Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12882
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 07:33

Ja leuk!

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 08:22

betadine schreef:
Wauw SV, dat jij dit in je eentje zomaar even doet.

@ Lisitano: Goed bezig. Zolang het kindje nog wil blijven zitten :D

Haha ik ga bewust altijd als hij al lekker uitgeraasd is. Anders wil hij idd echt niet blijven zitten.

Namiro, dan de 10 doen! Meestal lukt dat ietsje meer makkelijk als je een evenement doet en geeft het juist die kick.

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:08

Heb jij nog een speciale wagen lisitano? Met onze buggy zie ik mezelf niet over dat soort paadjes rennen..
hier kunnen we niet wachten totdat ons zoontje op z’n fiets mee kan. Qua afstand zou hij makkelijk 5 km op z’n loopfiets mee kunnen.. alleen stopt hij bij ieder bloemetje, grassprietje, kevertje etc.. :')

Even afwachten wat mijn vriendin zegt en dan gaan we wellicht toch maar gewoon voor de 10!

EedihcrO

Berichten: 788
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 09:35

Goedemorgen allemaal. Ik kom even om het hoekje spieken met een vraagje. Hopelijk is dat oké.
Ik ben een weer beginnende hardloper. Mijn schoenen zijn zeker 10 jaar oud. Wellicht verstandig om ze te vervangen dus. Maar, waar kan ik ze op een juiste manier laten aanmeten? Ik woon tussen Tilburg en Breda, dus kan beide kanten goed op.

Ben begonnen met een start to run groep bij de atletiekvereniging. Als het goed is kan ik over 12 weken 5 km lopen :P . Kan me er nog niks bij voorstellen :+

Supervixen

Berichten: 12882
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:05

Bij een vestiging van run2day of runnersworld?
Dat zit vast ergens bij je in de buurt.

EedihcrO

Berichten: 788
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:36

Zijn die al prima ja? Ik heb er echt geen verstand van, dus wist niet of die grotere ketens al goed genoeg waren. Maar dank voor je antwoord. Die zit er 1 in Breda.

murls
Berichten: 125
Geregistreerd: 17-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 18:57

Ik ga volgen! Leuk om jullie verhalen te lezen!

Mn collega's willen in april meedoen aan een mud run van 5 km (of meer), en ik moet ook mee doen :+.
Hartstikke leuk, maar t probleem is dat ik al een maand of 7 niet meer hardgelopen heb. Dat wordt dus nog wat haha. Toen liep ik 5 km binnen een half uur, maar moet nu eerst wel weer flink conditie opbouwen. :=

Iemand een fijn schema / tips om in 2 maand zo snel mogelijk conditie op te bouwen?

Supervixen

Berichten: 12882
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 19:27

Voor een mudrun hoef je echt niet 5km binnen het half uur of aan een stuk hard te kunnen lopen.
Als je opbouwt tot 3km aan een stuk, dan moet een 5km mudrun wel lukken.
Misschien kun je een 5km schema downloaden, van bijvoorbeeld runnersworld en die gebruiken.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 08:27

-Namiro- schreef:
Heb jij nog een speciale wagen lisitano? Met onze buggy zie ik mezelf niet over dat soort paadjes rennen..
hier kunnen we niet wachten totdat ons zoontje op z’n fiets mee kan. Qua afstand zou hij makkelijk 5 km op z’n loopfiets mee kunnen.. alleen stopt hij bij ieder bloemetje, grassprietje, kevertje etc.. :')

Even afwachten wat mijn vriendin zegt en dan gaan we wellicht toch maar gewoon voor de 10!

Ja, ik had eerst alleen een kar die je ook achter je (race)fiets kan hangen. Maar die kar is best groot en lastiger in de auto te proppen. Die banden zijn ook beter geschikt voor de straat.
Nu een Thule Urban Glide, ik ren er zelfs mee in het bos en duinen. Mul zand wel overslaan :)) Deze wagen loopt wel net wat minder stabiel dan die andere kar, maar ik kan het ook makkelijk in mijn C1 kwijt om naar een mooie plek te rijden en de hond kan er makkelijker naast. Ik gebruik deze ook als gewone buggy. Ik loop nogal veel onverhard, ook voor de honden. Deze wagen is echt heel licht en wendbaar, ook op zachte paden dus ik ben er heel blij mee. Het is een grote uitgave maar gaf mij een stuk vrijheid terug dat ik lekker kan blijven hardlopen en ook de leukste gebieden met de honden niet over hoef te slaan.
Afbeelding

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:14

Mooie wagen zeg @Lisitano <3

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:11

Oh dat is een mooie wagen!! :j

Maar indd een behoorlijke uitgave.. denk dat ik dat er nu niet meer ga uithalen nu mijn zoontje al bijna 3 is en eigenlijk nooit meer in de wagen wil.

