zijn ze niet zo laag als bij sommigen :)

Hoop dat het bij jou ook zoiets onschuldigs is en het makkelijk op te lossen is.

Nou, gisteravond kwam mn astma ineens hallo zeggen. Was op stal bezig en voelde mn longen steeds verder dichtknijpen. :roll:
Denk dat het getriggerd wordt door stof en hooikoorts. Dus thuis een allergiepilletje genomen. Zat gewoon met piepende longen. :=
Duurde ook wel even voor het zakte.

Vanochtend voelde ik me dus ook niet optimaal. Zwaar lijf en brandend gevoel in mn longen. Toch gaan lopen. 9x 4 minuten rustig tempo, 1 minuut wat versnellen. Soort interval-light.
Ging niet zo soepel als ik had gewild, maar het ging.
Erna wel flink lopen hoesten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 09:51

Hwn bij prestatieconditie kijkt hij naar je hartslag in verhouding tot je tempo binnen de eerste 1 à 2km. Dan voorspelt hij als het ware of het lopen zwaarder wordt/trager gaat dan normaal (een min score) of dat het juist makkelijker gaat dan normaal (plus score).
Als ik dus in een trail de 1e km al een flinke heuvel op ga, krijg ik vaak een min score, omdat dat horloge niet snapt dat ik me in de modder omhoog worstel en mijn hartslag daardoor hoog is.
Maar op de weg klopt het meestal wel.

En idd wat als je niet sneller wordt? Dan maar niet toch? Gewoon genieten van wat wel lukt.

CalipsoLover wat goed dat je al zo snel een test krijgt, ik ben benieuwd wat eruit komt.

Sherivey wat vervelend die astma. Gelukkig dat het weer afzakte. Wel mooie plaatjes!

Suliko

Berichten: 4352
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:04

iiSunshine, nou inderdaad, ik vind die hele kinkhoestbacterie ook een bizar iets. := Doe mij de volgende keer maar gewoon weer een virus, ik wil je virus wel ruilen voor de kinkhoest? :+ Nee grapje, wel heel erg balen dat je net met vrije dagen niet fit bent! Hopelijk ben je snel weer opgeknapt.

germie, ik heb daadwerkelijk nog nooit naar mijn cadans gekeken. :') En zeker dat je moet wennen om events te lopen, veel mensen starten dan sneller en zijn halverwege al op. Dus goed om dat vaker mee te pakken. Mooie aanwinsten, met dat renvest ga je deze zomer blij zijn!

BeFunny, zolang de sessies/sporten afwisselend genoeg zijn, kan ik prima 5-6 dagen per week trainen, soms twee keer per dag (bijvoorbeeld hardlopen en later krav maga of krachttraining). Maar als ik bijvoorbeeld bij de bootcamp veel push-ups moet doen en bij de krav les ook, dan wordt armtraining later in de week wel een dingetje. :') Met spierpijn van krachttraining kan je prima hardlopen, je merkt het wel, maar het is niet dat het te belastend is, zolang je niet een interval of een hele zware trailrun wil lopen natuurlijk. Ook herstel en intensiteit afwisselen helpt goed bij mij, soms heb ik een week met 7 trainingsessies (dus meer dan normaal), maar dan train ik de week erna maar 2 tot 4 keer en neem ik een aantal goede rustdagen. En wat jezelf al zegt, zodra je merkt dat je sterker wordt, gaat het ook makkelijker. Zolang je niet elke soort sport wekelijks x aantal keer consistent wilt doen en je niet te hard voor jezelf bent, dus makkelijk een keer iets kan overslaan en goed naar je lichaam luisteren, dan is vaak sporten goed te doen.

Sall, lekker bezig!

Supervixen, ah leuk een klompenpad! Veel plezier met je trail vandaag!

hwn, prestatieconditie, nog zoiets waar ik nooit naar kijk op mijn garmin. :') Bedankt voor de verhelderende uitleg SV! 6,5 kilometer is al een hartstikke mooie afstand. Eigenlijk alles wat je noemt (snel en kort, regelmatiger en langzamer) zijn belangrijke elementen en afwisselen van kort/snel en lang/langzaam brengt je een heel eind! Met verre afstanden brengt veel langzaam lopen je een heel eind, wil je sneller dan zijn interval en korte runs handig. Maar ik denk persoonlijk dat afwisseling het beste tot duurzaam rennen brengt en vooral lekker genieten onderweg. :D

CalipsoLover, wel ergens fijn dat je nu weet dat het inderdaad uitzonderlijk is en niet normaal. Maar ik kan me voorstellen dat het ook onrust geeft. Ik ben heel erg benieuwd wat er uit het onderzoek komt, hopelijk is het onschuldig en op te lossen!

Sherivey, gatsie dat je astma kwam opduiken! Wel een mooie serene omgeving zo met het reetje en de zonsopkomst. <3

Sinds maandag niet meer gelopen. Gister in de ochtend zo'n 10 kilometer gewandeld en in de avond nog eens 5 kilometer. Ik heb nu écht het idee dat de hoestbuien minder worden. Ik heb ze duidelijk minder vaak, wel als ik ze nog heb zijn ze de ene keer heel heftig (niet kunnen ademen of kotsneigingen) of juist dat het alleen hoesten is en ik erna gewoon weer kan ademhalen. Slapen gaat ook beter.
HRV is wel nog steeds ongebalanceerd. Dit weekend dus de Koning van Spanje trail in Gulpen. Ik ben heel erg benieuwd, ik ga het gewoon rustig aan proberen en wandelen gaat sowieso, dus ik kan altijd lopen als het niet gaat. Weekendje weg in de natuur en met een bad in het B&B is het natuurlijk al waard om wel te gaan! :D

Ik zag wel dat ze strenge tijdslimieten hanteren, die ben ik eerder bij trailruns nog niet tegengekomen. De 11 km op zaterdag met 300+ hoogtemeters moet je in 1,5 uur finishen, de 18 km op zondag met 450+ hoogtemeters in 2,5 uur.
Ik ga me er gewoon niet druk om maken en niet op de tijd letten. Doel is: genieten en zorgen dat ik mijn hartslag enigszins onder controle hou. :')

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-24 11:37

Wat fijn dat het hoesten nu minder wordt. Ben benieuwd wat je komend weekend kan, maar genieten wordt het sowieso. Lekker weekend.
Mooie foto's Sherivey, je was al vroeg op pad. Lekker.

Ik heb net een rondje van 7km gelopen. Ik had een suggestie aangezet, maar heb me er niet echt aan gehouden. Ingelopen op 7.40 ipv 7.50, daarna blokjes versneld tor 5.30, maar niet gesprint en 20 minuten uitgelopen op 6.55 ipv 10 minuten op 7.50. Was wel een lekker rondje.

Ik had onderweg wel mijn hart in mijn keel zitten. Ik liep op een ruiterpad in een verlaten stuk bos toen ik ineens oets achter me hoorde. Ik dacht dat er een paard aankwam om me te passeren, stapte aan de kant en keek achterom en toen stond er een hond naast me. Formaat bull mastif.... Ik schrok me de paasei. Bleek een lief beest, ik kreeg gelijk een kwispel en een lik over mijn hand maar toch. Geen baasje te zien, hij rende daarna weer weg.