Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:34

Memuska: zijn die routes niet uitgepijld?

Soepblik : ik vind dat persoonlijk nog geen interval tenzij je de loopstukjes ook al vrij snel loopt.

Foxy: ik neem andere routes in het donker die goed verlicht zijn. Gent heeft echt geïnvesteerd in goede verlichte loop en fietspaden waardoor je echt nog flinke afstanden heel fijn en veilig kunt rennen. Vaak onder de bruggen door ook ipv straat over te moeten.
Verder merk ik dat wel liefst goed op tijd weg ben na het werk, ten laatste om 18u, erna word ik te hongerig en verlies ik de motivatie. Ik kan nu al pas koken tegen 20u ten vroegste dus dat is laat genoeg. Na het eten rennen lukt mij niet ik word heel erg misselijk.

Vorig jaar had ik hele andere uren en liep ik juist vaak om 21u nog. Dan at ik avond rond 17:00.

F_Orumster

Berichten: 15340
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:46

Supervixen schreef:
Ik heb vanmorgen 26.26km getraild en echt tientallen herten gezien en ook wat zwijnen.
Ging best lekker!

[ [url=m/cG19AW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ben zo jaloers op jouw zweef moment. Het ziet er zo makkelijk en leuk uit :D

Ik vind het wel fijn in het donker en fris weer lopen. Dus ik heb geen advies :)

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:01

Lekker bezig SV!

Qua tijdstip... Ik ben nu gedwongen om in het donker te lopen. Streven is om rond 7 uur de deur uit te gaan. Ik ben eind november begonnen aan een run streak, elke dag minimaal 1 mijl rennen. En dat zit inmiddels in mijn systeem. Natuurlijk heb ik niet altijd zin om te rennen, maar van op de bank blijven zitten word ik niet veel blijer. En ik houd in mijn achterhoofd dat de moeilijkste kilometers die van de bank naar de stoep zijn :D

Overigens loop ik lekkerder met kou dan in de bloedhitte. Mijn hoeveelheid kilometers is in de zomer ook vaak minder O:)

Sherivey
Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 16:06

Ik loop ook liever met kou hoor. Maar qua daglicht weer liever in de zomer :))

Heb zo'n daily mile challenge ook wel eens gedaan. Scheelt dat een mijl maar +/- 10 minuten lopen is, en je dus zo klaar bent als je eigenlijk echt geen zin hebt :)

foxy80

Berichten: 7930
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:28

Daar had ik nog nooit van gehoord, die daily mile challenge. Weer wat geleerd. Moet je dat dan een maand doen? Steeds sneller? Doel?

Winged

Berichten: 33089
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 16:44

foxy80 schreef:
Daar had ik nog nooit van gehoord, die daily mile challenge. Weer wat geleerd. Moet je dat dan een maand doen? Steeds sneller? Doel?

Tempo maakt niet uit, zolang het maar elke dag minimaal 1 mijl is. Eigenlijk is het idee erachter eigenlijk dat het een gewoonte wordt. Na x-aantal dagen schijnt er iets in je hoofd te gebeuren waardoor iets normaal wordt om te doen. de challenge zelf was 38 dagen.

https://www.runnersworld.com/nl/trainin ... en-streak/

https://www.runnersworld.com/nl/trainin ... un-streak/

https://www.womenshealthmag.com/fitness ... ile-a-day/

Ik ben zelf in oktober 2020 begonnen met elke dag minimaal 9000 stappen te zetten. Inmiddels zit ik daarin ook op onafgebroken 452 dagen. (vandaag zit ik op bijna 4500 stappen dus ik mag nog even :+ )

Sherivey
Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 17:18

Nou, ik ben op de terugweg vanuit het ziekenhuis. Afspraak bij de cardioloog gehad.
Hart is in orde, conditie bovengemiddeld en heb bloedarmoede (blijkt uit laatste bloedafname van november)

Goof

Berichten: 28966
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:25

Hart in orde is wel fijn om te horen!
Wat kan je tegen bloedarmoede doen?
Interessant die 1,6 km dagelijks.

