Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 19:41

Ja ik denk dat ik donderdag of vrijdag nog een keer de 5-6-5 training doe. Uitdagend maar die is me al eerder gelukt.

Supervixen

Berichten: 12863
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 20:41

De koning van Spanje is een trailevenement in Limburg met diverse afstanden.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 22:57

Tiggs schreef:
Pfff, training ging vandaag slecht. Kostte veel energie en kon niet doorzetten (mentaal). Ben sinds gisteren in Zwitserland en zit nu op ongeveer 450m boven NAP, dus misschien nog niet helemaal gewend?

Balen is dat. Zo’n dag zit er soms tussen :(:) Het positieve is dat de volgende training dan zeer waarschijnlijk weer veel beter voelt. Lekker doorgaan dus!

Ninus, mooi plan dit weekend!

Namiro, hoe is je loop gegaan na de tandarts?
Ik ga de 30 km lopen met 800+ hoogtemeters.

Orchidee, oei slecht slapen is wel killing :(:) Een tijdelijk stapje terug kan je lichaam wel hebben, je wil wel goed kunnen herstellen en niet jezelf uitputten dus wees niet te streng voor jezelf.
De Koning van Spanje is inderdaad een trail evenement in Gulpen. Je kunt verschillende afstanden doen, ik ga voor de 30 km. Er zitten veel hoogtemeters bij.

Ik heb vanochtend 30 minuten licht tempo gelopen. Dat voelde heel gemakkelijk ondanks de spierpijn van de 12 km duinen en strand afgelopen weekend. Ik denk dat dat vooral door mijn heel enthousiaste hond komt. Die wilde zo graag keihard en heb hem echt moeten afremmen dus mijn kont en bovenbenen branden nog steeds :+
Vanavond was ik op een atletiekvereniging omdat ik bezig ben samen met hen een canicross te organiseren. Terwijl er keihard getraind werd lekker over hardlopen praten met enthousiastelingen <3 Ik zit nu op de bank te stuiteren. Nu al zin in mijn intervaltraining morgen. Die moet wel met kinderwagen dus hopelijk niet al teveel wind :D

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 23:30

Kom op Tiggs, laat je niet ontmoedigen! Morgen weer een dag! *\o/*

Mijn vriend heeft de koning ook gelopen lisitano, ter voorbereiding op de Eiger ultra. Hij vond het een pittige trail.. het was toen ook bloedheet, dus dat zal ook niet geholpen hebben.
Waar ga je een canicross organiseren? Lijkt me ook leuk om een keer mee te doen.

Hier 6,5 gelopen en toen begon mijn kaak toch wel te zeuren.. dus toen maar gestopt.

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:49

Vervelend van je kaak Namiro. Beterschap. Ik doe de pull-ups strict maar wel met elastiek, anders red ik het niet hoor. Maar ben toch echt te ver gegaan, mijn linker arm is nog steeds pijnlijk. Spierpijn voelt anders, dus hopelijk gaat het met een beetje rust over. EMOM kan ik ook zo kapot van gaan, vaak lijken die redelijk "makkelijk" maar zijn wel slopend. Afgelopen week EMOM met allemaal buikspieroefeningen, kon niet meer lachen van de spierpijn. :Y)

Ah Tiggs, volgende ronde weer beter. Inderdaad, soms heb je van die dagen/weken dat het niet lekker loopt. Maar geef je lijf tijd om te wennen/herstellen en komt echt wel weer goed. Het is soms ook gewoon mentaal een "spel" dat je met jezelf speelt.

Lekker bezig geweest Lisitano. Leuk vooruitzicht de Koning van Spanje en de organisatie van de canicross. Waar wordt deze gehouden? Ik zie bij de AV in de buurt hier dat ze ook steeds meer enthousiastelingen voor canicrossen/trailen krijgen, dus hopelijk ook wat meer activiteiten in deze regio waar ik aan mee zou kunnen doen met Elmo.

Haha, Ninus, dan maak je er toch een rust midweek van en volgende weekend een rustweekend. Opgelost.

Gisteren voelde ik mijn hele lichaam maar toch nog even een rondje buiten kunnen lopen met Greg, herhaling lange passen, dat ging verassend goed. Maar vandaag heb ik spijt, zitten op de wc en mijn haar borstelen was een ware hel -O- Iets teveel van het goede gegeven maandagavond. Zo met mijn coachklas ook nog een rondje hardlopen, gelukkig gaat dat op slakkentempo en zijn er vast weer 3 ongesteld, hebben er 6 last van hun kleine teen of pink en kan ik er rustig mee weg komen. Maar man, wat slaap ik slecht van de spierpijn/pijn in mijn linkerarm. Lang geleden dat ik mezelf zo over een grens heb laten gaan...

