Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12884
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 13:45

Schemerdier, ben je ermee naar een fysio geweest? Ik denk dat die goede oefeningen kan geven waarmee je dit deels kunt voorkomen.

EedihcrO

Berichten: 788
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:00

Bedankt voor de tips allemaal. Ik eet wel vaker warm overdag, dus dat kan ik dan op de dinsdag wel gaan inplannen. Dan eet is s avonds iets van salade of brood en na het lopen nog een bakje yoghurt.

Ik loop ook liever overdag, maar omdat ik nu de opstart via een loopgroep die zit ik wat vast aan hun tijden. Ik loop ook via de groep om mensen te leren kennen, dus ik wil wel graag elke keer mee doen.

Vanmorgen weer een training gehad. Het is nu nog zo dat ik de warming up vermoeider vind dan het lopen zelf :o . Maar dat zal nog wel gaan veranderen denk ik. We hebben als kern 2-1-2-1-2 gelopen, maar in totaal met inwandelen en alle oefeningen zaten we toch al op 5 km onderweg. Kreeg ook een goeie winkel aangeraden, dus daar heb ik even een afspraak gemaakt. Helaas zijn ze dicht deze week. Lang leve carnaval :+ . Maar goed.

ieris

Berichten: 1782
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 14:28

Welokm Eedih, leuk dat je begonnen bent met hardlopen, ja en in een groep heb je ook een stok achter de deur.
Ja in Brabant is het zeker flink feest deze dagen, hier op de Veluwe valt het gelukkig mee.

Nina, gaaf zeg dat NY zo goed bevalt!
Leuk dat je daar gewoon hardgelopen hebt, lijkt me ook wel een gave stad.
Ik ben er nog nooit geweest, wel in de staat NY, maar meer in het noorden, in Ithacka een klein studenten stadje, ook erg mooi daar.
Daar heb ik toen een race gefietst op een F1 circuit, en mijn maatje daarna hardgelopen, was erg leuk!

Puera, goed dat je rustig aan doet.
Bij mij hetzelfde, ook hiet het snelste last van mijn linkerheup, ik heb beenlengte verschil, jij ook?
Ik moet ook meer heup oefeningen doen, maar schiet er vaak bij in!

Wat een druilerige dag hé, gister na het werk nog een rondje gemaakt met 6 x versnelling.
Vandaag wil ik een klein duurloopje doen.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:13

Eedih, wat goed dat je gelijk met een groep bent gaan starten. Beginnende posters vind ik juist leuk, als je begint kun je nog zoveel verbeteren en doe je dat ook zeker weten. Succes!

Ninus, tof! Gewoon in NY hardgelopen!

Schemerdier, voor je knie zou ik toch eens een fysio benaderen. Je wil geen lopersknie.
Ik blijf ook de yoga aanprijzen hier :)) Goed rekken en strekken helpt.

Tiggs, goed bezig! Conditie bouwt echt snel op, ook na je 30e. Je spieren minder snel dan die conditie dus blijf lekker mak aan doen. Je hebt als het goed is nog heel veel tijd om te blijven opbouwen. Dat doe je als hardloper toch continu.

Zelf heb ik niet zoveel moeite met eten voor het lopen. Als ik echt een plan heb pas ik mijn voeding wel aan naar wit brood met pindakaas. Dat gaat altijd goed. Dan eet ik daarna wel groenten of ander aanvullends. ‘s Ochtends loop ik vrijwel altijd nuchter, ook de 15+ km rondes.

Gisteren in de duinen en over het strand gelopen in die takkewind. Ik wist dat het naar zou zijn maar lopen in storm op het strand heeft toch wat. Zeker als je de route zo plant dat je wind mee op het strand hebt 8-) De duinen met wind tegen was echt goed buffelen maar ik voelde me zo goed en blij. Lekker alleen in die mooie omgeving. Ik had dit nog wel even langer willen doen.
Mijn hond Meeko was mee maar dit keer heeft hij me niet veel geholpen. Hij vond het echt stom weer :')
Ruim 6,5 km gelopen, onverhard en ook veel mul, en nog steeds nul pijn. Ook vandaag niet *\o/* Deze week 18,5 km kunnen lopen dus ik heb goede hoop dat ik nu eindelijk verder kan opbouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Fenn

Berichten: 6156
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 15:29

Lekker loopje Lisitano! Bikkelen op het strand

Bij last van knieën zou ik ook fysiotherapie doen. En yoga idd.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:59

Thanks voor de bemoedigende worden Lisitano :)

Doen jullie aan krachttraining naast het hardlopen? Zo ja, heb je tips?

