Altijd koud tijdens werk, ideeën?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 18:47

:brr: Hier nog zo een koukleum :brr:
Merino wol is al vaak genoemd, dat is voor mij echt de beste onderlaag. Incl zo’n losse col kraag, om nek goed warm te houden. Warme schoenen, bijv half hoge Panama Jack gevoerd. Eenmaal koud: jumping Jacks, de doorbloeding op gang helpen. Qua eten kan het zeker verschil maken wat je eet. Mij helpt warme soep juist wel goed ipv iets kouds.
Moet voor mijn werk vaak buiten zijn of in een bouwkeet, dan leef ik echt naar de stoelverwarming in de auto toe :brr:

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 18:51

Ir111 schreef:
Hannanas schreef:
Ik ben echt verknocht aan de ribbel-topjes van Dilling. Nooit meer koud. Ik heb ze in hemd, tshirt en coltrui. En dan specifiek de geribde.

https://www.dilling.nl/Dames-ondergoed/ ... lange.html

https://www.dilling.nl/Dames-ondergoed/ ... ramel.html

Dat ziet er top uit! Die ga ik proberen, dank. :) Hoe valt de maat? Ik kan niet tegen erg strak zittende shirts, kan ik veilig mijn eigen maat bestellen denk je?


Ja heel fijn. Ik heb maat M/40 (zie maattabel dilling) en dat valt normaal op maat. Die ribbels zijn heerlijk elastisch. Ik had ooit bij mijn eerste bestelling ook een wol-zijde hemd besteld en dat vind ik echt een strak hels kriebel ding.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:02

Hannanas schreef:
Ja heel fijn. Ik heb maat M/40 (zie maattabel dilling) en dat valt normaal op maat. Die ribbels zijn heerlijk elastisch. Ik had ooit bij mijn eerste bestelling ook een wol-zijde hemd besteld en dat vind ik echt een strak hels kriebel ding.

Thanks! Ik heb er eentje besteld. :)

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:33

Sheran schreef:
Bedankt voor alle goede tips! Heb wat bij Dilling besteld, hopelijk helpt dat al. Verder ook vaagjes op zoek naar andere schoenen - warm maar echt netjes en milieuvriendelijk.

Ik had het er laatst met de kou-is-psychisch-collega biologie over :'). Ik kan niet eens formuleren waarom ik me zo stoor aan kou. Als je je beweegt doet het pijn ofzo? Als je jezelf aanraakt? Het idee dat elke beweging leidt tot een nieuw gevoel van kou? :))

Wel mooi om te lezen dat ik niet de enige ben!

Giesswein!

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Altijd koud tijdens werk, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-21 19:51

Ze zien er heerlijk uit, maar het zijn sneakers - niet netjes genoeg voor mijn doel. Wellicht heeft iemand anders er iets aan!

Liefst zou ik elke dag in mijn Ariat Wythburns naar school gaan, haha.

herr_balou
Berichten: 1452
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 19:55

Ik heb een lage bloeddruk met sterke aanleg tot ijzertekort maar geen aanleg voor het koud hebben. Jarenlamg samenleven met een koukleum heeft mij lichtelijk (nouja, eigenlijk behoorlijk) kouwelijk gemaakt.
Wollenkleding moet 100% wol zijn, anders worden de fijne eigenschappen van wol teniet gedaan. Deels zijde kan ook, maar zijde is erg rupsonvriendelijk... tis wel heel fijn. (Met wol is het dus ook opletten wat betreft mulesing, helaas.) Ik draag wol het hele jaarrond.
Wollen sokken zijn heel fijn om de voeten warm te houden, mits schoenen ruim zitten, dus óók - of zelfs vooral - met voldoende ruimte voor de tenen.
Er bestsan wollen inlegzooltjes maar ik vind dat niet fijn omdat het drukplekken kan veroorzaken doordat er onder druk van gewicht bobbeltjes kunnen ontstaan.
Buff heeft trouwens fijne 100% wol kolletjes, ze zijn dun maar heel fijn.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:26

BillyJ schreef:
En het klinkt mss héél gek he, maar doe geen strak zittende schoenen aan!
Gewoon al vrijelijk je tenen kunnen bewegen doet bizar veel met de rest van je lijf :')

Niet gek. De boeren deden niet voor niets stro in hun klompen. Ruimte om je tenen te bewegen én lekker warm.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: Altijd koud tijdens werk, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:35

Zou je misschien kunnen vragen of de verwarming wat hoger mag? Ik weet niet precies in wat voor omgeving je werkt.

