Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ontherun
Berichten: 4968
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 23:52

Dilan93 schreef:
Ik heb idd vrij smalle kuiten :o

Heb nu de W2, zit bij mn voet prima, maar bij de kuiten had ie echt niet losser gemoeten


Goedemorgen. Ik had het inderdaad verkeerd om gelezen :o Maar ja. Smalle kuiten lijkt me eigenlijk nog vervelender dan brede kuiten als het gaat om compressiekousen -O-

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 09:59

MuSLi schreef:
Leuk dat je toch de 7H route gelopen hebt vandaag! :j en mooi dat je jouw tijd kunt relativeren en het als een mooie ervaring ziet! En weer veel motivatie hebt om verder te trainen :D

En respect voor je bijleespost! _/-\o_

Thanks. Het topic ging wat sneller dan ik dacht, maar wil dan toch op zoveel mogelijk reageren. := :o

En ja, ik kan zeker dit relativeren. Een paar maanden geleden lag mijn duurlooptempo op 7:15 :oo
Dus er zit al veel verbetering in.

Supervixen

Berichten: 12870
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 11:24

Goed gedaan de 7H route!
Als je maar lol hebt en hebt genoten, dan doet de tijd er niet toe.

lovemaylo

Berichten: 1803
Geregistreerd: 23-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:14

@Duke, die is 25juni. Nog niet eerder een hele marathon gelopen dus dit word m'n eerste!


Puera schreef:
lovemaylo schreef:
Ik wil graag de marathon van Sneek lopen in juni. Hopelijk gaat het allemaal weer door dan!
Leuk!
Die heb ik ook op de planning, de halve dan. :D Ga jij voor de hele?

Werk je in Sneek in een hardloopzaak?

Wat een bijleespost, respect Duke. Leuk verslag van je 7H. Knap, zo’n tijd met al die hoogteverschillen.


Ja ik ga voor de hele.
Nee ik werk in Zwolle :+

gaucho

Berichten: 9537
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:54

Ik heb voor mezelf ook een mooie challenge bedacht. Ik ben net 41 geworden, hoe leuk zou het zijn om mijn eerste marathon te lopen als ik 42 ben? :D Dan wel bij voorkeur als trail en tijdens een evenement. Zal dus wel ergens in 2023 worden, wie weet er een leuk evenement wat jaarlijks wordt georganiseerd? Egmond is misschien wat heftig.

Sherivey
Berichten: 8693
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 12:55

gaucho schreef:
Ik heb voor mezelf ook een mooie challenge bedacht. Ik ben net 41 geworden, hoe leuk zou het zijn om mijn eerste marathon te lopen als ik 42 ben? :D Dan wel bij voorkeur als trail en tijdens een evenement. Zal dus wel ergens in 2023 worden, wie weet er een leuk evenement wat jaarlijks wordt georganiseerd? Egmond is misschien wat heftig.

Rotterdam marathon is er ieder jaar.

Of wil je een trail marathon?

Lien_

Berichten: 2499
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:56

Mooie rondjes iedereen! Duke, respect voor je enorme bijleespost. Wat een prachtige kleuren daar <3 mooie verbetering van je duurlooptempo :)

Thanks voor de tip voor de korting op compressiesokken :D

gaucho, wat een leuke uitdaging! Ik weet helaas geen evenement, maar iemand anders vast wel :j

Ik heb gisteren niet gelopen, het was echt zo'n mooie dag dat ik jaloers was op de mensen die ik zag lopen. Vanochtend een rondje gedaan, het was echt koud :brr: wel heel tevreden met m'n tempo, ik probeer iets vlotter te lopen op kortere afstanden
Afbeelding

gaucho

Berichten: 9537
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 12:59

Dilan93 schreef:
gaucho schreef:
Ik heb voor mezelf ook een mooie challenge bedacht. Ik ben net 41 geworden, hoe leuk zou het zijn om mijn eerste marathon te lopen als ik 42 ben? :D Dan wel bij voorkeur als trail en tijdens een evenement. Zal dus wel ergens in 2023 worden, wie weet er een leuk evenement wat jaarlijks wordt georganiseerd? Egmond is misschien wat heftig.

Rotterdam marathon is er ieder jaar.

Of wil je een trail marathon?


Bij voorkeur trail.

Supervixen

Berichten: 12870
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:11

Kijk eens bij trail-events:

Leenderbos wintertrail 42km in januari.
Leersumseveld marathon 42km in maart.
Leenderbos zomertrail in juli 42km.

Of kijk even op de site van runforestrun.

gaucho

Berichten: 9537
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:12

Supervixen schreef:
Kijk eens bij trail-events:

Leenderbos wintertrail 42km in januari.
Leersumseveld marathon 42km in maart.
Leenderbos zomertrail in juli 42km.