SV, toffe foto weer.

Ik ben superblij; heb vanmiddag mijn eerste echte 4 km gelopen en gehaald *\%/*
Wilde rond de 7 min/km lopen. Dat voelt traag, maar op een vlotter tempo houd ik het nog niet zo lang vol. Maar ben er blij mee, weer een stapje verder!

Afbeelding

Puera

Berichten: 8121
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:29

Goed nieuws, Dilan! Bloedarmoede is goed te behandelen, toch?

Toppertje, Goof! *\o/*

Mooi zweefmoment inderdaad, SV. Klinkt als een heerlijke trail!

Sherivey
Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 17:39

Goed bezig Goof!
Is idd goed te behandelen. Waarde was ook niet schrikbarend laag ofzo.
Ze zei dat ik ervoor terug naar de huisarts moet gaan, maar denk dat het met voeding ook prima op te lossen is.
Heb al best vaak ijzertekort gehad en daar hoefde ik nooit veel bijzonders voor te doen. Genoeg vitamine C en ijzer via voeding innemen en eventueel een poosje ijzertabletten slikken

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 17:49

Gelukkig Dilan, dat is vast een hele geruststelling dat er met je hart niks mis is.

Goof goed bezig!

Hier net twee korte stukjes gelopen. Eerst een kwartiertje samen met de hond, zodat ze gaat leren mee te gaan hardlopen en haar conditie kan opbouwen. Ze vond het leuk maar was nogal all over the place dus voor mij niet echt lekker lopen nog. Hond thuis afgezet en daarna nog even een kwartiertje zelf 'los' gelopen. Bij elkaar 5km :)

Supervixen

Berichten: 12942
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 18:05

Dilan, wat ontzettend fijn dat alles gewoon goed is. Wat zei hij over je hoge hartslag bij het wandelen?

Goof supergoed, lekker doorgaan zo.

F_orumster het ziet er makkelijk uit, maar voel me nog steeds aardig moe door die prik of door het werk.
Pas na 18km kwam ik een beetje in mijn ritme.
Voor de foto doe ik net iets meer mijn best voor het zweefmoment hoor :+

Ik loop ook minimaal 10.000 stappen per dag. Het afgelopen half jaar is het me geloof ik 1 keer niet gelukt. Dat was de keer dat ik de hele avond met mijn zusje bij de spoedeisende hulp zat na mijn werk. Mijn gemiddelde is 18.000 stappen op een dag.

Goed bezig Kylan.

Sherivey
Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 18:39

Die enorm hoge pieken dat is waarschijnlijk afwijking in mijn horloge.
Daarnaast kan het hoge gemiddelde komen door bloedarmoede, maar ook een stukje aanleg.
En heel misschien ook omdat er toch iets van inspanningsastma zit, maar dat moet de longarts volgende maand even bekijken.

Op de test in het ZH waren er geen hoge pieken te zien tijdens inspanning.

Ik haal de 10K stappen niet altijd. Maar 5000 kom ik over het algemeen vrij makkelijk aan.

Maflinger_S
Berichten: 12176
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:11

Duke gefeliciteerd!

Morris

Berichten: 3446
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:13

Duke gefeliciteerd

Morris

Berichten: 3446
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:14

Dilan93 schreef:
Nou, ik ben op de terugweg vanuit het ziekenhuis. Afspraak bij de cardioloog gehad.
Hart is in orde, conditie bovengemiddeld en heb bloedarmoede (blijkt uit laatste bloedafname van november)


Fijn nieuws

Ik heb vandaag bloed laten prikken, jaarlijkse controle vanwege hoge bloeddruk icm medicijnen. De afspraak over de uitslagen heb ik over twee weken.