Er zijn verder al veel tips gegeven. Ik heb het zelf ook heel snel koud en dit komt grotendeels omdat ik vaak niet/te weinig eet. Zodra ik een stevige maaltijd eet heb ik het binnen een halfuur absoluut niet koud meer. Mocht je hier ook last van hebben, raad ik je aan stevige maaltijden mee te nemen naar werk (typisch nederlands is volgens mij echt 2 boterhammetjes meenemen. In ieder geval in mijn omgeving zie ik dat veel)
Ik neem zelf maaltijdboxen mee met het avond eten van gister. En echt véél. Iedereen kijkt me wel altijd gek aan tijdens lunch. Maar ik kijk de ander net zo gek aan met een beschuit en kaas haha :) Grapje hoor, ik weet dat iedereens dieet anders is.

Zebrastreep

Berichten: 9753
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:44

Dat heb ik dus ook dat kou echt pijn doet op den duur maar altijd mijn handen en voeten. Het klopt wel dat veel buiten zijn ook wel helpt althans dat merkte ik vorig jaar wel.

Nu kom ik op mijn werk vaak genoeg toe aan een rondje wandelen ook gezond maar het went dan wel een beetje.

Ik ga misschien nog overstag voor van die verwarmde zooltjes.

Laagjes helpt bij mij ook slecht ik ga dan juist soms wat zweten met name in het begin waardoor ik juist koud wordt.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Altijd koud tijdens werk, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 00:16

Heb vandaag lekker mijn zelfgebreide vingerloze handschoenen aan gehad de halve dag als ik niet hoefde uit te leggen :')

Zooltjes ga ik zeker ook doen!

Temperatuur kan ik niet regelen. Ramen moeten open en ik wissel bijna elk uur van lokaal. Dat is dus gewoon geld even iets waar ik mee moet dealen.

Echt een maaltijd op werk lukt ook niet. Salades uiteraard wel maar geen warme maaltijd, want we hebben en mogen geen magnetron. En een koud kliekje vind ik ook niet zo appetijtelijk :')

tienus63

Berichten: 12072
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Altijd koud tijdens werk, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 00:23

Hete soep in een thermoskan meenemen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 00:39

Ik woon op mijn werk tegenwoordig in zo'n bodywarmer met verwarming, thermo-ondergoed en mijn laarzen met merinowol. Vindt mijn baas niet leuk maar heb hem de keuze gegeven: of deze outfit of ik ga naar huis. Ben helemaal klaar met dat blauwbekken.

Ben benieuwd naar zijn reactie als mijn verwarmde schootkleed binnen is...

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:30

Anne_GTI schreef:
Ik woon op mijn werk tegenwoordig in zo'n bodywarmer met verwarming, thermo-ondergoed en mijn laarzen met merinowol. Vindt mijn baas niet leuk maar heb hem de keuze gegeven: of deze outfit of ik ga naar huis. Ben helemaal klaar met dat blauwbekken.

Ben benieuwd naar zijn reactie als mijn verwarmde schootkleed binnen is...


Jeetje, wat voor bedrijf werk je? Het is bij mij zo'n 10 graden op kantoor, en gaat prima met handschoentjes en af en toe wat beweging :=

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 09:49

Bij 10 graden zou ik echt ook er zo uitzien als Anne_GTI. Vreselijk. 'Wat beweging' helpt ook nooit bij mij, tenzij ik echt intensief sport word ik er niet warmer van. Meestal zelfs kouder als je je niet helemaal hebt dichtgestopt met kleding :')

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:56

tienus63 schreef:
Mocht het nog niet genoemd zijn, merinowol helmpjes en shirtjes.
Merinowol panty.


Merinowol zou ik juist vermijden als je geen mulesing producten wilt kopen.

jiehaaa

Berichten: 5070
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 09:59

Sheran schreef:
Heb vandaag lekker mijn zelfgebreide vingerloze handschoenen aan gehad de halve dag als ik niet hoefde uit te leggen :')

Zooltjes ga ik zeker ook doen!

Temperatuur kan ik niet regelen. Ramen moeten open en ik wissel bijna elk uur van lokaal. Dat is dus gewoon geld even iets waar ik mee moet dealen.

Echt een maaltijd op werk lukt ook niet. Salades uiteraard wel maar geen warme maaltijd, want we hebben en mogen geen magnetron. En een koud kliekje vind ik ook niet zo appetijtelijk :')


Als je een thermobox meeneemt, blijft je eten warm. :)*

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:00

Ik ben ook een enorme koukleum, maar jouw verhaal vind ik echt ongezond als ik zo vrij mag zijn.
Zoals je weet werk ik ook in het VO, dus ook met de ramen open en altijd de deur open, dus soms tocht. Maar met een klas vol leerlingen en heel de dag lopen door de klas en school heb ik het echt niet koud, ik trek vaak zelfs mijn vest uit halverwege de dag.

Ben je wel eens bij de huisarts geweest voor verder onderzoek ofzo? Lijkt me niet overbodig in dit geval.