Thanks, dat klinkt allemaal als goede opties.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:29

Oe, leuk doel Gaucho!

Lien, loop jij gewoon even onder de 5:00 min/km? :oo Was vanochtend denk heel mooi om te lopen! Ik zit op kantoor en ben met de auto naar werk gereden, en ben jaloers op iedereen die in de gelegenheid was om vanochtend naar buiten te gaan. Ik ben zo gek op die prachtige rijp nu buiten.

Morgenavond mag ik de warming up verzorgen voor onze eigen hardloopgroep (meestal rond de 20 man). Dit als onderdeel/opdracht van mijn cursus. Ik vind het stiekem wel beetje spannend, zeker omdat het voor onze eigen groep is. := Ik heb mijn voorstel naar de trainer gestuurd (hij is tevens ook mijn cursusleider), maar ik hoef mij niet druk te maken want ik kan het goed, beweert hij, maar makkelijk praten...

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:13

@Gaucho eventueel de Airborne Freedom trail(september)? Hoewel het niet een echte marathon is, want 45 km.

Ik kom trouwens maar zo even binnenvallen, maar wil eigenlijk wel meekletsen. Ik ben aan het begin van de zomer begonnen met sporten bij de sportschool en gelukkig al aardig wat coronakilo's verloren, maar zeker in de donkere dagen mis ik het buiten zijn wel echt. Ik wil dus graag 1/2x sporten per week vervangen voor een rondje hardlopen.

Ik hoop hier een beetje motivatie en doorzettingsvermogen te vinden. Ik heb een paar keer eerder geprobeerd op te bouwen met hardlopen en die keren dat het succesvol was vond ik het ook echt heel leuk. Maar er waren ook een aantal onsuccesvolle pogingen. Ik vind de fase dat je nog opbouwt en niet iets van 30min kan lopen namelijk echt ongelofelijk saai. Fingers crossed dat het deze keer wel weer gaat lukken.

Sherivey
Berichten: 8693
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 14:22

Bonna, welkom :D

De Leersumse veldtrail (winter) en Leendeebos trail (zomer) staan bij mij ook op de lijst :j

Leenderbos heb ik een paar jaar geleden gelopen, was heel mooi.

Sowieso is mn lijst voor volgend jaar steeds voller aan het raken :D
Qua maanden zijn alleen juni en december nog leeg.

Qua provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Zeeland.

Nu alleen nog wachten tot een aantal inschrijvingen open gaan :+

lovemaylo

Berichten: 1803
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 14:52

@gaucho, in Apeldoorn heb je de midwinter marathon, de marathon is een trail. Geloof dat die in februari is altijd.

@Lien_ ja vannacht de eerste nachtvorst, lekker fris! Lekker tempo ook!

Ik loop 18december op Ameland, de Ameland adventure run (als het door gaat) zijn er nog meer bokkers die daar heen gaan?

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:40

Welkom - wat leuk nog meer nieuwe mensen!
Laat je niet afschrikken door de profi’s hier hoor!
Er zijn ook meer dan genoeg starters in dit topic in opbouw fase 1,2 en 3. :)F
Just for fun, lopen is gewoon leuk!

Ook ik kijk momenteel naar buiten en denk alleen maar: wat een top weer - kon ik maar!
Ik had zondagochtend lekker gelopen, klein rondje van 6,5 km.
Gaat goed en zonder te stoppen.
Door mijn schildklier ook weer “opnieuw” begonnen maar geniet van elke keer dat ik “mag” (ga om de dag)

Hoop de laatste 5 weken van dit jaar wat lichter naar de 8 km te trainen en dan in januari terug in vorm te zijn.

Toch lees is vaak dat je in verschillende tempo’s moet lopen om te kunnen verbeteren.
En de “pace” tijden worden ook vaak genoemd en zie ik terug in de grafiek na afloop van mijn rondjes.
Is er iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen? #leermomentje #ooitgaikmee #42km #bokttrail

Supervixen

Berichten: 12870
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:39

De midwintermarathon is geen marathon maar max 25km en op de weg. Je hebt wel een marathon trail in de kroondomeinen.

De freedomtrail heb ik afgelopen september gelopen, is 44km en is ongeveer de helft trail.
Vergis je vooral niet in de hoogtemeters daarbij.

BB80: afwisselen, ongeveer 70% van je trainingen moet je op relatief lage snelheid lopen. Rustige duurlopen.

lovemaylo

Berichten: 1803
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 17:43

Ja die bedoel ik. Die valt onder de organisatie van de midwinter

BB80, snelheden wisselen is goed. Maar dan ook langzaam, meer langzame trainingen dan snelle trainingen

foxy80

Berichten: 7906
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 18:20

Goh, jullie gaan opeens keihard zeg! Net of dit topic heeft ook loopschoenen aan. Vrijdag training overgeslagen, was al donker en ook moe, dus maar gelaten.