Supervixen

Berichten: 12884
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 23:14

Yep ik heb het weer opgepakt ivm ultra's op de planning en het sterker worden daarvoor. Minimaal één keer dertig minuten per week, maar ik probeer twee keer dertig minuten per week te pakken.
Ik heb thuis wat dumbells en weerstandsbanden.
Ik doe vooral oefeningen voor mijn bovenlijf met gewicht met rekoefeningen voor mijn benen en rug tussendoor. Soms wat training van mijn benen. Ligt eraan of ik de volgende dag ver loop en of ik spierpijn heb van een loop.
Ik heb veel oefeningen van pinterest afgehaald.

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 15:33

Aangezien ons loopje gisteren (gezien de weersvoorspellingen) niet doorging, had ik me maar ingeschreven voor de Wijcklooptrail. Een trailrun die bij ons in het duingebied georganiseerd werd. Gekozen voor de 16km. Zouden we eigenlijk gisteren ook lopen, dus prima ;)

Was een fijne loop. Goed georganiseerd, leuke route, goede sfeer en best ok weer. Beetje miezer hier en daar, maar verder weinig wind. Genoten van de kilometers. Ze gingen snel voorbij en liep mooi op met een aantal anderen :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Leuke herinnering erbij ook :)

Ninus
Berichten: 1728
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:04

Leuk MuSli!

En Lisitano gezellig met de hond lekker over het strand.

Ik heb het net maar bij een rondje 5km gelaten, een nachtje doorhalen doet niet meer zoveel goeds, ben al een poosje geen 18 meer := :D Verder mogen we niet klagen, de jetlag valt reuze mee. En wat is het weer heerlijk weer vandaag <3

Ik moet eigenlijk mijn werk laptop nog even aanslingeren, maar dan is de vakantie echt weer voorbij, dus ik duik de tuin nog even in met een boek!

Supervixen

Berichten: 12884
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 16:15

Goed gedaan Musli!

Hier 21km getraild met mijn vriend in het Reichswald in Duitsland. Heuvels gelopen met de stokken, bijna 400 hoogtemeters.
Sommige paden waren zwaar en glibberig van de modder en van de sporen van zware machines voor de houtkap. Voelde ook nog wat moeheid in de benen van mijn marathon van woensdag. Wel echt genoten weer, ik loop graag in het Reichswald.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

suusje26

Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:49

Goedemorgen,

Wat een prachtige fotos weer SV. Al helemaal gewend aan de stokken?

Fijn dat de jetlag meevalt Ninus.

Lekker bezig Musli, leuk aandenken zo, eens wat anders dan een medaille.

Welkom Tiggs, hier doe ik ook aan krachttraining. 2x in de week crossfit. Het heeft mij echt beter gemaakt in het lopen, ben veel sterker geworden.

Ah heerlijk Lisitano door de wind over het strand. Ik was dit weekend met vriendinnen naar katwijk gereden om daar een strandwandeling te maken. Wind was best heftig inderdaad. Fijn dat et opbouwen goed gaat!

Zag dat je ook weer druk geweest bent Ieris. Lekker hoor. Bewaar je wat voor zaterdag!

Leuk om in een groepje te lopen EedihcrO. Eten hier is wisselend. Ik doe het goed op bananen-havermout-pannekoek in de ochtend voor ik ga lopen. Na avond eten heb ik toch snel 1,5 uur nodig wil ik een beetje fijn kunnen lopen. Ik loop overdag sowieso beter dan in de avond.

