Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:26

Goed gedaan Goof! En idd het lijkt erger dan het is regen en kou.

Al moet ik vandaag wel zeggen dat ik het bij thuiskomst wel echt gehad had. De eerste kilometers tussen de dikke natte sneeuwvlokken waren nog leuk maar na 10 km ging het gewoon keihard regenen en ik had geen zin meer haha. Nu lekker opwarmen in bad met een aperitiefje :)

Afbeelding

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:27

Fijn dat de nieuwe schoenen bevallen SV, lekker tempo en hartslag :j

Onderrug is een goede, hebben we tot nu toe wel steeds meegenomen maar dan moet ik dat gewoon ook lekker blijven doen.

Heerlijk Poes :D ik ga zo nog even de regen in bij de pony.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:34

Ja maar dan thuiskomen en tot op je vel kletsnat zijn is altijd zo vuil haha! Had mijn regenjasje niet willen missen vandaag.

Sintara

Berichten: 7414
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:45

Dapper dat jullie allemaal zijn gegaan! Ik heb alleen maar 8 paarden uitgemest en gevoerd toen was ik er al klaar mee vanavond :P

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:50

Ik moest mezelf ook even bijeen rapen hoor :j eens op weg vond ik het heerlijk maar 13km was te lang in dit weer voor mij vandaag. Was niet helemaal in form.
Ik volg nu weer een schema anders was ik niet gegaan denk ik :=

Sherivey
Berichten: 8674
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 21:03

Wat een weer vandaag :=

Heb niet hardgelopen, wel gewandeld. Drijfnat terug gekomen, maar paard heeft zn beweging gehad :+

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:24

Supervixen schreef:
Lekker gedaan goof! Je hebt dat toch een soort basisconditie waardoor je het snel weer opbouwt.

Ik heb mijn gewonnen asics getest. Ik heb echt heerlijk gelopen, een fijne duurloop van 15km op 5.30 min/km en een gemiddelde hartslag van 147. Ik had echt nog makkelijk een halve kunnen doen, maar liep op de weg en het werd saai en donker :') .

Gaucho tip van flip: train ook je onderrugspieren en doe daar rek en strek oefeningen voor. Heb na die 54km in oktober een week last van de spieren in mijn onderrug gehad en bij de 50km in november niet meer. Ik heb daar veel aan gewerkt.


Ja, die asics gel cumulus zijn net wolkjes. Volgens mij heel neutraal maar met een een heerlijke zachte landing zegmaar

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:30

Maar ze voelen toch net wat harder dan mijn brooks ghost en zeker harder dan mijn hoka clifton.
Maar helemaal niet verkeerd, genoeg demping en lekker op gelopen, al zal ik de brooks nog steeds het liefst kiezen voor een langere afstand op de weg.

Hier was het lekker de hele dag droog!

Sherivey
Berichten: 8674
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 23:28

Ik ben heel benieuwd hoe ze lopen.
Liep zelf op de voorganger, dus kan mooi vergelijken of er verschil in zit.

Vandaag was een pijnvrije dag. Voelde alleen heel licht wat weerstand in mijn knie met trap op lopen.
Dus ergens wil ik graag weer gaan lopen. Maar aan de andere kant durf ik niet zo goed :=

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 23:35

Nog even paar dagen wachten zou ik doen :) het komt niet op een dag.

Sherivey
Berichten: 8674
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 08:44

Nee klopt. Als ik de week rust vol wil maken, zou ik ook woensdag pas weer mogen lopen.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:28

Hou vol Dilan, straks is het jouw beurt weer! #aftellen
Wat is het prachtig weer vandaag, blauwe lucht en een zonnetje - succes allemaal dit weekend en vergeet niet te genieten! 8-)

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:09

Hier eerst regen vanmorgen en nu nog steeds helemaal grijs. Geen zon te zien helaas.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 13:43

@SV: mooie prijs om te winnen zeg! En mooi setje (voor in de zomer idd :brr: )

@Lien: als je nu nog in je korte mouwen kan hardlopen, vind ik je geen koukleum. :o Lopen is juist lekker als je teveel stress hebt. Dus ik hoop dat het geholpen heeft!

@BB80: 10 km aan een stuk! *\o/* Je kan er zo blij van worden! Ik drink ook regelmatig een glas chocomel na een intensieve of lange loop. Beste hersteldrank!

Ik had via Strava een paar van jullie gevonden en toegevoegd! Leuk om jullie ook daar te kunnen volgen! Zag dat Dilan lekker aan het wandelen is! En dat Poes door de sneeuw had gelopen! Beter dan dat druilerige, grauwe weer wat we hier in de Randstad hebben.

Ik ging gisterochtend voor een duurloop van 17 km. Zag er beetje tegenop omdat het geen minuut droog zou zijn. Dat was ook zo, maar ook geen harde regen. En route was toch iets langer, dus heb er een heerlijke 18 km van gemaakt. Ging top!

Vanochtend een heerlijk zonnetje tijdens mijn eerste dip in natuurwater. Het was fantastisch!!! Viel alles mee en heb 3 minuten in water van 7,9 graden gezeten! Had supergoede begeleiding van een ervaringsdeskundige die vaker nieuwelingen begeleidt. Zit nog helemaal na te stuiteren.

Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8674
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 13:48

Gave foto Duke. :j
Ik doe het je niet na :brr: veel te koud

Hier wel zon, gelukkig.
Dus samen met mijn vriend en paard een rondje naar buiten gegaan.
Voornamelijk stap, maar een paar kleine stukjes gedraafd, waar ik dan mee deed joggen :)
Ging zonder pijn :D

Had wel mn hardloopschoenen aan. Loopt wat makkelijker dan mn stalschoenen.

Afbeelding

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 14:36

Het was ook natte sneeuw en heel grijs hoor Duke. Ik was zeik en zeiknat haha.

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:02

Wat een held Duke. Ik zie ze regelmatig in de Galderse meren als ik daar loop.

Dilan, rustig aan hoor. Toen ik mijn blessure had probeerde ik op gegeven moment toch ook weer of het misschien al kon, maar dat werkte averechts....

Borisje

Berichten: 5469
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: Hilvercity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 15:44

Duke: :wow: :brr:
Ik vind mezelf al heel dapper als ik koud afdouche maar jij doet wel heel extreem. Voel je echt dat het goed doet, zoiets?

Dilan: Je kunt beter nog een paar daagjes rust nemen. Is heel k*t maar als je met zoiets doorloopt ben je straks voor heel lang klaar. Hier spreekt een ervaringsdeskundige. :=

Hebben er nog mensen in de sneeuw gelopen vanmorgen?
Hier helaas niks, maar het zonnetje kwam door toen ik met de honden op de Soesterduinen eem rondje hardlopen deed. Alleen Garmin vergeten dus geen tijd. Ook weleens lekker, gewoon lekker lopen zonder prestatiedrang.

Sherivey
Berichten: 8674
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 15:51

Hier ook geen sneeuw. Nu wel grijs buiten.

De volgende dagen zijn ook weer rustdagen hoor. Of naja, wel krachttraining :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 17:19

Ik ben zelf dol op koude dompelbaden ( na de sauna). Ook zonder sauna zou het mij makkelijk lukken. Eens erin voelt het gek genoeg alles behalve koud. Je lichaam reageert heel grappig op hypothermie.

Maar koud douchen… dat is de hel.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 17:26

Hier een stralend zonnetje vandaag! Ik had eigenlijk zonnebril nodig :P

Bikkels jullie om in regenachtig weer te gaan lopen!

Vandaag en afgelopen donderdag (en dinsdag maar dat had ik geplaatst) weer gelopen, zo braaf mijn 3 trainingen vd week gedaan. Ik vind het nog steeds pittig maar houd het vol. Volgende week een flinke stap erbij, van afwisselend 90sec joggen en 120sec wandelen naar een stuk met oa 3min joggen erin aan 1 stuk. Ik ben wat pessimistisch eigenlijk maar ga het gewoon proberen en desnoods die week herhalen als de overgang te lastig blijkt.

Voor de mensen die deze opbouw ook gedaan hebben, waren er specifieke overgangen die heel zwaar bleken eigenlijk? Of ging het qua gevoel geleidelijk?

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 18:26

Dat kun jij! Hou je jogtempo laag. En anders nog wat trainingen herhalen als je de overgang te groot vindt. Je kunt er ook een of twee trainingen zelf bij maken waarbij je 2 min gaat joggen aan een stuk ipv 3 min?

Ik heb net een fijn kort rondje van 7km op lage hartslag gelopen in de mist hier. Hopelijk valt het wat mee met de regen morgen, dan wil ik met mijn vriend nog gaan trailen.

Sherivey
Berichten: 8674
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 18:27

Troi, idd je tempo laag houden.
Dat helpt mij altijd wel :j

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 18:50

troi schreef:
Hier een stralend zonnetje vandaag! Ik had eigenlijk zonnebril nodig :P

Bikkels jullie om in regenachtig weer te gaan lopen!

Vandaag en afgelopen donderdag (en dinsdag maar dat had ik geplaatst) weer gelopen, zo braaf mijn 3 trainingen vd week gedaan. Ik vind het nog steeds pittig maar houd het vol. Volgende week een flinke stap erbij, van afwisselend 90sec joggen en 120sec wandelen naar een stuk met oa 3min joggen erin aan 1 stuk. Ik ben wat pessimistisch eigenlijk maar ga het gewoon proberen en desnoods die week herhalen als de overgang te lastig blijkt.

Voor de mensen die deze opbouw ook gedaan hebben, waren er specifieke overgangen die heel zwaar bleken eigenlijk? Of ging het qua gevoel geleidelijk?


Ik kan me herinneren dat ik af en toe een training zag en dacht dat ik het echt niet zou kunnen maar had besloten het altijd in ieder geval te proberen en ik heb mezelf elke keer verbaasd door het vol te houden. Wat SV al zegt idd, tempo verlagen, werkt. Ik had de eerste weken steeds zo snel mogelijk gelopen maar dan ben je feitelijk voluit aan het sprinten en dat is nooit sustainable voor langer dan een minuut of 2.

Een andere tip is opdelen, jezelf kleinere doelen stellen tijdens het joggen. Tot de volgende lantaarnpaal, en als je daar bent beslissen dat tot de volgende ook gaat lukken, en de volgende en de volgende.

Sherivey
Berichten: 8674
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 19:01

Als ik tegen een afstand op zag, nam ik muziek mee.
En dan steeds 'het nummer uitlopen' en dan kijken hoe ik me voel.
Kan ik dan nog een nummer lang doorlopen, doe ik dat, anders even wandelen.