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:01

En toen was het alweer bijna weekend! *\o/*

Wel meegelezen en me voorgenomen om later even te reageren maar dan vliegen de dagen ineens voorbij. Zie allemaal leuke dingen voorbij komen. Mooie trails, sprinten door het bos achter de paarden aan, lekker sportief met de fiets... heerlijk!

Wat fijn dat je weer mag beginnen met hardlopen, BeFunny! *\o/*

Lisitano ook weer lekker bezig, lees ik.

Waar ga je ook alweer heen, IMAY?

Welkom murls, wat stoer dat je aan een mudrun mee gaat doen!

Succes met opbouwen, EedihcrO. Een paar goede schoenen is essentieel. Lekker gaan uittesten.

Eind januari heb ik 25 km met mijn buuf gelopen en daarna een flinke waarschuwing van mijn lijf ontvangen. Mijn linkerkant (been) is gevoelig voor blessures. Heb al voor verschillende dingen bij de fysio gelopen. Deze keer ging mijn heup steeds meer pijn doen. Aangezien er heupproblemen in de familie zitten, kneep ik 'm wel een beetje. (online vragenlijsten invullen helpt ook niet - die kwam uit op heupartrose := :+)
Zelfs een halfuurtje wandelen tussen de middag ging niet zo lekker. Dus maar weer naar de fysio getogen en die heeft me bewerkt met haar naalden.
Gelukkig gaat het deze week met sprongen vooruit. Ik loop nog wel hard maar nu wat minder kilometers.
Ik denk dat ik mijn marathonplannen voorlopig maar even in de ijskast parkeer, en lekker rond de halve blijf zitten en ik moet toch maar eens wat meer aan krachttraining gaan doen.

Zag iets voorbij komen van runners yoga, dat wil ik eens gaan proberen en ik kreeg onlangs de tip voor pilates. Binnenkort maar eens kijken of ik Youtube op de tv aan de praat ga krijgen. :+

Ninus
Berichten: 1727
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 16:46

:wave:

Ben niet helemaal bij, genieten van laatste uurtjes NY. Vanochtend 12km door Central Park gerend, is toch wel bijzonder! En woensdag door Brooklyn over zowel Brooklyn als Manhattan Bridge.

Hebben werkelijk genoten. Het weer was ontzettend goed en we hebben veel gezien en gedaan. Een aanrader, ook als je geen stadsmens bent :))

Wow SV, bikkel! Even een trailmarathon op de woensdag, lekker!

Balen Puera :(:)
Maar even letterlijk pas op de plaats.

Lijkt me best zwaar, rennen met een wagen. Maar snap de investering best!

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 19:22

Klinkt geslaagd, Ninus. Geniet er nog maar even van!

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:25

Mag ik me hier ook melden?
Ben sinds een paar maanden aan het opbouwen, maar een hele tijd getobt met shin splints. Inmiddels lijkt het voorzichtig de goede kant op te gaan, maar word ik geconfronteerd met mijn conditie :+

Supervixen

Berichten: 12882
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 22:30

Welkom, gezellig!

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 23:55

Welkom! Shin splint is een nare blessure. Die conditie komt vanzelf. :j

EedihcrO

Berichten: 788
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 08:31

Oh, ik dacht dat dit een groep met echt ervaren lopers was. Zo niet, dan zou ik mezelf ook graag aansluiten. Vandaag voor de derde training op pad.
Wat ontbijten jullie voor je gaat lopen? Ik start pas om kwart over 9, dus daarna ontbijten duurt me te lang. Ik zet nu wel speciaal de wekker, zodat er wat meer tijd tussen eten en lopen zit. Ik moet alleen nog uitvinden wat goed valt. Zo ook met avondeten, want de dinsdagen lopen we s avonds.

Supervixen

Berichten: 12882
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 08:38

Het niveau hier wisselt van starters tot ervaren. Iedereen is welkom hoor!

Ik eet gewoon een boterham. Of een boterham en een banaan. Boterham en een gekookt ei.
Kwark met wat noten en fruit gaat ook prima. Dan kan ik meteen starten met lopen.
Gewoon testen wat goed gaat.
Een uurtje of anderhalf nuchter lopen kan ook prima.

