Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:31

Trainen op hartslag is ook wel stukken lastiger met warmte.
Ben benieuwd naar je nieuwe klokkie :D

BeFunny

Berichten: 10667
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 08:33

O ik heb nu niet op hartslag getraind. Ik moest eigenlijk een tempo van 7:45 lopen op 3,2 km en 2 min wandelen/joggen bij warm upp en cool down. Dat is momenteel wat er bij duurloopjes in zit bij mij. Maar achteraf zag ik toch dan veel rood.

suusje26

Berichten: 2429
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 10:01

Goedemorgen,

*\o/* _/-\o_ Gefelciteerd Ninus, wat een prestatie! Hoe voelen de benen deze ochtend? En hoe is het je man vergaan?

Lekker op tijd op pad al BeFunny.

Jammer van je lactaatdrempel test Musli. Wat Namiro zegt ben ik het mee eens, je bent gewoon te goed voor die test *\o/* Wat is standaardspul qua dieren bij jou in de buurt dan? Vriend van mij woont vlakbij de kust en die ziet dus wel eens een verdwaalde zeehond. Die zie ik hier op de veluwe nooit :Y)

Had je al een bericht gedaan Iris, maar lekker bezig hoor. Vakantie heeft je goed gedaan. Na de roparun maar snel weer eens samen lopen, dan mag je mij die 30 km ronde doorslepen :Y)

Wauw Puera, ook al zo'n mooie prestatie in die warmte *\o/*

Ik had gisteren dus nog een kort loopje met een andere hond gelopen. Hij heeft echt potentie, super vrolijk en nog erg lomp maar begreep al snel wat de bedoeling was. Ronde van 8 km gemaakt waarvan 5 echt hardgelopen, zijn conditie moet nog opgebouwd worden. 2x een sprintje gemaakt waar we volgens garmin een maximale snelheid van 25,3 km/h hebben gehaald }:0 Deze week rustig aan voor de roparun komend weekend. Word erg warm weer dus hoop dat er voldoende water mee is..

ieris

Berichten: 1782
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 12:44

Suusje, doen we! Gezellig!
Wat fijn dat de andere hond ook zo enthousiast is, dat word nog wat voor de toekomst, leuk!
Alvast heel veel succes met je ropa run weekend, dan kom je in totaal ook wel aan heel wat kilometers of niet?

SV, ja was inderdaad een hagedis die we zagen, die zat mooi te zonnebaden op een steen!
Hier heb ik 2x een hazelworm gezien, en een paar weken terug een kleine uil in een boom, dat was ook wel bijzonder.
Herten blijven ook altijd mooi!
Zwijnen en wolven heb ik nog niet gespot.

Ninus, ja hoe gaat het nu met jullie?
Wel een gave route zeg! En ook bijzonder dat het geen rondje is met hetzelfde begin en eindpunt, hebben ze leuk gedaan!
Knappe tijd gelopen met die heuvels en warmte!
Heb echt veel respect voor jullie, ik kon na 30km geen stap meer doen, en jullie doen nog even 12km er bovenop!
Heb je nu wel een week of wat rust?

Be funny, fijn dat je zo vroeg hebt gelopen, het was vandaag al snel warm inderdaad.
Ben benieuwd naar je nieuwe horloge!

Musli, zo lekker sportief bezig geweest!
Ik wist niet dat er een lactaat test op het horloge zit, maar blijkbaar werkt dat dus niet zo goed.
Net als die spo meting voor zuurstof in je bloed, dan moet je het bandje echt superstrak doen, anders pakt het niet goed.

Karin_deB

Berichten: 8267
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 12:54

Ik ga helemaal mee met bovenstaande bijleesposts.
Respect voor de afstanden met deze warmte!

Hier net ook de voorgesteld workout van Garmin gedaan. Laatste stuk in de polder zonder wind en in de volle zon was even pittig maar voor de rest heerlijk gelopen.
Geeft weer wat moed want ik zat/zit beetje in een dipje qua hardlopen.
Afbeelding

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:43

Wat fijn dat je lekker hebt kunnen lopen vandaag @Karin :)
Geeft dan inderdaad wel echt weer even een boost.

Garmin heeft verder geen trainingen, behalve de voorgestelde training van die dag.
Of als je een schema volgt, de training die op het schema staat toch?
Toen ik een Stryd had, had Stryd bijvoorbeeld ook allerlei trainingen die je kon kiezen.
Dat was soms wel heel erg welkom, als je gewoon even geen idee had wat je kon/moest doen.
Ik zou graag wat meer keuze hebben dan alleen de voorgestelde training van Garmin...

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:53

Ik dacht dat je voor de lactaattest ook een meting via hartslagband nodig hebt.