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 09:55

Namiro, welke afstand heeft hij toen gedaan? Het schijnt inderdaad behoorlijk pittig te zijn. Je mag er maximaal 4 uur over doen. Nou hoop ik dat toch wel te redden maar als ik helemaal stuk ga… blessure tussendoor gehad dus dat gooide roet in het eten.

De canicross is 21 mei in Oud Beijerland. Afgelopen weekend was er een cross in Limburg. In Helden. Als je het leuk vindt eens mee te doen kun je kijken op de website van canicross Nederland. En bij veel trails mag je ook met je hond lopen, soms hebben ze zelfs een speciale rubriek voor canitrail. Dan heb je geen massastart maar start je individueel.

MuSLi

Berichten: 5257
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:01

Ik heb de Koning van Spanje, 22km (23 en een beetje km uiteindelijk) ook eens gedaan.
Een erg gave trail. Echt genoten van de organisatie, de omgeving, de route :j

Caubergtrail is ook een aanrader :)

EedihcrO

Berichten: 787
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:32

Tiggs, gewoon een pas op de plaats kan ook helpen. Dan maar iets minder snel opbouwen. Liever dat, dan met blessures.

Klinkt als een pittige trail weer Lisitano. Maar wel heel mooi. En wat leuk dat je zelf een canicross gaat organiseren. Dat zou helemaal een mooi streven zijn, maar met een man die absoluut geen hond wil, is dat wel wat lastig.

Namiro, jammmer dat je kaak toch moeilijk deed, maar gelukkig wel nog even lekker kunnen lopen.

Suusje, vervelend van je schouder. Als je last blijft houden toch even naar de fysio misschien. Beter dan er te lang mee rond blijven lopen. Voorzichtig zijn met jezelf!

Klinkt echt zo mooi die trails. Weten jullie er toevallig ook in Brabant? Of reizen jullie daar ook echt het hele land voor af? Als je langere afstanden loopt is dat prima, maar voor 5-10 km weet ik niet of ik dat ga doen. In september is er een trail in Goirle. Hopelijk is die te doen tegen die tijd. Maar als ik zie wat we nu soms al lopen, dan denk ik dat wel.

Hier gister dus gaan lopen. Het ging verrassend goed nog. Ik was na het avondeten even op de bank geploft en was er bijna niet meer afgekomen, maar ben blij dat ik toch gegaan ben. Ik zit momenteel in de flow dat ik energie krijg van de trainingen. Echt fijn :) . Vandaag wel echt rustdag inderdaad. Vannacht wel als een blok geslapen. Dat doet ook goed.

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 16:02

Lisitano schreef:
Namiro, welke afstand heeft hij toen gedaan? Het schijnt inderdaad behoorlijk pittig te zijn. Je mag er maximaal 4 uur over doen. Nou hoop ik dat toch wel te redden maar als ik helemaal stuk ga… blessure tussendoor gehad dus dat gooide roet in het eten.

De canicross is 21 mei in Oud Beijerland. Afgelopen weekend was er een cross in Limburg. In Helden. Als je het leuk vindt eens mee te doen kun je kijken op de website van canicross Nederland. En bij veel trails mag je ook met je hond lopen, soms hebben ze zelfs een speciale rubriek voor canitrail. Dan heb je geen massastart maar start je individueel.


43 kilometer heeft hij toen gedaan.

Oh jammer dat ik die in Helden gemist heb. Is praktisch om de hoek!!

Supervixen

Berichten: 12863
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:20

Eedichro voor langere afstanden rij ik wel wat verder, maar voor een 5-10km zou ik dat zelf niet doen.
Maar als jij daar wel zin in hebt, dan is dat toch prima?
Als je een leuk evenement vindt, ga ervoor!

Ik heb vanmiddag 8km met een vriendin getraild en er daarna zelf 7km aangeplakt.
Benen waren moe, want ik had vanmorgen voor het eerst in lange tijd een fietstraining gedaan met wat pittige tempoblokken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:21

Oh lekker al in de korte broek SV!

MuSLi

Berichten: 5257
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:51

Ik was vanmiddag na het werk eventjes hardlopend naar het pakketpunt. Even wat pakketjes ophalen en wat wegbrengen. Totaal net even meer dan 4km. Hier ook in korte broek :j was echt wel prima te doen :D

Supervixen

Berichten: 12863
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 20:54

Vanaf een graad of 3/4/5 loop ik meestal wel in korte broek. Heb het snel warm.

Jacquelinee_

Berichten: 1508
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:25

Wat een mooie foto's komen er weer voorbij!
Veel meegelezen de laatste weken, maar geen puf om te reageren.