Afgelopen week heb ik het iets rustiger aan gedaan. De motivatie was deze week wat minder dus een beetje aan toegegeven. Dinsdag nog wel de training van greg gedaan voor de herhaling lange passen. Die van vrijdag overgeslagen en zaterdag een langzaam loopje van 12 km gedaan. Daar wil ik ook meer op oefenen, langzamer lopen en meer kilometers. Zondag nog even een rondje met paard+honden+vriendin gedaan, daar een nieuw record op de 1 km gelopen, 4,30. en tijdens de galop nu 22,6 km/h gelopen (denk hooguit 50 meter, maar toch :Y) )

Vanavond weer naar de crossfit. Tegenwoordig hebben ze ook boksfit, dat heb ik vorige week gedaan, was ook wel erg leuk! Dan dinsdag en vrijdag even rustig loopje van 50 minuten op de planning en zaterdag ga ik samen met Ieris de jutbergtrail 15 km lopen. En dan heerlijk een weekje vakantie. Zal weinig lopen worden want de kinderen zijn vrij maar mijn vriend niet.

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:08

Wel lastig inderdaad @EedihcrO als je niet je eigen tijden kunt bepalen met lopen en daardoor wat in de knoei komt met eten. Beste optie is denk ik op tijd opstaan voor ontbijt en op tijd avondeten voor de loopgroep zodat het eten kan zakken voordat je begint. Én natuurlijk, heel belangrijk, niet te zware kost ;) Je kunt altijd na je loopje nog een beetje eten pakken.

Hier startte de loop gisteren om 10:45. Ik ontbeet gisteren om 9:15 met een bak Skyr Vanille met stukjes aardbei en gepofte spelt. Om 10:25 nam ik nog een banaantje, aangezien ik zeker weet dat ik anders honger krijg onderweg :)

amand0
Berichten: 73
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:30

Ik wil me ook even melden. Raak zo geïnspireerd door jullie mooie verhalen en prestaties. Fijn dat in dit topic het genieten zo voorop staat ipv alleen de snelheid.
Ik loop sinds een paar maanden weer, na een pauze van jaren door verschillende blessures.
Ik geniet er echt enorm gaan dat het hardlopen weer lukt! Lekker genieten van de mooie natuur, ik loop altijd in het bos (supervixen; wellicht kom ik je een keer tegen bij delhuyzen :) )Ik probeer nu van 5-10 km uit te bouwen maar merk dat ik tegen een probleem aanloop; hoofdpijn na het lopen, iemand ervaring mee? Ik ga nu proberen in een lagere HS zone te blijven lopen, hopelijk gaat dat helpen. Het werkt demotiverend, zeker omdat ik ook last heb van migraine dus heb al genoeg hoofdpijn :')

Supervixen

Berichten: 12884
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:40

Leuk Amand0 dat je ook in die buurt loopt.
Jammer van die hoofdpijn. Drink je genoeg van tevoren? Lagere HS zone kan misschien ook helpen inderdaad. Op welke hartslag loop je zo ongeveer?

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:33

Ieris, volgens mijn fysio is mijn linkerbeen ietsje langer dan mijn rechterbeen. Heb op haar advies een zooltje van 5 mm. Welke oefeningen doe jij voor je heupen?

Wat fijn dat je lekker kan opbouwen, Lisitano. Leuke foto met Meeko!

Schermerdier, balen dat je last van je knieën hebt. Zou inderdaad ook eens informeren bij een fysio.

Gaaf dat je de Wijcklooptrail gelopen hebt, Musli. Ik zag 'm telkens op FB voorbij komen. Leuke herinnering heb je gekregen!

Weer helemaal gewend aan de Nederlandsche tijd, Ninus? :P

Lekker fanatiek, Suusje! Mooi PR op de kilometer, wat snel!

Mooie omgeving daar, SV. Wat een hoogtemeters.

Welkom amand0! Ik krijg na een langere loop ook wel last van hoofdpijn als ik na afloop te weinig drink.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:44

Heeft iemand van jullie ervaring met de online krachttraining van Runnersworld? Het kost 30 euro en dat vind ik toch best veel voor zoiets.

Supervixen

Berichten: 12884
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:34

30 euro per maand? Per jaar?

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 10:13

Supervixen schreef:
30 euro per maand? Per jaar?


Terecht vraag :+
Voor een 'pakket' van 12 weken, 2 trainingen per week.

Ninus
Berichten: 1728
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:32

Geen ervaring mee :n

Bij hoofdpijn zou ik ook denken aan vochttekort, maar lagere hartslag kan zeker geen kwaad.

Ik ben weer geland en iets ruwer dan vooraf bedacht, ik kreeg maandag het trieste bericht dat een collega en goede vriend is overleden. De laatste dagen waren een beetje een roes, ook omdat ik naast mijn eigen verdriet het verdriet van mijn team erbij kreeg. Vandaag was de uitvaart.

