.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:36

Booooo schreef:
Ja ik ga het maandag nog eens bij de plastisch chirurg navragen, want het is wel een rot periode zo om niets te weten :+ Bedankt voor de tip!

En bel anders vervolgens de belastingtelefoon en kijk of je anders die kosten via aftrekposten alsnog terug kunt krijgen.

CaroBaex

Berichten: 205
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: olst

Re: de zorgverzekering 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:44

hoef mij gelukkig hier niet druk over temaken daar heb ik gelukkig een hele goeie bewindvoeder voor!
maar toch ik snap het wel want van toen ik nog geen bewindvoeder had (ik was 18 in die tijd) en zat toen bij zilver kruis maar toch 1 jaar later overgestapt naar salland ivm al het gedoe wat ik met zilver kruis heb gehad. maar iedereen veel succes en goed kijken wat ze vergoeden en wat niet en alle andere dingen ^^

IMANDRA

Berichten: 9811
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:49

Ik zit nog via mijn moeder bij IZA en dat bevalt wel goed. Heb eigenlijk alleen de tandartsverzekering uitgezet (wilde ik eigenlijk vorige keer ook maar was net te laat), dus zit straks op zo'n 140 per maand.

Ik zie hier een paar mensen praten over kraamzorg etc (alvast informeren voor 2023 lol :)) ): is dat de aanvullende verzekering waard? Bij mij vertelden ze dat die aanvullende verzekering 30 euro per maand extra kostte en dat het dus een beetje een afweging is.. Als er meer dingen dan de vergoeding van de extra bijdrage komt dan kan het wel aan te raden zijn, maar als het alleen over de eigen bijdrage gaat dan was het om het even (qua extra kosten hele jaar vs. geen eigen bijdrage).

Zijn er meer voordelen aan aanvullend verzekerd zijn wbt. bevalling/kraamzorg dan alleen het vervallen van die eigen bijdrage?

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:04

Ik zit al jaren bij Zilveren Kruis en heb nu toch maar wat dingen aangepast. Aanvullend eraf gegooid en eigen risico omhoog en dan jaarlijks betalen in plaats van maandelijks. Kost me wel in 1x €1275 maar dan heb ik dat maar vast gehad :') Als ik niks verander, zou ik €131 per maand gaan betalen. Ik maak weinig gebruik van de zorg, maar ik probeer het niet te jinxen nu ik aanpassingen heb gedaan haha :+

CairnTerrier

Berichten: 987
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:18

IMANDRA schreef:
Ik zit nog via mijn moeder bij IZA en dat bevalt wel goed. Heb eigenlijk alleen de tandartsverzekering uitgezet (wilde ik eigenlijk vorige keer ook maar was net te laat), dus zit straks op zo'n 140 per maand.

Ik zie hier een paar mensen praten over kraamzorg etc (alvast informeren voor 2023 lol :)) ): is dat de aanvullende verzekering waard? Bij mij vertelden ze dat die aanvullende verzekering 30 euro per maand extra kostte en dat het dus een beetje een afweging is.. Als er meer dingen dan de vergoeding van de extra bijdrage komt dan kan het wel aan te raden zijn, maar als het alleen over de eigen bijdrage gaat dan was het om het even (qua extra kosten hele jaar vs. geen eigen bijdrage).

Zijn er meer voordelen aan aanvullend verzekerd zijn wbt. bevalling/kraamzorg dan alleen het vervallen van die eigen bijdrage?


Ik zit ook te kijken, maar scheelt echt ruim vijftig euro in de maand bij Zilveren Kruis en wat je er voor terugkrijgt vind ik het niet waard.