F_Orumster

Berichten: 15340
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:51

@Dilan, fijn dat de uitslag geruststellend is.

@SV fijn dat je zo eerlijk bent, het ziet er wel heel mooi uit die sprong van jou. Ik hoop dat ik ook wat gracieuze ga lopen, ik heb nog lang geen zweef moment.

@klein vraagje over schoenen. Kunnen jullie de schoen iets buigen? Stel je houdt m aan de hiel vast en drukte de teen op de grond, zoals je loopt eigenlijk? Buigt jullie schoen een beetje onder de bal ofzo? Die van mij zijn knoepert hard, niet induwbaar en niet te buigen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:06

Winged schreef:
Overigens loop ik lekkerder met kou dan in de bloedhitte. Mijn hoeveelheid kilometers is in de zomer ook vaak minder O:)


Idem! Bij kou/wind/regen/donker is het veel lastiger om naar buiten gaan maar toch veel prettiger lopen!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:12

Goed gedaan Goof!

Die Challenges ja, slecht zijn ze niet, maar ook zeker niet zo wonderlijk als ze beweren. Onderzoek naar gewoontevorming toont een veel genuanceerder beeld. Zo is het helemaal niet waar dat gewoontes zich na 6 weken vastklinken. Dat hangt van veel andere zaken af. Een interessant boek hierrond is Habits.

Dilan: fijn dat je hart ok is!

Er zijn veel filmpjes op YouTube hoe ver een schoen moet en mag buigen. Niet buigen lijkt me niet goed nee.

Goed gedaan Goof én gefeliciteerd Duke!

F_Orumster

Berichten: 15340
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:14

poes schreef:
Er zijn veel filmpjes op YouTube hoe ver een schoen moet en mag buigen. Niet buigen lijkt me niet goed nee.

Ah, goed idee om even op YT te kijken.

Ik ben al in contact met 'mijn' run2day filiaal die bezorgen.

Faringo
Berichten: 8271
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:08

Ik had vanavond m'n eerste hardloop groepje rondje. Vond het heerlijk en nog goed vol te houden. Zeg 5 kilometer in 45 minuten. In totaal 5,9 kilometer. Toch maar mooi gedaan. Het begin is er. Helaas voel ik wel m'n kuit weer nu, dus maar even afwachten hoe dat zich ontwikkeld.

IMAY1990

Berichten: 1901
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:15

Zo, hier na vorige week maar 1 keer hardgelopen te hebben(mijn 10k) vandaag het volgende schema gestart. Nu is het doel in 8 weken naar 15k te werken. Schema bevat nu elke week een "tempo" duurloop, een interval loop en een "lange" duurloop op rustig tempo. Deze week begint het met 30 minuten tempoduur, 6 keer 4 min intervallen met 2 min pauze en 60 minuten rustige duurloop.

Dit was vandaag:
Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 22:27

Faringo schreef:
Ik had vanavond m'n eerste hardloop groepje rondje. Vond het heerlijk en nog goed vol te houden. Zeg 5 kilometer in 45 minuten. In totaal 5,9 kilometer. Toch maar mooi gedaan. Het begin is er. Helaas voel ik wel m'n kuit weer nu, dus maar even afwachten hoe dat zich ontwikkeld.

Superfijn! :D

Hopelijk valt je kuit verder mee.

Ik heb nu een bult in mn knieholte van het dry needlen :')

Goof

Berichten: 28966
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:37

Faringo, super zeg!

Dilan, deed het bij jou ook zo pijn? Ik kon een paar uur na de behandeling niet meer lopen en nauwelijks steunen op mijn been.
Overigens was het wel wat ik nodig had, want mijn klachten waren daarna weg!

Sherivey
Berichten: 8763
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 22:51

Ik kan er wel mee lopen, maar als ik erop druk doet het best wel zeer.

In mn knieholte dan. Bovenbeen voelde ik alleen gisteravond speldenprikjes als ik bewoog, maar nu niks meer