Heb gisterochtend mijn eerste marathon training gelopen, 12,4km (70 min.) en dat was even heel fijn. Morgen weer, dan staat er een snelle duurloop van 75 op de planning. Ik volg weer het programma van Runnersworld en ik denk dat ik het aanvul/afwissel met het schema van het boek 'magisch of waanzin'.

Speaking off....Sherivey! Hoe ga je?

Ik ga me nu eerst maar weer even af laten beulen door Patrick, even de zinnen verzetten :j

Supervixen

Berichten: 12884
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:24

Jeetje wat heftig ninus, gecondoleerd en heel veel sterkte.

Tiggs dat vind ik geen gekke prijs, maar de inhoud ken ik niet.
Heb je er nog speciale materialen voor nodig? Of doen ze alles met je eigen lichaam zeg maar.
Hoe lang duurt 1 training? Een uur?

ieris

Berichten: 1782
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:29

Jee Ninus, wat heftig zeg, gecondoleerd met je vriend en collega, dat zijn geen leuke dingen, snap dat je dan even van slag bent.
Sterkte ermee!
Wel fijn dat je weer aan het trainen bent voor de marathon, goed bezig!
Succes met Patrick!

Tiggs, ook geen ervaring mee, maar denk dat er genoeg gratis kracht oefeningen te vinden zijn toch?

Puera, ja vervelend is dat hé dat beenlengte verschil, fijn dat je een zooltje hebt gekregen, heb je daar veel baat bij?
Ik doe sqats, het plankje, de kikker loop, en lunge knielen als oefeningen voor de heupen.
Doe het wel veel te weinig merk ik.

Suusje zo dat is inderdaad een mega snelle run! Zo hard heb ik nog nooit gerend, knap zeg een paard bijhouden in galop!

Sv, wow mooie foto's weer! Reichswald is echt een mooi bos hé.
Als je een keer samen in Groesbeek, Milsbeek wil lopen moet je het maar een keer laten weten, daar weet ik nog veel leuke heuvelachtige routes!

Gister kwam de aap uit de mouw!!!
Ik vroeg me steeds maar af hoe het nu kwam dat ik zo verkeerd was gelopen vorige week, met het parcours verkennen van de trail in Dieren.
Dacht steeds ik heb slecht opgelet, of mijn horloge heeft me in de steek gelaten. 8)7
Maar kreeg gister een email van de organisatie dat de gpx route niet meer klopt omdat er best wat paden zijn dichtgemaakt.
Nou snap ik dus waarom het me niet lukte, ben wel blij dat het niet aan mij of mijn horloge lag ;)
Van de week nog lekker gelopen, heb weer een leuke nieuwe route ondekt, met een zeer hoge trap, en een amphi theater er onder, echt bijzonder zo midden in het bos!

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:14

Bedankt voor de tips iedereen!

Veel sterkte Ninus, heftig zoiets Y;(

Ik ga eerst eens gepersonaliseerde schoenen laten aanmeten, en als dat niet helpt in combinatie met wat krachttraining (yoga doe ik al), dan ga ik eens horen bij de kine (zoals wij dat noemen in België :D ).

Ik merk dat ik het echt jammer vind dat de trainingen niet vlot gaan zo, had niet gedacht dat ik hardlopen ooit tof zou vinden, laat staan missen _O-

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 19:57

Sterkte Ninus! :(:)

Toch fijn hè Ieris als het niet aan jezelf ligt ;)

Hier letterlijk en figuurlijk uit de running.. geen carnaval gevierd en toch Corona |(

Supervixen

Berichten: 12884
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 20:00

Ahh ieris vandaar!

En ik weet de trap met theater ook te vinden.
Trailen bij Groesbeek, altijd leuk, doen we een keer!

XxLMMxX
Berichten: 3127
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 23:39

Ik overweeg om zaterdag de jutbergtrail (15 km) te lopen in dieren.
Maar ik vind het niet fijn om alleen heen te gaan.
Mis dan wat aanspraak.
Zijn er bokkers die samen met mij willen gaan?
Ik vind het prima om in mijn uppie de route te lopen. Maar leuk als we elkaar voor de start kunnen treffen…..