Lopen gaat ook erg moeizaam de laatste tijd. In December is het de laatste keer gelukt om 5km aan een stuk te rennen. Nu moet ik steeds tussendoor lopen. Erg frustrerend.
Merk ook dat ik veel last heb van die verschillende temperaturen. Vorige week liep ik in de sneeuw en nu met 10 graden in t zonnetje.
Afbeelding
Hebben jullie nog tips hoe ik weer de 5km vol kan houden? M'n hartslag ligt voor mijn gevoel ook altijd best hoog tijdens het rennen, geen idee hoe ik die lager kan krijgen.
Afbeelding

MuSLi

Berichten: 5257
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:40

Wat werkt om het langer vol te houden is langzamer lopen. Als je eenmaal de 5km weer met een fijn gevoel aan één stuk kunt lopen (langere tijd achter elkaar), dan kun je weer gaan proberen om de snelheid op te bouwen. Bijvoorbeeld doormiddel van intervaltraining... :)

Supervixen

Berichten: 12863
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:42

Allereerst je frustratie aan de kant zetten dat je moet wandelen en omzetten naar een positieve gedachte. Negatieve gedachten helpen niet.

Hoe ziet je week eruit qua trainingen?
Wat voor trainingen doe je en hoe vaak?

144 gemiddeld valt nog best mee.
Naarmate je een betere conditie krijgt zal je hartslag over het algemeen dalen.

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 22:48

Ik denk dat de beste tip al gegeven is door SV: zet je frustratie aan de kant. Een gevecht met jezelf gaat je niet helpen…
Tempo lager en anders gewoon accepteren dat je stukjes loopt. Prima toch? Stukjes worden vanzelf weer korter.

En die hartslag valt echt wel mee!
Ik heb gisteren 6 gerend met een gemiddelde van 155..

Ninus
Berichten: 1723
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 07:51

Balen dat het slecht ging Tiggs. Overkomt ons allemaal, even balen en weer door :j Of het aan de hoogte ligt durf ik niet te zeggen, ik woon sinds een paar jaar voor het eerst boven NAP, verder gaat mijn hoogte ervaring niet :D

Fijn dat je je wat beter voelt Orchidee, vermoeidheid hoort misschien ook wel een beetje bij de tijd van het jaar en onrustige nachten zijn ook niet fijn.

Wat leuk dat je een canicross aan het organiseren bent Lisitano! Hoe ging de interval?

Een zeurende kaak loopt inderdaad niet lekker Namiro, hoop dat het snel wegtrekt.

Oeps Suusje := Ik kon laatst mijn armen ook niet meer omhoog doen :') Het klinkt inderdaad alsof je iets te ver gegaan bent, herkenbaar en leer je (meestal :D ) ook wel weer van.

Ik reis voor de korte afstanden ook niet zover Orchidee, dat heeft meer met mijn spaarzame vrije tijd te maken dan met iets anders, want ik vind een andere omgeving altijd leuk! Om een beetje afwisselend te lopen zitten we toch snel een uur of 1,5 in de auto. Als ik niet samen met mijn man zou lopen dan zou ik dat ook minder vaak doen, maar samen is het wel zo gezellig! Leuk dat je een trail op de planning hebt, gaat vast lukken.

Slim om het hardlopen zo te combineren MuSli, hopelijk was het geen zwaar of breekbaar pakketje :D

Goed bezig Jacqueline! Inderdaad, tempo omlaag en laat het los. Is makkelijk gezegd, dat weet ik uit ervaring, maar uiteindelijk ga je dan weer 2 stappen vooruit. Niet opgeven en genieten :j

Ik heb dinsdag einde van de dag een rustige duurloop van 50 minuten gedaan. Gisteravond getraind met Patrick en ik denk vanavond nog een korte interval. Heb wel de hele dag een conferentie, dus moet weer even passen en meten met eten en de beestenboel thuis. Ik denk dat het gaat lukken :D

Karin_deB

Berichten: 8261
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:40

Komt zich toch weer melden!
Al eens eerder gemeld maar was toen geen doorzetten. Lijkt nu eindelijk de smaak te pakken hebben gekregen *\o/*
Heb de 5km met Evy afgerond. Ben nu bezig met een 10km schema via mijn net aangeschafte Garmin :D

Afgelopen zondag een 8km wedstrijd gelopen in Oostvoorne. Met trainen nooit verder gekomen dan 6.4km en de vrijdag ervoor met 2.8km afgehaakt omdat het zo ruk ging, ik was dus op zijn zachtst gezegd best nerveus :')
Maarrrr ik liep als een zonnetje, ging echt heeeerlijk! Zo van genoten.