De aanvullende verzekering dekt bij Zilveren Kruis bijvoorbeeld:
- Kraampakket;
- Kraamzorg thuis/inrichting
- Lactatiekundige
- Poliklinische bevalling

De rest is zo ongeveer gelijk aan. Tja, weet niet of het dan opweegt tegen de hoge premiekosten per maand of dat je tijdens je kraamtijd/bevalling iets meer betaalt naast je basisverzekering. Denk dat je met de laatste optie alsnog goedkoper uit bent per maand.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:25

Ik ga komend jaar juist eigen risico naar beneden doen en tandartsverzekering doen. Ik ga volgend jaar voor het eerst in jaren op controle en geef het een redelijke kans op gaatjes (voor het eerst in mijn leven, maar toch). Ook is het een nieuwe tandarts en weet ik niet in hoeverre hij het eens is met mijn beslissing om de verstandskiezen te laten zitten, mogelijk overtuigt hij me toch voor anders. Met 75% en 250 euro vergoed, betaal ik zo'n 130-140 euro. Dat verwacht ik er wel uit te halen (zou neerkomen op 180 euro tandartskosten) en anders is het fijn om er in ieder geval geen zorgen over te hoeven maken.

Daarnaast zit ik er over te denken om met een obesitas-traject te starten. Dat loopt ook rap op, zeker als er mogelijk gekozen wordt voor chirurgisch ingrijpen. En dan heb ik het er uiteindelijk toch wel uit. Ik weet het nog niet zeker. Maar de kans is behoorlijk.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:46

Mizora schreef:
Ik ga komend jaar juist eigen risico naar beneden doen en tandartsverzekering doen. Ik ga volgend jaar voor het eerst in jaren op controle en geef het een redelijke kans op gaatjes (voor het eerst in mijn leven, maar toch). Ook is het een nieuwe tandarts en weet ik niet in hoeverre hij het eens is met mijn beslissing om de verstandskiezen te laten zitten, mogelijk overtuigt hij me toch voor anders. Met 75% en 250 euro vergoed, betaal ik zo'n 130-140 euro. Dat verwacht ik er wel uit te halen (zou neerkomen op 180 euro tandartskosten) en anders is het fijn om er in ieder geval geen zorgen over te hoeven maken.

Daarnaast zit ik er over te denken om met een obesitas-traject te starten. Dat loopt ook rap op, zeker als er mogelijk gekozen wordt voor chirurgisch ingrijpen. En dan heb ik het er uiteindelijk toch wel uit. Ik weet het nog niet zeker. Maar de kans is behoorlijk.

Wat houdt dat traject in?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:12

Eerlijk gezegd moet ik dat nog uitzoeken, tot nu toe heb ik het altijd volledig op eigen kracht willen doen. In principe is de insteek leefstijltraject met eventueel een vorm van maagverkleining als dat zeer verstandig wordt geacht (ik hoop in ieder geval dat te voorkomen). Mijn bmi is dusdanig dat dit onder de basisverzekering valt zover ik dat kan terugvinden.

Dat wil ik dus volgend jaar eventueel met de huisarts gaan oppakken. Maar ik wil in ieder geval niet door de kosten belemmerd worden zover ik daar simpel op kan ingrijpen.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: de zorgverzekering 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:28

Leefstijl interventie valt sowieso onder de basis verzekering

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:32

Ik zit al jaren bij Zilveren Kruis, en ga dit jaar overstappen. Wellicht hebben ze de voordeligste polis, maar na dat pro-life gedoe wil ik daar niet meer bij zitten. (Of bij andere verzekeringen die onder Achmea vallen).
Ik hoef gelukkig geen aanvullende verzekeringen af te sluiten, want in mijn geval komt dat altijd duurder uit dan even sparen voor een nieuwe bril of de tandarts.
Eigen risico houd ik altijd zo laag mogelijk; afgelopen jaar met verschillende ambulanceritten, een zware operatie, vijf weken ziekenhuis en weet ik wat er allemaal na volgde was ik daar erg blij mee. :Y)

linoleum

Berichten: 6465
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:35

marley93 schreef:
Ik zit al jaren bij Zilveren Kruis, en ga dit jaar overstappen. Wellicht hebben ze de voordeligste polis, maar na dat pro-life gedoe wil ik daar niet meer bij zitten. (Of bij andere verzekeringen die onder Achmea vallen).

Wat bedoel je hier precies mee wat ze zouden doen? Want zoals al eerder in topic vermeld is abortus in een abortuskliniek bij geen enkele verzekeraar gedekt omdat daar een aparte wet met fonds voor bestaat. Het is door overheid dus anders geregeld dan via basis zorgverzekering.