Zaterdag testte zoontje dan positief voor corona. Zondag toch maar loopschoenen aangetrokken, dus na 5 volledige dagen rust en snelste eerste km ooit: 6'40"! Daarna mooi volgehouden en 4 km in 29'02"!!!
Vervolgens rustig verder gelopen en eindelijk mijn 5 km op 37,5 minuut gelopen. Nu de 6 km op 45' trainen. Lopen zal de komende week het enige verzetje worden, ik zit nu opgehokt met mijn kind.

Gaucho, ik word in '22 ook 42 maar dat is me toch te kras, zal al blij zijn met de 10miles in april. Eindejaarscorrida in Leuven is trouwens ook afgelast, dikke onzin vind ik het.

BB80, intervaltraining heet dat. Vind je wel wat over online. Als je met een hartslagmeter traint kan je dat nog beter afstemmen.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 09:30

@Bonna: Succes met de opbouw! Ik vraag me af waarom je het juist saai vindt als je nog geen 30 min kan lopen. Dan ben je nog lekker ermee bezig. Ik vind het soms juist saai om hele stukken achter elkaar te hardlopen. Hopelijk kun je wel het plezier erin vinden, dan wordt het echt leuk.

Ik word wel enthousiast van die geplande trailloopjes. Ik heb ook even gekeken of er wat leuks bij staat op een moment dat het past. Maar ik durf mij nergens voor in te schrijven. Had mij deze periode voor 3 loopjes ingeschreven én betaald, maar de 7H is al geannuleerd, dat verwacht ik eigenlijk ook voor de Bruggenloop (12 december), maar voor de Oostvoornse Duintrail heb ik nog goede hoop (5 december), want die trailruns zijn toch wat minder massaal. Maar als er nog strengere coronaregels komen, vrees ik dat niks meer doorgaat in december. En je krijgt niet zomaar je geld terug. Van de 7H waarschijnlijk de helft. En de Duintrail is nog het startbewijs van vorig jaar.

@BB80 wat heb jij aan de schildklier? Ik heb Hashimoto (traagwerkende schildklier) dat helpt ook niet altijd mee, maar maakt me juist trots op wat ik wel allemaal kan bereiken.
Als je trouwens intervaltrainingen wil doen, is een leuke oefening om buiten te doen: fartlekken. Dan zoek je iedere keer een object om naar toe te rennen. Bijvoorbeeld lantaarnpalen of bomen. Dan ga je dus bij iedere 2e lantaarnpaal versnellen tot de volgende. Even als voorbeeld.

Wel grappig dat er hier leeftijdsgenootjes zitten. Ook ik word 42 in '22. Een marathontrail zou wel heel gaaf zijn. Zit bij mij wel in de mogelijkheden. 42 kilometers voor 42 jaren. :D

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 11:48

Hier nog een uit bouwjaar 1980 := Goed topic dit!
Helaas een traag werkende schildklier met de symptomen van een te snelle. Gebruik al vele jaren medicijnen maar eens in de zoveel tijd wandelen mijn waardes van het padje.

Bedankt voor de tips om toch eens te werken met intervallen. Ga er naar kijken - was eigenlijk altijd “eigenwijs” door gewoon op continue hoog tempo mijn km’s af te leggen. #nooitteoud

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 11:55

Rustig lopen is ook zeker heel lastig @BB80.
Maar oefening baart kunst. Dat geldt hier ook :j

M'n nieuwe Fusion broek is verzonden. Hopelijk morgen dus in handen *\o/*

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:02

1980 is goed vertegenwoordigd. :D

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:05

Hier ook 1980
Spoiler:
+7
:')

Anders voel ik me zo buitengesloten.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:06

@BB80: Aaaah, zo herkenbaar. Momenteel sputtert mijn schilklier ook, dus moet wat extra bloedprikken om opnieuw goed af te stellen.

@MuSli: Een Fusion broek? Wat is dat? Een fijn merk voor hardlopen?

1980 is wel een trending bouwjaar hier. Hahaha! En we houden een marge van 7 aan. O:)

Edit: Rustige duurloopjes afwisselen met intervallen is zo ontzetten goed voor je progressie!

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:13

@Duke: Yes, een hele fijne hardloopbroek. Helaas ook (heel) duur.
Deze heb ik cadeau gekregen van mijn man <3 dus geniet er dubbel van.
En een hele fijne broek én niks hoeven betalen :P