Afbeelding



Nu doe ik 1 april mee met de Rund and Roast in Utrecht. 10km :D
Bij de finish krijg je een burger :D
Ik ga actief meelezen en reageren en mee genieten met jullie :)

MuSLi

Berichten: 5257
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 12:59

@Ninus, gelukkig niks zwaars of breekbaars. Allemaal kinderkleding :')

ieris

Berichten: 1781
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:26

Welkom terug Karin de B! Leuk dat je wedstrijd zo lekker ging!
En gaaf dat je nu ook een mooi sport horloge hebt, dat motiveert ook wel.
Die burger run in Utrecht klinkt wel grappig! Succes daar, gaat vast goedkomen.

Ninus, die RFR, hart van Drenthe ziet er gaaf uit zeg! Leuk dat jullie daar gaan lopen, ik denk er ook over om mee te doen!
Zag op het filmpje dat de route ook een stukje door water gaat, is dat niet vervelend lopen daarna, met zeiknatte sokken en schoenen?
Ziet er wel super mooi uit zeg!
Succes vanavond met je interval!

Namiro, mooi ook weer 6km er op zitten!
Mooie harstlag ook.

Jaquiline, ook welkom! Leuk dat je begonnen bent met hardlopen, gave broek heb je trouwens!
Leuke foto ook.
En inderdaad wat maakt het uit dat je tussendoor wandeld? Geeft toch niks, je bent goed bezig, leg de lat niet te hoog.

SV, gave foto's! Ziet er mooi uit daar, leuk dat jullie fijn gelopen hebben.
En nog gefietst ook, goed bezig!
Wat voor fiets heb je, mountainbike of racefiets etc?

Eedichro, fijn dat het weer goed met je gaat!

Suusje, baalen van je arm, beterschap ermee!

Lisi, wat leuk een canitrail organiseren!

Hier het laatste loopje gedaan voor de hv marathon van zaterdag.
De start is om 15 uur, heb er zin in!

Supervixen

Berichten: 12863
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 13:33

Ieris een soort hybride mtb. Met dunnere banden en lichter dan een mtb. Ik rij er alleen op de weg mee.

Welkom terug Karin!

Ninus
Berichten: 1723
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:58

Leuk Ieris! Welke afstand denk je aan? Natte voeten vind ik zelf niet vervelend. Heb gelukkig ook nooit last van mijn voeten. Het was wel ijskoud afgelopen weekend, dat beneemt me dan even de adem. En daarna lekker droge sokken en schoenen aan.

Welkom Karin! Roast en run klinkt superleuk!

Kinderkleding is te doen MuSLi :))

Ik ben half 8 thuis in plaats van 8 uur, dat scheelt mentaal toch weer iets in me voorbereiden op een avondrondje :D

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:35

Ik geniet nog steeds van jullie verhalen en fotos, werkt zo motiverend!
Bedankt voor de tips omtrent mijn hoofdpijn na het lopen. Ik dacht altijd al veel te drinken, maar drink nu nog meer. Ook ga ik een stukje wandelen als mijn hartslag te hoog wordt (boven de 160 ga ik opletten). Tot nu toe loop ik weer hoofdpijnvrij tot 8km *\o/*

Jacquelinee_ schreef:
Wat een mooie foto's komen er weer voorbij!
Veel meegelezen de laatste weken, maar geen puf om te reageren.

Lopen gaat ook erg moeizaam de laatste tijd. In December is het de laatste keer gelukt om 5km aan een stuk te rennen. Nu moet ik steeds tussendoor lopen. Erg frustrerend.
Merk ook dat ik veel last heb van die verschillende temperaturen. Vorige week liep ik in de sneeuw en nu met 10 graden in t zonnetje.
[ [url=m/iXDzRy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hebben jullie nog tips hoe ik weer de 5km vol kan houden? M'n hartslag ligt voor mijn gevoel ook altijd best hoog tijdens het rennen, geen idee hoe ik die lager kan krijgen.
[ [url=m/VJcKEw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier wil ik even op reageren want herken het wel van vroeger, toen had ik dit ook. Nu luister ik beter naar mijn lijf en geniet echt intens van het lopen ipv neerzetten van een prestatie of de snelste tijd. Dat betekent een stukje wandelen als het goed voelt, ondertussen ben ik wel mn afstanden aan het uitbreiden, daar beleef ik meer lol aan dan perse 5km aan een stuk te willen rennen.

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 22:04

Nou hier weer 10 km in de benen. Samen met mijn vriend gerend die een soort interval bedacht had.. 4 min tempo rond 5.30 en dan 2 min 6.30 bijkomen en dat 4 keer. Best pittig, maar ging lekker. Daarna in 6.30 rondje afgemaakt.

Wie had dat 4 maanden geleden gedacht! Ik in ieder geval niet..