Ceetje_bokt
Berichten: 5169
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 10:05

Ik heb sinds kort wol/zijde hemdje en t shirts van Engel (gekocht bij natur-elle) en een nierwarmer van hetzelfde materiaal. Geweldig! Licht, comfortabel en verwarmend. Bijkomend voordeel is dat je ze niet hoeft te wassen, luchten en het is prima.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 10:05

Misschien voor anderen een fijn idee maar ik ga er niet aan beginnen, vind het een onprettig idee (maar zie ook mijn fobietopic :') ) om eten dat je al opnieuw in de magnetron hebt gestopt urenlang lauwwarm mee te sjouwen.

@Goof: ik was een paar jaar geleden bij de huisarts en 19 jaar geleden ook. Niet speciaal hiervoor, maar door bloedarmoede en ijzertekort. Nu geen bloedarmoede meer naar nog wel regelmatig ijzertekort, ik merk dat dat ook invloed heeft op mijn gevoel. En slapen ook.
Maar het is wel iets wat ik altijd heb gehad. Ik ben ook erg slank en heb een hele goede conditie. Dus weinig isolatie en geen snelle opwarming omdat mijn hartslag heel lang laag blijft.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:06

@sheran

In dat geval raad je opnieuw aan om echt te overwege je stevige maaltijden op werk te eten. Dit hoeven geen warme maaltijden te zijn! Het gaat erom dat wanneer je (veel) eet je lichaam echt aanzienlijk opwarmt, ik vermoed door de energie die vrijkomt in je lichaam en omdat je maag darmstelsel gaat werken. Dit merk je echt binnen een halfuur. Mocht je eens de mogelijkheid zijn om het uit te proberen raad ik het je echt aan :) Ik weet niet precies wat voor fobie je met eten hebt, maar dat zou weleens de reden kunnen zijn dat je het zo extreem koud hebt op werk.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Altijd koud tijdens werk, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 11:09

Heb emetofobie, angst voor overgeven. Niet voor eten op zich, ik eet ook wel prima. Maar dingen lang warm houden 'durf' ik dus niet vanwege dingen als bacillus cereus enzo.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Altijd koud tijdens werk, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:16

Merino wol is inderdaad genoemd, het enige wat mij warm houd hier I Noorwegen. Daarnaast is Kari Traa ook te koop in Nederland en die heeft best hele mooie kleding, kost wel wat.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:19

Sheran schreef:
Heb emetofobie, angst voor overgeven. Niet voor eten op zich, ik eet ook wel prima. Maar dingen lang warm houden 'durf' ik dus niet vanwege dingen als bacillus cereus enzo.


Aha bekend mee. Ik heb het zelf niet, maar ik weet wel dat het heel ernstig kan zijn. Ik ben zelf ook erg dun, vaak last van bloedarmoede/ijzertekort en heb het dus vaak erg koud. Bij mij is het dus echt van belang dat ik grote maaltijden op werk eet anders krijg ik het standaard koud (en ook licht in mijn hoofd). Als je geen emetofobie gehad had je dit misschien, net als mij, ook al doorgehad en gedaan. Vandaar dat het zou kunnen dat de fobie indirect er voor zorgt dat jij niet eet op de tijden die eigenlijk voor je lichaam beter uitkomen. De simpelste manier zou zijn om wat instant noodles mee te nemen en op werk heet water te gebruiken. Ik weet alleen niet hoe je daar tegenaan kijkt met je fobie. Wat kan je, gezien de angst, eigenlijk wel eten op je werk? Want als dat bv. crackers zijn, zou je die ook kunnen vervangen mer energy muesli bars. Een snicker helpt ook, maar is niet erg gezond.

Anyway, ik ratel. Misschien ook een beethe off topic, sorry daarvoor :)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Altijd koud tijdens werk, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 11:23

Haha geeft niks. 'vervelend' dat je er bekend mee bent.
Noodles en heet water is wat ik nu standaard doe in de grote pauze :). Verder heb ik een koeltasje waarin ik dingen meeneem als wraps en een kleine salade bijvoorbeeld, met tomaat en mozzarella. Dat is dan wel weer koud natuurlijk.

Captain

Berichten: 21373
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 11:28

Ik heb een kantoorbaan, vanuit huis maar de verwarming laag omdat de kosten echt niet leuk meer werden. Ik heb nu een dikke fleece pyjama aan, met een shirt er onder en een dik vest er overheen. Daarnaast kaarsjes aan (ook gezellig <3) en een hete kruik op mijn benen liggen zodat ik daar mijn handen af en toe aan kan warmen.

Sokken aan, sloffen aan, en in de pauze neem ik een kopje linzensoep. Lekker hartig en warm! <3