Ik ga vanavond (als het hopelijk wat koeler is) weer eens lopen. Weekje niet gelopen i.v.m. rust na de Leidse en een paar dagen zeilen. Het zeilen was echt heerlijk, top weertje.

BeFunny

Berichten: 10667
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:58

Karin wat fijn dat je lekker hebt gelopen.
Dat is het belangrijkste vind ik.

Mijn horloge is er.

Afbeelding


Nu alleen uitvogelen hoe ik kaarten erop krijg. Ik had een route gemaakt in Garmin connect een NS trail route. En die heb ik overgezet en opnieuw gesynchroniseerd maar ik vind hem niet op het horloge terug.

Ik kan in het horloge wel kiezen voor rondrit en dan het aantal kms toevoegen en dan zie ik wel een kaart.

Dus even kijken of ik dat uit kan vogelen

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:03

Hij is gaaf! Mooie wijzerplaat ook. :j

Qua wind was het wel perfect zeilweer, Tiggs!

Toch maar weer in de pocket, KarindeB! +:)+

Ik heb mijn horloge in de nacht van zaterdag op zondag opgeladen en mijn batterij vliegt leeg. :=
Ik had ‘m afgelopen week op SPO-meting gezet en ‘s nachts om dus ik dacht dat die de accu leeg trok, maar hij blijft maar leeg lopen. Vannacht toch maar weer uit, dan maar geen slaapmeting.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:59

Mooi BeFunny! Is ie blauw? Ik ben gek op blauw, helaas was de 265s er niet in die kleur.

@Puera, welk horloge heb jij? Bij mij staat de SPO-meting standaard aan en ik doe ruim een week met m'n batterij.

BeFunny

Berichten: 10667
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:06

Nee hij is zwart. Ik ben niet van zwart maar vind hem toch ook mooi. Hij is mat dus niet bling bling.
Ik ben er blij mee

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:10

Tiggs schreef:
Ik dacht dat je voor de lactaattest ook een meting via hartslagband nodig hebt.

Ik ga vanavond (als het hopelijk wat koeler is) weer eens lopen. Weekje niet gelopen i.v.m. rust na de Leidse en een paar dagen zeilen. Het zeilen was echt heerlijk, top weertje.

Klopt. Je hebt een hartslagband nodig voor de test :j

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 16:41

Tiggs schreef:
@Puera, welk horloge heb jij? Bij mij staat de SPO-meting standaard aan en ik doe ruim een week met m'n batterij.

Vivoactive 4s. SPO is pulse oxymeting toch?

Ik heb gisteren ook die halve marathon gelopen, dat kost meestal ook wel 20-30% batterij. Voor mijn gevoel loopt ie nu veel sneller leeg maar ik heb ‘m vannacht ook om gehad. Dat deed ik voorheen niet en kon ik zeker 4 á 5 dagen met de accu.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:18

Puera schreef:
Tiggs schreef:
@Puera, welk horloge heb jij? Bij mij staat de SPO-meting standaard aan en ik doe ruim een week met m'n batterij.

Vivoactive 4s. SPO is pulse oxymeting toch?

Ik heb gisteren ook die halve marathon gelopen, dat kost meestal ook wel 20-30% batterij. Voor mijn gevoel loopt ie nu veel sneller leeg maar ik heb ‘m vannacht ook om gehad. Dat deed ik voorheen niet en kon ik zeker 4 á 5 dagen met de accu.


Ja klopt! Ik loop trouwens (nog) niet zulke lange afstanden, dus dat zal wel meespelen.

Supervixen

Berichten: 12880
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 17:44

Pulse oxy vreet batterij en je hebt er ook verder vrij weinig aan, ik heb hem uit staan.

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:35

Las ook dat het horloge vrij strak om de pols moet voor een goede meting. Dat zit niet lekker ‘s nachts.

BeFunny

Berichten: 10667
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:39

Puera schreef:
Las ook dat het horloge vrij strak om de pols moet voor een goede meting. Dat zit niet lekker ‘s nachts.


Jawel hoor. Ik heb hem iets hoger zitten en zo zit hij perfect. Alleen ik ga er nu weer voor het eerst 3 nachten mee slapen. Voor die meting

Supervixen

Berichten: 12880
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 18:44

De mijne hoeft niet zo strak te zitten voor de meting. Wel moet je goed stilzitten en je arm niet bewegen.

Maar goed, tenzij je enorme gezondheidsproblemen hebt, is de je zuurstofgehalte tussen de 95 en 100%, dus het heeft geen meerwaarde om constant te meten.

Ninus
Berichten: 1727
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 06:18

Goedemorgen!