Abortus wordt altijd vergoed, hier heb je nooit een aanvullende dekking voor nodig.

Als je wat anders bedoelt hoor ik het graag! Ben absoluut voor abortus en wil dus liever niet bij een partij die dat niet is. Maar dan moet dat natuurlijk wel op basis van volledige en correctie informatie.

Edit: heb even gegoogled (had ik misschien mee moeten beginnen :+ ) en snap wat je bedoelt en begrijp je keuze om hier niet meer verzekerd te willen zijn! Ze vergoeden dus geen abortus in ziekenhuis, terwijl ze dit volgens de basisdekking wel zouden moeten.
Voor andere mensen die niet weten waar het over gaat:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/08/kamervragen-om-christelijke-verzekeraar-pro-life-die-geen-abortus-vergoedt-a4064709

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:58

Ik zou me daar niet echt druk over maken. Dit soort polissen zijn bedoeld voor een deel van de markt wat zelf geen abortus of euthanasie wil en vraagt om een polis waar dit niet in zit. Voldoet aan een vraag. Voor de rest van het land zijn er andere polissen. In het artikel staat ook dat mensen nog kunnen wisselen van basisverzekering als ze toch een abortus willen.

Ik ben geen fan van Zilveren Kruis, hoor. En ik vind ook dat iedereen een vrije keuze heeft in abortus. Maar als iemand nou heel graag een polis wil zonder abortus, dan vind ik dat ook een vrije keuze. En dan snap ik dat een verzekeraar dat aanbiedt.

Als je alleen een basisverzekering wilt afsluiten, kun je bij heel veel partijen tegen een lage premie terecht. Zeker als je een hoog eigen risico wilt. Shoppen loont dan zeker.
Laatst bijgewerkt door Flower033 op 18-11-21 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:58

Sinds vorig jaar bij Ditzo, daarvoor FBTO een aantal jaar, CZ een aantal jaar, Anderzorg, VGZ vroeger.
Ik blijf bij Ditzo denk ik. Bevalt prima, eigen risico staat al jaren op maximaal. Bespaart me €17,50 per maand aan premie, en dat al jaren lang, Dus die €885 eigen risico kan ik 'lijden' zeg maar.

Elk jaar kijk ik wat ik aan kosten heb gemaakt en wat ik verwacht.

Met mijn medicijngebruik (schildklier/hooikoorts) en bloedonderzoeken zit ik altijd ver onder de €385, dus moet ik toch zelf betalen. Huisarts zit in basispakket, en zwanger worden is niet aan de orde.
Tandarts kost me per jaar ±€40,- dus daar ga ik geen aanvullende verzekering voor afsluiten.
Mondhygieniste 2x per jaar is ook de moeite waard om zelf te betalen.

marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 16:09

linoleum schreef:
marley93 schreef:
Ik zit al jaren bij Zilveren Kruis, en ga dit jaar overstappen. Wellicht hebben ze de voordeligste polis, maar na dat pro-life gedoe wil ik daar niet meer bij zitten. (Of bij andere verzekeringen die onder Achmea vallen).

Wat bedoel je hier precies mee wat ze zouden doen? Want zoals al eerder in topic vermeld is abortus in een abortuskliniek bij geen enkele verzekeraar gedekt omdat daar een aparte wet met fonds voor bestaat. Het is door overheid dus anders geregeld dan via basis zorgverzekering.

Abortus wordt altijd vergoed, hier heb je nooit een aanvullende dekking voor nodig.

Als je wat anders bedoelt hoor ik het graag! Ben absoluut voor abortus en wil dus liever niet bij een partij die dat niet is. Maar dan moet dat natuurlijk wel op basis van volledige en correctie informatie.