Lopen in de avond na het avondeten gaat eigenlijk nooit goed bij mij, dus dat doe ik niet.

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:04

EedihcrO schreef:
Oh, ik dacht dat dit een groep met echt ervaren lopers was. Zo niet, dan zou ik mezelf ook graag aansluiten. Vandaag voor de derde training op pad.
Wat ontbijten jullie voor je gaat lopen? Ik start pas om kwart over 9, dus daarna ontbijten duurt me te lang. Ik zet nu wel speciaal de wekker, zodat er wat meer tijd tussen eten en lopen zit. Ik moet alleen nog uitvinden wat goed valt. Zo ook met avondeten, want de dinsdagen lopen we s avonds.


Ik vind dat ook lastig. Loop ook in de avond en ik probeer een wat lichtere maaltijd te eten en een kleinere portie. Ik eet liever erna nog iets.
Tussen eten en lopen hier minimaal een uur. Anders heb ik tijdens het lopen echt last van het eten..

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:25

Wat Namiro zegt geldt ook voor mij. Ik ontbijt voor het lopen vaak met een dubbel stuk brood, of soms wat Skyr.

Fenn

Berichten: 6155
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:55

Tiggs schreef:
Mag ik me hier ook melden?
Ben sinds een paar maanden aan het opbouwen, maar een hele tijd getobt met shin splints. Inmiddels lijkt het voorzichtig de goede kant op te gaan, maar word ik geconfronteerd met mijn conditie :+


Leuk dat je loopt! Shinsplint is echt een lastige blessure. Heb er zelf heel veel last van gehad. Langzaam opbouwen en beetje krachttraining erbij is wat mij uiteindelijk naar de iets langere tijden heeft geholpen. En langzaam betekende dat ik na blessure soms wel 18 weken erover deed om op 5km te komen ipv 12 of 8. Maar hé, lopen is lopen en is lekker 8-) Vond het soms wel confronterend dat sommige mensen praktisch ongetraind het huis uit konden en 5km konden lopen. Dat kan ik inmiddels beter loslaten. Ieder z'n lijf.

Ninus
Berichten: 1727
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 09:56

Ik loop bij voorkeur vroeg in de ochtend en ik vast, dus tot 20km loop ik nuchter. Als ik langer of later ga dan eet ik een paar lepels Skyr met eventueel wat walnoten.

Na een avondmaaltijd wordt het bij mij ook niet. Als ik een avondloop doe dan eet ik tijdens de lunch een lichte warme maaltijd en dan 's avonds een boterham

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 10:36

Fenn schreef:
Tiggs schreef:
Mag ik me hier ook melden?
Ben sinds een paar maanden aan het opbouwen, maar een hele tijd getobt met shin splints. Inmiddels lijkt het voorzichtig de goede kant op te gaan, maar word ik geconfronteerd met mijn conditie :+


Leuk dat je loopt! Shinsplint is echt een lastige blessure. Heb er zelf heel veel last van gehad. Langzaam opbouwen en beetje krachttraining erbij is wat mij uiteindelijk naar de iets langere tijden heeft geholpen. En langzaam betekende dat ik na blessure soms wel 18 weken erover deed om op 5km te komen ipv 12 of 8. Maar hé, lopen is lopen en is lekker 8-) Vond het soms wel confronterend dat sommige mensen praktisch ongetraind het huis uit konden en 5km konden lopen. Dat kan ik inmiddels beter loslaten. Ieder z'n lijf.


Herkenbaar! En ook dat ik dacht: maar vroeger kon ik het toch ook? Maar als tiener herstelt je lichaam natuurlijk veel beter dan als dertiger.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 11:02

Ik had me hier een tijdje geleden al eens gemeld (maar ben niet goed in reageren, ook al blijf ik meelezen). Ik moet ook heel langzaam opbouwen want ik merk dat ik echt niet vlot conditie opbouw.

Nu heb ik de laatste tijd last gekregen van mijn knieën, dus ben ik daar wat mee aan te sukkelen. Blijkbaar komt dat door te hoge belasting, wat naast te veel trainen ook kan komen door zwakke spieren rondom de heupen, ongelijke benen of naar binnendraaiende kniëen. Check, check, check :') .
Ik probeer nu wat krachtoefeningen te doen voor mijn beenspieren en heel hard te letten op mijn houding tijdens het lopen.
Iemand die daar nog ervaring mee heeft?