Harde werkelijkheid na een weekendje weg, weer naar kantoor :D

Heb bijgelezen, maar niet alles is blijven hangen.

Wel de monsterafstand van SV! Ontzettend knap en mooi dat je nog 'over' had, geeft vertrouwen!

BF, 17km is echt een mooie ronde zeg! Langzaam of niet, je doet het maar mooi en volgens mij geniet je er ook volop van! En mooi horloge!

Indrukwekkende lijst Imay! Interessant ook om te lezen :j

Klinkt als een mooie loop Puera! Goed gedaan!

Een rugzak met ruimte voor chips, ik ben voor :))
En ik ben ook voor meer honden :+: Als ik meer ruimte in huis zou hebben en meer tijd dan zou ik ook meer honden willen. Nu is onze huidige hond (herplaatser) de allerbeste en meest geweldige hond van de wereld, maar niet heel sociaal naar sommige andere honden, dat is voldoende zelfbescherming voor nu :D

Ging het goed Tiggs?

Lekkere training MuSLi!

Ieris mijn man ging goed met zijn bekende mankementen :+ De achillespees is al een poos rustig en zijn rug ging ook beter dan de vorige marathon. Maar ik zag hem op een kilometer of 35 worstelen en ik zag kippenvel, dat is natuurlijk niet goed met deze temperaturen, dus even schaduw, zout en veel sportdrank en water en zo hebben we samen de laatste kilometers afgelegd. Voor mij even schakelen, want ik ging boven verwachting goed (kan niet tegen hitte) en nu moest ik terug schakelen en in de motivatie-modus.
We hadden er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat hij het zou redden, je neemt met dit soort klachten geen risico, maar door goed management en ontzettend goede verzorging onderweg (aangepast op het weer) is het toch gelukt.

Puera

Berichten: 8109
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 07:07

Fijn dat jullie ‘m samen hebben kunnen uitlopen.

BeFunny

Berichten: 10667
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 09:08

Wat fijn Ninus dat jullie hem toch samen hebben kunnen uitlopen. En met die klachten had ik het zelf niet aangedurfd dus ik vind het echt heel knap.

En nog een hond erbij en dan zo'n grote goedzak die wel waaks is zou ik ook nog wel willen. Maarja met 2 mini's en een grote hond in de trein dat wordt net even iets te onhandig vrees ik.

ieris

Berichten: 1782
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:42

Ninus, wow wat knap van je dat je je man er zo goed doorheen geholpen hebt! Hij heeft het dus dank zij jou gered, nou dat is zeker echte liefde <3
Echt super dat jullie zo een team zijn!
En van jou ook goed dat je het gevoel had dat er nog meer in zat, dat belooft wat als je man daarlijk weer in super shape is :)

Be funny, mooi horloge heb je! Leuk ook met die wijzerplaat, staat je goed!
Veel hardloop plezier ermee!

Karin de b, ook weer mooi 7 km gelopen!
Goed bezig!

Puera, baalen dat je horloge zo snel leegloopt, ik doe er ongeveer 4, a 5 dagen mee, ik slaap er niet mee.

Vandaag weer een rondje bij huis gelopen, wat snelheids training gedaan, en een paar heuvels meegepakt, die bij nader inzien toch niet zo hoog waren.
Ik vind het toch wel wat hebben die heuvel training, je gaat langzaam, maar je hart werkt behoorlijk, de ideale workout om blessures te voorkomen.
Ik zag net op carmin dat ik gewoon nog nooit eerder zo veel hoogte meters heb gemaakt als deze maand met de vakantie in Duitsland.
Ik denk er over om aankomend weekend naar mijn ouders te gaan, en daar wat heuvels van de N70 route mee te pakken, ik wil het er toch wel inhouden, mijn benen voelen ook sterker!



Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12880
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:33

Mooie hoogtemeters ieris.
De n70 is zeker een aanrader, leuke route.

Ninus wat fijn dat je samen kon uitlopen, heeft hij er geen nare gevolgen aan overgehouden?

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:00

Wat goed Ninus en wat moet dat voldoening geven om dit zo samen te kunnen doen! :j

Mijn horloge is ook binnen! Vanavond meteen uitproberen want ik ga weer op pad met mijn hardloopmaatje.. er staat iets tussen de 15 en 18 km op de planning. Ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren na een dag gewoon bezig te zijn geweest met allerhande klusjes op de wei, in huis en met mijn zoontje. Deze afstanden heb ik alleen nog in de ochtend gered.. fris en fruitig zeg maar :roll:

Supervixen

Berichten: 12880
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 15:15

Ik loop zelden tot nooit in de avond, mijn buik trekt dat niet helaas.