Edit: heb even gegoogled (had ik misschien mee moeten beginnen :+ ) en snap wat je bedoelt en begrijp je keuze om hier niet meer verzekerd te willen zijn! Ze vergoeden dus geen abortus in ziekenhuis, terwijl ze dit volgens de basisdekking wel zouden moeten.
Voor andere mensen die niet weten waar het over gaat:
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/08/kamervragen-om-christelijke-verzekeraar-pro-life-die-geen-abortus-vergoedt-a4064709


Sorry, ik had mijn vader over de vloer dus ik kon niet direct antwoord geven op je vragen. Maar je hebt het dus al gevonden, haha!
Het zal ook zeker geen wezenlijk verschil maken voor de verzekeringen of dat soort dingen. Ik vraag me überhaupt af of het aantal overstappers wordt gemerkt.
Ik zal ook zeker andere mensen er niet op beoordelen. Het is een vrije keuze zoals Flower 033 zegt. Maar ik voel me wel prettiger bij het idee om over te stappen, dus dan doe ik dat. :)

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:03

Ik ga dit jaar ook rondkijken.
Ik wil wel bij een zorgverzekering dat genoeg zorg inkoopt zodat je niet tegen het omzetplafond aan loopt. (Zoals bij VGZ). Ik zit nu bij DSW en in principe tevreden over, maar ik wil iets meer dan 12 fysiobehandelingen, dus even kijken of het iets voordeliger kan.

Kinke

Berichten: 20535
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: de zorgverzekering 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:46

Ik zit al jaren bij ONVZ, maar aangezien dat tegenwoordig ook geen echte restitutiepolis meer is, en ik een nieuwe werkgever heb, ga ik maar eens puzzelen wat IZA vergoedt. Nou zat ik even op hun site te zoeken, je kunt daar opzoeken waar ze contracten hebben lopen, maar ik zie voor 2022 nog maar weinig staan voor bijvoorbeeld ziekenhuizen hier in de regio. Ben ik nog te vroeg of kan het echt zo zijn dat IZA veel minder contracten heeft afgesloten?

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:47

Ik zit al jaren (ik denk zelfs al mijn hele leven) en heb er nog nooit over nagedacht om over te stappen. Ja, is het veel geld, maar dat is het overal. Ik weet iig dat ik zo ongeveer alles vergoed krijg, ben AV Top verzekerd bij DSW. Geen gezeur of gedoe, nette en snelle afhandeling van alles. Ik heb eigenlijk bijna nooit iets *klopt af*, maar vorig jaar ongelukkig mijn voet gebroken en een operatie eraan vastgeplakt. Niks hoeven regelen of nakijken of wat dan ook. Pre-, tijdens, en -post. Top! Ik zie dus niet echt reden om al die energie in een paar centen minder te stoppen. Voor mezelf dan he!!

Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 20:00

IMANDRA schreef:
Ik zit nog via mijn moeder bij IZA en dat bevalt wel goed. Heb eigenlijk alleen de tandartsverzekering uitgezet (wilde ik eigenlijk vorige keer ook maar was net te laat), dus zit straks op zo'n 140 per maand.

Ik zie hier een paar mensen praten over kraamzorg etc (alvast informeren voor 2023 lol :)) ): is dat de aanvullende verzekering waard? Bij mij vertelden ze dat die aanvullende verzekering 30 euro per maand extra kostte en dat het dus een beetje een afweging is.. Als er meer dingen dan de vergoeding van de extra bijdrage komt dan kan het wel aan te raden zijn, maar als het alleen over de eigen bijdrage gaat dan was het om het even (qua extra kosten hele jaar vs. geen eigen bijdrage).

Zijn er meer voordelen aan aanvullend verzekerd zijn wbt. bevalling/kraamzorg dan alleen het vervallen van die eigen bijdrage?



Ik ben zwanger van de tweede en ik denk dat ik gewoon basis verzekerd ga blijven. Bij mijn eerste had ik dat ook uiteindelijk bij haar met 27 weken 3 dagen opgenomen geweest in het ziekenhuis en tot 36 weken onder controle gebleven daar bij de gynaecoloog, heb ik geen cent zelf van hoeven te betalen.
Ook mijn bevalling was in het ziekenhuis en werd volledig vergoed (omdat ik morfine kreeg werd ik als medisch gezien en dan wordt een zkh bevalling vergoed). Kraamzorg kan nooit uit om dat te verzekeren, je betaald dan ongeveer 30 euro per maand extra terwijl de eigen bijdrage aan kraamzorg tussen de 150 en 200 euro totaal ligt.

Ik denk dus dat ik alleen mijn eigen risico omlaag ga zetten van 880 naar 350.

zonnebloem18

Berichten: 24839
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: de zorgverzekering 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 17:12

Ik blijft bij DSW, ideaal dat de tandarts vergoedingen niet in een los aanvullend pakket zitten, maar in een gecombineerd pakket. Met 1 keer per maand fysio heb ik de kosten van mijn aanvullende verzekering er al uit.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 17:21

Meliaforever schreef:
Ik ga dit jaar ook rondkijken.
Ik wil wel bij een zorgverzekering dat genoeg zorg inkoopt zodat je niet tegen het omzetplafond aan loopt. (Zoals bij VGZ). Ik zit nu bij DSW en in principe tevreden over, maar ik wil iets meer dan 12 fysiobehandelingen, dus even kijken of het iets voordeliger kan.


Dan mag je wel heel goed zoeken. Alle grote verzekeraars en hun bijbehorende labels kopen op basis van omzetplafonds in. Er zijn maar een paar verzekeraars die dat niet doen. https://www.zorgwijzer.nl/faq/omzetplafond

Kinke schreef:
maar ik zie voor 2022 nog maar weinig staan voor bijvoorbeeld ziekenhuizen hier in de regio. Ben ik nog te vroeg of kan het echt zo zijn dat IZA veel minder contracten heeft afgesloten?


Je bent te vroeg. Verzekeraars zijn nog in onderhandeling met de ziekenhuizen. Dat loopt soms door tot volgend jaar. Als de verzekeraar van je keuze voor dit jaar het ziekenhuis heeft gecontracteerd, kun je er min of meer vanuit gaan dat er dit jaar ook een contract wordt gesloten. De enige verzekeringen waar je daarmee moet oppassen, zijn de zogenoemde budget-basisverzekeringen.

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: de zorgverzekering 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:11

Ik zou ook liever bij een grote zorgverzekering aansluiten dan bij een kleintje.
Dan weet je namelijk vrijwel zeker dat je er tegen eind volgend jaar nog terecht kan.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:19

purny schreef:
Ik zou ook liever bij een grote zorgverzekering aansluiten dan bij een kleintje.
Dan weet je namelijk vrijwel zeker dat je er tegen eind volgend jaar nog terecht kan.

Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn.
https://www.cooperatievgz.nl/cooperatie ... ziekenhuis

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 12:44

Morganlefay schreef:
purny schreef:
Ik zou ook liever bij een grote zorgverzekering aansluiten dan bij een kleintje.
Dan weet je namelijk vrijwel zeker dat je er tegen eind volgend jaar nog terecht kan.

Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn.
https://www.cooperatievgz.nl/cooperatie ... ziekenhuis

Ik heb dat idd meegemaakt dat ik niet meer bij de dermatoloog terecht kon toen ik bij de vgz zat

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 18:11

Lizz schreef:
Ben wel benieuwd of iemand ervaring heeft met de zorgverzekering van de Hema.

Niemand ervaring dus, misschien iemand die wel gekeken heeft naar deze verzekering en/of heeft vergeleken?
Want ik vind de hema niet duur, je krijgt ook nog eens korting in de winkel. Ik zie nog geen (grote) verschillen met andere zorgverzekeraars.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 13:59

purny schreef:
Ik zou ook liever bij een grote zorgverzekering aansluiten dan bij een kleintje.
Dan weet je namelijk vrijwel zeker dat je er tegen eind volgend jaar nog terecht kan.


Juist bij de grote verzekeraars komt het veel voor. Die maken met name afspraken op basis van omzet.
Vaak wordt er tegen je gezegd dat er een wachtlijst is in november of december, terwijl eigenlijk de afgesproken omzet al gehaald is. (even los van alles wat er nu met corona speelt)

Over de zorgverzekering van de Hema. Dat is een gelabeld product van Achmea (oa Zilveren Kruis). Dat wordt niet afgehandeld door de Hema, maar door werknemers van Achmea.